תיקון עולם: חלום רחוק או עשייה יומיומית? – חלק א
הדף מאת: דבורה גולדמן גולן / עתיד במידבר
בחלקו הראשון של הלימוד נבדוק את תפקידו של האדם בתיקון העולם הפיזי – הטבע והסביבה, ונעמת את התפיסה היהודית המחייבת את התערבות האדם בעולם עם התפיסה ההלניסטית. הלימוד נוגע גם בתכלית המצוות והקשר שלהן לתיקון עולם.
(א) וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ וְכָל צְבָאָם:

(ב) וַיְכַל אֱלֹהִים בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה וַיִּשְׁבֹּת בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה:

(ג) וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ כִּי בוֹ שָׁבַת מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹהִים לַעֲשׂוֹת:
And the heaven and the earth were finished, and all the host of them. And on the seventh day God finished His work which He had made; and He rested on the seventh day from all His work which He had made. And God blessed the seventh day, and hallowed it; because that in it He rested from all His work which God in creating had made.
דיון
  • מה רצה הכתוב לומר על הבריאה? מדוע נוספה המילה 'לעשות' בסוף פסוק ג'?
  • מי אמור 'לעשות'?
כל מה שנברא בששת ימי בראשית צריכין עשייה, כגון החרדל צריך למתוק, התורמוסים צריך למתוק, החיטין צריכין להיטחן, אפילו אדם צריך תיקון.

מושגים
  • בראשית רבה - מדרש אגדה ארצישראלי קדום לספר בראשית. נערך באמצע המאה ה-5 או ה-6 לספירה (תקופת האמוראים). מסודר על פי סדר הפרקים והפסוקים בספר בראשית. משלב פרשנות המקרא עם דרשות שהושמעו בציבור.
...A philosopher asked Rabbi Hoshayah: He said to him, if God so loves circumcision why did he not give it to Adam. He said to him, why does that man (you) shave the corners of your head and leave the corners of your beard? He said to him because it grew with me in folly. He said to him: if so you should blind your eyes, lop off your hand, and sever you legs since they grew with in follow. He said to him: To these words we have come wonder. He said to him: Anything created in the first six days, needs further actions, for example mustard seeds need sweetening, peas needs sweetening, wheat needs grinding, even humans need fixing.
דיון
  • כיצד מפרש המדרש את המילה 'לעשות' בסוף פס' ג?
  • מי עושה את מה שצריך לעשות?
  • לשם מי ולשם מה נדרשת עשייה זו?
  • באילו מובנים אדם צריך תיקון?
  • מה מוסיף מדרש זה על מהות העולם שנברא במעשה בראשית?
דן פגיס, בגוש השיש
בגוש השיש/ דן פגיס
בְּגוּשׁ הַשַּׁיִשׁ מְצַפֶּה הַפֶּסֶל.

הַכַּד הַטּוֹב עוֹדוֹ בְּחֵיק הַחֹמֶר.

תּוֹעָה הַמַּנְגִּינָה וּמְחַפֶּשֶׂת

אֶת חֲלִילָהּ בֵּין קְנֵי הַגֹּמֶא.

גָּזִית הַבַּיִת עוֹד שְׁבוּיָה בַּסֶּלַע,

בְּאֹפֶל חֳרָפִים חָבוּי הַלֶּחֶם.

אֲבָל הַיָּד, בּוֹטַחַת וְנִכְשֶׁלֶת,

חוֹזֶרֶת לִיצִירֶיהָ וּמוֹלֶכֶת
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il


הסברים
  • הפֶּסֶל, הכד, המנגינה, גזית הבית, הלחם – כל אלו הם יצירות הזקוקות ליד אמן כדי להפוך למה שהן. נראה כי ישויות אלה קיימות כרעיון עוד לפני שמצאו את צורתן הגשמית. הן מעין נשמה המחכה לצאת לעולם.
מושגים
  • דן פגיס - (1930, בוקובינה - 1986, ישראל) משורר ישראלי, מתרגם וחוקר ספרות.
דיון
  • מה הזיקה בין חומר הגלם לתוצר הסופי?
  • מי או מה יוצר את הזיקה הזאת ומתווך ביניהם?
  • של מי "היד הבוטחת והנכשלת"?
  • באיזה אופן היד מולכת ביציריה?
  • כיצד שירו של דן פגיס מפרש או משלים את מדרש רבה?
מעשה ששאל טורנוסרופוס הרשע את רבי עקיבא: איזו מעשים נאים, של הקדוש ברוך הוא או של בשר ודם? אמר לו: של בשר ודם נאים. אמר לו טורנוסרופוס: הרי השמים והארץ יכול אדם לעשות כיוצא בהם?! אמר לו רבי עקיבא: לא תאמר לי בדבר שהוא למעלה מן הבריות שאין שולטין עליו, אלא אמור דברים שהם מצויין בבני אדם. אמר לו: למה אתם מולין? אמר לו: אני הייתי יודע שעל דבר זה אתה שואלני, ולכך הקדמתי ואמרתי לך, שמעשה בני אדם נאים משל הקדוש ברוך הוא. הביא לו רבי עקיבא שיבולים וגלסקאות [=מיני מאפה, לחמניות]. אמר לו: אלו מעשה הקדוש ברוך הוא, ואלו מעשה ידי אדם. אמר לו: אין אלו נאים יותר מן השיבולים?! אמר לו טורנוסרופוס: אם הוא חפץ במילה, למה אינו יוצא הולד מהול ממעי אמו? אמר לו רבי עקיבא: ולמה שוררו [= חבל הטבור] יוצא עמו והוא תלוי בבטנו ואמו חותכו ומה שאתה אומר למה אינו יוצא מהול, לפי שלא נתן הקדוש ברוך הוא את המצות לישראל, אלא לצרף אותם בהם. ולכך אמר דוד: (כל) אמרת ה' צרופה (תהלים יח לא).
(Lev. 12:3:) “And on the eighth day the flesh of his foreskin shall be circumcised.” It is not written here that one lays out expenses over circumcision. See how much Israel loves the commandments, how many expenses they lay out in order to observe them! The Holy One, blessed be He, said, “You make the commandments joyful; I am increasing your joy, as stated (in Is. 29:19), ‘Then the humble shall increase their joy in the Lord.’” Beloved is circumcision, such that the Holy One, blessed be He, swore to Avraham that anyone who is circumcised will not descend to Geihinnom, as stated (Genesis 15:18), “On that day, the Lord made a covenant with Avram, saying.” And who does descend there? See what is written below (Gen. 15:19), “The Kenite, the Kenizzite ….” And so did Ezekiel see, as stated (Ezekiel 32:18-30), “Son of man, wail upon the masses of Egypt and make it descend, and the daughters of mighty nations, to the lowest lands and those that fall in the pit. Who do you surpass in pleasantness, go down and lay with the uncircumcised…. Assyria is there with all of her congregation, its graves are around it…. Meshech and Tubal and all their masses are there, its graves are surrounding it, they are all uncircumcised…. The princes of the North are there….” And so does Isaiah says (Isaiah 5:14), “And so does the pit widen itself and opened wide its mouth without measure (chok),” to he that doesn't have a statute [the words — "without measure" — can also be rendered "to he that doesn't have a statute"]. And where [do we see that] it (the commandment to circumcise) is called a statue? As it says (Ps. 105:10) "And He established it unto Jacob for a statute, to Israel for an everlasting covenant," because the Holy One, blessed be He, placed His name with Israel. And what is the name and the seal that He placed in them? It is Shaddai, the shin is placed on the nose, the dalet on the hand, and the yud on the circumcision. Therefore when he goes to his eternal home, there is an angel appointed in the Garden of Eden who takes him and brings him into the Garden of Eden. And regarding the heretics and sinners, The Holy One, “blessed be He, commands the angel to pull his foreskin (i.e. reverse his circumcision), as it says (Ps. 55:21) "He hath put forth his hands against them that were at peace with him; he has profaned his covenant." It happened that Tyrannus Rufus the wicked asked R. Aqiva, “Which works are the more beautiful? Those of the Holy One, blessed be He, or those of flesh and blood?” He said to him, “Those of flesh and blood are the more beautiful.” Tyrannus Rufus the wicked said to him, “Look at the heavens and the earth. Are you able to make anything like them?” R. Aqiva said to him, “Do not talk to me about something which is high above mortals, things over which they have no control, but about things which are usual among people.” He said to him, “Why do you circumcise?” He said to him, “I also knew that you were going to say this to me. I therefore anticipated [your question] when I said to you, ‘A work of flesh and blood is more beautiful than one of the Holy One, blessed be He.’ Bring me wheat spikes and white bread.”16Qeluska’ot, from the Gk.: kollikes (“long rolls of coarse bread”) or kollikia (the diminutive of kollikes). He said to him, “The former is the work of the Holy One, blessed be He, and the latter is the work of flesh and blood. Is not the latter more beautiful?” Tyrannus Rufus said to him, “Inasmuch as He finds pleasure in circumcision, why does no one emerge from his mother's belly circumcised?” R. Aqiva said to him, “And why does his umbilical cord come out on him? Does not his mother cut his umbilical cord? So why does he not come out circumcised? Because the Holy One, blessed be He, only gave Israel the commandments in order to purify them. Therefore, David said (in II Sam. 22:31 = Ps. 18:31), ‘the word of the Lord is pure.’”
דיון
  • מדוע טורנוסרופוס שואל על ברית המילה?
  • כיצד שאלתו בנושא זה קשורה לשאלתו על כוונתו וגדולתו של בורא העולם?
  • כיצד כל צד מבין את תפקיד האדם בעולם הפיזי / ביחס לטבע?
  • באות הדוגמאות של רבי עקיבא להמחיש?
  • מהי תכלית המצוות לפי רבי עקיבא בשיחה זו?
דף מספר 1 בסדרה תיקון עולם, דפים נוספים בסדרה:
2 3