מצוות ד׳ כוסות What is the goal of the מצווה?
(ח) צריך לשתות ארבע כוסות על הסדר ואם שתאן זה אחר זה שלא כסדר לא יצא:
מתני' ערב פסחים סמוך למנחה לא יאכל אדם עד שתחשך אפילו עני שבישראל לא יאכל עד שיסב ולא יפחתו לו מארבע כוסות של יין ואפילו מן התמחוי: גמ' מאי איריא ערבי פסחים אפי' ערבי שבתות וימים טובים נמי דתניא לא יאכל אדם בערבי שבתות וימים טובים מן המנחה ולמעלה כדי שיכנס לשבת כשהוא תאוה דברי רבי יהודה רבי יוסי אומר אוכל והולך עד שתחשך אמר רב הונא לא צריכא אלא לר' יוסי דאמר אוכל והולך עד שתחשך הני מילי בערבי שבתות וימים טובים אבל בערב הפסח משום חיובא דמצה מודה רב פפא אמר אפילו תימא רבי יהודה התם בערבי שבתות וימים טובים מן המנחה ולמעלה הוא דאסיר סמוך למנחה שרי אבל בערב הפסח אפילו סמוך למנחה נמי אסור ובערב שבת סמוך למנחה שרי והתניא לא יאכל אדם בערב שבת וימים טובים מתשע שעות ולמעלה כדי שיכנס לשבת כשהוא תאוה דברי רבי יהודה רבי יוסי אומר אוכל והולך עד שתחשך אמר מר זוטרא מאן לימא לן דמתרצתא היא
Mishna: The eve of Pesach, close to [the time of] Mincha, one may not eat until it gets dark. Even an poor Jew cannot eat until he leans [at the Seder]. And they should not [give] less to him than the 4 cups of wine, even from the soup kitchen. Gemara: Why deal [specifically] with "eves of Pesachs"? Even the eves of Sabbaths and Festivals also [one may not eat from close to Mincha until nightfall], as it is taught [in a Baraita], "One may not eat on the eves of Sabbatahs and Festivals from Mincha and on, so that one can enter the Sabbath with an appetite, these are the words of Rabbi Yehuda. Rabbi Yossi says, One may continue to eat until it gets dark." [So why deal with eves of Pesachs in our Mishna?] Rav Huna said, "This [Mishna] is only needed for Rabbi Yossi, who said, One may continue to eat until it gets dark. When do these words apply? To the eves of the Sabbaths and Festivals, but to the eve of Pesach, because there is the obligation of Matza, he would agree [that one may not eat on the eve of Pesach]." Rav Pappa said, "Even if you'll say [this Mishna is also needed within] Rabbi Yehuda, there [where he forbade eating] for eves of Sabbaths and Festivals, that was a prohibition from Mincha and on, but close to Mincha was permitted. But on the eve of Pesach, even close to Mincha would be forbidden." And would close to Mincha on the eve of the Sabbath be permitted [for eating]? But it is taught [in a Baraita], "One may not eat on the eve of Sabbath and Festivals from 9 hours and on, in order that one may enter the Sabbath with an appetite, these are the words of Rabbi Yehuda. Rabbi Yossi says, One may continue to eat unto it gets dark." [Thus, close to Mincha is also forbidden according to Rabbi Yehuda!] Mar Zutra said, "Who says that this [text] is a correct one?

לא יפחתו לו מארבע כוסות. מתוך הלשון משמע קצת שאין נותנין לבניו ולבני ביתו כי אם לעצמו והוא מוציא את כולם בשלו וסברא הוא דמאי שנא ארבע כוסות מקידוש דכל השנה שאחד מוציא את כולם ומיהו גם בקידוש שמא היה לכל אחד כוס כדמשמע לקמן (דף קו.) גבי חזיה לההוא סבא דגחין ושתי אבל בפרק בכל מערבין (עירובין דף מ:) גבי זמן משמע קצת שלא היה לכל אחד כוסו ועוד דאמר בגמרא (לקמן דף קח:) השקה מהן לבניו ולבני ביתו יצא והוא דשתה רובא דכסא משמע דהם יצאו בשמיעה דהא בעינן רובא דכסא ועוד דמשמע דלכתחלה אין רגילות להשקותם מיהו יש לדחות בשיש להם כוס לעצמם אי נמי בבניו ובני ביתו קטנים מיירי שלא הגיעו לחינוך ואין אשתו בכלל ומיהו בגמרא משמע שצריך כל אחד ארבע כוסות דקתני (שם) הכל חייבין בארבע כוסות אחד נשים ואחד תינוקות אמר רבי יהודה מה תועלת לתינוקות ביין משמע דלתנא קמא צריך כוס אף לתינוקות ויש לדחות דחייבין לשמוע ברכת ארבע כוסות קאמר ומשום חינוך ונראה להחמיר ולהצריך ארבע כוסות לכל אחד והמחמיר צריך ליזהר שלא יהא כוסם פגום דאמר בגמרא (לקמן ד' קה:) טעמו פגמו:

(ו) בכל דור ודור חייב אדם להראות את עצמו כאילו הוא בעצמו יצא עתה משעבוד מצרים שנאמר ואותנו הוציא משם וגו'. ועל דבר זה צוה הקב"ה בתורה וזכרת כי עבד היית כלומר כאילו אתה בעצמך היית עבד ויצאת לחירות ונפדית.
(ז) לפיכך כשסועד אדם בלילה הזה צריך לאכול ולשתות והוא מיסב דרך חירות. וכל אחד ואחד בין אנשים בין נשים חייב לשתות בלילה הזה ארבעה כוסות של יין. אין פוחתין לו מהם. ואפילו עני המתפרנס מן הצדקה לא יפחתו לו מארבעה כוסות. שיעור כל כוס מהן רביעית.

בכל דור ודור חייב אדם ליראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים שנאמר והגדת לבנך ביום ההוא לאמר בעבור זה עשה ה׳ לי בצאתי ממצרים