Learn Talmud - Berachot 10b-11a by Rabbi Mordechai Silverstein

Lesson #4 - Questions and Comments

Sources

משנה

1. בית שמאי אומרים: בערב – כל אדם יטה ויקרא, ובבקר יעמוד, שנאמר: (דבריםו:ז) “ובשכבך ובקומך”.

2. ובית הלל אומרים: כל אדם קורא כדרכו, שנאמר: (שם שם שם) “ובלכתך בדרך”;

3. אם כן, למה נאמר: ובשכבך ובקומך? – בשעה שבני אדם שוכבים ובשעה שבני אדםעומדים.

4. אמר רבי טרפון: אני הייתי בא בדרך והטתי לקרות כדברי בית שמאי, וסכנתיבעצמי מפני הלסטים.

5. אמרו לו: כדי היית לחוב בעצמך, שעברת על דברי בית הלל .

גמרא.

חלק א

1. [שאלה]

בשלמא בית הלל קא מפרשי טעמייהו וטעמא דביתשמאי, אלא בית שמאי – מאי טעמא לא אמרי כבית הלל?

2. [תשובה]

אמרי לך בית שמאי: אם כן, נימא קרא בבקרובערב, מאי בשכבך ובקומך, בשעת שכיבה – שכיבה ממש, ובשעת קימה – קימה ממש.

3. [שאלה]

ובית שמאי, האי ובלכתך בדרך, מאי עביד להו?

4. [תשובה]

ההוא מבעי להו לכדתניא: בשבתך בביתך – פרטלעוסק במצוה, ובלכתך בדרך – פרט לחתן, מכאן אמרו: הכונס את הבתולה- פטור, ואת האלמנה – חייב.

5. [שאלה בעניין הברייתא]

מאי משמע?

6. [תשובה – מיימרא]

אמר רב פפא: כי דרך, מה דרך רשות, אף כל- רשות.

7. [קושיא]

מי לא עסקינן דקא אזיל לדבר מצוה, ואפילוהכי אמר רחמנא לקרי!

8. [תירוץ]

אם כן, לכתוב רחמנא בשבת ובלכת, מאי בשבתך ובלכתך? -בשבת דידך ובלכת דידך הוא דמחייבת, הא דמצוה – פטירת.

9. [קושיא]

אי הכי, אפילו כונס את האלמנה נמי!

10. [תירוץ]

האי טריד והאי לא טריד.

11. [קושיא]

אי משום טרדא, אפילו טבעה ספינתו בים נמי!

12. [חיזוק לקושיא]

וכי תימא הכי נמי, אלמה אמר רבי אבאבר זבדא אמר רב: אבל חייב בכל המצות האמורות בתורה, חוץ מן התפילין, שהרי נאמר בהםפאר, שנאמר: (יחזקאל כד : יז) פארך חבוש עליך!

13. [תירוץ]

התם – טריד טרדא דמצוה, הכא – טריד טרדאדרשות.

חלק ב

1. [שאלה]

ובית שמאי

2. [תשובה]

ההוא מבעי להו: פרט לשלוחי מצוה.

3. [דעת בית הלל]

ובית הלל אמרי: ממילא שמע מינה דאפילו בדרךנמי קרי.

חלק ג

1. [ברייתא]

תנו רבנן, בית הלל אומרים: עומדין וקורין,יושבין וקורין, ומטין וקורין, הולכין בדרך וקורין, עושין במלאכתן וקורין.

ומעשה ברבי ישמעאל ורבי אלעזר בן עזריה שהיו מסובין במקום אחד, והיה רבי ישמעאל מוטה ורבי אלעזר בן עזריה זקוף. כיון שהגיע זמן קריאת שמע, הטה רבי אלעזר וזקף רבי ישמעאל. אמר לו רבי אלעזר בן עזריה לרבי ישמעאל: ישמעאל אחי, אמשול לך משל, למה הדבר דומה? – משל לאחד שאומרים לו זקנך מגודל, אמר להם: יהיה כנגד המשחיתים. אף כך אתה, כל זמן שאני זקוף – אתה מוטה, עכשיו כשאני הטתי – אתה זקפת! – אמר לו: אני עשיתי כדברי בית הלל, ואתה עשית כדברי בית שמאי;ולא עוד אלא שמא יראו התלמידים ויקבעו הלכה לדורות.

2. [שאלה]

מאי ולא עוד?

3. [תשובה]

וכי תימא, בית הלל נמי אית להו מטין – הנימילי דמטה ואתא מעיקרא, אבל הכא – כיון דעד השתא הוית זקוף והשתא מוטה, אמרי שמע מינה כבית שמאי סבירא להו, שמא יראו התלמידים ויקבעו הלכה לדורות.

חלק ד

1. [ברייתא]

תני רב יחזקאל: עשה כדברי בית שמאי – עשה,כדברי בית הלל – עשה.

2. [מימרא]

רב יוסף אמר: עשה כדברי בית שמאי – לא עשה ולא כלום,

3. [משנה כהוכחה למימרא]

דתנן: מי שהיה ראשו ורובו בסוכה ושלחנו בתוך הבית – בית שמאי פוסלין, ובית הלל מכשירין. אמרו להם בית הלל לבית שמאי: מעשה שהלכו זקני בית שמאי וזקני בית הלל לבקר את רבי יוחנן בן החורנית. מצאוהו שהיה ראשוורובו בסוכה ושלחנו בתוך הבית, ולא אמרו לו כלום.

אמרו להם: משם ראיה?

אף הם אמרו לו: אם כן היית נוהג, לא קיימתמצות סוכה מימיך.

4. [מימרא]

רב נחמן בר יצחק אמר: עשה כדברי בית שמאי- חייב מיתה,

5. [משנה כהוכחה למימרא]

דתנן אמר רבי טרפון: אני הייתי בא בדרך והטתי לקרות כדברי בית שמאי, וסכנתי בעצמי מפני הלסטים. אמרו לו: כדאי היית לחוב בעצמך,שעברת על דברי בית הלל.

MISHNAH.

1. BETH SHAMMAI SAY: IN THE EVENING EVERY MAN SHOULD RECLINE AND RECITE [THE SHEMA’], AND IN THE MORNING HE SHOULD STAND, AS IT SAYS, "AND WHEN THOU LIE DOWN AND WHEN THOU RISE UP."(Deuteronomy 6:7)

2. BETH HILLEL, HOWEVER, SAY THAT EVERY MAN SHOULD RECITE IN HIS OWN WAY, AS IT SAYS, "AND WHEN THOU WALK BY THE WAY". (Ibid.)

3. WHY THEN IS IT SAID, "AND WHEN THOU LIE DOWN AND WHEN THOU RISE UP? [THIS MEANS], AT THE TIME WHEN PEOPLE LIE DOWN AND AT THE TIME WHEN PEOPLE RISE UP.

4. R. TARFON SAID: I WAS ONCE WALKING BY THE WAY AND I RECLINED TO RECITE THE SHEMA’ IN THE MANNER PRESCRIBED BY BETH SHAMMAI, AND I INCURRED DANGER FROM ROBBERS.

5. THEY SAID TO HIM: YOU DESERVED TO COME TO HARM, BECAUSE YOU ACTED AGAINST THE OPINION OF BETH HILLEL.

GEMARA.

1. [Shealah]

Beth Hillel cause no difficulty; they explain their own reason and the reason [why they reject the opinion] of Beth Shammai. But why do not Beth Shammai accept the view of Beth Hillel?

2. [Teshuva]

Beth Shammai can reply: If this is so, let the text say, ‘In the morning and in the evening’. Why does it say, ‘When thou lie down and when thou rise up’? To show that in the time of lying down there must be actual lying down, and in the time of rising up there must be actual rising up.

3. [Shealah]

And how do Beth Shammai explain the words ‘And when thou walk by the way’?

4. [Teshuva]

They need it for the following, as has been taught [in a baraita]: ‘When thou sit in your house’: this excludes a bridegroom. ‘And when thou walk by the way’: this excludes one who is occupied with the performance of a religious duty.

From here they say that one who marries a virgin is free [from the obligation to say the Shema’ in the evening] while one who marries a widow is bound.

5. [Shealah on the baraita]

How is the lesson [in the baraita] derived?

6. [Teshuva - Meimra]

R. Papa said: [The circumstances must be] like a’way’. As a ‘way’ [journey] is optional, so whatever is optional [does not exempt from the obligation].

7. [Kushiya]

But does not the text treat [also] of one who is going to perform a religious duty, and even so the All Merciful said that he should recite?

8. [Teirutz]

If that were so, the All Merciful should have written [simply], ‘While sitting and while walking’. What is the implication of when thou sit and when thou walk? In the case of your sitting and your walking you are under the obligation, but in the case of performing a religious duty you are exempt.

9. [Kushiya]

If that is so, one who marries a widow should also be exempt?

10. [Teirutz]

The one is agitated, the other not.

11. [Kushiya]

If a state of agitation is the ground, it would apply also the the case of his ship sinking at sea!

12. [Support for the kushiya]

And if you should say so, why did R. Abba b. Zabda say in the name of Rab: A mourner is under obligation to perform all the precepts laid down in the Torah except that of the tefillin, because the term’head adornment’ is applied to them, as it says, Bind your head adornment upon you?(Ezekiel 24:17)

13. [Teirutz]

In that case the agitation is over a religious duty, here it is over an optional matter.

Part 2

1. [Shealah regarding "on the way"]

And Beth Shammai?

2. [Teshuva]

They require it to exclude persons on a religious mission.

3. [Beit Hillel on the subject of "on the way"]

And Beth Hillel say: Incidentally it tells you that one recites also by the way.

Part 3

1. [Baraita]

Our Rabbis taught: Beth Hillel say that one may recite the Shema’ standing, one may recite it sitting, one may recite it reclining, one may recite it walking on the road, one may recite it at one’s work.

Once R. Ishmael and R. Eleazar b. Azariah were dining at the same place, and R. Ishmael was reclining while R. Eleazar was standing upright. When the time came for reciting the Shema’, R. Eleazar reclined and R. Ishmael stood upright. Said R. Eleazar b. Azariah to R.Ishmael: Brother Ishmael, I will tell you a parable. To what is this [our conduct] like? It is like that of a man to whom people say, You have a fine beard, and he replies, Let this go to meet the destroyers. So now, with you: as long as I was upright you were reclining, and now that I recline you stand upright! He replied: I have acted according to the rule of Beth Hillel and you have acted according to the rule of Beth Shammai. And what is more, [I had to act thus], lest the disciples should see and fix the halachah so for future generations.

2. [Shealah]

What did he mean by ‘what is more’?

3. [Teshuva]

He meant: Should you argue that Beth Hillel also allow reclining, [I reply that] this is the case only where one was recliningfrom the first. Here, however, since at first you were upright and now yourecline, they may say, This shows that they [both] are of the opinion of Beth Shammai, and perhaps the disciples will see and fix the halachah so for future generations.

Part 3

1. [Baraita]

R. Ezekiel learnt: If one follows the rule of Beth Shammai he does right, if one follows the rule of Beth Hillel he does right.

2. [Maimra]

R. Joseph said: If he follows the rule of Beth Shammai, his action is worthless,

3. [Mishnah brought as proof for the meimra]

as we have learnt [in a Mishnah]: If a man has his head and the greater part of his body in the sukkah while the table isin the house, Beth Shammai declare his action void, while Beth Hillel declareit valid. Said Beth Hillel to Beth Shammai: Once the Elders of Beth Shammai andthe Elders of Beth Hillel went to visit R. Johanan b. Ha-horanith, and theyfound him with his head and the greater part of his body in the sukkah while the table was in the house, and they made no objection. They replied: Doyou bring a proof from this? [The fact is that] they also said to him: If suchhas been your regular custom, you have never performed the precept of the sukkahin your lifetime.

4.[Meimra]

R. Nahman b. Isaac said: One who follows the ruleof Beth Shammai makes his life forfeit,

5. [Mishnah brought as proof for the meimra]

as we have learnt: R. TARFON SAID: I WAS ONCEWALKING BY THE WAY AND I RECLINED TO RECITE THE SHEMA’ IN THE MANNER PRESCRIBED BY BETH SHAMMAI, AND I INCURRED DANGER FROM ROBBERS. THEY SAID TO HIM: YOU DESERVED TO COME TO HARM, BECAUSE YOU ACTED AGAINST THE OPINION OF BETH HILLEL.