פרשת וארא תשט"ו - עשר המכות
א. בטעם עשר המכות
אברבנאל, (בהסבירו את סדר עשר המכות ואת מבנה פרשתנו):
פרעה היה חולק על משה בשלושה שורשים: משה הניח מציאות סיבה ראשונה מחויב המציאות מעצמו ופרעה הכחיש מציאותו באומרו (שמות, ד' ב') "לא ידעתי את ה'". והשורש השני הוא, שמשה הניח שהאלוה משגיח בכל דרכי בני האדם לתת לאיש כדרכיו, ופרעה כיחש זה באומרו (שם, באותו פסוק) "מי ה'?!". והשורש השלישי, שמשה הניח, שהאלוה המשגיח ההוא הוא אלוקי ישראל בעל הכוחות והיכולת, יכול לשנות טבעי הדברים ומחדשם בכלל ובפרט כרצונו, ופרעה יכחישו באומרו (שם, שם) "מי ה' אשר אשמע בקולו", רצונו לומר: "מה יכולת יש בו שאכנע לפניו לשמוע בקולו?!" הנה מפני זה באו המכות מכוונות לאמת שלושת השורשים האלה: לאמת מציאות האל באו שלוש מכות הראשונות; לאמת השורש השני, רצוני לומר, שיש שם אלוה משגיח ומנהיג באו שלוש המכות השניות; ואמנם השלוש מכות האחרונות באו לאמת השורש השלישי, והוא היותו יתברך יכול לשנות הדברים הטבעיים כרצונו.
**
1. התוכל להביא מפרשתנו שלושה פסוקים שיש בהם סיוע לתפישתו של אברבנאל למכות בכללן, ולשלוש הקבוצות של דצ"ך - עד"ש - באח"ב, בפרט.
2. היכן בפרשתנו עומד גם רש"י על כך, שהמכות תכליתן חינוך ולימוד ולא עונש ונקמה (או עונש בלבד)?
"וְאוּלָם בַּעֲבוּר זֹאת הֶעֱמַדְתִּיךָ בַּעֲבוּר הַרְאֹתְךָ אֶת כֹּחִי וּלְמַעַן סַפֵּר שְׁמִי בְּכָל הָאָרֶץ"
But in very deed for this cause have I made thee to stand, to show thee My power, and that My name may be declared throughout all the earth.
"ולמען ספר שמי" איננו שב אל פרעה, רק מילת "ספר" שם הפועל כמו (במדבר כ"ב י"ז) "כי כבד אכבדך", ואין הטעם כי פרעה ישוטט בעולם לספר כבוד השם, רק יסופר שמי בכל דוד ודור בעבור אלה האותות שעשה.
ראב"ע, (בפירושו הקצר):
איננו שב אל פרעה, רק מילת "ספר" שם הפועל, כמו (שמואל א', ד', ח') "אלה הם האלוהים המכים את מצרים בכל מכה..." כי על דרך הפשט טבע פרעה בים.
ד"ה בעבור הראותך כחי: כדי שתחזור בתשובה, כי לא אחפץ במות המת (יחזקאל י"ח, ל"ב).
בעבור הראותך את כחי, so that you may finally display repentance. In the final analysis, I am not interested in the death of the sinner but in his rehabilitation through his own efforts. (Ezekiel 18,31)
ד"ה ולמען ספר שמי: "ורבים השיב מעוון" (מלאכי ב', ו').
א. איזה משני הפרשנים הנ"ל מסכים עם הדעה שהובאה באברבנאל בתכליתן של המכות?
ב. לשם מה נעזר הראב"ע בשמואל א', ד', פסוק ה'?
ג. לשם מה נעזר ספורנו במלאכי ב', ו'?
ב. מכת כינים - "אצבע אלוקים"
"וַיֹּאמְרוּ הַחַרְטֻמִּם אֶל פַּרְעֹה אֶצְבַּע אֱ-לֹהִים הִוא"
Then the magicians said unto Pharaoh: ‘This is the finger of God’; and Pharaoh’s heart was hardened, and he hearkened not unto them; as the LORD had spoken.
ד"ה אצבע אלוהים היא: מכה זו אינה על ידי כשפים, מאת המקום היא.
ויחזק לב פרעה AND PHARAOH’S HEART WAS HARDENED so that he said: You are doing this by witchcraft: “You are bringing straw to Afarayim”— a city that is full of straw; thus you bring sorcery to Egypt, a land that is full of sorcery (Menachot 85a; Exodus Rabbah 9:6-7).
ראב"ע:
ויאמרו: בעבור שראו שעשו כמעשה אהרן בדבר התנין, גם במכת הדם והצפרדע, ולא יכלו עתה לעשות כאשר עשה אהרן, אמרו לפרעה: לא באה זאת המכה בעבור ישראל לשלחם, רק מכת אלוהים היא כפי מערכת הכוכבים. כי כבר פירשתי, כי פרעה לא כיחש הבורא, רק השם שהזכיר לו משה. וזה כדרך (שמואל א', ו' ט') "כי לא ידו נגעה בנו. מקרה הוא היה לנו" – מן השמים. על כן חזק לב פרעה. ואשר יחזק זה הפירוש, שאמרו "אצבע אלוהים" ולא אמרו "אצבע ה'", שהוא אלוהי ישראל, כאשר אמר פרעה במכת הצפרדעים "העתירו אל ה'..."
רמב"ן, (מביא תחילה דברי ראב"ע הנ"ל וממשיך:)
ואין דבריו נכונים בעיני, כי המקרה לא יקרא "אצבע אלוהים", כאשר נאמר בכתוב שהביא "לא ידו נגעה בנו, מקרה הוא היה לנו" וכתיב (שמות י"ד, ל"א) "וירא ישראל את היד הגדולה" וכתיב (שמואל א', י"ב, ט"ו) "והיתה יד ה' בכם ובאבותיכם"; ועוד כי לא עמדו החרטומים לפני משה אחר כך גם במכת הערוב ולא בשאר מכות. אבל העניין כפשוטו, כי בראות החרטומים שלא יכלו להוציא את הכינים, הודו במעשה אהרן שהיה מאת אלוקים, ולכן לא קרא להם פרעה מן העת הזאת והלאה. ולהמעיט העניין אמרו "אצבע אלוקים" ולא אמרו "יד אלוקים", כלומר מכה קטנה מאתו. ולא אמרו "אצבע ה'", כי פרעה ועבדיו לא יזכירו השם המיוחד רק בדברם עם משה, בעבור שהוא יזכירנו להם.
רשב"ם:
ד"ה אצבע אלוהים: מכת מדינה, ולא על ידיהם של אלו (משה ואהרן) היה זה, שאילו באו על ידי כישופין , אף אנו היינו עושים כן.
1. הסבר כיצד יש להבין את תגובת החרטומים אחרי מכת הכינים לפי דעות ארבעת המפרשים האלה. סדרם לקבוצות!
2. הסבר מה מובנן של המילים – "מן השמים" בדברי ראב"ע!
3. השווה את דברי ראב"ע בפירוש הפטרת שמואל א' ו' עם מה שלמדנו על פסוק זה בגיליון חיי שרה שנה זו בשאלה ג' 1-2. המסכים פירושו עם הדברים הנאמרים שם?
*
4. מה הן טענות הרמב"ן נגד הראב"ע? שים לב: גם ראב"ע וגם רמב"ן מסתייעים בפסוק שמואל א' ו' ט'. מה ההבדל ביניהם בפירוש הפסוק, וכיצד מסתייע כל אחד מהם בפסוק זה לחיזוק דעתו.
5. מה יש ללמוד מתגובת פרעה לדברי החרטומים בפסוק ט"ו לשאלת פירוש הביטוי "אצבע אלוקים"?
ג. מכת ברד (1)
"עַתָּה שְׁלַח הָעֵז אֶת מִקְנְךָ"
Now therefore send, hasten in thy cattle and all that thou hast in the field; for every man and beast that shall be found in the field, and shall not be brought home, the hail shall come down upon them, and they shall die.’
כדי שימלטו העבדים אשר עם המקנה כאמרם (אבות ג', י"ד) "חביב אדם שנברא בצלם".
ועתה שלח העז את מקנך, in order that also the servants supervising the cattle would escape the hail together with their herds.. If G’d cared about the beasts, He most certainly cared about the human beings, as we know from Avot 3,18 חביב אדם כי נברא בצלם, “man is beloved as he (alone) has been created in G’d’s image.”
1. מה הקושי בפסוקנו שרצה ספורנו לישב?
2. השווה דבריו כאן לדבריו המובאים לעיל בשאלה א' 3. התוכל למצוא קו משותף בפירושיו? ועיין גם דבריו שמות י"ט, ה'-ו'.
ד. מכת ברד (2)
"עַתָּה שְׁלַח הָעֵז אֶת מִקְנְךָ"
Now therefore send, hasten in thy cattle and all that thou hast in the field; for every man and beast that shall be found in the field, and shall not be brought home, the hail shall come down upon them, and they shall die.’
תנחומא ישן וארא כ':
אמרו רבותינו: בכל המכות לא אמר פרעה: "ה' הצדיק", אלא במכת ברד בלבד. למה? אדם שהוא מבקש להילחם עם חברו ולנצח אותו, פתאום הוא בא עליו והורגו ונוטל כל מה שיש לו. אבל הקב"ה אמר לפרעה: "ועתה שלח העז את מקנך..." – באותה שעה אמר פרעה: "ה' הצדיק".
1. הסבר את הרעיון הכלול במדרש זה!
2. מה יש ללמוד מדברי המדרש הזה לשאלה א' שלנו בתכלית המכות בכללן?
ה. החרטומים
הקשו המפרשים: ולמה נתן ה' להם שלטון לעשות בלטיהם ויראה כאילו כוח יש להם לחדש אותות בשמים ובארץ?
נסה לענות לשאלתם.
עיין דברים י"ג, ב'-ו', ודברי הרמב"ן שם פסוק ב':
ד"ה ונתן אליך: ...אם כן "ונתן אליך אות או מופת", פירושו שיאמר אני הנביא השלוח אליכם שתעבדו עבודה זרה פלונית וזה לכם האות כי למחר יבא הארבה החסיל והגזם, או יתן להם מופת שישליך לפניהם מטה ויהיה לתנין. ובספרי אמר אות הוא מופת ומופת הוא אות, אלא שדיברה תורה בשתי לשונות. אולי כוונתם לומר, שאין חילוק בין שניהם ואין הפרש בדינם, ודי היה להזכיר האחד, אלא שרצתה התורה להפליג בענין לומר כל אות ואות שיתן אליך מכל אותות שבעולם. והאיש הזה שיקרא עצמו נביא ויצוה לעבוד עבודה זרה, על דרך הפשט נביא העבודה זרה הוא שיאמר צלם פעור שלחני אליכם שהוא האלהים וציוה שתעבדוהו בכך וכך, והוא שאמר בו הכתוב עוד (להלן י"ח כ') ואשר ידבר בשם אלהים אחרים ומת, כי כל מתנבא בשם אלהים אחרים לעבוד אותם יתנבא כי הם לו לאלהיו, והזכירו שם עם נביאי השקר. אבל העולה בזה מדברי רבותינו (סנהדרין צ' ע"א), כי זה הנביא הנזכר בכאן מתנבא בשם ה', יאמר השם הנכבד שלחני שתעבדו לפעור כי היה השותף עמו במעשה בראשית, או שהוא גדול מכל האלהים לפניו ורוצה שיעבדו אליו. והם ז"ל הזכירו, כי אפילו יאמר שיעבדו לעבודה זרה אפילו שעה אחת בלבד, כגון שיאמרו עבדו לפעור היום הזה בלבד ותצליחו בדבר פלוני כי כן הרצון לפני השם הנכבד, הוא חייב מיתה, וגם זה הוא כפשוטו של מקרא. והנה ציוה הכתוב שלא נשמע למתנבא בשם ה' לעבוד עבודה זרה כלל, ולא נביט באותות ובמופתים שיעשה, והזכיר הטעם מפני שאנחנו ידענו מיציאת מצרים שהוא מעשה ממש לא חזיון ולא מראה כי לה' הארץ והוא המחדש והחפץ והיכול ואין אלהים מלבדו, וידענו ממעמד הר סיני כי הוא פנים בפנים ציוה אותנו ללכת בדרך הזה שלא נעבוד לזולתו כלל, וכבודו לאחר לא נתן, וזה טעם אשר צוך ה' אלהיך (פסוק ו'). והנה דבר סרה על השם, שלא ציוהו ככה מעולם, או סרה דבר על כבודו, שאין ראוי לעבוד לאל אחר .
ועיין דברי הרמבמ"ן שהובאו בגיליון ראה תש"ח !
*
2. התוכל לפרש את חוסר פעולתם של החרטומים לאחר המכה השלישית ואת העלמם לגמרי אחר המכה השישית?