רב-דוריוּת בקהילה
הדף מאת: המדרשה באורנים / נפגשים בשביל ישראל
על תפקידו ואחריותו של היחיד כחלק משרשרת הדורות. האם לקהילה יש תפקיד גם ביצירת המארג המשפחתי? דף זה עוסק בקשר שבין משפחה וקהילה.
דיון
פתיחה והסבר
דף לימוד זה הוא חלק מסדרת דפי לימוד שנכתבו על ידי המדרשה באורנים עבור פרויקט 'נפגשים בשביל ישראל'.
בכל שנה באביב, החל משנת תשס"ו (2006), יוצאים מטיילים מגילאים ומרקעים שונים למסע לאורך שביל ישראל ולעומק התרבות היהודית והישראלית.
דפי הלימוד שנוצרים במדרשה באורנים מלווים את המסע ונלמדים בתחנותיו. הם מחברים בין נופיה הפיזיים של הארץ לנופיה התרבותיים והחברתיים, ומעלים לדיון שאלות על עצמנו כחברה וכעם.
דפי הלימוד לא קשורים ישירות לתחנות המסע, החיבורים נעשים באורח טבעי וספונטני על ידי המנחים והלומדים. הלימוד יכול להיעשות כמובן בכל מקום, גם בין כתליו הסגורים של בית המדרש, אבל אנחנו מזמינים אתכם לצאת למסע בשבילי הדעת, המחשבה והרגש; להתנסות בלימוד בחיק הטבע, בין כותלי הקַניונים והוואדיות; לחוות את השילוב שבין הארץ ותרבותה תוך כדי הליכה.
א"ד גורדון, מתוך: יסודות לתקנות מושב עובדים, בתוך: א. ד. גורדון: האומה והעבודה, הוצאת 'הספריה הציונית', על יד הנהלת ההסתדרות הציונית, ירושלים תשי"א
הצד השני של העבודה הזאת הם החיים בתוך הקיבוץ, האישיים, המשפחתיים, הציבוריים. חיי המשפחה מוציאים במידה ידועה את האדם מחוג פרטיותו המצומצמת, מטילים עליו דאגות וחובות מחוץ לחיי גופו הפרטי ומרחיבים באופן כזה את חוג העניינים, המשמשים לו חומר למחשבה ולהרגשה. זהו הצעד הראשון. יותר מזה החיים הציבוריים, החדורים ברוח המשפחתיות. פה מתרחב החוג הולך הלאה והלאה לפי מידת גֹדלה של הנפש וכוחה לגדול בלי הפסק. [...] אם להעמיד את חיי המשפחה, את היחסים בין הגבר והאשה, על שאיפתם העליונה של שניהם להעלות את עצמיותם בעצמותו המשותפת של הנולד, הרי אין חינוכו של הנולד מתחיל מיום היוולדו, כי אם הוא המשך מחינוכם העצמי של הוריו. פה יש קשר נפשי עמוק, שאין לתפסו, אבל אין להסיח דעת ממנו, במקום שמדובר בחינוך חיוני, עד כי קשה להגיד מה חשוב פה יותר, אם החינוך העצמי של ההורים או החינוך של הנולד.
דיון
  • מה תפקיד הרב-דוריות לפי גורדון?
  • איך המשפחה בונה לדעתו את הקהילה? האם אתם מסכימים?
בלפור מידד חקק, ואז בקץ היוחסין, הוצאת שלהבת, תשמ"ז
מגילת יוחסין
סָבִי קִבֵּל מֵאָבִיו מְגִלָּה

תְּעוּדַת יוּחֲסִין מְגִלַּת קְלָף

וְאָבִיו קִבֵּל מֵאָבִיו

וְאָבִיו קִבֵּל מֵאָבִיו

אָב מֵאָב

עַד זִקְנֵי הַכְּנֶסֶת הַגְּדוֹלָה.

וְכַאֲשֶר עָלָה זְקֵנִי בְּשַׂלְמָתוֹ הַכְּלוּלָה

וְכַאֲשֶר עָלָה לאֶרֶץ אֲבוֹתָיו הַגְּדוֹלָה

עָפָה הַמְּגִלָּה לַאֲנָחוֹת

עָפָה הַמְּגִלָּה בָּרוּחוֹת

שֵמוֹת נִשְׂרָפִים וְאוֹתִיּוֹת פּוֹרְחוֹת.

מֵאָז

תּוֹעֶה עֲדַיִן בַּסּוּפָה הַקָּשָה

מְחַפֵּשׂ אַחַר מְגִלָּתִי הָרְמוּסָה

בָּאוֹר וּבָאוֹב.

אֵין זֹאת כִּי אֶצְטָרֵךְ לִכְתֹּב

הָחֵל מֵעַכְשָו

מְגִלַּת יוּחֲסִין מְגִלָּה חֲדָשָה

הַמַּתְחִילָה בִּי.

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
דיון
  • מה מתואר בשיר?
  • מהו תפקידם של הזקנים בקהילה, עפ"י נסיונכם?
  • מה ראוי שיהיה תפקידם, עפ"י השיר?
קישורים לרקע והרחבה:
נפגשים בשביל ישראל
דף מספר 5 בסדרה נפגשים בשביל ישראל תשע"ג- שבוע שמיני, דפים נוספים בסדרה:
1 2 3 4