Shema - Sources and Defintion of the Mitzva
1

(א) מצות קריאת שמע שחרית וערבית - שנצטוינו לקרות בכל יום ערבית ושחרית פסוק אחד מן התורה שבסדר זה, וזהו (דברים ו ד) שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד, ועל פסוק זה נאמר (שם) ודברת בם בשבתך בביתך בשכבך ובקומך, ובא הפרוש על זה (ברכות י, ב) בשעה שבני אדם שוכבים ובשעה שבני אדם קמים, וקא משמע להו לרבנן (שם), שבשעה שבני אדם שוכבין יקרא כל הלילה עד שיעלה עמוד השחר, וכענין שכתוב (ויקרא כו ו) ושכבתם ואין מחריד. וכן לא ישכב עד יאכל טרף (במדבר כג כד). דמשמע כל שעת שכיבה. ועוד שבני אדם חלוקים הם במדותם בענין השכיבה, יש מהם שאינם שוכבים עד חצי הלילה, ויש עד סופה, ויש ששוכבים מיד בתחילת הלילה, ומפני כן אמרו (שם), שזמן קריאת שמע בערבין משעה שהכהנים נכנסין לאכל בתרומתן, דהינו צאת הכוכבים, עד שיעלה עמוד השחר, ושעה שבני אדם קמים משמע להו מתחלת היום, כלומר, כשהבקר אור כשאדם מכיר את חברו ברחוק ארבע אמות, עד שלש שעות שלמות (רמב''ם שם א יא). ולא משמע להו הקימה כל היום כמו השכיבה, שאין דרך אחד מבני אדם שהוא בריא שיקום ממטתו בסוף היום או אפילו באמצעו. ואמרו זכרונם לברכה (שם ט, ב) בקריאת שמע דשחרית דמכל מקום מכאן ואילך, כלומר, מסוף שלש שעות עד סוף היום, מי שלא קרא לא הפסיד, שלא יוכל לקרותה עם ברכותיה.

2

(א) פעמים בכל יום קוראין ק"ש בערב ובבקר שנאמר ובשכבך ובקומך בשעה שדרך בני אדם שוכבין וזה הוא לילה ובשעה שדרך בני אדם עומדין וזה הוא יום.

(1) The Shema is recited twice every day, once in the evening and once in the morning, as it is said: Recite them when you stay at home and when you are away, when you lie down and when you get up (Deut. 6: 7). The time when people customarily lie down is evening and the time when people customarily get up is morning.

3

(ב) ומה הוא קורא שלשה פרשיות אלו הן:שמע והיה אם שמוע ויאמר ומקדימין לקרות פרשת שמע מפני שיש בה יחוד השם ואהבתו ותלמודו שהוא העיקר הגדול שהכל תלוי בו ואחריה והיה אם שמוע שיש בה צווי על (זכירת) שאר כל המצות ואחר כך פרשת ציצית שגם היא יש בה צווי זכירת כל המצות.

(2) What does one recite? The three paragraphs beginning with the words Hear (Deut. 6:4-9); If, then, you obey (Deut. II: 13-21); and The Lord said (Num. 15:37-41). The paragraph Hear is recited first because it contains commandments concerning God's unity, the love of God, and the study of God, which is the basic principle on which all depends? After it, If, then, you obey, is recited since the passage commands obedience to all the other commandments. After that, the paragraph concerning the fringes is recited, since it also contains a command to recall all the commandments....

4

(ג) אע"פ שאין מצות ציצית נוהגת בלילה קוראין אותה בלילה מפני שיש בה זכרון יציאת מצרים ומצוה להזכיר יציאת מצרים ביום ובלילה שנאמר למען תזכור את יום צאתך מארץ מצרים כל ימי חייך וקריאת שלש פרשיות אלו על סדר זה היא הנקראת קריאת שמע.

(ד) הקורא קריאת שמע כשהוא גומר פסוק ראשון אומר בלחש ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד וחוזר וקורא כדרכו ואהבת את ה'' אלהיך עד סופה ולמה קורין כן מסורת היא בידינו שבשעה שקבץ יעקב אבינו את בניו במצרים בשעת מיתתו ציום וזרזם על יחוד השם ועל דרך ה' שהלך בה אברהם ויצחק אביו ושאל אותם ואמר להם בני שמא יש בכם פסלות מי שאינו עומד עמי ביחוד השם כענין שאמר לנו משה רבינו פן יש בכם איש או אשה וגו' ענו כולם ואמרו שמע ישראל ה'' אלהינו ה'' אחד כלומר שמע ממנו אבינו ישראל ה'' אלהינו ה'' אחד פתח הזקן ואמר ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד לפיכך נהגו כל ישראל לומר שבח ששבח בו ישראל הזקן אחר פסוק זה.

(3) Even though the commandment of wearing fringes does not apply at night, one reads the passage [concerning it] because it has a reminder of the Exodus from Egypt. It is a commandment to recite the Exodus from Egypt as it is stated, "So that you will remember the Exodus from Egypt all the days of your life" (Deuteronomy 16:3). These three sections ordered as such form the recitation of the Shema.

(4) While reading the Shema, when one finishes the first verse, one says quietly, 'Blessed is the name of the glory of His kingdom forever". Then one reads as normal, "And you will love the Lord, your God..." (Deuteronomy 6:5-9). Why does one read as such? Our tradition says that Jacob the Patriarch, nearing death, gathered his sons in Egypt and commanded them urgently concerning God's unity, and the path of God that Abraham and Isaac, Jacob's father, has walked. He asked them, "My sons, could it be that among you is a lowlife, who does not stand with me concerning God's Unity?" This is similar to when Moses our Teacher said to us, "Lest there is among you a man or woman..."(Deuteronomy 29:17). The brothers all answered, "Hear, O Israel, God is our Lord, God is one". That is to say: Listen to us our Father, Israel, God is our Lord, God is one. The elder said, "Blessed is the name of the glory of His kingdom forever". Therefore, all Jews out of custom say the praise that Israel the Elder said after this verse.

(ט) אי זהו זמן קריאת שמע בלילה מצותה משעת יציאת הכוכבים עד חצי הלילה ואם עבר ואיחר וקרא עד שלא עלה עמוד השחר יצא ידי חובתו שלא אמרו עד חצות אלא כדי להרחיק אדם מן הפשיעה.

(9) What is the time of the recitation of the Shema at night? The commandment is from the emergence of the stars until [halakhic] midnight. If one transgresses by delaying, one [may] say until dawn to fulfill the duty. The [Sages] stated until midnight so that one is kept from delinquent tardiness.

(יא) ואי זה הוא זמנה ביום מצותה שיתחיל לקרות קודם הנץ החמה כדי שיגמור לקרות ולברך ברכה אחרונה עם הנץ החמה ושיעור זה כמו [עישור] שעה קודם שתעלה השמש ואם איחר וקרא קריאת שמע אחר שתעלה השמש יצא ידי חובתו שעונתה עד סוף שלש שעות ביום למי שעבר ואיחר.

(11) When is the time during the day for the commandment [of the Shema]? One should start to recite before sunrise so that one can conclude reciting and bless the last blessing with the sunrise. This measure is as a tenth of an hour before the sun rises. If one delays and recites the Shema after the sun rises, one fulfills the duty. The period is until three hours into the day for one to transgresses by delaying.

(יב) מי שהקדים וקרא קריאת שמע של שחרית אחר שיעלה עמוד השחר אף על פי שהשלים קודם שתנץ החמה יצא ידי חובתו ובשעת הדחק כגון שהיה משכים לצאת לדרך קורא לכתחלה משעלה עמוד השחר.

(12) One who begins to recite the morning Shema after dawn although finishes before the sun rises has fulfilled the duty. In time of pressure such as an early riser for travel, one can recite from the onset of dawn.

(יג) הקורא אחר שלש שעות ביום אפילו היה אנוס לא יצא ידי חובת קריאת שמע בעונתו אלא הרי הוא כקורא בתורה ומברך לפניה ולאחריה כל היום אפילו איחר וקרא אחר שלש שעות.

(13) One who says [the Shema] after three [halakhic] hours into the days has not fulfilled their duty of the recitation of the Shema at its appointed time, even when compromised. Indeed, it is as if one who reads Torah. One who delays and says [the Shema] after three hours should still say the blessings before and after.

(א) זמן קריאת שמע של שחרית משיראה את חבירו הרגיל עמו קצת ברחוק ד' אמות ויכירנו ונמשך זמנה עד סוף ג' שעות שהוא רביע היום ומצוה מן המובחר לקרותה כוותיקין (פירוש תלמידים. ורש"י פירש אנשים ענוים ומחבבים המצות) שהיו מכוונים לקרותה מעט קודם הנץ החמה (פירוש יציאת החמה כמו הנצו הרמונים) כדי שיסיים קריאת שמע וברכותיה עם הנץ החמה ויסמוך התפלה מיד בהנץ החמה ומי שיוכל לכוין לעשות כן שכרו מרובה מאד. הגה: שיעור הנץ החמה הוא כמו שיעור שעה אחת קודם שיעלה כל גוף השמש על הארץ (מיימוני פרק א'):

(ב) אם לא קרא אותה קודם הנץ החמה יש לו להקדים לקרותה במהרה כל מה שיוכל:

(ג) ומי שהוא אנוס כגון שהיה משכים לצאת לדרך במקום גדודי חיה ולסטים שלא יוכל לעמוד ולא לכוין אפילו פרשה ראשונה ואפילו עד לבבך או שבני השיירא (קראבאנ"א בלע"ז) הולכים מהרה ולא ימתינו לו כלל יכול לקרותה עם ברכותיה משעלה עמוד השחר דכיון שעלה עמוד השחר שפיר קרינן ביה ובקומך וגם שפיר מקרי יוצר אור. אבל אם אינו במקום גדודי חיה ולסטים וגם אין בני השיירא נחפזים כל כך אפילו יוצא לדרך אחר שעלה עמוד השחר אינו קורא עד שיגיע זמנה:

(1) The time of reading Shema is from when one can see a slightly familiar friend at a distance of four amos and can recognize him. It continues until the end of three [halachic] hours, which is a fourth of the day[light]. The most ideal fulfilment of the mitzvah is to read it around sunrise, that is they should prepare to read it a little before sunrise in order that one should finish Shema and its blessing with the sunrise and that the Shmonei Esrei will be immediately adjacent to sunrise. Whoever is able to prepare to do this, his reward will be very great. RAMA: The measurement of sunrise is about one hour before the entire sun has ascended above the land.

(2) If one didn't read it before sunrise, one should read it as soon as he is able to.

(3) And whoever is prevented beyond his control, such as one who got up early to travel and in that place there are bands of wild animals and bandits where he is not able to concentrate, even for the first section until "Your heart," or members of the caravan are going quickly and they won't wait for him at all, then he can read it with its blessings from daybreak, because it's still fitting to call daybreak "when you rise up" and it's also fitting to call it "creation of light." But, if he's not in a place that has bands of wild animals or bandits and the members of the caravan are not so rushed, even if one left to travel after daybreak, he shouldn't read until the proper time arrives.

(ד) אם קראה משעלה עמוד השחר אף על פי שלא היה אנוס יצא בדיעבד. ואם קראה בלא ברכות יחזור לקרותה בזמנה עם הברכות ועיין לקמן סימן ס' (בית יוסף סימן מ"ו):

(4) If one read from daybreak [but before the proper time to read Shema], even though he wasn't in a circumstance beyond his control [that prevented him from reading Shema at the appropriate time], he fulfilled his obligated after the fact. If one read it without its blessings, he should return to read it in its appropriate time with blessings (see below Siman 60).

(ה) אם נאנס ולא קרא קריאת שמע ערבית עד שעלה עמוד השחר כיון שעדיין לא הנץ החמה קורא קריאת שמע ויוצא בה ידי חובת קריאת שמע ערבית ואם היה אנוס באותה שעה לצאת לדרך מקום גדודי חיה ולסטים לא יקרא אז קריאת שמע פעם שנית לצאת בה ידי חובת קריאת שמע של יום שמאחר שעשה לאותה שעה לילה אי אפשר לחזור ולעשותה יום:

(5) If one was in a circumstance beyond his control [that prevented him from reading Shema at the appropriate time], and didn't read the evening Shema until daybreak, since it's still not yet sunrise, he may read Shema and fulfill his obligation of the evening Shema. If he was in a circumstance beyond his control at the same time (to go on the way to a place with bands of wild animals and bandits) one should not read the Shema a second time to fulfill his obligation of the daytime Shema because once he made that time "night," it's impossible to retract and make it "day."

(ו) אף על פי שזמנה נמשך עד סוף השעה הג' אם עברה שעה ג' ולא קראה קורא אותה בברכותיה כל שעה ד' שהוא שליש היום ואין לו שכר כקורא בזמנה ואם עברה שעה ד' ולא קראה קוראה בלא ברכותיה כל היום:

(6) Even though its time continues until the end of the third hour, if the third hour passed and he did not read it, he may read it with its berakhot all the fourth hour, since it's a third of the day. And he doesn't have a reward like one who reads in its time, and if the fourth hour passed and he didn't read it, he may read it without its berakhot all day.