Best of: Mishnah Kiddushin

When we were studying the last Sugya on Kiddush, as a class we wondered what the Tannaim and Ammoraim thought about women.

(ז) כל מצות הבן על האב, אנשים חיבין ונשים פטורות.וכל מצות האב על הבן, אחד אנשים ואחד נשים חיבין .וכל מצות עשה שהזמן גרמה, אנשים חיבין ונשים פטורות .וכל מצות עשה שלא הזמן גרמה, אחד אנשים ואחד נשים חיבין.וכל מצות לא תעשה בין שהזמן גרמה בין שלא הזמן גרמה, אחד אנשים ואחד נשים חיבין, חוץ מבל תשחית ובל תקיף ובל תטמא למתים.
(7) All commandments of the son which are upon the father, men are obligated, and women are exempt. And all commandments of the father which are upon the son, both men and women are obligated. And every positive commandment which is time-dependent, men are obligated and women are exempt. And every positive commandment which is not time-dependent, both men and women are obligated. And every commandment which is a prohibition, whether it is time-dependent or is not time-dependent, both men and women are obligated; except for "You shall not round off [the corners of your head]," "You shall not destroy [the corners of your beard]" and "You shall not become ritually impure for the dead."
(ג) על מנת שאני כהן ונמצא לוי, לוי ונמצא כהן, נתין ונמצא ממזר, ממזר ונמצא נתין, בן עיר ונמצא בן כרך , בן כרך ונמצא בן עיר, על מנת שביתי קרוב למרחץ ונמצא רחוק, רחוק ונמצא קרוב, על מנת שיש לי בת או שפחה גדלת ואין לו, או על מנת שאין לי ויש לו , על מנת שאין לי בנים ויש לו, או על מנת שיש לי ואין לו.ובכלם אף על פי.שאמרה בלבי היה להתקדש לו אף על פי כן, אינה מקדשת.וכן היא שהטעתו.

(3) [One who says to a woman, "Be betrothed to me..."] "...on condition that I am a priest," and he was found to be a Levite; "...a Levite," and he was found to be a priest; "...a Nathinite," and he was found to be a mamzer; "...a mamzer," and he was found to be a Nathinite; "...a village-dweller," and he was found to be a city-dweller; "...a city-dweller," and he was found to be a village-dweller; "...on condition that my house is near to the bathhouse," and it was found to be far; "...far [from the bathhouse]," and it was found to be near; "...on condition that I have a senior daughter or maidservant," and he does not have; "...on condition that I do not have [a senior daughter or maidservant]," and he has; "...on condition that I do not have sons," and he has; "...on condition that I do have [sons]," and he does not have — All of them, even though she says, "It was in my heart to be betrothed to him even so," she is not betrothed. And similarly if it was she that deceived him.

(יב) לא יתיחד אדם עם שתי נשים, אבל אשה אחת מתיחדת עם שני אנשים.רבי שמעון אומר, אף איש אחד מתיחד עם שתי נשים בזמן שאשתו עמו וישן עמהם בפנדקי, מפני שאשתו משמרתו.מתיחד אדם עם אמו ועם בתו, וישן עמהם בקרוב בשר.ואם הגדילו, זו ישנה בכסותה וזה ישן בכסותו.
(12) A man may not be secluded with two women, but a woman may be secluded with two men. Rabbi Shimon says: Even a man may be secluded with two women. And when his wife is with him, he may sleep with them in an inn, because his wife is watching him. A person may be secluded with his mother or with his daughter, and may sleep with them in bodily contact. When they grow up, this one should sleep in her cover, and this one should sleep in his cover.
(יג) לא ילמד אדם רוק סופרים, ולא תלמד אשה סופרים.רבי אליעזר אומר, אף מי שאין לו אשה, לא ילמד סופרים.
(13) A bachelor should not practice pedagogy, and a woman should not practice pedagogy. Rabbi Elazar says: Even one who does not have a wife with him should not practice pedagogy.
(יד) רבי יהודה אומר, לא ירעה רוק בהמה, ולא יישנו שני רוקים בטלית אחת.וחכמים מתירין.כל שעסקיו עם הנשים, לא יתיחד עם הנשים.ולא ילמד אדם את בנו אמנות בין הנשים.רבי מאיר אומר, לעולם ילמד אדם את בנו אמנות נקיה (וקלה), ויתפלל למי שהעשר והנכסים שלו , שאין אמנות שאין בה עניות ועשירות, שלא עניות מן האמנות ולא עשירות מן האמנות, אלא הכל לפי זכותו .רבי שמעון בן אלעזר אומר , ראית מימיך חיה ועוף שיש להם אמנות, והן מתפרנסין שלא בצער, והלא לא נבראו אלא לשמשני, ואני נבראתי לשמש את קוני, אינו דין שאתפרנס שלא בצער, אלא שהרעותי מעשי וקפחתי את פרנסתי.אבא גרין אש צדין אומר משום אבא גריא, לא ילמד אדם את בנו, חמר, גמל, ספר , ספן, רועה, וחנוני, שאמנותן אמנות לסטים.רבי יהודה אומר משמו, החמרים, רבן רשעים, והגמלין, רבן כשרים.הספנין, רבן חסידים.טוב שברופאים, לגיהנם.והכשר שבטבחים, שתפו של עמלק.רבי נהוראי אומר, מניח אני כל אמניות שבעולם ואיני מלמד את בני אלא תורה, שאדם אוכל משכרה בעולם הזה והקרן קימת לעולם הבא.ושאר כל אמניות אינן כן.כשאדם בא לידי חלי או לידי זקנה או לידי יסורין ואינו יכול לעסוק במלאכתו, הרי הוא מת ברעב.אבל התורה אינה כן , אלא משמרתו מכל רע בנערותו ונותנת לו אחרית ותקוה בזקנותו.בנערותו מהו אומר, (ישעיה מ) וקוי ה' יחליפו כח.בזקנותו מהו אומר, (תהלים צב) עוד ינובון בשיבה .וכן הוא אומר באברהם אבינו עליו השלום, (בראשית כד) ואברהם זקן, וה' ברך את אברהם בכל.מצינו שעשה אברהם אבינו את כל התורה כלה עד שלא נתנה, שנאמר, (שם כו) עקב אשר שמע אברהם בקלי וישמר משמרתי מצותי חקותי ותורתי.

(14) R. Yehuda says, an unmarried man should not herd animals, and two unmarried men should not sleep in the same cloth. And the Sages permit it. Anyone who deals with women should not be alone with women. And one should not teach his son a profession [that would cause him to be] among women. R. Meir says, a person should always teach his son a clean (and easy) profession, and he should pray to the One who makes people wealthy and who owns all things, for there is no profession which does not have poverty and wealth. For poverty is not due to one's profession, and wealth is not due to one's profession, but it is all according to one's merit. R. Shimon b. Elazar says, have you seen in all your days a beast or fowl that has a profession? [Yet] they sustain themselves without trouble. And they were created solely to serve me, and I was created solely to serve my Master! So all the more so, I should be able to sustain myself without trouble! However, I did bad with my actions, and I deprived myself of my sustenance. Abba Garin Ish Tzadin says in the name of Abba Geria, a person should not teach his son to be a donkey-driver, a camel-driver, a barber, a sailor, a shepherd, or a shopkeeper, for their professions are the professions of thieves. R. Yehuda says in his name, most donkey-drivers are wicked, and most camel-drivers are honorable. Most sailors are pious. The best physicians [are destined] for hell, and the most honorable butchers are partners with Amalek. R. Nehorai says, I leave all professions in the world and I do not teach my son anything other than Torah, for a person enjoys its reward in this world and the profit continues into the world to come. And this is not the case for the rest of the professions. When a person encounters sickness, or old age, or suffering and is not able to engage in his profession, he will surely die of hunger. But the Torah is not like this, but rather it protects him from all badness in his youth and grants him hope in his old age. Regarding his youth, it says "Those who wait for the Lord will have their strength renewed" (Isaiah 40:31). Regarding his old age it says "They shall still bear fruit in old age" (Psalms 92:15). And so it says regarding Abraham our father, peace be upon him, "And Abraham was old...and the Lord blessed Abraham with everything" (Genesis 24:1). We find that Abraham our father performed the entire Torah [even] before it was given, as it says "Because Abraham listened to My voice, and he observed My statutes, commandments, laws, and teachings" (Genesis 26:5).