בין קהילת גורל לקהילת בחירה
הדף מאת: המדרשה באורנים / נפגשים בשביל ישראל
לאורך חייו בוחר האדם בחירות שונות. אחת המשמעותיות שבהם היא הקהילה אליה ישתייך. מהי השפעתה של הבחירה על היחיד (ואפילו נשאר בקהילת האם שלו..)? ומה השפעת הבחירה על הקהילה כולה?
דיון
פתיחה והסבר
דף לימוד זה הוא חלק מסדרת דפי לימוד שנכתבו על ידי המדרשה באורנים עבור פרויקט 'נפגשים בשביל ישראל'.
בכל שנה באביב, החל משנת תשס"ו (2006), יוצאים מטיילים מגילאים ומרקעים שונים למסע לאורך שביל ישראל ולעומק התרבות היהודית והישראלית.
דפי הלימוד שנוצרים במדרשה באורנים מלווים את המסע ונלמדים בתחנותיו. הם מחברים בין נופיה הפיזיים של הארץ לנופיה התרבותיים והחברתיים, ומעלים לדיון שאלות על עצמנו כחברה וכעם.
דפי הלימוד לא קשורים ישירות לתחנות המסע, החיבורים נעשים באורח טבעי וספונטני על ידי המנחים והלומדים. הלימוד יכול להיעשות כמובן בכל מקום, גם בין כתליו הסגורים של בית המדרש, אבל אנחנו מזמינים אתכם לצאת למסע בשבילי הדעת, המחשבה והרגש; להתנסות בלימוד בחיק הטבע, בין כותלי הקַניונים והוואדיות; לחוות את השילוב שבין הארץ ותרבותה תוך כדי הליכה.
וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ:

וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה:

וַאֲבָרְכָה מְבָרֲכֶיךָ וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה:
Now the LORD said unto Abram: ‘Get thee out of thy country, and from thy kindred, and from thy father’s house, unto the land that I will show thee. And I will make of thee a great nation, and I will bless thee, and make thy name great; and be thou a blessing. And I will bless them that bless thee, and him that curseth thee will I curse; and in thee shall all the families of the earth be blessed.’
דיון
  • מה משמעות המעבר מקהילת האם לקהילת בחירה ע"פ הפסוקים בבראשית י"ב? מה המחירים ומה הרווחים?
דיון
קיראו את הקטע הבא, המתייחס גם לאברם. מה הוא מוסיף על היתרונות והחסרונות של המעבר מקהילה בה נולדנו (קהילת הגורל) לקהילה בה בחרנו לחיות (קהילת בחירה)?
נעמי הריס רוזנבלט ויהושע הורוביץ, 'אברהם צועד קדימה: בעקבות חזון אישי', בתוך: תניא ציון (עורכת), סיפורי ראשית, ידיעות אחרונות 2002, עמ' 207-206.
למטופלים שלי יש תכונה אחת משותפת. הם מגיעים לטיפול כשחייהם נעשים כה כואבים, עד ששינוי איננו בגדר אפשרות עוד, אלא בגדר הכרח. אבל אפילו בנסיבות נואשות שינוי הוא עדיין בחירה מאיימת שדורשת אומץ. [...] אברהם מתיישב לאכול משולחן החיים ונותר רעב. אך שלא כמו רבים מאיתנו, אברהם מפגין את החזון ואת האומץ להתקדם בחיפוש אחר חיים מספקים יותר [...]

יכולתנו להגות עתיד מעבר לימי חיינו, ולתכנן לעתיד זה, היא שמבדילה אותנו מחיות אחרות ומאחדת אותנו עם אלוהים. אלוהים הגה תוכנית ליקום והזמין את המין האנושי לשתף פעולה בהוצאתה אל הפועל. במידה שאנו יכולים להתייחס לעתיד כמוחשי ולפעול על פי חזון זה אנו מחקים את אלוהים, שנבראנו בצלמו.
הרב יוסף דב סולובייצ'יק, מתוך "קול דודי דופק" בתוך: איש האמונה, הוצאת מוסד הרב קוק, 1975.
ברית-גורל מהי? הגורל מציין בחיי-האומה, כמו בחיי-היחיד, קיום מאונס. כורח מוזר מלכד את הפרטים לכלל אחד. היחיד כפוף ומשועבד בעל כרחו למציאות הלאומית-הגורלית, ואי-אפשר לו להשתמט ממנה ולהיבלע במציאות אחרת חוּצה לה. ברית-יעוד מהי? היעוד מציין בחיי האומה כמו בחיי היחיד קיום מִדעת שהאומה בחרה בו ברצונה החפשי ושבו היא מוצאת את הריאליזציה [=ההגשמה] המלאה של הוויתה ההיסטורית. בִּמקום קיום כחווית-עובדה בלתי-נתונה לשינוי שהאומה נדחקה לתוכו, מופיע הקיום כחווית-פעולה בעלת ממדים תכליתיים, רפוּדֵי-תנועה, עלייה, שאיפה ומימוש. האומה מעוּרה בתוך היעוד בְּשֶׁל כיסופיה לקיום משוכלל מלא-ענין וכיוון. [...] חיי-יעוד הם חיים מכוונים, פרי דריכות-הכרתית ובחירה חפשית.
דיון
אם נסב את שני המושגים של הרב סולובייצ'יק לממד הקהילתי:
  • האם (או: במה) קיימת בקהילה שלכם ברית גורל? ברית יעוד?
  • האם אתם מרוצים מהאופן בו אתם מחוברים לקהילה בה אתם חיים? מה הייתם משנים?
קישורים לרקע והרחבה:
נפגשים בשביל ישראל
דף מספר 2 בסדרה נפגשים בשביל ישראל תשע"ג- שבוע שישי, דפים נוספים בסדרה:
1 3