הדף מאת: קולות קולות / בית מדרש קולות
דף לימוד זה נכתב על בסיס לוח השנה של "קולות" שעסק בנושא "ברית". לחודש פברואר (שבט-אדר א') הוקדש דף זה העוסק בברית שבין החברים בקהילה.
דוד הרטמן בהקדמה לספרו, מסיני לציון: התחדשותה של ברית, (בתרגום נעם זהר), עם עובד 1992, עמ' 16
בדמות האדם שבברית [...] מוצב בבירור היהודי היחיד בתוך מסגרת של קהילה. הברית נכרתת עם העם כולו ולא עם היהודים כיחידים; התחום הנרחב הניתן בה להגשמה רוחנית עצמית של היחיד - אינו יכול להתקיים במנותק מתודעה פוליטית, קיבוצית.
אליעזר שבייד, מתוך: חידוש החיים הקהילתיים בישראל , בתוך: מיהדות לציונות, מציונות ליהדות, הוצאת הספריה הציונית, 1984
... במה מתייחדת חברה המיוסדת על ברית? בקדימה הניתנת לתודעת האחריות ולהתחייבות ההדדית שיש לבני-אדם זה כלפי זה מתוך עצם היותם בני-אדם. ההבדל בין האדם, שנברא בצלם בוראו, לבין בעלי-חיים מתפרש בהקשר זה כהבדל שבין התחברות שמניעה אותה הכרת חובה מוסרית ראשיתית לבין התחברות שמניעים אותה אינסטינקטים או יצרים טבעיים...
© כל הזכויות שמורות לספרייה הציונית
אלדו ליאופלד, תורת מוסר האדמה
כל תורות המוסר התפתחו עד כה על בסיס הנחה אחת: היחיד חבר בקהילה של פרטים בעלי תלות הדדית. האינסטינקטים שלו דחפו אותו להתחרות על מקומו בקהילה, אך ערכיו המוסריים דחפו אותו לשתף פעולה (ייתכן שלשם יצירת מקום לתחרות חברתית). תורת מוסר האדמה פשוט מגדילה את גבולותיה של הקהילה כך שיכללו גם קרקע, מים, צמחים ובעלי חיים, או במילה אחת: את האדמה. ... תורת מוסר האדמה משנה את תפקידו של ההומו-סאפיינס מכובש קהילת האדמה לחבר ולאזרח מן השורה בתוכה. מכך נובע גם כבוד ליתר חברי הקהילה, וכן כבוד לקהילה ככזו.

מושגים
  • אלדו ליאופלד - (Aldo Leopold) (1948-1887) – יערן אמריקאי שעסק בענייני שמירת טבע; פרופסור באוניברסיטת ויסקונסין; כותב הספר הידוע A Sand Country Almanac; נחשב אבי התפיסה האקוצנטרית, הרואה באדם ובאדמה שני חלקים של מערכת אחת שלמה.
דיון
  • כיצד אתם תופסים את הברית שיש או אמורה להיות בין חברי קהילה?
  • האם זהו צורך אנושי בעיניכם?
  • מהן גבולות הקהילה שלכם? את מי או את מה הייתם רוצים לשתף בקהילתכם (הממשית או המדומיינת)
  • בימינו אדם קשור ליותר מקהילה אחת, האם עובדה זו פוגמת במחויבותו?
דף מספר 6 בסדרה ברית, דפים נוספים בסדרה:
1 2 3 4 5 7 8 9 10 11 12 13