ענפיו מועטין ושורשיו מרובין
הדף מאת: תכנית בארי / מכון שלום הרטמן
ט"ו בשבט הוא הזדמנות לעסוק גם בשורשים: מצד אחד הם מעמיקים לתוך האדמה וקושרים אותנו לחיי המעשה; מצד אחר הם אלה המאפשרים את הצמיחה של העץ לגובה. נבחן את מקור הדימוי בתורה ונראה פיתוח מעניין שלו בדברי הרש"ר הירש. מדוע חשובים לנו השורשים? ומהו היחס בין האדם, חוכמתו ומעשיו, לבין שורשיו? השיעור מתאים במיוחד לשעת מחנך בכיתה יא.
הוּא הָיָה אוֹמֵר, כֹּל שֶׁחָכְמָתוֹ מְרֻבָּה מִמַּעֲשָׂיו, לְמָה הוּא דוֹמֶה?

לְאִילָן שֶׁעֲנָפָיו מְרֻבִּין וְשָׁרָשָׁיו מֻעָטִין, וְהָרוּחַ בָּאָה וְעוֹקְרַתּוּ וְהוֹפְכַתּוּ עַל פָּנָיו.

אֲבָל כֹּל שֶׁמַּעֲשָׁיו מְרֻבִּין מֵחָכְמָתוֹ, לְמָה הוּא דוֹמֶה?

לְאִילָן שֶׁעֲנָפָיו מֻעָטִין וְשָׁרָשָׁיו מְרֻבִּין, שֶׁאֲפִלּוּ כָּל הָרוּחוֹת שֶׁבָּעוֹלָם בָּאוֹת וְנוֹשְׁבוֹת בּוֹ אֵין מְזִיזִין אוֹתוֹ מִמְּקוֹמוֹ,

שֶׁנֶּאֱמַר (ירמיה פרק יז פסוק ח), וְהָיָה כְּעֵץ שָׁתוּל עַל מַיִם וְעַל יוּבַל יְשַׁלַּח שָׁרָשָׁיו וְלֹא יִרְאֶה כִי יָבֹא חֹם, וְהָיָה עָלֵהוּ רַעֲנָן, ובִשְׁנַת בַּצֹּרֶת לֹא יִדְאָג, וְלֹא יָמִישׁ מֵעֲשׂוֹת פֶּרִי:

מילים
  • יובל - נחל קטן
  • ימיש - יפסיק
...Rabbi Elazar ben Azariah says: If there is no Torah, there is no worldly occupation, if there is no worldly occupation, there is no Torah. If there is no wisdom, there is no fear of God; if there is no fear of God, there is no wisdom. If there is no knowledge, there is no understanding; if there is no understanding, there is no knowledge. If there is no flour, there is no Torah; if there is no Torah, there is no flour. He used to say: Anyone whose wisdom exceeds his deeds, to what is he compared? To a tree who branches are many but whose roots are few; then the winds comes and uproots it and turns it upside down; as it is said; "And he shall be like a lonely juniper tree in the wasteland and shall not see when good comes, but shall inhabit the parched places of the wilderness, a salt filled land which is uninhabitable." [Jeremiah 17:6]. But one whose deeds exceed one's wisdom, what is that person like? Like a tree whose branches are few, but whose roots are many; even if all the winds of the world were to come and blow upon it, they would not move it from its place, as it is said; "He shall be like a tree planted by the waters, which spreads out its roots by the river, and shall not perceive when heat comes, but its leaf shall remain fresh; and it will not be troubled in the year of drought, nor will it cease to bear fruit." [Jeremiah 17:8].
דיון
  • לְמה מקבילה המשנה את הענפים ולְמה היא מקבילה את השורשים?
  • האם אתם מסכימים עם הקבלה זו? לְמה מקבילה המשנה את הרוח?
  • מהם שני הטיפוסים המוצגים במשנה זו?
  • איזה טיפוס עמיד יותר בפני קשיים ואתגרים? מדוע?
  • האם לדעתכם המעשים עדיפים על הוחכמה? באיזה מצב החוכמה עדיפה?
הרב שמשון רפאל הירש, במעגלי שנה, ט"ו בשבט בני ברק, תשכ"ו
תקומתו של העץ איננה מושרשת בענפים ובעלים ובפירות המפוארים - אלא בשרשיו, שהם מחוזקים במקום אשר הרוחות והסערות לא תגענה שמה. הם מתחזקים על מקור מים חיים של התחדשות. העץ איננו דואג בזמן שהסערות תופסות אותו, מנענעות אותו כופפות אותו, - הוא לא נע ולא זע ממקומו, וכל זמן שהוא לא נעקר ממקומו, היה תהיה לו תקומה! ועל כן נמצא שהאילן לא הפסיד כלום, ואדרבא - החליף כוח במאבק. כן הוא האדם. כל זמן שהוא נצמד לשרשיו הרוחניים - שום רוח לא תעקור אותו ממקומו. ונהפוך הוא, הסערות תעוררנה את כח ההתחדשות.
דיון
  • הירש טוען שעתידו של העץ טמון בשורשים ולא בענפים. הסבירו את הטענה. הסבירו את ההשוואה בין העץ לאדם.
  • מה מסמלות הרוח והסערה?
  • מהם לדעתכם השורשים הרוחניים של האדם?
  • ציינו כל אחד (ולא כקבוצה) שלושה "שורשים" שלכם.
  • כיצד לדעתכם שורשים אלו יכולים לעזור לכם בשעת "סערה"?
  • הירש טוען שהסערה יכולה דווקא לחזק את האדם בעל השורשים החזקים. הסבירו את דבריו.
קישורים לרקע והרחבה:
אתר תכנית 'בארי'
דף מספר 5 בסדרה שיעורי חינוך לט"ו בשבט, דפים נוספים בסדרה:
1 2 3 4 6