עבודה קהילתית
הדף מאת: המדרשה באורנים / נפגשים בשביל ישראל
פעם טענו כי השינוי מתחיל בי. דף זה מציע "השינוי מתחיל מתוכי". העבודה הקהילתית מעצם מהותה היא עבושה מעצימה הנותנת למי שחש תחושת קיפוח ושוליות להפוך למרכזי ומשנה מציאות.
דיון
פתיחה והסבר
דף לימוד זה הוא חלק מסדרת דפי לימוד שנכתבו על ידי המדרשה באורנים עבור פרויקט 'נפגשים בשביל ישראל'.
בכל שנה באביב, החל משנת תשס"ו (2006), יוצאים מטיילים מגילאים ומרקעים שונים למסע לאורך שביל ישראל ולעומק התרבות היהודית והישראלית.
דפי הלימוד שנוצרים במדרשה באורנים מלווים את המסע ונלמדים בתחנותיו. הם מחברים בין נופיה הפיזיים של הארץ לנופיה התרבותיים והחברתיים, ומעלים לדיון שאלות על עצמנו כחברה וכעם.
דפי הלימוד לא קשורים ישירות לתחנות המסע, החיבורים נעשים באורח טבעי וספונטני על ידי המנחים והלומדים. הלימוד יכול להיעשות כמובן בכל מקום, גם בין כתליו הסגורים של בית המדרש, אבל אנחנו מזמינים אתכם לצאת למסע בשבילי הדעת, המחשבה והרגש; להתנסות בלימוד בחיק הטבע, בין כותלי הקַניונים והוואדיות; לחוות את השילוב שבין הארץ ותרבותה תוך כדי הליכה.
אלישבע סדן, מתוך עבודה קהילתית - שיטות לשינוי חברתי, הוצאת הקיבוץ המאוחד ,ע"מ 65, 86, תשס"ט.
קהילה עבודה קהילתית
העבודה הקהילתית נותנת תשובה מעשית לשאלה התיאורטית כיצד יכולים אנשים להשפיע על החברה [...] מתי יש צורך בעבודה קהילתית? כאשר אנשים מבקשים שינוי בסביבת חייהם, כאשר הם מחפשים מענה לצורך ואינם מוצאים שירות שמתאים להם, כאשר הם מבינים שהחלטות הקובעות את עתידם מתקבלות מבלי להתחשב בהם או לשתפם, כאשר הם רוצים למחות על עוול שנגרם להם ולתקן אותו, כאשר הם שואפים לפתח בכוחות עצמם פתרון לצורך, כאשר הם רוצים להתנדב ולתת מעצמם למען מטרה חשובה ולא יודעים כיצד להתחיל. בכל המקרים האלה העבודה הקהילתית מסייעת לאנשים להתארגן ולפעול כדי להגשים את מטרותיהם.

חמש שנים לאחר קום המדינה, בשנת 1953, בשיאם של התהליכים מצמצמי חשיבותה של הקהילה, מתאזרח בישראל, בתוך משרד הסעד (כיום משרד הרווחה), מקצוע העבודה הקהילתית שמטרותיו העיקריות הן יצירת קהילה מקומית וטיפוח ההשתתפות הדמוקרטית של אזרחי המדינה. העבודה הקהילתית בישראל מקיימת מיום היווסדה יחסים אמביוולנטיים עם הממסד הממלכתי שלתוכו היא מאומצת. תהליך בניית קהילות ויוזמות קהילתיות מתנגש לא אחת עם המדיניות הריכוזית הנהוגה בתחומי הרווחה בישראל. העבודה הקהילתית מעצם מהותה נאבקת בפאסיביות וציוּת בקרב יחידים וקבוצות, מעודדת את תושבי הקהילה שמקבלים שירותים אחידים ולא רגישים מספיק לַמשתמשים בהם להתארגן כדי לשנותם, מחפשת דרכים לצמיחה של מנהיגות מקומית, בונה התארגנויות כדי להילחם בתחושה של שוליות ופריפריאליות בחלקים עצומים של החברה הישראלית. העבודה הקהילתית מייצגת פטריוטיוּת מהסוג הלא-מציית, הפעיל, של אזרחים שאינם קרובים או שייכים ל"זרם המרכזי" של החברה הישראלית, אלא מבקשים להגדיר את הזרם הזה מחדש כדי שיתרחב ויכלול גם אותם.
דיון
  • האם יש מקום לעבודה קהילתית, כמו זו המתוארת כאן, אצלך בישוב, בקהילה?
  • אילו שינויים נדרשים או צרכים לא מטופלים יש בסביבתך/קהילתך, שהיית רוצה לקדם בסיוע עבודה קהילתית?
  • מה המקום שלך כאזרח/ית, כדייר/ת, כשכנ/ה, כחבר/ה בקהילה בעשייה חברתית קהילתית? האם היית רוצה ויכול/ה לעשות יותר?
קישורים לרקע והרחבה:
נפגשים בשביל ישראל
דף מספר 4 בסדרה נפגשים בשביל ישראל תשע"ג- שבוע שמיני, דפים נוספים בסדרה:
1 2 3 5