V'etchanan - Commanded to Love Adonai/Eloheinu

Ruth Messinger

Parashat Va’etchanan includes the words of the Sh’ma1—a prayer so important, that many Jews recite it twice a day. Our sages are explicit that when we recite the Sh’ma, we must do so with focus, with clarity, and with unity of heart and mind.2

The essence of the Sh’ma—the imperative to really listen, to pay attention to injustice, and to mend the brokenness in our world—grounds my life with purpose. The difference between hearing and listening is paying attention, finding and living that elusive element of real connection to the “stranger”—or the other.

(א) פעמים בכל יום קוראין ק"ש בערב ובבקר שנאמר ובשכבך ובקומך בשעה שדרך בני אדם שוכבין וזה הוא לילה ובשעה שדרך בני אדם עומדין וזה הוא יום.

(1) The Shema is recited twice every day, once in the evening and once in the morning, as it is said: Recite them when you stay at home and when you are away, when you lie down and when you get up (Deut. 6: 7). The time when people customarily lie down is evening and the time when people customarily get up is morning.

(ב) ומה הוא קורא שלשה פרשיות אלו הן:שמע והיה אם שמוע ויאמר ומקדימין לקרות פרשת שמע מפני שיש בה יחוד השם ואהבתו ותלמודו שהוא העיקר הגדול שהכל תלוי בו ואחריה והיה אם שמוע שיש בה צווי על (זכירת) שאר כל המצות ואחר כך פרשת ציצית שגם היא יש בה צווי זכירת כל המצות.

(2) What does one recite? The three paragraphs beginning with the words Hear (Deut. 6:4-9); If, then, you obey (Deut. II: 13-21); and The Lord said (Num. 15:37-41). The paragraph Hear is recited first because it contains commandments concerning God's unity, the love of God, and the study of God, which is the basic principle on which all depends? After it, If, then, you obey, is recited since the passage commands obedience to all the other commandments. After that, the paragraph concerning the fringes is recited, since it also contains a command to recall all the commandments....

(ד) שְׁמַ֖ע יִשְׂרָאֵ֑ל יְהוָ֥ה אֱלֹהֵ֖ינוּ יְהוָ֥ה ׀ אֶחָֽד׃
(4) Hear, O Israel! The LORD is our God, the LORD alone.
(א) ה' אלהינו ה' אחד. ה' שֶׁהוּא אֱלֹהֵינוּ עַתָּה, וְלֹא אֱלֹהֵי הָאֻמּוֹת, הוּא עָתִיד לִהְיוֹת ה' אֶחָד, שֶׁנֶּאֱמַר (צפ' ח') כִּי אָז אֶהְפֹּךְ אֶל עַמִּים שָׂפָה בְרוּרָה לִקְרֹא כֻלָּם בְּשֵׁם ה', וְנֶאֱמַר (זכריה י"ד) בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה ה' אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד (ע' ספרי):
(1) ה׳ אלהינו ה' אחד means, The Lord who is now our God and not the God of the other peoples of the world, He will at some future time be the One (sole) ה׳, as it is said, (Zephaniah 3:9) “For then I will turn to the peoples a pure language that they may all call upon the name of the Lord", and it is further said, (Zechariah 14:9) “In that day shall the Lord be One (אחד) and His name One" (cf. Sifrei Devarim 31:10).

(א) שמע ישראל התבונן והבן זה: (ב) ה' הנותן מציאות כל נברא. (ג) אלהינו. הוא נבחר מהנבדלים אצלנו אשר ממנו נקוה להשיג חפצינו בלי אמצעי ומצד היותו עליון בכחו הנורא הנה לו לבדו ראוי להשתחות ומצד שממנו תקותנו בלי אמצעי ראוי שאליו לבדו נתפלל ונעבוד:

(1) שמע ישראל, listen Israel with your mind open; (2) 'ה, He is the One Who is responsible for the existence of a physical universe and our globe, the only part of it on which physical life exists. (3) אלוקינו, He is the choicest of all the abstract forces assigned to supervise the conduct of human beings, and even inert creatures. From Him we yearn for assistance in helping us to achieve our purpose on earth. We do not turn to any intermediary. He alone is fit to have prayers addressed to.

(א)וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ. יְלַמְּדֵנוּ רַבֵּנוּ, אָדָם מִיִּשְׂרָאֵל מַהוּ שֶׁיְּקַבֵּל עָלָיו מַלְכוּת שָׁמַיִם כְּשֶׁהוּא מְהַלֵּךְ. רַב אִידִי וְרַב הוּנָא בְּשֵׁם רַבִּי יְהוּדָה וְרַבִּי יוֹסִי בְּשֵׁם רַבִּי שְׁמוּאֵל אָמְרוּ, אָסוּר לְקַבֵּל עָלָיו עֹל מַלְכוּת שָׁמַיִם כְּשֶׁהוּא מְהַלֵּךְ, אֶלָּא יַעֲמֹד בְּמָקוֹם אֶחָד וִיכַוֵּן לִבּוֹ לַשָּׁמַיִם בְּאֵימָה וּבְיִרְאָה בְּרֶתֶת וּבְזִיעַ בְּיִחוּד הַשֵּׁם, וְיִקְרָא שְׁמַע יִשְׂרָאֵל ה' אֱלֹהֵינוּ ה' אֶחָד (דברים ו, ד), כָּל אֶחָד וְאֶחָד בְּכַוָּנַת הַלֵּב, וְאַחַר כָּךְ, בָּרוּךְ שֵׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ לְעוֹלָם וָעֶד. וּכְשֶׁמַּתְחִיל וְאָהַבְתָּ (דברים ו, ה), רָצָה מְהַלֵּךְ, רָצָה עוֹמֵד, רָצָה יוֹשֵׁב, שֶׁכָּךְ כְּתִיב: בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ (דברים ו, ה).

(1) And the Lord said unto Abram: “Get thee out of thy country” (Gen. 12:1). May it please our master to teach us whether an Israelite is permitted to take upon himself the yoke of the heavenly kingdom (i.e., to recite the Shema) while traveling? R. Idi and R. Huna said in the name of R. Judah, and R. Yosé said in the name of R. Samuel: An Israelite is forbidden to take upon himself the yoke of the heavenly kingdom while traveling. He is required to stand still, directing his heart heavenward in trepidation and fear, in trembling and reverence, while proclaiming the oneness of God: Hear, O Israel, the Lord our God, the Lord is One (Deut. 6:4). He must speak each word with heartfelt sincerity, and then (add the benediction) “Blessed be His name, whose glorious kingdom is forever and ever.”1Cf. Y. Berakhot 13b, Buber Tanhuma, Lekh Lekha 1. However, when he commences the portion “And thou shalt love the Lord thy God,” he may either walk or stand or sit, as he desires, for it is written: When thou sittest in thy house, when thou goest on thy way, when thou liest down, and when thou risest up (Deut. 6:7).

(ד) שמע ישראל ה' אלקינו ה' אחד. בלא שלשה הזכרות אי אפשר שאם אמר שמע ישראל ה' אחד כל אומה ואומה אומרת על עכו"ם שלהם שהוא אחד כשהוא אומר אלקינו יודע שעל אלקי ישראל הוא מדבר ואם היינו אומרים ה' אחד משמע אלקינו אחד מן האלהות וכ"ש אם היינו אומרים אלקינו אחד אבל כשאנו כופלים ה"ק ה' שהוא אדון שלנו הוא אחד באדנות ואין עוד מלבדו. וצריך לומר אל מלך נאמן קודם שמע ישראל לפי שבשלש תיבות הללו עם בשכמל"ו תמצא בק"ש רמ"ח תיבות כנגד רמ"ח אברים וכל האומר רמ"ח תיבות שבק"ש כתקנן הקב"ה משמר רמ"ח אבריו וזש"ה שמור מצותי וחיה אמר הקב"ה שמור את שלי ואני אשמור את שלך. א"ר שמעון בן חלפתא משל למלך שהיה לו כרם ביהודה ודירתו בגליל ולאחד יש לו כרם בגליל ודירתו ביהודה בכל שנה ושנה צריך זה שביהודה לילך לגליל וזה שבגליל לילך ליהודה לפרנס כל אחד צרכי כרמו לימים פגעו זה בזה אמרו למה אנו מטריחין אני אפרנס כרמך שבעירי ואתה תפרנס כרמי שבעירך והזהר בה שאם אתה משמר היטב את שלי אני אשמור היטב את שלך:

(4) שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד, “Hear, O Israel, the Lord is our G’d, the Lord alone.” This verse would not be complete unless G’d’s name had appeared in it three times. If the Torah had only written: שמע ישראל ה' אחד, “Hear Israel, the Lord is one,” every other nation in the world would have claimed that their national deity was also unique for them. By adding the word: אלוקינו, “our G’d,” every reader would know that the subject is the G’d of Israel. If we would only say: “the Lord our G’d is one,” the impression would be left that He is one of a number of deities. The correct translation of the way Moses described G’d in our verse is: “the Lord Who is our Master is unique as a Master, and there is none beside Him.” When reciting this line in our prayers it is necessary to introduce this prayer with the words: א-ל מלך נאמן, “G’d who is a true king.” The reason that the authors of the prayer book have seen fit to add these three words is that by adding them the three paragraphs of this prayer including the line ברוך שם כבוד מלכותו, “blessed be the glory of His Kingdom,” total 248 words, a number which equals the 248 limbs in our bodies. This is hinted at by Solomon in Proverbs 4,4: שמר מצותי וחיה “Keep My commandments and you will live.” G’d is portrayed as saying that if you (Israel) keep My commandments, I will keep you alive.” Rabbi Shimon ben Chalafta explained this concept by means of a parable: a king possessed a vineyard in the central part of the land of Israel, whereas his residence was in the northern part of the country. Another king possessed a vineyard in the northern part of Israel, whereas his residence was in the central part of the country. Each king had to travel at least once a year from his residence to his vineyard to make sure the vineyard was being tended properly. Eventually, these two kings met one another and each complained to the other about the inconvenience of having to visit his vineyard every year. They made an agreement that each king would take care of the other’s vineyard, an arrangement that saved each of them a lot of time and inconvenience.

(ה) וְאָ֣הַבְתָּ֔ אֵ֖ת יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֑יךָ בְּכָל־לְבָבְךָ֥ וּבְכָל־נַפְשְׁךָ֖ וּבְכָל־מְאֹדֶֽךָ׃

(5) And thou shalt love the LORD thy God with all thy heart, and with all thy soul, and with all thy might.

בכל לבבך. בשני יצריך דבר אחר בכל לבבך, שלא יהיה לבך חלוק על המקום:

with all your heart: Heb. בְּכָל-לְבָבְךָ [The double “veth” in לְבָבְךָ, instead of the usual form לִבְּךָ, suggests:] Love Him with your two inclinations [the good and the evil]. (Sifrei; Ber. 54a) Another explanation; “with all your heart,” is that your heart should not be divided [i.e., at variance] with the Omnipresent (Sifrei).

ובכל נפשך - לפי פשוטו: אפילו נוטלין את נפשך, שהרי כבר אמר: בכל לבבך.

ובכל נפשך, according to the plain meaning of the text “even if it will cost your life.” It must mean this: seeing that the Torah had already covered all the other bases when it wrote בכל ללבך, “with all your heart,” the meaning is that while alive you are to love God with all your heart, if your faith and love for God is put to the test and you must choose that or your very survival, you must choose the former.

Rabbi Adin Even-Israel Steinsaltz. Pebbles of Wisdom.
There is no essential difference between the love of God and the love of man. But since the love of God is not described in numberless publications sold at corner kiosks, with illustrations and cartoons, the matter seems to be much more difficult.
True, there is an intrinsic difficulty. Love of God depends on one’s ability to be aware of Him, not in the sense of one’s knowledge of what is written in this book or another, but in terms of personal consciousness. One can love God to the degree that one is able to be conscious of Him or to feel Him.
All that is necessary is to understand and to sincerely inquire into one’s knowledge of that which is worthy of love, and the natural impulse, the love of God, is awakened.

ובכל מאדך. בכל ממונך יש לך אדם שממונו חביב עליו מגופו לכך נאמר ובכל מאדך דבר אחר ובכל מאדך בכל מדה ומדה שמודד לך בין במדה טובה בין במדת פרענות

and with all your means: Heb. וּבְכָל-מְאֹדֶךָ, with all your possessions. There are people whose possessions are more precious to them than their own bodies. Therefore, it says, “and with all your means.” (Sifrei) Another explanation of וּבְכָל-מְאֹדֶךָ is: You shall love God with whatever measure (מִדָּה) He metes out to you, whether it be the measure of good or the measure of retribution.

חייב אדם לברך על הרעה כשם שמברך על הטובה שנאמר (דברים ו, ה) ואהבת את ה' אלהיך בכל לבבך וגו' בכל לבבך בשני יצריך ביצר טוב וביצר הרע
A man is in duty bound to utter a benediction for the bad even as he utters one for the good ; as it is said, "And thou shalt love the Lord thy God with all thy heart, and with all thy soul, and with all thy might" (Deut. vi. 5) — "with all thy heart," i.e. with thy two impulses, with the good and the evil impulse ;

(ג) אע"פ שאין מצות ציצית נוהגת בלילה קוראין אותה בלילה מפני שיש בה זכרון יציאת מצרים ומצוה להזכיר יציאת מצרים ביום ובלילה שנאמר למען תזכור את יום צאתך מארץ מצרים כל ימי חייך וקריאת שלש פרשיות אלו על סדר זה היא הנקראת קריאת שמע.

(ד) הקורא קריאת שמע כשהוא גומר פסוק ראשון אומר בלחש ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד וחוזר וקורא כדרכו ואהבת את ה'' אלהיך עד סופה ולמה קורין כן מסורת היא בידינו שבשעה שקבץ יעקב אבינו את בניו במצרים בשעת מיתתו ציום וזרזם על יחוד השם ועל דרך ה' שהלך בה אברהם ויצחק אביו ושאל אותם ואמר להם בני שמא יש בכם פסלות מי שאינו עומד עמי ביחוד השם כענין שאמר לנו משה רבינו פן יש בכם איש או אשה וגו' ענו כולם ואמרו שמע ישראל ה'' אלהינו ה'' אחד כלומר שמע ממנו אבינו ישראל ה'' אלהינו ה'' אחד פתח הזקן ואמר ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד לפיכך נהגו כל ישראל לומר שבח ששבח בו ישראל הזקן אחר פסוק זה.

(3) Even though the commandment of wearing fringes does not apply at night, one reads the passage [concerning it] because it has a reminder of the Exodus from Egypt. It is a commandment to recite the Exodus from Egypt as it is stated, "So that you will remember the Exodus from Egypt all the days of your life" (Deuteronomy 16:3). These three sections ordered as such form the recitation of the Shema.

(4) While reading the Shema, when one finishes the first verse, one says quietly, 'Blessed is the name of the glory of His kingdom forever". Then one reads as normal, "And you will love the Lord, your God..." (Deuteronomy 6:5-9). Why does one read as such? Our tradition says that Jacob the Patriarch, nearing death, gathered his sons in Egypt and commanded them urgently concerning God's unity, and the path of God that Abraham and Isaac, Jacob's father, has walked. He asked them, "My sons, could it be that among you is a lowlife, who does not stand with me concerning God's Unity?" This is similar to when Moses our Teacher said to us, "Lest there is among you a man or woman..."(Deuteronomy 29:17). The brothers all answered, "Hear, O Israel, God is our Lord, God is one". That is to say: Listen to us our Father, Israel, God is our Lord, God is one. The elder said, "Blessed is the name of the glory of His kingdom forever". Therefore, all Jews out of custom say the praise that Israel the Elder said after this verse.

(ג) בית שמאי אומרים בערב כל אדם יטו ויקראו ובבוקר יעמדו שנאמר (דברים ו, ז) ובשכבך ובקומך ובית הלל אומרים כל אדם קורא כדרכו שנאמר (שם) ובלכתך בדרך אם כן למה נאמר ובשכבך ובקומך בשעה שבני אדם שוכבים ובשעה שבני אדם עומדים אמר ר' טרפון אני הייתי בא בדרך והטיתי לקרות כדברי בית שמאי וסכנתי בעצמי מפני הלסטים אמרו לו כדי היית לחוב בעצמך שעברת על דברי בית הלל:

(3) The school of Shammai says: In the evening all people should recline and recite [Shema], and in the morning they should stand, since it says [in the verse (Deut. 6:7)], “And when you lie down and when you arise.” But the school of Hillel says: Each person may recite it in his usual way (posture), since it says (ibid.), “And when you walk on the road.” If so, why does it say “and when you lie down and when you arise”? —[It means:] at the time when people are lying down, and at the time when people are arising. Said Rabbi Tarfon: “I was once traveling on the road, and I reclined to recite [Shema] in accordance with the view of the school of Shammai, and [by doing so] I put myself in danger of [attack by] bandits.” They [the other Sages] said to him: “You would have deserved to be guilty for your own fate, since you went against the view of the school of Hillel.”

מפני מה קורין שתי פרשיות הללו בכל יום. רבי לוי ורבי סימון. רבי סימון אמר מפני שכתוב בהן שכיבה וקימה רבי לוי אמר מפני שעשרת הדברות כלולין בהן. (שמות כ; דברים ה) אנכי ה' אלקיך (דברים ו) שמע ישראל ה' אלקינו. (שמות כ; דברים ה) לא יהיה לך אלקים אחרים על פני (דברים ו) ה' אחד. לא תשא את שם ה' אלקיך לשוא ואהבת את ה' אלקיך. מאן דרחים מלכא לא משתבע בשמיה ומשקר. זכור את יום השבת לקדשו למען תזכרו. רבי אומר זו מצות שבת שהיא שקולה כנגד כל מצותיה של תורה דכתיב (נחמיה ט) ואת שבת קדשך הודעת להם ומצות וחוקים ותורה צוית וגו' להודיעך שהיא שקולה כנגד כל מצותיה של תורה. כבד את אביך ואת אמך למען ירבו ימיכם וימי בניכם. לא תרצח ואבדתם מהרה מאן דקטיל מתקטיל. לא תנאף לא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם א"ר לוי ליבא ועינא תרין סרסורין דחטאה דכתיב (משלי כג) תנהבני לבך לי ועיניך דרכי תצרנה אמר הקב"ה אי יהבת לי לבך ועיניך אנא ידע דאת לי. (שמות כ) לא תגנוב (דברים יא) ואספת דגנך ולא דגנו של חבירך. לא תענה ברעך עד שקר אני ה' אלקיכם וכתיב (ירמיהו י) וה' אלקים אמת מהו אמת אמר רבי אבון שהוא אלקים חיים ומלך עולם. אמר רבי לוי אמר הקב"ה אם העדת לחבירך עדות שקר מעלה אני עליך כאלו העדת עלי שלא בראתי שמים וארץ. לא תחמוד בית רעך וכתבתם על מזוזות ביתך ביתך ולא בית חבירך: תמן תנינן אמר להם הממונה ברכו ברכה אחת והן בירכו. מה בירכו רב מתנא אמר בשם שמואל זו ברכת תורה. וקראו עשרת הדברים שמע והיה אם שמוע ויאמר. רבי אמי בשם ר"ל זאת אומרת שאין הברכות מעכבות.

Why do we read these paragraphs every

day? Rabbi Simon said because it is written on them going to sleep and waking up. And Rabbi Levi said because the Ten Commandments are included within them.
[The following pairs, the first phrase is from
the Ten Commandments, and the second is
from the Shema.]
[1] “I am the Lord your God” = “Hear Israel Ad-nai is our G-d”;
[2] “You shall have no other Gods” = “Ad-nai is One”;
[3] “Don’t take God’s Name in vain” = “You shall love” – one who loves the King won’t swear falsely in His Name;
[4] “Remember the day of Shabbat” = “you
will thus remember”; Rabbi says: this is the mitzvah of Shabbat that is equal in importance to all mitzvot of the Torah together, as it is written: "Youmade known to them Your holy sabbath, and You ordained for them laws, commandments and Teaching,[through Moses Your servant."](Neh. 9:14) - "to make known" that it is equal in importance to all other commandments of the Torah.
[5] “Honor you father and mother” = “you
and your children will long endure on the
land”;
[6] “Do not murder” = “you will rapidly
vanish” – someone who murders will be
murdered;
[7] “Do not commit adultery” = “You will
then not stray after your heart and eyes” - said Rabi Levi: the heart and the eyes are two middlemen of sin, as it is written: "my son, give me your heart and let your eyes observe my ways" (Prov. 23:26) - the Holy One of Blessing said: if you give Me your heart and your eyes I will know that you are Mine.
[8] “Don’t steal” = “you will have an ample
harvest” – and not the harvest of your friend;
[9] “Don’t bear false witness against your
fellow” = “I am the Lord your God”. And it is written (Jer. 10:10) 'But Ad-nai G-d is Truth' [He is the living G-d, and the everlasting King; at His wrath the earth trembles, and the nations are not able to abide His indignation.] What is 'Truth'? Said Rabbi Abun that 'He is the living G-d and the everlasting King'. Said Rabbi Levi - the Holy One of Blessing said if you witness falsely against your neighbor I consider you as if you witnessed that I did not create the Heaven and the Earth.
[10] “Do not covet your fellow’s house” = “On the doorposts of your house” –
your house and not on your friend’s house. The Mishnah teaches: 'The appointed [priest] said to them: Bless one blessing [before the Shema] and they blessed.' What did they bless?Rav Matana said in the name of Shmuel: this is the blessing of the Torah. 'And they read the Ten Commandments, the Shema, Vehayah im shamoa and vayiomer. Rabi Ami in the name of Rabi Levi (?): this teaches that the blessings do not prevent [one from saying the Shema].