תקציר הסוגיה מפי הרב יואל בן נון - בתור מבוא :
פרק ראשון במסכת עבודה זרה עוסק בהתרחקות מעובדי עבודה זרה בימי חגם. לכן עוסקות המשניות בתיאור חגיהם של עובדי העבודה זרה. 'קלנדא' ו'סטרנורא' הם שני חגים המוזכרים במשנה כחגי עבודה זרה. הגמרא מסבירה שקלנדא חל שמונה ימים אחרי תקופת טבת, שיא החורף – היום הקצר ביותר. סטרנורא חל שמונה ימים לפני תקופת טבת. הגמרא מביאה ברייתא שמסבירה את מקור החגים הללו. כאשר אדם הראשון הרגיש בחורף הראשון שהימים מתקצרים והלילות מתארכים הוא חשש שמא זה העונש שלו, זו המיתה שנגזרה עליו, לחיות בעולם של לילה. מייד הוא התיישב בתענית ובתפילה שמונה ימים. אחר שמונה ימים הוא ראה שהימים שוב מתארכים על חשבון הלילות, הוא הבין שאין זה עונש אלא זה מנהגו של עולם. מיד הוא עשה שמונה ימי חג. "לשנה האחרת" (בשנה הבאה) עשה את שניהם, גם את ימי התענית וגם את ימי החג של שנה שעברה. ימים טובים, ימי חג. אדם הראשון התכוון בחגיו לשם שמים, להודות לה'. עובדי העבודה זרה שבאו אחריו עשו באותם הימים חגים לשם עבודה זרה. סיפור זה ותיאור החג של אדם הראשון דומה מכמה מוטיבים לתיאור (המופיע בגמרא במסכת שבת) על קביעת חג החנוכה.
עבודה זרה פירושה אמונה בגורם 'זר' שאינו הקב'ה ופולחן לגורם זה. בכך כלול מי שמאמין שיש יותר מא-ל אחד, או מי שמאמין שלאחד הנבראים יש כוח עצמאי שאינו נתון לשליטתו של הקב'ה. גם מי שמאמין רק בה', אבל 'עובד' (כלומר מתפלל או מקריב קרבנות וכדומה) לגורם אחר כדי ש'יתווך' בינו לבין הקב'ה, או מתוך רצון 'להמחיש' את מציאותו של ה', נחשב כעובד עבודה זרה. לעומת זאת, מי שאינו מאמין בא-להים כלל וחושב שהעולם קיים מעצמו, אינו נחשב כעובד ע'ז אלא ככופר, אך זה כמובן חמור לא פחות.מתוך אתר : שלום לעם
http://www.shalomlaam.co.il/alon/?id=1845