Shalom Bayit / Sukkat Shalom

(ד) ולקחתם לכם כו' פרי עץ הדר כו'. כי בסוכות השי"ת מקרב בנ"י כמ"ש פורס סוכת שלום ומגין עלינו מצד שנק' בנים למקום. ובנ"י מצד עצמם חפצים להתדבק בו ושיעשו מעשים טובים לפניו שלא יהי' מצד החסד בלבד. וזהו ולקחתם לכם מצדכם.

(Yehudah Aryeh Leib Alter 1847-1905 Poland)

"Take unto yourselves the fruit of the goodly tree" (Lev. 23:40). On Sukkot God draws Israel near, as it says, Hapores sukat shalom, "who spreads forth a sukkah of peace." God protects us because we are called God's children. Israel too want to be attached to God; they seek to do good deeds so that it [the protection] not be on account of God's kindness alone. This is the meaning of "take unto yourselves" -- of your own accord.

ליקוטי מוהר״ן קמא מ״ח

וְזֶה בְּחִינַת בִּינָה, שֶׁשָּׁם נוֹצָר הַוָּלָד... וְהִיא בְּחִינַת סֻכָּה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "תְּסֻכֵּנִי בְּבֶטֶן אִמִּי..."

Likutei Moharan Kama 48

(Reb Nahman of Breslov 1772-1810)

And this is the characteristic of bina, from which the fetus is created... and it is the characteristic of the Sukkah, as it says, "Protect me in my mother's womb..."

פרי עץ חיים שער חג הסוכות פרק ד

ענין הסוכה, כבר נת"ל, כי סוד הסוכה הוא בחי' המקיפים של החסדים דאימא...

והנה נודע זה שארז"ל, כי עיקר הסוכה הם ב' דפנות כהלכתן, וג' אפילו טפח, והוא ענין חיבוק הזרוע...

Pri Etz Chaim, Holiday of Sukkot, Ch. 4

(The teachings of The Ari z"l 1534-1572)

The notion of Sukkah, it was previously explained, is that the secret of the Sukkah is the aspect of the surrounding of the mother's kindnesses... and behold it is known what the rabbis said, that the essence of the Sukkah is two walls according to their law, and a third even a hand's breadth. And that is the notion of the arm's embrace...

(כ) וְהָי֣וּ הַכְּרֻבִים֩ פֹּרְשֵׂ֨י כְנָפַ֜יִם לְמַ֗עְלָה סֹכְכִ֤ים בְּכַנְפֵיהֶם֙ עַל־הַכַּפֹּ֔רֶת וּפְנֵיהֶ֖ם אִ֣ישׁ אֶל־אָחִ֑יו אֶל־הַכַּפֹּ֔רֶת יִהְי֖וּ פְּנֵ֥י הַכְּרֻבִֽים׃

(20) And the cherubim shall spread out (pores) their wings on high, screening (sochechim) the ark-cover with their wings, with their faces one to another; toward the ark-cover shall the faces of the cherubim be.

רש"י ויקרא פרק כג

(לו) עצרת הוא - עצרתי אתכם אצלי כמלך שזימן את בניו לסעודה לכך וכך ימים, כיון שהגיע זמנן להפטר אמר בני בבקשה מכם, עכבו עמי עוד יום אחד, קשה עלי פרידתכם:

Rashi (1040-1105) on Vayikra Ch. 23

It is [a day] of convocation - I have kept you with me, like a king who invited his children for a feast for a certain number of days, when the time came for them to leave, he said: "My children, I beg of you, remain with me one more day; your leaving is difficult for me."

חידושי הריטב"א סוכה דף כח עמוד ב

ויש לשאול למה נכתב האזרח כלל, שמעתי בשם רבינו הגדול הרמב"ן ז"ל שבא לומר שלא יתחייב בסוכה אלא מי שהוא כאזרח רענן פרט להולכי דרכים ושומרי פירות ומצטער וכיוצא בהן, וכל מאי דאמרינן בכל דוכתא תשבו כעין תדורו מהכא נפקא לן, דהאי קרא גלי לן דמאי דכתיב תשבו אינה ישיבה כל דהוא אלא ישיבה כעין דירה...

Ritva (1260s-1320s) on Sukkah 28b

It's appropriate to ask why the word "home-born" is written at all (in Lev. 23:42). I heard in the name of our great rabbi Nachmanides z"l, that it comes to teach us that one is not obligated in Sukkah unless he is like a person who is "at home," freshend up [so to speak]. It comes to excludes travelers, guards of fruit [orchards], one in discomfort, and similar cases. And whenever we invoke “teshvu ke’ein taduru” we derive it from here, for this verse reveals to us that when it says “you shall sit” it does not mean sitting at all, rather [it means] dwelling…