Rabbis and Headcovering

דאימיה דר"נ בר יצחק אמרי לה כלדאי בריך גנבא הוה לא שבקתיה גלויי רישיה אמרה ליה כסי רישיך כי היכי דתיהוו עלך אימתא דשמיא ובעי רחמי לא הוה ידע אמאי קאמרה ליה יומא חד יתיב קא גריס תותי דיקלא נפל גלימא מעילויה רישיה דלי עיניה חזא לדיקלא אלמיה יצריה סליק פסקיה לקיבורא בשיניה:

Chaldean astrologers told Rav Naḥman bar Yitzḥak’s mother: Your son will be a thief. She did not allow him to uncover his head. She said to her son: Cover your head so that the fear of Heaven will be upon you, and pray for Divine mercy. He did not know why she said this to him. One day he was sitting and studying beneath a palm tree [that did not belong to him], and the cloak fell off of his head. He lifted his eyes and saw the palm tree. He was overcome by impulse and he climbed up and detached a bunch of dates with his teeth.

אמר רבי יהושע בן לוי אסור לאדם שיהלך ארבע אמות בקומה זקופה שנא' (ישעיהו ו, ג) מלא כל הארץ כבודו רב הונא בריה דרב יהושע לא מסגי ארבע אמות בגילוי הראש אמר שכינה למעלה מראשי

Rabbi Yehoshua ben Levi said: It is forbidden for a person to walk four cubits [aprx. 5-6 feet] with an upright posture, which is considered an arrogant manner, as it is stated: “The entire world is full of His glory” (Isaiah 6:3). Rav Huna, son of Rav Yehoshua, would not walk four cubits with an uncovered head. He said: The Divine Presence is above my head.

אמר רב נחמן תיתי לי דקיימית ג' סעודות בשבת אמר רב יהודה תיתי לי דקיימית עיון תפלה אמר רב הונא בריה דרב יהושע תיתי לי דלא סגינא ד' אמות בגילוי הראש אמר רב ששת תיתי לי דקיימית מצות תפילין ואמר ר"נ תיתי לי דקיימית מצות ציצית

Rav Naḥman said: May I receive my reward because I fulfilled eating meals on Shabbat. Rav Yehuda said: May I receive my reward because I fulfilled careful examination of prayer. Rav Huna, son of Rav Yehoshua, said: May I receive my reward because I never walked four cubits with my head uncovered. Rav Sheshet said: May I receive my reward because I fulfilled the mitzvah of tephillin. And Rav Naḥman said: May I receive my reward because I fulfilled the mitzvah of tzitzit.

דרב כהנא שקיל סודרא מבי פדיון הבן אמר ליה לדידי חזי לי חמש סלעים אמר רב אשי לא אמרן אלא כגון רב כהנא דגברא רבה הוא ומבעי ליה סודרא ארישיה אבל כולי עלמא לא

Rav Kahana took a scarf from the house of a man obligated to perform the redemption of his firstborn son. Rav Kahana said to the man: For me, I view it as if it were worth five sela. Rav Ashi said: We said it is only possible to redeem one’s son with a scarf when the priest is an individual such as Rav Kahana, who is a great man and needs a scarf on his head. However, this is not so regarding any person.

ההוא בר קשא דמתא דאזיל וקאי גבי זרדתא דהוה סמיך למתא עלו ביה שיתין שידי ואיסתכן אתא לההוא מרבנן דלא ידע דזרדתא דשיתין שידי היא כתב לה קמיע לחדא שידא שמע דתלו חינגא בגוויה וקא משרו הכי סודריה דמר כי צורבא מרבנן בדיקנא ביה במר דלא ידע ברוך אתא

A certain city official walked and stood by a sorb tree that was near the city. Sixty demons came upon him and he was in danger. He went to a certain member of the rabbis, who did not know that it was a sorb tree of sixty demons, and wrote him an amulet for one demon. That man heard that there was a celebration inside the tree, and the demons were singing: The scarf of that man is like that of a Torah scholar, but we checked the man and he does not know how to say barukh atah

​​​​​​​

מתני׳ הנודר משחורי הראש אסור בקרחין ובעלי שיבות ומותר בנשים ובקטנים שאין נקראין שחורי הראש אלא אנשים גמ׳ מאי טעמא אנשים זימנין דמיכסו רישייהו וזימנין דמגלו רישייהו אבל נשים לעולם מיכסו וקטנים לעולם מיגלו

MISHNA: One who takes a vow not to derive benefit from those that have dark hair is prohibited from deriving benefit from people who are bald or have grey hair; but that person is permitted to derive benefit from women and from children, because only men are called: Those with dark heads. GEMARA: What is the reason for this? Men sometimes cover their heads and sometimes uncover their heads. But women’s heads are always covered, and children’s heads are always uncovered