והיא שעמדה
הדף מאת: תכנית בארי / מכון שלום הרטמן
לימוד לקראת פסח. 'והיא שעמדה' הוא מזמור מתוך ההגדה המתנגן בראשנו מיד עם שמיעת צירוף המילים המוכר. אך האם שאלנו את עצמנו אי-פעם מי היא זו שעמדה? בשיעור זה ננסה להבין את ההקשר שבו מופיעות המילים והניגון ואת משמעותם. מתאים במיוחד לשיעורי מחנך לכיתה יא.
מתחילה עובדי עבודה זרה, מתוך ההגדה של פסח
מִתְּחִלָּה עוֹבְדֵי עֲבוֹדָה זָרָה הָיוּ אֲבוֹתֵינוּ, וְעַכְשָׁיו קֵרְבָנוּ הַמָּקוֹם לַעֲבֹדָתוֹ,

שֶׁנֶּאֱמַר: וַיֹאמֶר יְהוֹשֻעַ אֶל כָּל הָעָם, כֹּה אָמַר ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל: בְּעֵבֶר הַנָּהָר יָשְׁבוּ אֲבוֹתֵיכֶם מֵעוֹלָם, תֶּרַח אֲבִי אַבְרָהָם וַאֲבִי נָחוֹר, וַיַּעַבְדוּ אֱלֹהִים אֲחֵרִים.

וָאֶקַּח אֶת אֲבִיכֶם אֶת אַבְרָהָם מֵעֵבֶר הַנָּהָר וָאוֹלֵךְ אוֹתוֹ בְּכָל אֶרֶץ כְּנָעַן, וָאַרְבֶּה אֶת זַרְעוֹ וָאֶתֵּן לוֹ אֶת יִצְחָק, וָאֶתֵּן לְיִצְחָק אֶת יַעֲקֹב...

ויַעֲקֹב וּבָנָיו יָרְדוּ מִצְרָיִם.

בָּרוּךְ שׁוֹמֵר הַבְטָחָתוֹ לְיִשְׂרָאֵל, בָּרוּךְ הוּא. שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא חִשַּׁב אֶת הַקֵּץ, לַעֲשׂוֹת כְּמוֹ שֶּׁאָמַר לְאַבְרָהָם אָבִינוּ בִּבְרִית בֵּין הַבְּתָרִים, שֶׁנֶּאֱמַר: וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם, יָדֹע תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם, וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה. וְגַם אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנֹכִי וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל.

וְהִיא שֶׁעָמְדָה לַאֲבוֹתֵינוּ וְלָנוּ. שֶׁלֹּא אֶחָד בִּלְבָד עָמַד עָלֵינוּ לְכַלּוֹתֵנוּ, אֶלָּא שֶׁבְּכָל דּוֹר וָדוֹר עוֹמְדִים עָלֵינוּ לְכַלּוֹתֵנוּ, וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַצִּילֵנוּ מִיָּדָם.
דיון
  • מי היא זו שעמדה לאבותינו?
  • מדוע מדברת ההגדה על הברית שכרת אלוהים עם אברהם?
  • ההגדה מציינת שאלוהים הבטיח לאברהם שיגאל את עם ישראל, לאחר מכן היא מספרת על יציאת מצריים ולבסוף מזכירה שבכל דור ודור אלוהים מציל את עם ישראל מידי הקמים להשמידו. מהו הרעיון העומד מאחורי תיאור זה?
  • מה דעתכם על הטענה "שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו והקדוש ברוך הוא מצילנו מידם"?
קישורים לרקע והרחבה:
אתר תכנית 'בארי'
דף הנחיות למנחה:
פסח 5 והיא שעמדה.rtf
דף מספר 5 בסדרה שיעורי חינוך לפסח, דפים נוספים בסדרה:
1 2 3 4 6