Shabbat HaGadol 2015

*** Why do we call this Shabbat, the final Shabbat before Passover, Shabbat HaGadol? ***

(א) שבת שלפני פסח קורין אותו שבת הגדול מפני הנס שנעשה בו. הגה: והמנהג לומר במנחה ההגדה מתחילת "עבדים היינו" עד ל"כפר על כל עונותינו" ...

The Shabbat preceding Passover is called Shabbat HaGadol because of the miracle that happened on that day. And there is a custom to recite the Haggadah at Minchah (of Shabbat HaGadol) from "We were slaves..." until "... to atone for all of our sins." (right before Rabban Gamliel)...

(א) מפני הנס - שבשנה שיצאו ממצרים היה עשרה בניסן ביום שבת ולקחו כ"א מישראל שה לפסחו וקשרו בכרעי המטה כמש"כ בעשור לחודש הזה ויקחו להם איש שה לבית אבות וגו' והמצרים ראו זה ושאלום למה זה לכם והשיבו לשוחטו לשם פסח במצות ה' עלינו והיו שיניהם קהות על ששוחטין את אלהיהם ולא היו רשאין לומר להם דבר. ומפני שאז היה עשירי בחודש בשבת ע"כ קבעו לקרות שבת שלפני הפסח לעולם שבת הגדול:

...because of the miracle: In the year when we left Egypt, the tenth of Nisan was a Saturday, and (on that day) every Israelite took a lamb as his Pascal sacrifice and tied it to the posts of his bed, as it is written, "In the tenth day of this month they shall take to them every man a lamb, according to their fathers' houses, a lamb for a household." (Exodus 12:3) And the Egyptians saw this, and asked them, "Why are you doing this?" They responded, "To slaughter our Passover sacrifice as God commanded us!" And (the Egyptians) ground their teeth when they learned that their gods would be slaughtered, yet they were not able to say a thing to them.

Because that took place on the tenth of Nissan, which happened to be a Shabbat, it was established that from then on the Shabbat before Passover would be called "Shabbat HaGadol."

(ב) (ב) במנחה ההגדה - לפי שהיתה בו התחלת הגאולה והניסים ואפילו אם חל שבת הגדול בע"פ ואז דורשין בשבת הקודם [אחרונים]:

to recite the Haggadah at Minchah: Because at that time the redemption and miracles began, even if Shabbat HaGadol falls on the eve of Passover, then this custom should be moved to the preceding Shabbat.

מטה משה עמוד העבודה דיני פסח סימן תקמב

Mateh Moshe, Rabbi Moshe ben Avraham of Przemyśl

...שבת שלפני פסח נהגו לקרותו שבת הגדול

ויש מקשים מאחר שכל לשונם היה לשון ארמי הוה לקרות שבת רבה, כמו צומא רבה, הושענא רבה. ותירץ

מורי הרב ז"ל כי לכך קורין אותו שבת הגדול, על שם ההפטרה שקורין בההיא שבת, דכתיב בה "הנה אנכי שולח לכם את אליהו הנביא לפני בוא יום ה' הגדול והנורא." ובזה יתורץ גם כן מה שקורין אותו שבת הגדול ולא שבת גדול. אך הקשה מורי ז"ל, הוי להו לקרות שבת וערבה, על שם התחלת ההפטרה,כמו שבת חזון, שבת נחמו. ונראה לי דהא והא מרומז במלת הגדול, ההפטרה והנס.

​טעם אחר מצאתי בשם שיבולי לקט (סי' ר"ה) לפי שבשבת שלפני פסח מאחרים העם בבית הכנסת לשמוע הלכות הפסח ולספר בנסים ונפלאות שעשה הקב"ה עם אבותינו במצרים, ומפני האיחור הזה שמאחרים בבית הכנסת נראה להם היום גדול, ועל כן הרגילו לקרותו שבת הגדול.

The Sabbath preceding Passover is customarily called Shabbat HaGadol...

And some have asked about this custom (if it is indeed based on a great miracle that happened on that day) why the day was called Shabbat HaGadol (in Hebrew) when our ancestors (who composed this Midrash in the Land of Israel) actually spoke Aramaic and would have called the day Shabbat Rabbah - just as they spoke of Zoma Rabbah and Hoshanah Rabbah?

And my teacher, the rabbi of blessed memory (the MaHaRShaL?) explained that it was called Shabbat HaGadol in honor of the Haftorah that is read on this Shabbat, where it is written: "Lo, I will send the prophet Elijah to you before the coming of the awesome (HaGADOL), fearful day of the Lord."

And this also explains why the day is called Shabbat HaGadol and not Shabbat Gadol. And yet, my teacher of blessed memory asked further, "If this is so, they should have called the Shabbat, Shabbat Va'aravah - for the opening word of the Haftorah - like Shabbat Hazon and Shabbat Nachamu. And it seems to me that both ideas - the story of the miracle, and the special Haftorah reading, are hinted at in the name HaGadol...

And I have found yet another reason for the name Shabbat HaGadol offered in the book Shibbole HaLeket (of Rabbi Zedekiah ben Abraham Anav of Rome) which explains, that on the Shabbat before Passover, the Jewish people are want to stay late in synagogue on Saturday morning, studying the laws of Passover and discussing the miracles and wonders that God did for our ancestors on that day, based on this long day in synagogue, the day appeared GADOL - long - to them, and they became accustomed to calling it Shabbat HaGadol.