עשרת הדיברות ואנחנו
הדף מאת: אסא קידר / מדרשיות שכטר
חג השבועות, ועשרת הדיברות במרכזו, מעלים בנו שאלות בדבר משמעות החוק ומהות המוסר בחיינו ובחיי ילדינו ותלמידינו. באמצעות אוסף צנוע זה של מקורות ישראל – מהתנ"ך, מהמדרש, מהפרשנות המסורתית ומהמחשבה המודרנית – נציג את עשרת הדיברות כאחד מיסודות המסורת והתרבות היהודית, נברר סוגיות ערכיות ונעורר דיון משמעותי במשפחה, בקהילה ובכל פורום לימוד.
חלק ראשון: עשרת הדיברות כיחידה אחת
(א) וַיְדַבֵּר אֱלֹהִים אֵת כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה לֵאמֹר:
(ב) אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים:
לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל-פָּנָי. (ג) לֹא תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל וְכָל תְּמוּנָה אֲשֶׁר בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וַאֲשֶׁר בָּאָרֶץ מִתָּחַת, וַאֲשֶׁר בַּמַּיִם מִתַּחַת לָאָרֶץ. (ד) לֹא תִשְׁתַּחֲוֶה לָהֶם וְלֹא תָעָבְדֵם כִּי אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ, אֵל קַנָּא - פֹּקֵד עֲו ֹן אָבֹת עַל בָּנִים עַל שִׁלֵּשִׁים וְעַל רִבֵּעִים לְשֹׂנְאָי. (ה) וְעֹשֶׂה חֶסֶד לַאֲלָפִים לְאֹהֲבַי וּלְשֹׁמְרֵי מִצְו ֹתָי.
(ו) לֹא תִשָּׂא אֶת שֵׁם ה' אֱלֹהֶיךָ לַשָּׁוְא: כִּי לֹא יְנַקֶּה ה' אֵת אֲשֶׁר יִשָּׂא אֶת שְׁמוֹ לַשָּׁוְא.
(ז) זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ. (ח) שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד, וְעָשִׂיתָ כָּל מְלַאכְתֶּךָ. (ט) וְיוֹם, הַשְּׁבִיעִי--שַׁבָּת, לַה' אֱלֹהֶיךָ: לֹא-תַעֲשֶׂה כָל-מְלָאכָה אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ, עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ וּבְהֶמְתֶּךָ, וְגֵרְךָ, אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ. (י) כִּי שֵׁשֶׁת-יָמִים עָשָׂה ה' אֶת-הַשָּׁמַיִם וְאֶת-הָאָרֶץ, אֶת-הַיָּם וְאֶת-כָּל-אֲשֶׁר-בָּם, וַיָּנַח, בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי; עַל-כֵּן, בֵּרַךְ ה' אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת--וַיְקַדְּשֵׁהוּ.
(יא) כַּבֵּד אֶת-אָבִיךָ, וְאֶת-אִמֶּךָ--לְמַעַן, יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ, עַל הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר-ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ.
(יב) לֹא תִרְצָח,
לֹא תִנְאָף;
לֹא תִגְנֹב,
לֹא-תַעֲנֶה בְרֵעֲךָ עֵד שָׁקֶר.
( (י)
ג) לֹא תַחְמֹד בֵּית רֵעֶךָ; לֹא תַחְמֹד אֵשֶׁת רֵעֶךָ, וְעַבְדּוֹ וַאֲמָתוֹ וְשׁוֹרוֹ וַחֲמֹרוֹ, וְכֹל אֲשֶׁר לְרֵעֶךָ.
And God spoke all these words, saying: I am the LORD thy God, who brought thee out of the land of Egypt, out of the house of bondage. Thou shalt have no other gods before Me. Thou shalt not make unto thee a graven image, nor any manner of likeness, of any thing that is in heaven above, or that is in the earth beneath, or that is in the water under the earth; thou shalt not bow down unto them, nor serve them; for I the LORD thy God am a jealous God, visiting the iniquity of the fathers upon the children unto the third and fourth generation of them that hate Me; and showing mercy unto the thousandth generation of them that love Me and keep My commandments. Thou shalt not take the name of the LORD thy God in vain; for the LORD will not hold him guiltless that taketh His name in vain. Remember the sabbath day, to keep it holy. Six days shalt thou labour, and do all thy work; but the seventh day is a sabbath unto the LORD thy God, in it thou shalt not do any manner of work, thou, nor thy son, nor thy daughter, nor thy man-servant, nor thy maid-servant, nor thy cattle, nor thy stranger that is within thy gates; for in six days the LORD made heaven and earth, the sea, and all that in them is, and rested on the seventh day; wherefore the LORD blessed the sabbath day, and hallowed it. Honour thy father and thy mother, that thy days may be long upon the land which the LORD thy God giveth thee. Thou shalt not murder. Thou shalt not commit adultery. Thou shalt not steal. Thou shalt not bear false witness against thy neighbour. Thou shalt not covet thy neighbour’s house; thou shalt not covet thy neighbour’s wife, nor his man-servant, nor his maid-servant, nor his ox, nor his ass, nor any thing that is thy neighbour’s.
דיון
שאלות לילדים:
  • הסבירו במילים שלכם את משמעותו של כל דיבר.
  • אילו דיברות חשובים במיוחד בעיניכם?
  • אילו דיברות הייתם משאירים כפי שהם, ואילו הייתם משנים, מוסיפים או משמיטים?
  • דיון
    שאלות לבני נוער:
  • אילו דברות מנוסחים כחוק ללא הסבר?
  • מדוע דווקא הם?
  • דיון
    שאלות למבוגרים:
  • האם קיים קשר בין הדיברות השונים?
  • אילו דיברות אתם מממשים בחייכם, ואילו דיברות הייתם שואפים לממש וכיצד?
  • הרב יצחק עראמה, 'עקדת יצחק', פרשנות לעשרת הדברות, שמות כ, פס' ב'.
    חלק שני: 'לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָי'
    "... העבודה [ה]זרה הגדולה המצויה היום בעולם... היא: התכוונות כל המחשבות והעסקים לקיבוץ הממון והצלחת הנכסים, שהמה להם האלוהים האדירים, אשר עליהם הם נשענים, ובאמונתם הם נסמכים ועל קדושת שמם הם מכחישים אלוה ממעל".

    מושגים
    • הרב יצחק עראמה - בעל 'עקדת יצחק' (1420- 1494), פרשן מקרא, ממגורשי ספרד. לקראת סוף חייו התיישב בנאפולי שבאיטליה. ספרו עקדת יצחק הוא ספר דרשות המפורשות בדרך פילוסופית.
    דיון
    שאלות לילדים:
  • כיצד כסף עלול להשפיע לרעה עם האדם? הביאו דוגמה להשפעתו השלילית של הכסף על חייכם.
  • האם לדעתכם עלול הכסף להפוך לאל או לאליל? כיצד זה קורה? מתי הופך הכסף מאמצעי למטרה או לעיקר בחיים של בני אדם?
  • דמיינו ותארו מה הייתם עושים אם ברשותכם היה כסף רב?
  • מה ההבדל בין שימוש לטובה בכסף לבין שימוש לרעה בו?
  • מדוע הפרשן, רבי יצחק עראמה, התייחס לנושא הכסף דווקא בהקשר של דיבר זה ולא ייחס זאת לדיבר "לא תחמוד" (פס' יג)?
  • דיון
    שאלות למבוגרים:
  • כיצד כסף ונכסים הופכים מצורך בסיסי לעבודה זרה, על-פי הרב יצחק עראמה?
  • באילו מקרים וכיצד יכול להפוך כל דבר לעבודה זרה, לדבר מקולקל?
  • באילו דרכים ניתן לווסת את תאוות הממון של האדם?
  • חלק שלישי: 'זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ'
    "זכור את יום השבת: היֵה תמיד זוכר את יום השבת בעסקיך בימי המעשה...לקדשו: וזה תעשה כדי שתוכל לקדשו. הזכיר שיסדר האדם עסקיו בימי המעשה באופן שיוכל להסיח דעתו מהם ביום השבת".

    מושגים
    • רבי עובדיה ספורנו - (1550-1470)מגדולי חכמי איטליה, איש אשכולות, רב, דיין, מורה, רופא ופילוסוף דגול. בנוסף לפירושו לתורה ולכמה מספרי נ"ך, כתב פירוש לפרקי אבות וספרים בפילוסופיה, מתמטיקה ודקדוק עברי.
    זכור את יום השבת, the infinitive mode tells us that we are to be aware of the Sabbath every day of the week, even while involved in our daily routines. This is also the same mode chosen by the Torah for demanding that we be forever mindful of what Amalek our arch enemy did to our forefathers after they had crossed the Sea on dry land. (Deuteronomy 25,17) The same is true of the infinitive mode chosen by the Torah when urging us to remember the legislation pertaining to the “month of spring,” i.e. the month of the redemption from Egypt. Compare Deuteronomy 16,1 שמור את חודש האביב ועשית פסח. לקדשו, the reminder to remember the Sabbath constantly was intended to ensure that you observe all the commandments associated with the day. Even the order to work six days is intended to ensure that by concentrating on the need to make a living during those days, this will enable such people to take their minds off such mundane matters on the Sabbath.
    דיון
    שאלות לילדים:
  • מהי משמעות הדיבר 'זכור את יום השבת...'?
  • כיצד זוכרים את יום השבת במשך כל השבוע, על פי ספורנו?
  • מהי המשמעות של יום השבת עבורך?
  • דיון
    שאלות לבני נוער:
  • על פי מקור זה, כיצד מבדיל האדם בין ימות החול ליום השבת?
  • כיצד אתם מייחדים בחייכם את יום השבת?
  • דיון
    שאלות למבוגרים:
  • כיצד מקור זה מציג את טיב הזיכרון של יום השבת?
  • כיצד ניתן להפוך את יום השבת ליום מיוחד מבחינה משפחתית ורוחנית?
  • הרב אברהם יהושע השל, השבת (בתרגום אלכסנדר אבן חן) הוצאת ידיעות אחרונות, תל אביב 2003, עמ' 33
    על האדם המבקש לחשוף את קדושת היום מוטלת המשימה לנטוש את הניכור הקיים במסחור הבוטה של החיים, ואת היותו לכוד בעול העמל והיגיעה. עליו לצעוד הרחק מהקולות הצורמים שבשאר הימים, ממתחים ומתאוות הרכישה...עליו להיפרד ממלאכתו, ולהבין שהעולם כבר נברא וישרוד גם ללא עזרת האדם. שישה ימים אנו נאבקים בעולם, וסוחטים רווח מן האדמה; בשבת אנו פונים אל הזרע הנצחי הנטוע בנפשנו...שישה ימים אנו מנסים להשתלט על העולם, וביום השביעי עלינו להשכיל לשלוט בעצמיותנו.

    מושגים
    • הרב פרופ' אברהם יהושע השל - (1907-1972), פילוסוף ותיאולוג יהודי-אמריקני, שימש כמרצה בסמינר התיאולוגי היהודי של התנועה הקונסרבטיבית בניו-יורק. שאב את הגותו הייחודית מן החסידות, הפילוסופיה המערבית וההגות היהודית לדורותיה.
    דיון
    שאלות לבני נוער:
  • כיצד תופס אברהם יהושע השל את מהות השבת לעומת ימות החול?
  • במה שונה או מוסיף השל על דבריו של ספורנו?
  • מהי המשמעות המוסרית האוניברסלית של השבת על פי השל?
  • דיון
    שאלות למבוגרים:
  • על אילו מתחים שבין האדם לבין העולם, ובין האדם לבין עצמו, מצביע השל, וכיצד הוא פותר אותם?
  • כיצד השבת משפיעה, על פי השל, על נפש האדם?
  • הרב שמשון רפאל הירש, פרשנות לתורה, ספר שמות, פרק כ, פסוק יב
    חלק רביעי: 'כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ לְמַעַן יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ'
    כיבוד האב והאם הוא התנאי היסודי לנצחיותה של האומה הישראלית. על-ידי האב והאם נותן ה' לילד לא לבד את הוויתו הפיסית, אלא הם למעשה גם החוליה המקשרת את הילד אל העבר היהודי ועושה אותו לבן ישראל ולבת ישראל".
    "כבוד" הקרוב ל"כבד"- כביטוי לערכו הרוחני והמוסרי של דבר. ומכאן, "כבד": לגלות יחס של הערכה.

    מושגים
    • הרש"ר הירש - הרב שמשון רפאל הירש - (גרמניה 1888-1808), מייסד ומנהיג האורתודוקסיה החדשה (הנאו-אורתודוקסיה) בגרמניה, במאבקה נגד התנועה הרפורמית. רש"ר הירש טיפח את השילוב של לימודי קודש וחול, אורח חיים דתי קפדני יחד עם השכלה כללית ומעורבות בחיים הכלליים, ברוח סיסמתו הידועה – 'תורה עם דרך ארץ'.
    מאיר בוזגלו, 'מזרחיות, מסורת, כור היתוך: לקראת נרטיב אחר', בתוך: זאב הרוי, גלית חזן-רוקם, חיים סעדון ואמנון שילוח (עורכים), ציון וציונות בקרב יהודי ספרד והמזרח, הוצאת משגב, ירושלים תשס"ב, עמ' 4-5
    "הבן והבת קיבלו עליהם להמשיך את מסורת הוריהם בכל תקופה ובכל תרבות. נשמתה של המסורת היהודית היא שילוב בין "והגדת לבנך" מצד ההורים ו"כבד את אביך ואת אמך" בעשרת הדברות".

    מושגים
    • מאיר בוזגלו - (נולד ב-1959 במרוקו) - פילוסוף ומרצה בחוג לפילוסופיה באוניברסיטה העברית בירושלים. בנו של רבי דוד בוזגלו, גדול פייטני מרוקו, עוסק בהגדרת המושג 'מסורתי' כזרם דתי נוסף.
    דיון
    שאלות לילדים:
  • כיצד מסביר הרב שמשון רפאל הירש את תפקיד ההורים?
  • מדוע לדעתכם חשוב להעביר את המסורת היהודית מהורים לילדים?
  • דיון
    שאלות לבני נוער:
  • האם יש שוני בין דברי הרב שמשון רפאל הירש לבין דברי מאיר בוזגלו? כיצד?
  • איזה תוכן צריכים ההורים להעביר לילדיהם בכל הקשור להיסטוריה, לתרבות ולמסורת היהודית?
  • דיון
    שאלות למבוגרים:
  • מהו ההבדל העיקרי בין תפיסותיהם של הרש"ר הירש ומאיר בוזגלו לגבי הנחלת המסורת והיחס בין הורים לילדיהם?
  • אילו יחסים עשויים להתהוות בין הורים לילדיהם בעקבות הנחלת המסורת?
  • דף הנחיות למנחה:
    עשרת הדברות למנחה.rtf