פרשת חיי שרה תשי"א - סיפור אליעזר
הערה: לרעיון העיקרי של פרקנו עיין גיליון חיי שרה תש"ה שאלה א'. לחלקו הראשון של פרקנו עיין גיליונות חיי שרה תש"ו שאלה א', תש"ח שאלות א', ב', ג'.
א. אריכות סיפור העבד
אמר ר' אחא: יפה שיחתן של עבדי בתי אבות מתורתן של בנים. פרשתו של אליעזר – שנים ושלשה דפים הוא אומרה ושונה. והשרץ מגופי תורה, ואין דמו מטמא כבשרו אלא מריבוי המקרא. (כלומר: לומדים שדמו מטמא מה"א יתירה של "וזה לכם הטמא בשרץ" [ויקרא י"א כ"ט].)
... ‘And God saw everything that He had made’—R’ Yochanan said: A king of flesh and blood who builds a palace, he looks upon the upper ones (i.e., stories) – one glance/r’iyah, and upon the lower ones – one (separate) glance, but the Holy One looks upon the upper ones and upon the lower ones – one glance [altogether]. in the book of r meir they found written instead of "and behold it was very good" and behold death is good.r shmuel the son of r nachman says i was ridding on the back of my grandfather and he was going from his city to the town of channan through beis shan, and i heard r shimon the son of eluzur sitting and expounding in the name of r meir, "behold it is very good" meaning , behold death is good. r chama the son of r chanina and r yonsan, r chama the son of r chanina said , the first man shouldn't have tasted the taste of death, only god saw that nevuchadnetzar and chirom the king of tzur are were going to make themselves (as if) gods , and therefore he punished the first man with death, and this is what it says " in the garden of Eden you were" now could it be the chirum was in the garden of Eden?? , rather he said to him: you caused the one in the garden (first man) to die. r chiiya the grandson of of r berichya in the name of r berichya says "I created you as a cherub" you are the one who caused that cherub to die. r yanoson said to him if so he should decree death upon the wicked and not the righteous, rather the reason is that the wicked should not fake repentance, and so that the wicked shouldnt say isnt the only reason the righteous are living because of their good deeds and mitzvot? we to shall do good deeds!!! this make the doing of mitzvot for other things besides the sake of heaven. r yachnon and reush laskish, r yachnon says, why is death decreed upon the wicked? rather while the wicked are alive they upset god, this is what it says "You have wearied the LORD with your talk" once they die, they stop upsetting god, as it says "There the wicked cease from troubling" meaning this is where they stop upsetting god. and why was death decreed upon the righteous? that as long as the righteous are alive they are fighting thier evil inclination, once they die they rest, this is what it says "and there will rest the tired ones" meaning to say: it is inuf what we accomplished. and reish lakish says the reason why people are killed is to punish the wicked double and to reward the righteous double. to give the righteous double: because they shouldn't have tasted death but they accepted upon themselves to, therefore " therefore in their land double they will inherit" and to punish the wicked, sincw the righteous shouldnt have had to experince death and for them they did, therefore they will inherit double.
ד"ה ואבא היום: ... אמר רבי אחא: יפה שיחתן של עבדי אבות לפני המקום מתורתן של בנים, שהרי פרשה של אליעזר כפולה בתורה, והרבה גופי תורה לא נתנו אלא ברמיזה.
ואבא היום AND I CAME THIS DAY — Today I started on my journey and today I have arrived here. Hence we may infer that the earth (the road) shrunk for him (i. e. that the journey was shortened in a miraculous manner) (Sanhedrin 95a). R. Acha said: The ordinary conversation of the patriarchs' servants is more pleasing to God than even the Torah (religious discourse) of their children, for the chapter of Eliezer (the account of his journey) is repeated in the Torah (i. e. it is written once as a narrative and again repeated as part of the conversation of the patriarch’s servant) whereas many important principles of the Law are derived only from slight indications given in the Text (Genesis Rabbah 60:8).
על דברי חז"ל אלה הקשה בעל עקדת יצחק:
יש להקשות בכפל פרשת אליעזר בכתוב, שהרי היה יכול להיות מקצר ועולה כמנהג, ומה יופין ומה טובן שאמרו חז"ל "יפה שיחתן של עבדי בתי אבות..."?
וכן מקשה אברבנאל:
למה נכתב סיפור אליעזר כפול בספרו אותו לבתואל ולבן, מה תועלת בהכפלו, והיה די שיאמר: "ויספר העבד את כל אשר צוהו אדוניו וכל אשר קרהו עם רבקה" – לא יותר מזה.
ענה לקושייתם, והסבר למה כיוונו חז"ל באמרם "יפה שיחתן..."!
"וַיְסַפֵּר הָעֶבֶד לְיִצְחָק אֵת כָּל הַדְּבָרִים אֲשֶׁר עָשָׂה"
And the servant told Isaac all the things that he had done.
בראשית רבה:
אמר רבי אלעזר: כלליה של תורה מרובין מפרטיה, שאילו בא לכתוב – שנים ושלשה דפים היה כותב.
א. הסבר את המילים המסומנות בקו.
ב. הסבר, למה כתבה התורה כאן בכללות ולא בפרטיה, והוא ההפך ממה שעשתה לעיל בפסוקים ל"ד-מ"ז? והשוה אותה תופעה גם בפרק מ"א ח', וכן שם י"ז-כ"ד.
ב. "נקרא לנערה ונשאלה את פיה"
"נִקְרָא לַנַּעֲרָ וְנִשְׁאֲלָה אֶת פִּיהָ"
And they said: ‘We will call the damsel, and inquire at her mouth.’
ד"ה ונשאלה את פיה: מכאן שאין משיאין את האשה אלא מדעתה.
ונשאלה את פיה AND ASK HER MOUTH — From this we may infer that a woman should not be given in marriage except with her own consent (Genesis Rabbah 60:12).
ד"ה נקרא לנערה: אם תרצה להתעכב ימים או עשור כדברינו או מיד לילך כדבריך.
נקרא לנערה, to find out if she wants to delay her move to your master’s country by a year or ten months, or if she wants to go now as you have said.
ד"ה ותאמר אלך: איני חוששת להתעכב בשביל קישוטי עצמי.
ותאמר אלך, I do not need all this time in order to prepare my trousseau.
ד"ה ונשאלה את פיה: אם יסבול דעתה ללכת עתה עימך.
ונשאלה את פיה, if she is willing and able to travel with you at this time.
ד"ה ונשאלה את פיה: נשאלה מה תאמר: אם תרצה ללכת מעתה, כי מן הנראה שעל הנישואים שאלוה כשאמרו: הנה רבקה לפניך קח ולך, כי אין משיאין את האשה שלא מדעתה. ואמרו חז"ל (קדושין י"א) "אסור לאדם שיקדש את בתו כשהיא קטנה, עד שתגדל ותאמר: פלוני אני רוצה."
ונשאלה את פיה, they would ask her if she wanted to go with Eliezer at this time. From verse 51 it is clear that basically it had been settled that Rivkah would marry Yitzchok, and the family would not have said “here Rivkah is before you take her and go,” unless they had first secured Rivkah’s willingness to marry Yitzchok. It is forbidden to force marriage on anyone. According to Kidushin 41, a father may not make use of the right to marry off his daughter, the minor, unless she is old enough to understand the implication of giving her own consent, by saying: “I want to marry so and so.”
ד"ה ונשאלה את פיה: לא יתכן שישאלו אותה אם רצונה להנשא ליצחק, אחר שכבר אמרו (פסוק נ') "מה' יצא הדבר לא נוכל דבר אליך רע או טוב, הנה רבקה לפניך קח ולך...". גם נראה שלא היה מנהג הקדמונים לשאול את פי בניהם ובנותיהם בענין זה, אלא האבות היו משיאים את הבנים מדעת עצמם. וכמו שאנו רואים ביצחק שלקח לו עבדו אשה שלא מדעתו. אלא הטעם (כדברי הרשב"ם): התלכי עתה מיד עם האיש הזה או תחפצי להתעכב וללכת אחר זמן עם אחרים.
1. מה הניגוד העקרוני בין רד"ק לשד"ל?
**
2. נסה להכריע ביניהם לאור פרקנו ולאור מקומות אחרים בתנ"ך!
3. במה שונה רש"י מכל שאר המפרשים הנ"ל?
**
איך כתב רש"י: מכאן שאין משיאין את האשה אלא מדעתה, והלא כבר אמרו: "הנה רבקה לפניך לך וקח", וכבר נתן העבד כלי כסף וכלי זהב ובגדים לרבקה ומגדנות לאחיה ואמה...?
נסה לישב את דברי רש"י!
ג. שאלות ודיוקים ברש"י
ד"ה ונקית משבועתי: וקח לו אשה מבנות ענר אשכול וממרא.
'ונקית משבעתי וגו THEN SHALT THOU BE CLEAR FROM THIS MY OATH etc. — and take a wife for him from the daughters of Aner or Eshcol or Mamre.
**
מקשה בעל דברי דוד:
קשה, הא אחר כך (מ"ט) על "ואפנה על ימין או על שמאל" פירש רש"י: "בנות ישמעאל או בנות לוט" ולא זכר עוד אשכול וממרא? ומניין לו שדוקא מאלה יקח?
נסה לישב דברי רש"י!
ד"ה וירץ: למה רץ ועל מה רץ? ויהי כראות את הנזם אמר: עשיר הוא זה, ונתן עיניו בממון.
וירץ AND HE RAN — Why did he run and what did he run for? (The next verse explains why). ויהי כראות הנזם AND IT CAME TO PASS WHEN HE SAW THE RING —he said, “This must be a rich man ״, and he had an eye to his money.
א. מה קשה לו?