Going Viral:Vaccinations in Halakha

Posted in Mea Shearim - November 2018

Joint Statement from County Executive Ed Day, Ramapo Supervisor Michael Specht, Rabbi Chaim Schabes Regarding Anti-Vaccination Information Session:

Tonight’s event and the misinformation being shared at it runs counter to every statement from the medical experts and elected officials of our county. This type of propaganda endangers the health and safety of children within our community and around the world, and must be denounced in the strongest language possible.

The MMR (measles, mumps, rubella) vaccine is safe and effective and is the only way to prevent the measles. The over 20,500 MMR vaccinations given in Rockland since the outbreak began in October of 2018 clearly demonstrate that the combined outreach and education efforts of the Rockland County Department of Health, local officials and many religious leaders have had a significant effect and show that this anti-vaccination message is not welcome here.

It is unfortunate that these outsiders are targeting our community and attacking our right of self-determination. The group sponsoring this event does not represent the people of Rockland County. We urge our residents continue to ignore these attempts to exploit our differences and ask that they stand together as one Rockland in defense and support of our community. We stand for vaccination.

Protecting One's Health

(טו) וְנִשְׁמַרְתֶּ֥ם מְאֹ֖ד לְנַפְשֹׁתֵיכֶ֑ם כִּ֣י לֹ֤א רְאִיתֶם֙ כָּל־תְּמוּנָ֔ה בְּי֗וֹם דִּבֶּ֨ר יְהוָ֧ה אֲלֵיכֶ֛ם בְּחֹרֵ֖ב מִתּ֥וֹךְ הָאֵֽשׁ׃
(15) For your own sake, therefore, be most careful—since you saw no shape when the LORD your God spoke to you at Horeb out of the fire—

(ה) הַרְבֵּה דְּבָרִים אָסְרוּ חֲכָמִים מִפְּנֵי שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם סַכָּנַת נְפָשׁוֹת. וְכָל הָעוֹבֵר עֲלֵיהֶן וְאוֹמֵר הֲרֵינִי מְסַכֵּן בְּעַצְמִי וּמַה לַּאֲחֵרִים עָלַי בְּכָךְ אוֹ אֵינִי מַקְפִּיד בְּכָךְ מַכִּין אוֹתוֹ מַכַּת מַרְדּוּת:

(5) The sages have prohibited many things because they are dangerous to life. If anyone disregards them and says : "What claim have others on me if I risk my own life?" or: "I do not mind this," he should be lashed for disobedience.

(ח) כִּ֤י תִבְנֶה֙ בַּ֣יִת חָדָ֔שׁ וְעָשִׂ֥יתָ מַעֲקֶ֖ה לְגַגֶּ֑ךָ וְלֹֽא־תָשִׂ֤ים דָּמִים֙ בְּבֵיתֶ֔ךָ כִּֽי־יִפֹּ֥ל הַנֹּפֵ֖ל מִמֶּֽנּוּ׃ (ס)
(8) When you build a new house, you shall make a parapet for your roof, so that you do not bring bloodguilt on your house if anyone should fall from it.

(ד) אֶחָד הַגַּג וְאֶחָד כָּל דָּבָר שֶׁיֵּשׁ בּוֹ סַכָּנָה וְרָאוּי שֶׁיִּכָּשֵׁל בָּהּ אָדָם וְיָמוּת. כְּגוֹן שֶׁהָיְתָה לוֹ בְּאֵר אוֹ בּוֹר בַּחֲצֵרוֹ בֵּין שֶׁיֵּשׁ בּוֹ מַיִם בֵּין שֶׁאֵין בּוֹ מַיִם חַיָּב לַעֲשׂוֹת חֻלְיָא גְּבוֹהָה עֲשָׂרָה טְפָחִים. אוֹ לַעֲשׂוֹת לָהּ כִּסּוּי כְּדֵי שֶׁלֹּא יִפּל בָּהּ אָדָם וְיָמוּת. וְכֵן כָּל מִכְשׁל שֶׁיֵּשׁ בּוֹ סַכָּנַת נְפָשׁוֹת מִצְוַת עֲשֵׂה לַהֲסִירוֹ וּלְהִשָּׁמֵר מִמֶּנּוּ וּלְהִזָּהֵר בַּדָּבָר יָפֶה יָפֶה. שֶׁנֶּאֱמַר (דברים ד ט) "הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ". וְאִם לֹא הֵסִיר וְהֵנִיחַ הַמִּכְשׁוֹלוֹת הַמְּבִיאִין לִידֵי סַכָּנָה בִּטֵּל מִצְוַת עֲשֵׂה וְעָבַר בְּ(דברים כב ח) "לֹא תָשִׂים דָּמִים":

(4) There is no difference between a roof or anything else that is dangerous and likely to cause death to a person who might stumble. If, for instance, one has a well or a pit in his courtyard — — he must build an enclosing ring ten handbreadths high, or put a cover over it, so that a person should not fall into it and die. So too, any obstruction that is a danger to life must be removed as a matter of positive duty and extremely necessary caution.

(ח) הרבה דברים אסרו חז"ל מפני שיש בהן חשש סכנה וכל העובר עליהם ואומר הריני מסכן עצמי ומה לאחרים עלי או איני מקפיד בכך כתב הרמב"ם ז"ל דמכין אותו מכת מרדות ואין כוונתו דזהו רק איסור דרבנן דודאי יש בזה איסור דאורייתא אלא שאין לוקין עליו כהרבה לאוין שאין בהם מלקות [ב"י בטור יו"ד סי' קט"ז]:

There are many things that the sages forbade due to a concern of danger. Anyone who violates this and says "What claim have others on me if I risk my own life?" or: "I do not mind this," the Rambam says he should be lashed for disobedience. His intention is not that this is just a rabbinic ordinance, but in truth this is a Torah level prohibition and we don't give the lashes [given for violating a Torah prohibition] just as we don't give these lashes for many violations (Beit Yosef).

Isaiah ben Abraham Horowitz (Hebrew: ישעיה בן אברהם הלוי הורוויץ), (c. 1555 – March 24, 1630), also known as the Shelah haqQaddosh (השל"ה הקדוש "the holy Shelah") after the title of his best-known work. Prague, Austria, Frankfurt, Sefad, Tiberias

(יד) ואני תמה אודות מכת אבעבועות קטנות ההולכת בין התינוקות הנקרא בלאטר"ן בל"א בר מינן, למה אין נזהרין להבריח התינוקות ולצאתם מן העיר, ובודאי עתידים האבות ליתן דין על מיתות יונקי שדים שלא חטאו וגמולי חלב שלא פשעו שמתו בחולי זה, ולא חשו אביהם להבריחם. על כן כל איש ירא אלהים יהיה ירא וחרד על כל צרה שלא תבוא. וכל אלו הדברים שהם שמירת הגוף הוא בכלל האזהרה של (דברים ד, ט) השמר לך ושמור נפשך מאוד, והיא ג"כ מדרך ארץ לשמור הגוף שהוא תיק ונרתק הנשמה כדי שיהיה כסא לנשמה:

I am surprised that when it comes to smallpox outbreaks, which spreads from child to child, why do people not take their children out of the city? In the future, the fathers will be responsible for the deaths of their children who are nursing, and have committed no sin, and those who are weaned and have committed no sins, and died from the sickness whose fathers did not take them away [from the city]. Every man who fears god should fear every eventuality. These things that are included in protecting the body are included in the warnings of (Devarim 4:9) 'take utmost care and watch yourselves scrupulously' and this is also the way of the world to take care of one's body since it is the container that the soul is wrapped up in so it will be a throne for the soul.

Permission For A Doctor To Heal

אמר אביי לא לימא אינש הכי דתני דבי רבי ישמעאל ורפא ירפא מכאן שניתנה רשות לרופא לרפאות
Abaye responded and said: One should not say this, as it was taught in the school of Rabbi Yishmael that from the verse, “And shall cause him to be thoroughly healed” (Exodus 21:19), from here we derive that permission is granted to a doctor to heal. The practice of medicine is in accordance with the will of God.

נתנה רשות לרופאים לרפאות - ולא אמרינן רחמנא מחי ואיהו מסי:

Permission was given to doctors to heal - and we do not say that god harms and heals.

פרק ב׳.—מעשה ברבי ישמעאל ורבי עקיבא שהיו מהלכין בחוצות ירושלם, והיה עמהם אדם אחד. פגע בהם אדם חולה, אמר להם, רבותי אמרו לי במה אתרפא. אמרו לו, עשה כך וכך עד שתתרפא. אמר להם, ומי הכה אותי? אמרו לו, הקב״ה. אמר להם, ואתם הכנסתם עצמכם בדבר שאינו שלכם, הוא הכה ואתם מרפאים, אינכם עוברים על רצונו?! אמר לו, מה מלאכתך? אמרו להם, עובד אדמה אני והרי המגל בידי. אמר להו, מי ברא את הכרם? אמרו להם, הקב"ה. אמרו לו, ואתה מכניס עצמך בדבר שאינו שלך, הוא ברא אותו ואתה קוצץ פירותיו ממנו. אמר להם, אין אתם רואים המגל בידי, אילולי אני יוצא וחורשו ומכסהו ומזבלו ומנכשו לא תעלה מאומה. א״ל, שוטה שבעולם, [ממלאכתך] (צ״ל מימיך) לא שמעת מה שכתוב אֱנוֹשׁ כֶּחָצִיר יָמָיו (תהלים ק"ג ט"ו), כשם שהעץ אם אינו מנכש ומזבל ונחרש אינו עולה, ואם עלה ולא שתה מים ולא נזבל אינו חי והוא מת, כך הגוף - הזבל הוא הסם ומיני רפואה, ואיש אדמה הוא הרופא.

Forcing Someone To Accept Medical Treatment

Abraham Abele Gombiner (Hebrew: אברהם אבלי הלוי גומבינר) (c. 1635 – 5 October 1682), known as the Magen Avraham, born in Gąbin (Gombin), Poland, was a rabbi, Talmudist and a leading religious authority in the Jewish community of Kalisz, Poland during the seventeenth century. His full name is Avraham Abele ben Chaim HaLevi from the town of Gombin.

(ו) רופא אחד אומר צריך. אם לא רצה החולה לקבל התרופה כופין אותו, חולה אומר צריך אני לתרופה פלונית ורופא אומר א"צ שומעין לחולה ואם הרופא אומר שאותו תרופה יזיקהו שומעין לרופא [רדב"ז ח"א ס"ו כ"ה]:

If the patient does not want the medicine, we force the patient to take it. If the patient says he requires a certain medicine, and the doctor says the patient does not need it, we listen to the patient. If the doctor says another medicine will work better, we listen to the doctor.

Joseph ben Ephraim Karo, also spelled Yosef Caro, or Qaro (1488 – March 24, 1575, 13),was author of the Shulchan Aruch. To this end he is often referred to as HaMechaber (Hebrew: "The Author"‎) and as Maran (Aramaic: "Our Master").

מצות עשה להסיר כל מכשול שיש בו סכנת נפשות ועשיית מעקה לגגו. ובו י' סעיפים:
מצות עשה לעשות אדם מעקה לגגו שנא' ועשית מעקה לגגך והוא שיהיה בית דיר' אבל בית אוצרות ובית הבקר וכיוצא בהן אינו זקוק לו:
It is a positive commandment to make a fence on one's roof as it says "and you shall make a fence for your roof". This applies if it is a dwelling place, but a storage house or a cattle house and the like do not require one.
וכן כל מכשול שיש בו סכנת נפשות מצות עשה להסירו ולהשמר ממנו ולהזהר בדבר יפה שנאמר השמר לך ושמור נפשך ואם לא הסיר והניח המכשולות המביאים לידי סכנה ביטל מצות עשה ועובר בלא תשים דמים:
Likewise, one has a positive duty to remove and guard oneself of any life-threatening obstacle, as it is said "beware and guard your soul". If one did not removed said obstacles, one has cancelled a positive commandment and transgressed "do not bring bloodguilt" (Deut. 22:8).

Vaccines mentioned in Rabbinic Literature

Shlomo Ganzfried (or Salomo ben Joseph Ganzfried; 1804 in Ungvar – 30 July 1886 in Ungvar) was an Orthodox rabbi and posek best known as the author of the work of Halakha (Jewish law), the Kitzur Shulchan Aruch (Hebrew: קיצור שולחן ערוך, "The Abbreviated Shulchan Aruch"), by which title he is also known.

רופא אינו יהודי שהוא מרכיב אבעבועות לילים, אם יכול הישראל לפייסו בממון שיעשה לאחר השבת יעשה כן, ואם לאו וצריכין לעשות בשבת, אל יחזיק ישראל אז את הילד אלא אינו יהודי יחזיקו.
When a non-Jewish doctor comes to vaccinate children against smallpox, if the Jew can offer him compensation to postpone the vaccination till after Shabbos, he should do so. If not [i.e. the doctor adamantly refuses] and it must be done on Shabbos, in that case, the Jew should not hold the child, but let a non-Jew hold him.36Teshuva Mei’ahava 134–135. He adds that if a non-Jew is unavailable, a Jew may hold the child.

Israel Lifschitz (Hebrew: ישראל ליפשיץ‎ (1782–1860) was a rabbi, first at Dessau and then at the Jewish Community of Danzig. His father's name was Gedalia. He was the author of Tiferes Yisrael a well-known commentary on the Mishnah. The edition of the Mishnah containing this commentary is often referred to as "Mishnayos Yachin uBoaz". The commentary is divided into two parts, one more general and one more analytical, titled "Yachin" and "Boaz" respectively (after two large pillars in the Temple in Jerusalem). This is often considered to be one of the clearest and most useful commentaries on the Mishnah.

He led the life of an ascetic, frequently fasted three days in succession, and studied incessantly.

תפארת ישראל - בועז מסכת אבות פרק ג אות א

ואנחנו רואים כמה מחסידיהן שמלבד שמכירין יוצר בראשית, ומאמינין בתה"ק שהיא אלהית, ועושין ג"ח גם לישראל, וכמה מהן שהיטיבו ביותר לכל באי עולם, כהחסיד יענער שהמציא האפאקקענאימפפונג, שעל ידה ניצולים כמה רבבות בני אדם מחולי וממיתה וממומין.

Tifferet Yisrael - Boaz on Avot 3.1

We see some righteous [among the non-Jews] who know the creator of the world, and believe in his holy Torah, and do good deeds also for Jews. Some have done great things for the world, like the hasid [Edward] Jenner who developed the smallpox vaccine, that has saved myriads of people from sickness, death, and disfigurement.

Yechiel Michel ha-Levi Epstein (Hebrew: יחיאל מיכל הלוי אפשטיין‎) (24 January 1829 – 24 February 1908), often called "the Aruch haShulchan" (after his main work, Aruch HaShulchan), was a Rabbi and posek (authority in Jewish law) in Lithuania.

(יב) ... אך האבעבועות הוי מחלה מתדבקת, ולכן החוב להרחיקם מן העיר. ועכשיו אין זה מצוי, כי זה כמאה וחמשים שנים המציאו הרופאים להעמיד לכל קטן וקטנה בני שנה או יותר קו"י פאקי"ן, ועל ידי זה נמלטים ממחלה זו כידוע.

Because smallpox is an infectious disease, the rule is to be far away from the city [when an outbreak occurs]. Now this is not common since for about 150 years doctors have given every small child a year of age or older cow pox, and because of this they are saved from this disease [smallpox], as is known.

Yaakov Chaim Sofer (1870–1939) (Hebrew: יעקב חיים סופר) was a Sephardi rabbi, Kabbalist, Talmudist and posek. He is the author of Kaf Hachaim, a work of halakha that he came to be known by. Baghdad, Jerusalem.

(א) ס) כשיש חולי אבעבועות לילדים (שקורין בערבי גדר"י) א"צ להבריח בניו מן העיר יען דעכשיו בזה"ז עושין לו תרופה ע"י הרכבה של אבעבועות ויש רופאים מומחים ממונים ע"ז ודלא כשל"ה שכתב שצריך להבריח בניו מן העיר. שו"ת זרע אמת חי"ד סי' ל"ב. והגם שסיים שהוא משתמיט בזה ולא אומר לא איסור ולא היתר מ"מ אנן בדידן תלי"ת יש לנו רופאים מומחים ע"ז שעושין הרכבה ולא ניזוק אדם מעולם וכן מעשים בכל יום. זב"צ או' מ"א. ועתה נתחכמו יותר הרופאים שעושין זריקה ע"י מחט ביד הילדים ועי"ז אין מוציאין הילדים חולי אבעבועות הנז'.

When there are children with smallpox, we do not need to take the children out of the city because now in these days there is cure - a smallpox vaccine - and there are specialists who administer it. It is no longer like the Shelah who writes that we need to take our children out of the city [when a smallpox outbreak occurs]. (Zera Emet). ... in any case the judgement of the Torah of hashem, we have specialists that make vaccines and no person has been injured from it and they do it [vaccinate] every day. (Magen Avraham). Now the specialists are even more precise because they do the injection with a needle in the hand of the child and because of this the children do not contract smallpox.

Aleh Terufah (1785, London) - Rabbi Abraham Nanzig

Rabbi Shalom Buzgali 1700 - 1770 (Marakesh, London)

תפארת ישראל - בועז מסכת יומא פרק ח אות ג

ומזה נ"ל היתר לעשות אינאקולאטיאן של פאקקען, אף שא' מאלף מת ע"י האינאקולאטיאן עכ"פ שאם יתהוו בו הפאקקען הטבעיים הסכנה קרובה יותר, ולכן רשאי להכניס א"ע בסכנה רחוקה כדי להציל א"ע מסכנה קרובה. וראיה ברורה לדברי ממ"ש רב"י בטור ח"מ סוף סי' תכ"ו בשם הירושלמי דחייב אדם להכניס א"ע בספק סכנה כדי להציל חבירו מודאי סכנה, והרי ברואה חבירו טובע בנהר אינו מוחלט ודאי שיטבע אם לא יציל הוא, וכי לא אפשר שינצל ממקום אחר. ואם להציל חבירו יש חיוב להכניס א"ע בספק סכנה, מכ"ש שיהיה רשות בידו להציל את גוף עצמו ע"י הכנסו א"ע לספק סכנה.

Modern Teshuvot

שו"ת חיסון

הרב שלמה אבינר

ש: האם חייבים להתחסן?

ת: כן. ונשמרתם מאוד לנפשותיכם. "הרבה דברים אסרו חכמים מפני שיש בהם סכנת נפשות. וכל העובר עליהן ואומר: הריני מסכן בעצמי ומה לאחרים עלי בכך או איני מקפיד בכך, מכין אותו מכת מרדות" (רמב"ם, הלכות רוצח ושמירת נפש יא ה).

ש: במדינות מודרניות יש חירות הפרט לעשות כרצונו אם לחסן.

ת: א. החירות האמיתית היא לשמור תורה ומצוות. ב. אין לו חרות לסכן ילדיו שיחלו בגלל שלא חיסן אותם. ג. הוא גם מסכן אחרים שעלולים להידבק ממנו, ויש בזה משום דין רודף.

Teshuvot on Vaccines

Rav Shlomo Aviner

Q: Is one obligated to vaccinate?

A: Yes. 'For your own sake be careful' (Devarim 4:15). Many things were forbidden by the sages since they caused mortal danger. Anyone who violates this and says 'I am putting myself in danger, what do other care?' or 'I will be careful' We give him lashes [for violating a rabbinic commandment] (Rambam).

Q: In modern countries, we have some freedom to do as we wish with vaccinations.

A: 1) Real freedom is to guard the Torah and mitzvot. 2) You have no freedom to endanger children because you did not vaccinate them. 3) You also endanger others that are close to you, and there is in this the din of rodef (the pursuer).

אשר וייס

לשאלת רבים ממורי ההוראה ומנהיגי עם האם יש חיוב על ההורים לחסן את ילדיהם בחיסונים המקובלים למנוע מחלות קשות, כי יש מחשובי הרבנים שגילו דעתם בעת האחרונה דכיון דע"י החיסון יש חשש לנזק בריאותי, לא רק שמותר להורים לא לחסן את הילדים אלא מומלץ לא לחסנם.

ולענ"ד נראה שטעות היא ופשוט דחובה רובצת על ההורים לחסן את ילדיהם, ופסקתי דאף מותר להורים להתארגן ולאלץ את מוסדות החינוך לא לקבל לשורותיהם ילדים שאינן מחוסנים, ואבאר טעמי ונימוקי.

ובכמה מרכזים של היהדות החרדית כבר היו התפרציות של מחלת החצבת, וידוע על תינוק א' שמת ועל אחרים שחלו באופן קשה מאוד ממחלה זו. וכבר הארכתי בכמ"ק (שו"ת מנחת אשר ח"ג סימן קכ"ב – קכ"ג) במה שנחלקו הפוסקים אם יש על האדם ליכנס לסכנה מסויימת ורחוקה כדי להציל חבירו מסכנה גדולה וקרובה. ובמסקנת הדברים כתבתי דאם מדובר בסכנה רחוקה ביותר שאינה מצויה כלל חובה היא, ועכ"פ כו"ע מודי דהוי מדת חסידות

וק"ו שיש עליו לעבור טיפול שיש בו מעט סיכון כדי להינצל ממחלה שהוא עלול לחלות בה בסכנה מרובה, דעד כאן לא נחלקו אלא מצד דין חייך קודמין לחיי חבירך, אבל פשוט לכו"ע דכאשר מדובר בחייו הוא, חייב האדם ליכנס לסכנה רחוקה כדי להציל עצמו מסכנה קרובה,

וכך גם בנידון דידן, חייב אדם לחסן את ילדיו כיון שאין בחיסון סיכון כלל אלא על הצד המוזרות, ומאידך היעדר החיסון מסכן את הילדים בעצמם, וק"ו בן בנו של ק"ו כיון שהיעדר החיסון יש בו סכנה לרבים...

ובשנת תקמ"ה הדפיס אחד מרבני לונדון הרב אברהם המבורג המכונה נאנסיך ספר בשם עלה תרופה שבו דן בשאלה זו שעורר פולמוס בשעתו האם ראוי להתחסן אעפ"י שבזמנו היו תינוקות שמתו כתוצאה מן החיסון או שמא שוא"ת עדיף.

ואף התפארת ישראל דן בשאלה זו ביומא (פ"ח מ"ו) וכתב לדון אם מותר לקחת חיסון זה אף שיש בו סכנה, ופסק דכיון שהסכנה ללא החיסון גדולה בהרבה מהסיכון שבחיסון ודאי מותר וראוי להתחסן, עי"ש.

ובספר עלה תרופה מתאר המחבר בהקדמתו איך שבנו ובתו הקטנים נקטפו באיבם ומתו ממחלה זו. ובהיותו גר בק"ק האג בהולנד היתה מגיפה גדולה וילדים רבים מתו, ושוב כשהיה בלונדון חלו רבים, ובתו"ד כתב דאף שאחד מאלף מתים מהחיסון מ"מ אין להמנע משו"כ מלהתחסן, וכמו שמעשים בכל יום בהקזת דם ובסם המשלשל דאף ש"ראינו כמה אנשים שיקרה להם העילוף בשעת הקזה וגם אם מותר להמנע מחיסון ילדים

נשמע על צד הזרות מאוד שאחד מת בהקזת דם" מ"מ אין להימנע משום כך מעניינים אלה שיש בהם תועלת לבריאות ורפואה, וה"ה בני"ד.

והביא מדבריהם של כמה רבנים בזמנו שהתירו טיפול זה, אף שבזמנם אכן כפי
הנראה היו כאלה שחלו ואף מתו כתוצאה מטיפול זה.

ומ"מ נראה ברור ופשוט בזמנינו דלא זו בלבד שמותר לקחת חיסונים אלה אלא אף חובה היא למנוע סכנה מן היחיד והרבים. ואף אם בזמניהם לפני מאות שנה התחבטו, אין זה אלא משום שאכן היו ילדים שמתו כתוצאה מן החיסון כמבואר

בדבריהם, משא"כ בחיסונים שבזמנינו חובה גמורה לחסן.

ב. נראה דיש ללמוד הלכה זו מדין חובת ההשתתפות כל בני העיר בשמירת העיר
ותיקון חומותיה המבואר בב"ב (ח' ע"א) ובשו"ע (חו"מ סי' קס"ג). דכשם שכל בני העיר צריכים להשתתף בהוצאות השמירה או בשמירה בפועל, אף שברור שאם אחד ישתמט מלשמור או לשלם לא תתמוטט החומה ולא יגבר האויב, מ"מ חובת השמירה מוטלת על כולם בשוה ואין האחד רשאי להשתמט ממנה, כך גם בנידון דידן, דכל דבר שהוא תיקון החברה וצורך הציבור כולם שותפין בו וכל אחד מהם צריך לתרום את חלקו בשוה, ואין לחלק בין חובה ממונית לחובת החיסון ודין אחד לזה ולזה.

Asher Weiss

Many poskim and communal leaders have asked me whether parents are obligated to inoculate their children by means of generally accepted vaccines in order to prevent terrible diseases, because some important rabbanim recently expressed the following opinion: Since there is concern that vaccination damages health, not only is it permissible not to vaccinate children, but it is even recommended not to vaccinate them.

In my humble opinion, this is an error. Rather, parents obviously have an obligation to vaccinate their children, and I have ruled that it is even permissible for parents to organize themselves in order to force educational institutions not to accept unvaccinated pupils. I will explain my thinking and my reasoning.

There have already been measles outbreaks in several centers of Yahadus Charedis. It is known that one baby has died, and others have gotten very sick from this disease. I have written at length in several places (Sheilos u-Teshuvos Minchas Asher, simanim 122-123) about the disagreement between poskim as to whether a person may place himself in limited, remote danger in order to save someone else from major, proximate danger. I concluded that if the risk in question is exceedingly remote and very uncommon, there is an obligation [to save the other person]. Moreover, all would agree that doing so is, at the very least, an act of pious virtue (midas chasidus).

Certainly one is obligated to undergo a procedure that entails some risk in order to treat a disease that is liable to place him in great danger; the disagreement was only about the parameters of the principle that one places his own life ahead of another’s life (“chayecha kodmin le-chayei chavercha”), but it is obvious that all would agree that when it comes to his own life, he is obligated to place himself in remote danger in order to save himself from proximate danger.

Likewise, in the present case, a person is obligated to vaccinate his children because vaccination is not dangerous at all, except in extraordinarily rare cases, whereas lack of vaccination endangers those very children. This is all the more certain given that lack of vaccination constitutes public endangerment....

In 5745, one of the rabbanim of London, Rav Avraham Hamburg, also known as [Rav Avraham] Nanzig, published a book called Alei Terufah, in which he discusses the question, which was controversial at the time, of whether it is proper to vaccinate, even though in his day there were children who died as a result of the vaccination, or whether it is preferable to do nothing (“shev ve-al ta’aseh adif”).

The Tiferes Yisrael also addresses this question in his commentary on Yoma (8:6). He discusses whether it is permissible to administer this vaccine even though it poses danger, and he concludes that since the danger of not vaccinating is much greater than the danger posed by vaccinating, it is certainly permissible and proper to vaccinate.

In his introduction to Sefer Alei Terufah, the author describes how his little son and daughter were cut down while still flowering—they died of this disease; and how when he lived in the holy community of the Hague in Holland, there was a major outbreak, and many children died; and how when he was in London, once again, many contracted the disease. In the main part of the text he wrote that even if one in a thousand dies from the vaccination, this is not a reason to refrain from vaccinating, just as bloodletting and laxatives are routine. And even though “we have seen several people who faint during bloodletting, and there are reports that in very rare cases someone has died from bloodletting,” one should nevertheless not refrain from these things, which improve wellness and health. The same applies in the present case.

[Rav Hamburg] quotes several contemporary rabbanim who permitted this treatment, even though, in their time, it seems that there were indeed those who became sick and even died from this treatment.

In any event, it is clear and obvious that nowadays it is not only permissible to vaccinate, but there is even an obligation, on order to prevent danger to the individual and the public. Even if in their time, hundreds of years ago, they vacillated, it was only because there were indeed children who died from the vaccine, as is evident from their words. This is not true of today’s vaccines, so there is a bona fide obligation to vaccinate.

It seems that this halakhah can be derived from the obligation of all residents of a city to take part in guarding the city and repairing its walls, as explained in Bava Basra (8a) and in Shulchan Aruch (Choshen Mishpat 163). Just as all residents of the city must either share in
the actual guarding or the expenses of guarding the city, and even though it is clear that if one person shirks his duty to guard or pay the walls will not crumble and the enemy will not prevail, the obligation to guard the city nevertheless applies to each person equally, and no individual may dodge it, so too in the present case. For everyone is a partner when it comes
to anything that is for the betterment of society or a public necessity. Each person must contribute his equal share, and there is no difference between a financial obligation and the obligation to vaccinate. The same law applies to both.

Rabbi Shmuel Kamenetsky

As quoted in the Baltimore Jewish Times

“There is a doctor in Chicago who doesn’t vaccinate any of his patients and they have no problem at all, I see vaccinations as the problem. It’s a hoax. Even the Salk vaccine [against polio] is a hoax. It is just big business.”

Letter signed by Rabbis Shmuel Kamenetsky, Shmuel Meir Katz, Binyomin Halperin, Matisyahu Salomon, Eliezer Dunner, Malkiel Kotler, Elye Wachtfogel, and Aaron Schecter

The Torah commands, ונשמרתם מאד לנפשותיכם. This Biblical commandment requires one to be very vigilant in caring for one's life, and to refrain from any action that may put his life or health in danger. The benefits and risks of vaccination is a much debated topic in medical and scientific circles. Although one may follow the opinion of most doctors and chose to vaccinate his children, the individual who has done his research has the obligation to act according to his knowledge. If his research has led him to understand that the risks of vaccination are greater than its benefits, and particularly when his view is supported by many medical doctors and researchers, the commandment of ונשמרתם מאד לנפשותיכם obligates him to shield his children from vaccines. This is even more so when a parent has reasons to believe that his children are sensitive to vaccines. To act otherwise would be a transgression of the above Biblical commandment.

Schools must honor the request for religious exemption from such parents, for it is entirely justified.

משה שטרנבוך

ראב"ד לכל מקהלות האשכנזים עיה"ק ירושלים ת"ו

סוף דבר כיון שהוכח שהחיסון מועיל למנוע התפשטות המחלה, מוטל על כל אב לחסן את בניו למנוע התפשטות המחלה – וכדין תורה ללכת אחר רוב המומחים, וכל שכן כאן דדעת רובא דרובא דרופאים ודעת משרד הבריאות שיש לחסן, וכמו כן רשאים הנהלת התלמודי תורה לדרוש שהילדים שלא חוסנו לא ייכנסו ללמוד בתלמוד תורה.

Rabbi Moshe Shternbuch

Published letter responding to the above

In conclusion, since it is proven that vaccines are effective to prevent the spread of disease, it is an obligation upon every father to vaccinate his children to prevent spread of the disease – as is the law of the Torah to follow the majority view of experts. Certainly here, where the view of the overwhelming majority of doctors and the boards of health that one should vaccinate, certainly then the administration of the schools may demand that those children that were not vaccinates not enter into the Talmud Torah.

החובה להתחסן

הרב אליעזר מלמד, רביבים

אומנם יכולים ההורים שאינם רוצים לחסן את ילדיהם לטעון, שאין הם מוכרחים ללכת אחר הרוב, שכן אם הם לבדם לא יחסנו את ילדיהם – לא יקרה דבר (ואף הם יוכלו ליהנות מהחיסון של האחרים…). אולם עמדה זו נשענת על תפיסה לא מוסרית, שכן אם כל אדם ינהג כך, האוכלוסייה לא תהיה מחוסנת ומחלות קשות ומידבקות ייהפכו למגפות.

עמדה זו כמוה כעמדה של אדם שטוען שאם הוא לבדו ישתמט מהשירות הצבאי, ביטחונה של המדינה לא ייפגע, שכן חייל אחד פחות לא ישנה את מצב הביטחון הלאומי (ואף הוא ייהנה מההגנה שיספקו אלה שכן יתגייסו…). אולם אם כל אדם יעדיף את ביטחונו ונוחותו האישית, מצבנו יהיה איום ונורא.

The Obligation to Vaccinate

Rabbi Eliezer Melamed, Revivim

Parents who do not want to vaccinate their children, however, can argue they are not required to follow the majority, for if they alone do not vaccinate their children, nothing will happen (and they too benefit from the vaccination of others…). However, this position is based on an immoral point of view, because if everyone behaves in this manner, the population will not be vaccinated, and serious and contagious diseases will turn into epidemics.

This position is the same as that of a person claiming that if he alone avoids military service, the security of the state will not be harmed, because one less soldier will not change the state of national security (and he too benefits from the protection provided by those who do enlist …). However, if everyone prefers his own personal safety and comfort, our situation will be dreadful.

Letter from the Chicago Rabbinical Council

Rabbi Yitzchak Zilberstein

Yitzchok Zilberstein (Hebrew: יצחק זילברשטיין, also spelled Silberstein) (born 1934) is a prominent Orthodox rabbi, posek (Jewish legal authority) and expert in medical ethics. He is the av beis din of the Ramat Elchanan neighborhood of Bnei Brak, the Rosh Kollel of Kollel Bais David in Holon, and the Rav of Mayanei Hayeshua Hospital in Bnei Brak. His opinion is frequently sought and quoted on all matters of halakha for the Israeli Lithuanian yeshiva community.

Prayer Before Vaccination - Hannah Katsman