עם ישראל לאור גויים ולאור עצמנו
הדף מאת: שלומי פרלמוטר / בית מדרש אלול
בנבואות הנחמה של ישעיהו, מוצג עם ישראל כ'אור-גויים'. אילו מחויבויות מטילה עלינו נבואה זו כלפי הגויים וכלפי עצמנו? כיצד היא תתגשם?
(ה) כֹּה-אָמַר הָאֵל ה' בּוֹרֵא הַשָּׁמַיִם וְנוֹטֵיהֶם רֹקַע הָאָרֶץ וְצֶאֱצָאֶיהָ נֹתֵן נְשָׁמָה לָעָם עָלֶיהָ וְרוּחַ לַהֹלְכִים בָּהּ. (ו) אֲנִי ה' קְרָאתִיךָ בְצֶדֶק וְאַחְזֵק בְּיָדֶךָ וְאֶצָּרְךָ וְאֶתֶּנְךָ לִבְרִית עָם לְאוֹר גּוֹיִם. (ז) לִפְקֹחַ עֵינַיִם עִוְרוֹת לְהוֹצִיא מִמַּסְגֵּר אַסִּיר מִבֵּית כֶּלֶא יֹשְׁבֵי חֹשֶׁךְ.
Thus saith God the LORD, He that created the heavens, and stretched them forth, He that spread forth the earth and that which cometh out of it, He that giveth breath unto the people upon it, And spirit to them that walk therein: I the LORD have called thee in righteousness, And have taken hold of thy hand, And kept thee, and set thee for a covenant of the people, For a light of the nations; To open the blind eyes, To bring out the prisoners from the dungeon, And them that sit in darkness out of the prison-house. .
דוד בן גוריון, מדינת ישראל המחודשת
לא הובטח אף פעם לישראל שלטון על גויים אלא " ברית עָם לאור גויים"... ובימינו יותר מבכל תקופה אחרת יובן ליהודים כי גאולת ישראל משולבת בגאולת העולם וכי תקוות העולם להינצל מסכנת חורבן ואובדן כללי היא במשטר צדק ושלום, חסד ואמת ויקר האדם הנברא בצלם, כאשר הורו נביאי ישראל...
המדינה היהודית, ששילבה בבת אחת את עם ישראל בעברו הרחוק ובהיסטוריה האנושית החדשה מיועדת לגַלוֹת ולהפעיל התכונות הגנוזות בעם היהודי להיות לאור- גויים ולפלס נתיב לסדר עולם חדש שלא יכזיב חזיון הגאולה המשיחית
(א) קוּמִי אוֹרִי כִּי בָא אוֹרֵךְ וּכְבוֹד ה' עָלַיִךְ זָרָח. (ב) כִּי-הִנֵּה הַחֹשֶׁךְ יְכַסֶּה-אֶרֶץ וַעֲרָפֶל לְאֻמִּים וְעָלַיִךְ יִזְרַח ה' וּכְבוֹדוֹ עָלַיִךְ יֵרָאֶה. (ג) וְהָלְכוּ גוֹיִם לְאוֹרֵךְ וּמְלָכִים לְנֹגַהּ זַרְחֵךְ. (ד) שְׂאִי-סָבִיב עֵינַיִךְ וּרְאִי כֻּלָּם נִקְבְּצוּ בָאוּ-לָךְ בָּנַיִךְ מֵרָחוֹק יָבֹאוּ וּבְנוֹתַיִךְ עַל-צַד תֵּאָמַנָה. (ה) אָז תִּרְאִי וְנָהַרְתְּ וּפָחַד וְרָחַב לְבָבֵךְ כִּי-יֵהָפֵךְ עָלַיִךְ הֲמוֹן יָם חֵיל גּוֹיִם יָבֹאוּ לָךְ.
Arise, shine, for thy light is come, And the glory of the LORD is risen upon thee. For, behold, darkness shall cover the earth, And gross darkness the peoples; But upon thee the LORD will arise, And His glory shall be seen upon thee. And nations shall walk at thy light, And kings at the brightness of thy rising. Lift Up thine eyes round about, and see: They all are gathered together, and come to thee; Thy sons come from far, And thy daughters are borne on the side. Then thou shalt see and be radiant, And thy heart shall throb and be enlarged; Because the abundance of the sea shall be turned unto thee, The wealth of the nations shall come unto thee.
דיון
  • מה משמעות הביטוי 'אור לגויים' - האם ישראל הם כאור לגויים, מעין 'פרוז'קטור' שמאיר עליהם, או שהם אלה שעומדים במרכז אלומת האור וחשופים לביקורת של הגויים עליהם? למה אנו שואפים? מהי המציאות בשטח?
מדרש אותיות דרבי עקיבא – מדרש על האות נו"ן
נר ה' נשמת אדם - מדרש על האות נו"ן
מפני מה נו"ן אחד רבוץ ואחד זקוף ועומד? מפני שנברא בו נשמה לבריות, שכל נשמה נשמה, פעמִים שהיא רובצת פעמִים שהיא זוקפת, בזמן שאדם רובץ נפשו רובצת, ובזמן שאדם זוקף נפשו זוקפת, שנאמר (משלי כ, כז): 'נר ה' נשמת אדם חופשׂ כל חדרי בטן'.
משל למה הדבר דומה? למלך שיש לו בפלטורין שלו [=בארמון] בית המטונף, וכשבקש לכנס בתוכו אומר לעבדיו בתחלה הדליקו בתוכה את הנר כדי שאני אראה בתוכה מה בחשיכה, אף הקדוש ברוך הוא ברא את האדם מן העפר ומן הדם ומן המרה.
א'= אפר, ד'= דם, מ'= מרה - ויפח בו נשמה = יחפש מה בחדרי לבבות של אדם, שנאמר (משלי כ, כז): 'חופשׂ כל חדרי בטן'.
אהרון דוד גורדון, הערכת עצמנו, מתוך כתבי גורדון, ספר שני, האדם והטבע, האומה והעבודה, עמוד 48
אין אדם רואה את נגעי עצמו אלא לאור נשמתו, - לאורם של אחרים לא יראה כלום, או יראה רק חושך כללי, שאין להבחין בו כלום. ויותר שאור נשמתו גדול, יותר הוא רואה את נגעי עצמו. ואני מאמין באור נשמתנו הלאומית, ואני מאמין, כי גדול האור, - כי רואה אני את הנגעים לכל מראה עיני. אף אין הנשמה אומרת ווידוי בקול, אין הנשמה מתודה לפני אחרים. להתוודות אנחנו צריכים רק בפני עצמנו,- אבל בשביל כך צריך שיהיה לנו איזה "עצמנו" איזה "אני" שיש לנו דרך ארץ לפניו, שיש לו עלינו תביעות גדולות ושבכוחו לגבות את חובו. אולם אם אנחנו רק סמרטוט מה יש לדרוש מסמרטוט?
ברור, כי במקום שאני רואה לקוי הרגשת עצמנו, התבטלות בפני אחרים, טשטוש עצמותנו, בו במקום רואה ברנר התלבטות עצמותנו באופן מכוער, בטחון פראי בעצמנו, הונאת עצמנו, חיוניות יהודית סוסית רבה, וכי מאותה הנקודה גופה, שהוא רואה רק רק חושך ואפלה, אני רואה אור גדול.
דיון
  • גורדון וברנר היו שני המאורות הגדולים של העליה השנייה. כל אחד מהם קרא לחשוף את הנגעים בעם בדרך שונה. באיזה 'אור' לדעתך ניתן לעשות זאת - עיתונות חוקית? רכילות? לימוד תורה? פסיכואנליזה? או הצעה אחרת?
דף מספר 3 בסדרה אור החנוכה, דפים נוספים בסדרה:
1 2