(טו) לֹא תַעֲשׂוּ עָוֶל בַּמִּשְׁפָּט לֹא תִשָּׂא פְנֵי דָל וְלֹא תֶהְדַּר פְּנֵי גָדוֹל בְּצֶדֶק תִּשְׁפֹּט עֲמִיתֶךָ. (טז) לֹא תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ לֹא תַעֲמֹד עַל דַּם רֵעֶךָ אֲנִי יְהוָה. (יז) לֹא תִשְׂנָא אֶת אָחִיךָ בִּלְבָבֶךָ הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ וְלֹא תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא. (יח) לֹא תִקֹּם וְלֹא תִטֹּר אֶת בְּנֵי עַמֶּךָ וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ אֲנִי יְהוָה.

(15) You shall not give an unfair judgement; do not favor the poor nor the rich; but judge your neighbor favorably (16) Do not walk as a talebearer among thy people (other translation: do not deal unkindly with your fellow people); nor should you stand idly by in the blood of your neighbor: I am the LORD. (17) You shall not hate your brother in your heart; you shall surely rebuke (positively criticize) your neighbor, and not receive any sins because of your neighbor. (18) You shall not take vengeance, nor bear any grudge against your people, but you shall love your neighbor as thyself: I am the LORD.

(י) הֵם אָמְרוּ שְׁלשָׁה (שְׁלשָׁה) דְבָרִים. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, יְהִי כְבוֹד חֲבֵרָךְ חָבִיב עָלֶיךָ כְּשֶׁלָּךְ, וְאַל תְּהִי נוֹחַ לִכְעוֹס. וְשׁוּב יוֹם אֶחָד לִפְנֵי מִיתָתָךְ. וֶהֱוֵי מִתְחַמֵּם כְּנֶגֶד אוּרָן שֶׁל חֲכָמִים, וֶהֱוֵי זָהִיר בְּגַחַלְתָּן שֶׁלֹּא תִכָּוֶה, שֶׁנְּשִׁיכָתָן נְשִׁיכַת שׁוּעָל, וַעֲקִיצָתָן עֲקִיצַת עַקְרָב, וּלְחִישָׁתָן לְחִישַׁת שָׂרָף, וְכָל דִּבְרֵיהֶם כְּגַחֲלֵי אֵשׁ:

(10) Each of them said three things. Rabbi Eliezer says: The honor of your fellow should be as precious to you as your own, and do not be angered easily, and repent one day before your death, and be warmed by the light of the Sages, but be careful of their coals that you will not be burned, for their bite is the bite of a fox and their sting is the sting of a scorpion and their hiss is the hiss of a serpent, and all their words are like coals of fire.

תני תנא קמיה דרב נחמן בר יצחק כל המלבין פני חבירו ברבים כאילו שופך דמים א"ל שפיר קא אמרת דחזינא ליה דאזיל סומקא ואתי חוורא

It was taught before Rabbi Nahman bar Isaac: He who shames a fellow person in public, it is as though he shed blood. Rabbi Nahman replied: Indeed! In the face of the embarrassed person, we see the redness leave and paleness take its place.

(טז) לֹא תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ לֹא תַעֲמֹד עַל דַּם רֵעֶךָ אֲנִי יְהוָה. (יז) לֹא תִשְׂנָא אֶת אָחִיךָ בִּלְבָבֶךָ הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ וְלֹא תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא. (יח) לֹא תִקֹּם וְלֹא תִטֹּר אֶת בְּנֵי עַמֶּךָ וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ אֲנִי יְהוָה.
(16) Thou shalt not go up and down as a talebearer among thy people; neither shalt thou stand idly by the blood of thy neighbour: I am the LORD. (17) Thou shalt not hate thy brother in thy heart; thou shalt surely rebuke thy neighbour, and not bear sin because of him. (18) Thou shalt not take vengeance, nor bear any grudge against the children of thy people, but thou shalt love thy neighbour as thyself: I am the LORD.

רב ורבי חנינא ור' יוחנן ורב חביבא מתנו... כל מי שאפשר למחות לאנשי ביתו ולא מיחה נתפס על אנשי ביתו באנשי עירו נתפס על אנשי עירו בכל העולם כולו נתפס על כל העולם כולו

Rav and Rav Hanina and Rabbi Yochanan and Rabbi Habiba taught...Whoever can forbid his household (to commit a sin) but does not, is seized for (the sins of) his household. (if he can forbid) his fellow citizens, he is seized for (the sins of) his fellow citizens; if the whole world, he is seized for (the sins of) the whole world

מנין לרואה בחבירו דבר מגונה שחייב להוכיחו שנאמר (ויקרא יט, יז) הוכח תוכיח הוכיחו ולא קבל מנין שיחזור ויוכיחנו תלמוד לומר תוכיח מכל מקום ...א"ר טרפון (תמיהני) אני אם יש בדור הזה שמקבל תוכחה אם אמר לו טול קיסם מבין שיניך אמר לו טול קורה מבין עיניך אמר רבי אלעזר בן עזריה תמיהני אם יש בדור הזה שיודע להוכיח ואמר רבי יוחנן בן נורי מעיד אני עלי שמים וארץ שהרבה פעמים לקה עקיבא על ידי שהייתי קובל עליו לפני רבן (שמעון ברבי) וכל שכן שהוספתי בו אהבה לקיים מה שנאמר (משלי ט, ח) אל תוכח לץ פן ישנאך הוכח לחכם ויאהבך

From where do we know that if a man sees something unseemly in his neighbor, he is obliged to rebuke him? Because it is said: Thou shalt surely rebuke him. If he rebuked him and he did not accept it, from where do we know that he must rebuke him again? It says "Surely Rebuke," meaning in all ways...

Rabbi Tarfon said: I wonder if there is anyone in this generation who accepts rebuke, for if one says to him (Tarfon) Remove the mote (small substance/piece of material) from between your eyes, he would answer: Remove the beam from between your eyes!

Rabbi Elazar ben Azariah said: I wonder if there is one in this generation who knows how to reprove! Rabbi Yochanan said, I call heaven and earth as my witness that because of me Akiva was punished, because I used to complain about him before Rabban Gamliel, and all the more so Akiva showered me with love. This proves true the quote from Proverbs 9:8: Reprove not a scorner, lest he hate thee. Reprove a wise man, and he will love thee