פרשת וזאת הברכה תשל"א - הברכה לכלל ישראל
א. שאלה כללית
וכונתי בפירוש הכתובים הוא שאחרי שאדון הנביאים בירך השבטים בפרט, ראה עוד לכלול ברכותיהם ולהוכיח מי הוא הפועל אותם, וראה שהברכות אשר זכר כולם השתרגו עלו לשלשה מיני ברכות: האחת גבורת השבטים בניצחון האויבים וכיבוש ארצם... המין השני הוא מברכת הארץ בפירותיה ותבואותיה, דשנותם ושלמותם... והמין השלישי הוא בדבקות אלוהי ובעניינים הרוחניים... ולכן אחרי זכרון הברכות הפרטיות כללן באמרוֹ שכולם הן נשפעות מהשם יתברך.
1. מי הם השבטים אשר התברכו בכל אחד משלושת הסוגים?
2. מה הפסוק אשר ממנו מתחילה הפניה אל כל השבטים יחדיו?
ב. שאלות ודיוקים ברש"י
"אֵין כָּאֵל יְשֻׁרוּן רֹכֵב שָׁמַיִם בְּעֶזְרֶךָ וּבְגַאֲוָתוֹ שְׁחָקִים. מְעֹנָה אֱ-לֹהֵי קֶדֶם וּמִתַּחַת זְרֹעֹת עוֹלָם וַיְגָרֶשׁ מִפָּנֶיךָ אוֹיֵב וַיֹּאמֶר הַשְׁמֵד"
There is none like unto God, O Jeshurun, Who rideth upon the heaven as thy help, And in His excellency on the skies.
ד"ה אין כאל ישורון דע לך, ישורון, שאין כאל בכל אלוהי העמים, ולא צורך צורם.
אין כאל ישרון THERE IS NONE LIKE GOD, O JESHURUN — Know, O Israel, that there is none like God among all the gods of the peoples, and that their rock is not as your Rock.
ד"ה רוכב שמים: הוא אותו אלוה שבעזרתך ובגאוותו הוא רוכב שחקים.
רכב שמים — The meaning is: A RIDER UPON THE HEAVEN is the God who is your help, ובגאותו שחקים AND IN HIS MAJESTY he rides UPON THE SKIES.
ד"ה מעונה אלוהי קדם: למעון הם השחקים לאלוהי קדם, שקדם לכל אלוהים וברר לו שחקים לשבתו ומעונתו, ומתחת מעונתו כל בעלי זרוע שוכנים.
מענה אלהי קדם A DWELLING PLACE FOR THE ANCIENT GOD (This must be connected with the preceding): — The skies serve as a dwelling place for the ancient God, i.e. the God Who pre-existed (קדם) all gods, for He selected the skies as His residence and dwelling place, ומתחת AND BENEATH His dwelling place, all the mighty men (men of strong arm, זרוע) dwell.
ד"ה זרועות עולם: סיחון ועוג ומלכי כנען שהיו תוקפו וגבורתו של עולם. לפיכך על כורחם יחרדו ויזועו וכוחם חלש מפניו; לעולם אימת הגבוה על הנמוך. והוא, שהכוח והגבורה שלו בעזרך.
זרעת עולם THE ARMS OF THE WORLD are men such as Sihon and Og and the kings of Canaan who were the strength and might of the world. Therefore, since they are beneath God’s dwelling place, in spite of themselves they must tremble and quake, and their power prove frail in His presence, for always the fear of the one above falls upon him below, so that He, being above, to Whom therefore belong strength and power, is thy help.
ד"ה ויגרש מפניך אויב: ואמר לך השמד אותם.
ויגרש מפניך אויב AND HE DROVE OUT THE ENEMY FROM BEFORE YOU, ויאמר AND HE SAID to you השמד DESTROY them!
ד"ה מעונה: כל תיבה שהיא צריכה למ"ד בתחילתה הטיל לה ה"א בסופה.
מענה — Every word that requires ל at its beginning, [Scripture] places (may place) a ה at its end instead (Yevamot 13b).
1. לשם מה הקדים רש"י לפירושו את המילים "דע לך"?
2. לשם מה הוסיף רש"י את המילים "הוא אותו אלוה ש...", מה תיקן בזה?
**
לית אלוהא כאלהא דישראל, דשכינתיה בשמיא בסעדך ותוקפיה בשמי שמיא?
4. למה הוסיף רש"י את המילים "ולעולם אימת הגבוה על הנמוך" – מה צורך יש במילים אלה להבנת הפסוק?
**
5. רוב הפרשנים מתנגדים לדברי רש"י האחרונים ד"ה מעונה. מה התמיהה על דברי רש"י אלה כאן, והלוא אמר כלל זה בכמה מקומות ולא תמהו עליו כלל?
ג. "מעונה א-להי קדם"
"מְעֹנָה אֱ-לֹהֵי קֶדֶם"
The eternal God is a dwelling-place, And underneath are the everlasting arms; And He thrust out the enemy from before thee, And said: ‘Destroy.’
דע, כי "מעון" כמו סוכה והעד (תהלים ע"ו) "ויהי בשלם סוכו ומעונתו בציון" ורבים כן. והטעם כי מעונה שלך הוא אלוהי קדם כמו (תהלים צ"א ט') "עליון שמת מעונך" (תהלים צ' א') "מעון אתה היית לנו". ולעולם המעון למעלה על החוסה בו והמקום למטה. "ומתחת זרועות עולם" שיתמכו אותך. וטעם "עולם" שכן יהיו נצח ולא תחלשנה, והמעון שלך לא יסור כי הוא "אלוהי קדם'", והטעם קדמון שאין לו ראשון ואחרית. וטעם "ראשית ואחרית" כנגד הנבראים.
the ancient God is a shelter The word shelter means “booth” (as evidenced by “in Shalem is His booth, and His shelter in Zion” [Psalms 76: 3], and many similar passages). In other words: Your shelter is the ancient God. Compare, “you have made the Most High your shelter” [Psalms 91: 9] and “You have been a shelter for us” [Psalms 90: 1]. A shelter is always above that which is sheltered by it; the sheltered area is always beneath. with His arms beneath to support you. The sense of eternal is: Since they are forever, they will not weary. Similarly, your shelter will never pass away. because it is the ancient God (meaning, “primal”, with absolutely nothing antecedent to Him, nor anything that will succeed Him — for the concepts of “predecessor” and “successor” apply only to material things). Sa‘adya Gaon understood beneath to mean “below God ”, but this explanation is vacuous.
**
1. מה הם הרבים שהם "כן"?
2. מי הוא נושא פסוקנו, לדעת רש"י, ומי הוא, לדעת הראב"ע?
**
3. היש להביא הוכחה להכרעה: מי משני הפרשנים – רש"י או ראב"ע – קרוב יותר לפשוטו של מקרא?
4. מה בין רש"י לבין ראב"ע בפירוש המילה "עולם"? מי משניהם קרוב יותר לשימוש המילה במקרא בכלל?
ד. "מעונה א-להי קדם"
"מְעֹנָה אֱ-לֹהֵי קֶדֶם"
The eternal God is a dwelling-place, And underneath are the everlasting arms; And He thrust out the enemy from before thee, And said: ‘Destroy.’
(בראשית כ"ח י"א) "ויפגע במקום" ר' הונא בשם ר' אמי אמר: מפני מה מכנין שמו של הקדוש ברוך הוא וקורין אותו "מקום"? - שהוא מקומו של עולם, ואין עולמו מקומו. מן מה דכתיב (שמות ל"ג) "הנה מקום אתי" הוי: הקדוש ברוך הוא מקומו של עולם, ואין עולמו מקומו. אמר ר' יצחק בן חלפתא: כתיב (דברים ל"ג) "מעונה אלוהי קדם". אין אנו יודעים אם הקדוש ברוך הוא מעונו של עולמו, ואם עולמו מעונו? מן מה דכתיב (תהלים צ') "ה' מעון אתה" הוי: הקדוש ברוך הוא מעונו של עולמו, ואין עולמו מעונו. אמר ר' אבא בר יודן: לגיבור שהוא רוכב על הסוס, וכליו משופעים אילך ואילך. הסוס טפילה לרוכב, ואין הרוכב טפילה לסוס, שנאמר (חבקוק ג') "כי תרכב על סוסך".
ד"ה מעונה אלקי קדם: עתה יבאר כוח ישורון בענין הגנה ומלחמה עם אומות העולם. והקדים דישורון הם מעונה של אלוהי קדם. וכינוי של "אלוהי קדם" מבואר על פי מדרש בראשית רבה: מתחילה עלה בדעתו יתברך להשכין שכינתו למטה, אלא שעל ידי חטא אדם עלה לרקיע השני, ועל ידי חטא קין עלה לרקיע השלישי, וכן בדור אנוש והלאה, עד שעלה לרקיע השביעי. ומשבא אברהם אבינו, התחיל להוריד שכינתו, וכן ביצחק וכן ביעקב עד שניתנה תורה לישראל, ואז אפילו (תהלים ס"ח) "סוררים – לשכון יה אלוהים". ונמצא שמעת ברית שמים וארץ היה הרצון שיהא מעונתו בארץ, משום הכי אמר הכתוב, אשר ישורון המה מעונה של אלוהי קדם. ו"קדם" - שגם אז עלה במחשבה שיהא אומה ישראלית בם יהא המעונה. וכינה בלשון "מעונה", שמשמעו דירה קבועה אבל לא ביתו ממש, אלא כמו דר בקביעות שלא בביתו.
ד"ה ומתחת זרועות עולם: לא מבעי בשעה שישראל בארץ ישראל ובמלוכה בפני עצמם, אלא אפילו בשעה שהם תחת מלכויות, שהן המה זרועות עולם, מכל מקום השכינה שורה בישראל.
**
1. מה ההבדל העקרוני בינו לבין דברי ר' יצחק בן חלפתא בבראשית רבה בתפישת היחס שבין ה' לעולמו?
**
2. לשם מה הוסיף בסוף דבריו שאין "מעונה" ביתו ממש אלא דירה בלבד, אם כי דירה קבועה?
3. מה בינו לבין רש"י בפירוש מילת "ומתחת"?
*
4. הסבר מהי הסיבה הלשונית תחבירית המאפשרת את אי הבהירות של פסוקנו, שעליה בנוי המדרש באמרוֹ "אין אנו יודעים אם ..."
ה. "מעונה א-להי קדם"
"מְעֹנָה אֱ-לֹהֵי קֶדֶם"
The eternal God is a dwelling-place, And underneath are the everlasting arms; And He thrust out the enemy from before thee, And said: ‘Destroy.’
אבן כספי, טירת כסף:
כטעם (ישעיה ס"ו) "השמים כסאי והארץ הדום רגלי".
עם איזו תפישה מכל התפישות שהובאו בגיליוננו הוא מסכים?