The Meaning of the Prohibition of Chametz on Pesach

הלכות חמץ ומצה - הקדמה

א) שלא לאכול חמץ ביום ארבעה עשר מחצות היום ולמעלה. ב) להשבית שאור ביום ארבעה עשר. ג) שלא לאכול חמץ כל שבעה. ד) שלא לאכול תערובת חמץ כל שבעה. ה) שלא יראה חמץ כל שבעה. ו) שלא ימצא חמץ כל שבעה.

Mishneh Torah, Chametz and Matzah, Introduction

1) It is [biblically] prohibited to eat chametz from midday of the fourteenth of Nissan, 2) One must dispose of leaven on the fourteenth of Nissan. 3) It is also forbidden to eat chametz for all seven days of Pesach. 4) It is forbidden to eat a mixture containing Chametz for all seven days of Pesach, 5) It is forbidden for Chametz "to be seen" all seven days 6) as well as "found" in one's possession during that time.

החמץ בפסח אסור בהנייה שנאמר לא יאכל חמץ לא יהא בו היתר אכילה.

On Pesach, it is forbidden to derive any benefit from chametz, as [Exodus 13:3] states: "Do not eat (לא יאכל) chametz"; i.e., it is not permitted [to be used to derive benefit that leads to] eating.

כל האוכל כזית חמץ בפסח מתחלת ליל חמשה עשר עד סוף יום אחד ועשרים בניסן במזיד חייב כרת שנאמר כי כל אוכל חמץ ונכרתה. בשוגג חייב קרבן חטאת קבועה.

Anyone who intentionally eats an olive's size [כזית, or more] of chametz onPesach from the beginning of the night of the fifteenth [of Nisan] until the conclusion of the day of the twenty-first [of Nisan] is liable for כרת, as [Exodus 12:15] states: "Whoever eats leaven... will have his soul cut off."

[Should one eat this amount of chametz] unintentionally, one is liable to bring a fixed sin offering [as atonement].

...

(יא) כָּל־הַמִּנְחָ֗ה אֲשֶׁ֤ר תַּקְרִ֙יבוּ֙ לַיהוָ֔ה לֹ֥א תֵעָשֶׂ֖ה חָמֵ֑ץ כִּ֤י כָל־שְׂאֹר֙ וְכָל־דְּבַ֔שׁ לֹֽא־תַקְטִ֧ירוּ מִמֶּ֛נּוּ אִשֶּׁ֖ה לַֽיהוָֽה׃
(11) No meal-offering, which ye shall bring unto the LORD, shall be made with leaven; for ye shall make no leaven, nor any honey, smoke as an offering made by fire unto the LORD.
(ט) וְהַנּוֹתֶ֣רֶת מִמֶּ֔נָּה יֹאכְל֖וּ אַהֲרֹ֣ן וּבָנָ֑יו מַצּ֤וֹת תֵּֽאָכֵל֙ בְּמָק֣וֹם קָדֹ֔שׁ בַּחֲצַ֥ר אֹֽהֶל־מוֹעֵ֖ד יֹאכְלֽוּהָ׃ (י) לֹ֤א תֵאָפֶה֙ חָמֵ֔ץ חֶלְקָ֛ם נָתַ֥תִּי אֹתָ֖הּ מֵאִשָּׁ֑י קֹ֤דֶשׁ קָֽדָשִׁים֙ הִ֔וא כַּחַטָּ֖את וְכָאָשָֽׁם׃
(9) And that which is left thereof shall Aaron and his sons eat; it shall be eaten without leaven in a holy place; in the court of the tent of meeting they shall eat it. (10) It shall not be baked with leaven. I have given it as their portion of My offerings made by fire; it is most holy, as the sin-offering, and as the guilt-offering.

כדי שנזכר לעולם הנסים שנעשו לנו ביציאת מצרים... ונזכר מה שארע לנו בענין זה, שמתוך חפזון היציאה אפינו העסה מצה, כי לא יכלו להתמהמה עד שיחמיץ

In order that we remember forever the miracles that were done for us at the time of the Exodus, as well as what happned to us. Due to the rushed departure, we baked the dough into matza because we could not wait for it to rise.

ועל כן בהרחיק החמץ, שהוא נעשה בשהיה גדולה, מקרבנו יקח דמיון לקנות מדת הזריזות והקלות והמהירות במעשה השם ברוך הוא, וכמו שאמרו זכרונם לברכה (אבות פ''ה מ''כ) הוי קל כנשר ורץ כצבי וגבור כארי לעשות וכו'

The rejection of leavening which occurs due to a delay in the process of making the dough, emphasizes the centrality of “zerizut,” alacrity and enthusiastic diligence in the service of G-d. As [the Sages] of blessed memory said: Be ...light as an eagle, fleeting as a deer and mighty as a lion to do the will of your Father in Heaven.

ולפי שלא היו עובדי עבודה זרה מקריבים להם כי אם חמץ, ומרבים בהקרבת דברים המתוקים, ומורחים קורבנותיהם בדבש כפי שמפורסם בספרים שהזכרתי לך, וכן לא תמצא בשום דבר מקורבנותיהם מלח, לפיכך הזהיר יתעלה מלהקריב כל שאר וכל דבש, וציווה בתדירות המלח, על כל קורבנך תקריב מלח.

Guide to the Perplexed 3:46

The idolaters did not offer any other bread but leavened, and chose sweet things for their sacrifices, which they seasoned with honey, as is fully described in the books which I named before: but salt is not mentioned in any of their sacrifices. Our Law therefore forbade us to offer leaven or honey, and commanded us to have salt in every sacrifice: "With all thine offerings thou shalt offer salt" (Lev. ii. 13).

Torah Sheleima Vol. 19, appendix 20

Both chametz and avoda zara share the unique prohibition agains possession, they must both be destroyed, and one may not derive benefit from them. In addition, both chametz and avoda zara cannot be nullified in a taarovet (a mixture of permissible and prohibited foods), and both chametz and avoda zara (in certain circumstances) may be “nullified” through and oral declaration (bittul). Finally, just as we check our houses for chametz before Pesach, the Jewish people were commanded to search the Land of Israel for remnants of idolatry.

Zohar 3:182

Whoever eats chametz on Pesach is as if he prayed to an idol.

ר' אלכסנדרי בתר דמצלי אמר הכי רבון העולמים גלוי וידוע לפניך שרצוננו לעשות רצונך ומי מעכב שאור שבעיסה ושעבוד מלכיות יהי רצון מלפניך שתצילנו מידם ונשוב לעשות חוקי רצונך בלבב שלם.

R. Alexandri would say after prayers: Master of the universe! It is well known to you that we want to fulfill your will, but what interferes? The yeast in the dough and our foreign subjugation. May it be your will that you save us from their grasp and we will repent and fulfill your commandments wholeheartedly.