ראש השנה כיום הדין
הדף מאת: אפרת אמית-ליבוביץ, תוכנית בארי / מכון שלום הרטמן
ראש השנה נחרת בתודעתנו על פי רוב, כמועד מרגש ומשמח של התחלה חדשה. אך במקורותינו זהו יום הדין - מעמד קשה, מלחיץ, ומעורר חלחלה. בשיעור זה ננסה לעמוד על הפער בין תפיסת ראש השנה במקורות לבין תפיסתו בימינו. נשאל, בפני מי אנו עומדים לדין? מיהו הדיין? האם הוא בהכרח ישות חיצונית לנו או שמא הסמכות השופטת היא פנימית ונתונה לנו? השיעור מיועד לתלמידים
דיון
בארבעה פרקים [=תקופות] העולם נידון [=נשפט].

בפסח על התבואה.

בעצרת [=שבועות] על פירות האילן.

בראש השנה כל באי העולם עוברין לפניו כבני מרון [=כעדר כבשים או כחיילים] שנאמר (תהלים ל"ג) "היוצר יחד לבם המבין אל כל מעשיהם".

ובחג [סוכות] נידונין על המים [=הגשמים].
At four set times the world is judged:On Pesah in respect to the produce. On Shavuot in respect to the fruit of the tree. On Rosh Hashanah all the people of the world pass before Him like a division of soldier [a numerus], as it says, “He who fashions the hearts of them all, who discerns all their doings” (Psalms 33:15). And on Sukkot they are judged in respect of rain.
דיון
הכל נידונים בראש השנה, וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים, דברי רבי מאיר.

רבי יהודה אומר: הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו; בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים, ואדם נידון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים.

רבי יוסי אומר: אדם נידון בכל יום...

נתן אומר: אדם נידון בכל שעה...
The Gemara explains: As it is taught in a baraita: All are judged on Rosh HaShana, and their sentence is sealed on Yom Kippur; this is the statement of Rabbi Meir. Rabbi Yehuda says: All are judged on Rosh HaShana, and their sentence is sealed each in its own time: On Passover the sentence is sealed concerning grain; on Shavuot concerning fruits that grow on a tree; on the festival of Sukkot they are judged concerning water; and mankind is judged on Rosh HaShana, and the sentence is sealed on Yom Kippur. Rabbi Yosei says: A person is judged every day, and not just once a year, as it is stated: “You visit him every morning” (Job 7:18), meaning that every morning an accounting is made and a judgment is passed. Rabbi Natan says: A person is judged every hour, as it is stated: “You try him every moment” (Job 7:18).
דיון
דיון
נקודות לדיון:

לפניכם שני מקורות מתקופת המשנה המתארים את ראש השנה כיום הדין.
  • מה מייחד את ראש השנה כיום דין?
  • המקור שבתלמוד הבבלי מתאר מהלך שמתחיל בראש השנה ומסתיים ביום הכיפורים. מהו המהלך הזה? האם יש לו ביטוי כיום? אם כן, כיצד? אם לא מדוע?
  • במקור התלמודי יש גישות שונות ביחס ליום הדין. מהן?
  • עם איזו גישה אתם מזדהים יותר? נמקו עמדתכם.
  • מתי ובאילו מצבים בחייכם אתם חשים כמי שעומדים לדין?
קישורים לרקע והרחבה:
לאתר בארי
דף הנחיות למנחה:
יום הדין למורה.rtf
דף מספר 4 בסדרה שיעורי חינוך לחודש תשרי, דפים נוספים בסדרה:
1 2 3 5 6