החברה היהודית בעבר
הדף מאת: מעגלי צדק / מעגלי צדק
יישום המצוות החברתיות איננו קל. ליבו של אדם מתמלא רחמים על דל ואביון, או על יתום ואלמנה רק כאשר אין זה דורש ממנו ויתור אולם כאשר זה בא על "חשבונו", הדבר נהיה מורכב יותר. זה פשוט יחסית לחוש הזדהות עם חלשים בחברה אבל האם המעבר "חלק" בין הצד העיוני לצד המעשי? נביאי ישראל המבקרים את החברה היהודית בשם ה', מתריעים על הסטיה מן הדרישה לעזור ולתמוך ביתום ואלמנה. הנביאים - המצפון החברתי - הם שמים את זכוכית המגדלת על המקרים החריגים ומדגישים אותם, על מנת לתקן.
דיון
נביא שלושה נביאים שונים ונתייחס לדרישתם הממוקדת בענייני יתום ואלמנה. קראו והשיבו:
  • אילו עבירות נעברות כלפי היתום והאלמנה בכל מקור מקראי?
  • מדוע קל יותר לפגוע ביתום ואלמנה לפי הפרשנויות לכל נביא? (רד"ק, רש"י, מצודת דוד).
לִמְדוּ הֵיטֵב דִּרְשׁוּ מִשְׁפָּט אַשְּׁרוּ חָמוֹץ שִׁפְטוּ יָתוֹם רִיבוּ אַלְמָנָה.
Learn to do well; Seek justice, relieve the oppressed, Judge the fatherless, plead for the widow.
"ריבו אלמנה" - השתדלו בריבה להתווכח בעדה שאינה יוצאת לחזור אחרי בעלי דינה.

הסברים
  • להתווכח בעדה = לטעון את טענותיה בדין, לייצג אותה במשפט. שאינה יוצאת לחזור אחרי בעלי דינה = אינה מוצאת ראיות לעצמה, על ידי מעקב אחרי בעל דינה.
Involve yourselves in her dispute, to argue on her behalf, because she does not go out to pursue the adversary in her case.
"שפטו יתום ריבו אלמנה" - שפטו משפט יתום ריבו ריב אלמנה, כי הם העשוקים ברוב ואינכם משימים אזניכם לצעקתם.
"היטב" - להטיב מעשיכם.

"דרשו" - חקרו המשפט לדעת הדין עם מי והיו מישרים את העשוק ושפטו משפט היתום וריבו ריב האלמנה כי המה הנעשקים ע"פ רוב.
גֵּר יָתוֹם וְאַלְמָנָה לֹא תַעֲשֹׁקוּ וְדָם נָקִי אַל תִּשְׁפְּכוּ בַּמָּקוֹם הַזֶּה וְאַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים לֹא תֵלְכוּ לְרַע לָכֶם.
if ye oppress not the stranger, the fatherless, and the widow, and shed not innocent blood in this place, neither walk after other gods to your hurt;
כֹּה אָמַר ה' עֲשׂוּ מִשְׁפָּט וּצְדָקָה וְהַצִּילוּ גָזוּל מִיַּד עָשׁוֹק וְגֵר יָתוֹם וְאַלְמָנָה אַל תֹּנוּ אַל תַּחְמֹסוּ וְדָם נָקִי אַל-תִּשְׁפְּכוּ בַּמָּקוֹם הַזֶּה.
Thus saith the LORD: Execute ye justice and righteousness, and deliver the spoiled out of the hand of the oppressor; and do no wrong, do no violence, to the stranger, the fatherless, nor the widow, neither shed innocent blood in this place.
וְאַלְמָנָה וְיָתוֹם גֵּר וְעָנִי אַל תַּעֲשֹׁקוּ וְרָעַת אִישׁ אָחִיו אַל תַּחְשְׁבוּ בִּלְבַבְכֶם.
and oppress not the widow, nor the fatherless, the stranger, nor the poor; and let none of you devise evil against his brother in your heart.
"ואלמנה" - אלו שהם חלשים הזהרו בהם מאד שלא תעשקו אותם לא בממון ולא בדברים.

"ורעת איש את אחיו" - ר"ל אל תחשבו איש רעת אחיו בלבבכם אפילו המחשבה אסורה כל שכן המעשה, ועוד שהמחשבה מביא לידי מעשה ואפילו לא יעשה מעשה אסור, שנאמר: 'לא תשנא את אחיך בלבבך'.
שריך סוררים
שָׂרַיִךְ סוֹרְרִים וְחַבְרֵי גַּנָּבִים כֻּלּוֹ אֹהֵב שֹׁחַד וְרֹדֵף שַׁלְמֹנִים יָתוֹם לֹא יִשְׁפֹּטוּ וְרִיב אַלְמָנָה לֹא יָבוֹא אֲלֵיהֶם.
Thy princes are rebellious, And companions of thieves; Every one loveth bribes, And followeth after rewards; They judge not the fatherless, Neither doth the cause of the widow come unto them.
"סוררים" - סרים מן הדרך הישרה.

"ורודף שלמונים" - תשלומין ת"י אמרין גבר לחבריה עביד לי טב בדיני ואשלם לך בדינך שופט שהיה גזלן והנגזל צועק עליו בפני שופט אחר, זה אומר לו צדקני היום ואני אשלם גמולך כשיצעקו עליך בפני הוי רודף תשלום גמולות.

"וריב אלמנה לא יבא אליהם" - האלמנה באה לצעוק והיתום יוצא וזו פוגעת בו ושאלתו מה הועלת בצעקתך לפני השופט והוא אומר כל היום הזה יגעתי לו במלאכה וסופו לא הועלתי וזו חוזרת לאחוריה ואומרת ומה זה שהוא איש לא הועיל, אני לא כל שכן? הוי 'יתום לא ישפטו וריב אלמנה לא יבא אליהם כלל'.
They stray from the straight path. Payments. Targum Yonason: One man would say to his friend: Do me a favor in my judgment, and I will pay you back when I judge your case. If a judge was a thief, and the person he stole from would cry out against him before another judge, the thieving judge would say to him: Rule in my favor today, and I will repay your favor when they cry out against you before me. Thus, they chased the repayment of favors. A widow would come to bring a case, and she would meet an orphan coming out. She would ask him, "How did your case go?" and he would say, "All day I have toiled over it and in the end I was not successful." She would turn away and say, "If he, who is a man, was not successful, I will definitely not succeed." Thus: They do not judge the orphan, and the case of the widow does not even appear before them at all.
"סוררים" - סרים מדרך הטוב ומתחברים עם הגנבים.

"כלו" - כל העם.

"שלמונים" - האחד אומר לחבירו הצדיקני היום בדיני ולמחר אצדיקך בדינך.

"לא יבוא" - בראותם שאף היתום לא הועיל עם כי הוא איש ומכל שכן היא ותחדל לבוא.
אָב וָאֵם הֵקַלּוּ בָךְ לַגֵּר עָשׂוּ בַעֹשֶׁק בְּתוֹכֵךְ יָתוֹם וְאַלְמָנָה הוֹנוּ בָךְ.
In thee have they made light of father and mother; in the midst of thee have they dealt by oppression with the stranger; in thee have they wronged the fatherless and the widow.
"אב ואם הקלו בך" - ספר להם מן העבירות החמורות שהיו בהם ושראוי לכל אדם להרחיקם ואפילו לא הזהירה עליהם התורה.

"עשו בעשק בתוכך" - כל מה שהיו עושים ומתעסקים עם הגר היה בעושק לפי שאין לו קרובים ועוזרים, וכן הונו היתום והאלמנה לפי שהם חלושים שמת בעלה ואביו.
אַלְמָנָה וְגֵר יַהֲרֹגוּ וִיתוֹמִים יְרַצֵּחוּ.
They slay the widow and the stranger, And murder the fatherless.
"אלמנה" - בתורה כתוב 'עושה משפט יתום ואלמנה', ואמר 'שופט הארץ' בתחלת מזמור זהו הפירוש הנשא שופט הארץ כי כתוב 'כי אתה עושה משפט גר יתום ואלמנה' ואלה הם הרשעים.

"אלמנה וגר יהרוגו ויתומים ירצחו" - על כן אחריו 'ויאמרו לא יראה יה ולא יבין', כי חושבים הם 'כי היוצר עין לא יראה והנוטע אוזן לא ישמע' ויבין כדרך שמעו שמוע ואל תבינו.
דיון
  • איך מגיעה החברה לשפל כזה? מי היה אמור למנוע את ההידרדרות הזאת? מה קרה, מדוע לא מנעו?
  • מה נדרש כדי לתקן?