Drinking On Purim
(כב) כַּיָּמִ֗ים אֲשֶׁר־נָ֨חוּ בָהֶ֤ם הַיְּהוּדִים֙ מֵא֣וֹיְבֵיהֶ֔ם וְהַחֹ֗דֶשׁ אֲשֶׁר֩ נֶהְפַּ֨ךְ לָהֶ֤ם מִיָּגוֹן֙ לְשִׂמְחָ֔ה וּמֵאֵ֖בֶל לְי֣וֹם ט֑וֹב לַעֲשׂ֣וֹת אוֹתָ֗ם יְמֵי֙ מִשְׁתֶּ֣ה וְשִׂמְחָ֔ה וּמִשְׁל֤וֹחַ מָנוֹת֙ אִ֣ישׁ לְרֵעֵ֔הוּ וּמַתָּנ֖וֹת לָֽאֶבְיוֹנִֽים׃
(22) the days wherein the Jews had rest from their enemies, and the month which was turned unto them from sorrow to gladness, and from mourning into a good day; that they should make them days of feasting and gladness, and of sending portions one to another, and gifts to the poor.

אמר רבא מיחייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי

רבה ורבי זירא עבדו סעודת פורים בהדי הדדי איבסום קם רבה שחטיה לרבי זירא למחר בעי רחמי ואחייה לשנה אמר ליה ניתי מר ונעביד סעודת פורים בהדי הדדי אמר ליה לא בכל שעתא ושעתא מתרחיש ניסא

Rava said: One is obligated to become inebriated [with wine] on Purim until he cannot tell the difference between cursed be Haman and blessed be Mordecai.

Rabbah and R. Zera joined together in a Purim feast. They became inebriated, and Rabbah arose and cut R. Zera’s throat. The next day he prayed on his behalf and revived him. Next year he said: Will the master come and we will have the Purim feast together. He replied: A miracle does not take place on every occasion.

(טו) ...ושותה יין עד שישתכר וירדם בשכרותו...

(15) .... He should drink wine until he becomes intoxicated and falls asleep in his intoxication....

Meiri, Beit Ha-bechirah, Megillah 7b

One is obligated to be extremely joyous on this day (Purim), and enjoy feasting and drinking, to the point where he lacks nothing. However, we are not commanded to get drunk and demean ourselves during the festivities. We are not instructed to experience a hollow, frivolous joy, but rather to enjoy a meaningful happiness that leads to love of God and appreciation for the Purim miracles that God orchestrated for us. As for the Talmud’s instruction to drink “until he cannot distinguish between ‘cursed be Haman’ and ‘blessed be Mordechai’” – some of the great scholars have already pointed out that the incident [of Rabbah and Rabbi Zeira] cited in proximity, where “Rabbah got up and slaughtered Rabbi Zeira” indicates the Talmud’s rejection of Rava’s law.

R' Yosef Caro

Beit Yosef (1522-1542)

Orach Chaim 695

When [Rava] said, “One is obligated to ‘get drunk’ on Purim,” he did not mean that one should drink to the point of inebriation, for getting drunk is absolutely forbidden! In fact, there is no greater transgression than getting drunk, for it leads to forbidden sexual relationships, bloodshed and other transgressions.

(ב) חייב אינש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי: הגה: וי"א דא"צ להשתכר כל כך אלא שישתה יותר מלימודו (כל בו) ויישן ומתוך שיישן אינו יודע בין ארור המן לברוך מרדכי (מהרי"ל) ואחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכוין לבו לשמים...

(2) One is obligated to be intoxicated on Purim to the point where he does not know [the difference] between "accursed is Haman" and "blessed is Mordechai".

Rema’s note – There are those that say that one does not have to get drunk. Rather, he should drink more than usual (Kol Bo), and fall asleep. By sleeping he will not know the difference between ‘cursed be Haman’ and ‘blessed be Mordechai’ (Maharil).

Both the one who [drinks] a lot and the one who [drinks] a little [is praiseworthy] as long as his intention is for the sake of Heaven. (paraphrasing the Mishnah on Menachot 110a)

Be'ur Halacha, 695

הייב איניש וכו'. ואם תאמר, האיך יחייבו חז''ל מה שנזכר בתורה ובנביאים בכמה מקומות השיכרות למכשול גדול? ויש לאמר, מפני שכל הניסים שנעשו לישראל בימי אחשורוש היו על ידי משתה, כי בתחלה נטרדה ושתי על ידי משתה ובאה אסתר, וכן ענין המן ומפלתו היה על ידי משתה, ולכן הייבו חכמים להשתכר עד כדי שיהא נזכר הנס הגדול בשתיית היין. ומכל מקום, כל זה למצוה ולא לעכב.

"A person is obligated" (Meg 7b)

One might ask, how can the sages obligate that which is mentioned in the Torah, Prophets, and other places, namely that drunkenness is a great pitfall? It is because all the miracles that were wrought for the Jewish people in the days of Ahasuerus were on account of drinking. In the beginning, Vashti was bothered on account of drinking and Esther came. Also, Haman's downfall was on account of drinking. Therefore, the sages obligate us to drink so that the great miracle will be remembered with wine drinking. In any case, this is a mitzvah but not an indispensable condition.

Be'ur Halacha, 695

עד דלא ידע וכו'. ... אין אנו מצוין להשתכר ולהפחית עצמינו מתוך השמחה שלא נצטוינו על שמחה של הוללות ושל שטות, אלא בשמחה של תענוג שיגיע מתוכה לאהבת השם יתברך והודאה על הנסים שעשה לנו.

"He will not be aware [of the difference]." We should not become drunk and demean ourselves by rejoicing. We are not commanded to rejoice for the sake of debauchery and stupidity, rather we should rejoice with a delight that leads us to love G-d and acknowledge the miracles wrought for us.

Bal HaMaor, Dapei HaRif Megillah


אמר רבה חייב איניש לבסומי בפוריא כו' כתב ה"ר אפרים ז"ל מההוא עובדא דקם רבה שחטיה לר' זירא לשנה א"ל תא נעביד כו' אידחי ליה מימרא דרבה ולית הלכתא כוותיה ולאו שפיר דמי למעבד הכי.

The Chovavat HaLevavot (among others) writes, “The goal of knowledge is to realize that one knows nothing.” Reb Noson writes:

It cannot be put into writing how much the Rebbe emphasized God’s greatness. He stated that it is beyond all measure. So many magnificent and spectacular things take place in the world—so much so, that people truly know nothing at all.

As the Maharal of Prague put it, we need to get drunk in order to realize that, ultimately, left to our own devices, we are truly helpless, destined to come an end just like everything else in creation, just as the year ends in Adar.

Yid HaKodesh ~ Rabbi Yaakov Yitzchak Rabinowicz of Peshischa (1766-1813)

Nifla'ot Ha'Yehudi - published in 1908 in Piotrkow Tybunalsk

עוד אמר לי שזקינו הקדוש היהודי זי"ע [ר' יעקב יצחק רבינוביץ מפשיסחא} בעודו באבו הופיעעליו רוח קדושתו. שהרה"ק [=שהרב הקדוש] היהודי זצללה"ה [=זכר צדיק לברכה לחיי העולם הבא] אמר:

כד הוי טליא מיקרי דדרדקי בעת שהי' לומד אל"ף בי"ת אצל מלמד, למד לעצמו לימוד גדול - באם שיושבים יחד לשתות כוס משקה וכל אחד ואחד מבטל א"ע [=את עצמו] לגבי חבירו ואין רואה מעלות עצמו גבוה ממעלות חבירו ...אז השי"ת [=ה' יתברך] יסלח להם עונותיהם.

כי בעת שהי' לומד אצל מלמדו אל"ף בי"ת הי' שואל אותו מה זו נקודה אחת. השיבו המלמד: נקודה אחת הוא יו"ד.

ואח"כ [=ואחר כך] שאל אותו על שני נקודות. והשיבו שהוא שני יודי"ן שם הוי' ב"ה.

ואח"כ כשראה שני נקודות באורך בין פסוק לפסוק הי' סבור ג"כ למיקרי שם הוי' ב"ה.

ואמר לו המלמד כלל זה יהי' בידך – אם נמצא כתוב שני יודי"ן בשוה ולא אחד על גבי חבירו הוא שם הוי' ב"ה. אבל שני יודין באורך זה על גב זה אינו שם הוי'.

ומזה למד אם שני אנשים באים ביחד ומבטלים כל אחד לגבי חבירו ואינו מחזיק א"ע [=את עצמו] במעלה גבוה נגד חבירו הוא שם הוי' ב"ה.

כי כו"ס לבד הוא ר"ת [=ראשי תיבות] ויאמר סלחתי כדברך.

ושני אנשים הבאים ביחד לשתות הכוס באופן כנ"ל[=כנזכר לעיל]

הם ממלאים הפסוק בשם הוי' והפסוק מלא הוא "וֹּיאֶמר. יי ' ָסלְחתי כְדָבֶרךָ" [במדבר יד,כ]

Something else I also heard from my grandfather the Holy Jew (Rabbi Yaakov Yitzchak Rabinowicz of Peshischa) that when he was still a young man he already had a holy spirit within him.. As the holy rabbi once said:

"When I was just a child learning in preschool the alef-beit from the teacher, I taught myself a very important lesson -- When two Jews are sitting as one and drinking "mashkeh" [spirits], and each one nullifies themselves on account of their friend, and we don't see ourselves as being superior as our friend, at those moments, the Holy One forgives them their sins.

Because when he would learn from his teacher the Alef-Beit he would ask him what does this one dot represent? My teacher would answer: One dot is one "yud/yid."

After that, I would ask, what does does two dots represent? He would answer by saying it represents two yiddin -- shem havaya - G-d's blessed name.

So then, when I reached the end of a line and there were two dots at the end of a line/pasuk, I would pronounce it the same - as G-d's blessed name.

The teacher said to him-- there is a principle -- if you encounter two yuddim/yiddin that are on the same level, and one isn't on a higher level than his friend, then this is G-d's name. But, if there are two yud's, and one is higher than the other, that is not G-d's name.

What this teaches is that if two people become unified and nullify themselves and they do not see themselves as one over the other to overpower each other - this is the name of G-d.

When people are drinking alone kos - vayomer slachti kidvaeich.

When two people become one and drink in a way that is explained above, they fulfill the verse with G-d's name and make that verse full as it says "vayomer יי salachti k'dvareichah," (Numbers 14:20).

חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי [בבלי, מגילה ז ע"ב]. והנה אין זה בודאי התכלית המכוון ח"ו [=חס וחלילה].

אכן הפירש היא כך שכל אדם ירא את ד' חייב לבסומא עצמו בתורה ומצות שהמה נקראים פירות בעוה"ז [=בעולםהזה] שהוא עולם עובר

,והקרן קֶימת לעולם הבא

[משנה,פאהא,א] עד דלא ידעבין ארור המן לברוך מרדכ יהיינושכל המדות לא יהי' [=יהיו] רע ח"ו [=חס וחלילה] רק כולו ברוך ואז בעולם הבא לא ידע בין ארור לברוך כלל, ויהי כולו ברוך. וד"ל

[=ודי למבין]

It's obligated for people to drink until one doesn't know the difference...

Here, this isn't the conclusion that is intended, has v'shalom.

Rather, the interpretation is that each person who is in an awe of G-d should intoxicate themselves with mitzvot...for these are called fruit in this world. This is the temporal world.

But the root of it is established in the world to come.

How does one do this, by perfecting all of your middot. All of one's middot should be holy and not wicked. Then, this is just like in the world to come we will not know a difference between blessed be Mordechai and cursed by Haman.

מיחייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי [מגילה ז ע"ב]. והענין הוא, כי עתה הוא בחי' [=בחינת] ֵעץ הדעת ט ֹּוב ָו ָרע, ובכל דבר מעורב טוב ורע, והוא מחטא אדם הראשון כמאמרם ז"ל חוה אשכול ענבים סחטה [בראשית רבה יט, ח]. ובפורים כשמצוה לשתות יין, יכול האדם בשתותו יין לשם ה' לעורר בזה לבוא אל היין המשומר בענביו מששת

ימי בראשית, בחי' [=בחינת] ֵעץ החיים, ששם כתיב לֹא ְיג ְרךָ ָרע [תהילים ה, ה].

וזה מיחייב איניש לבסומי בפוריא, דאדם השותה יין בפורים צריך לעורר עם השתיה לבוא ליין המשומר בענביו מששת ימי בראשית, המבורר ומנוקה מכל רע, וזהו עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי, שלא יהיה שם כלל מן התערובת של ארור המן, היינו צד הרע ח"ו [=חס וחלילה], ויהיה אך טוב. [...]

Purim 1858

It's required to drink until one doesn't know the difference...

The matter is, what we are talking about the tree of the knowledge of good and evil. And over there all situations/all matter is all mixed up- good and evil-- and this is on account of the sin of the first human as Hazal said: Eve juiced the grape clusters, and on purim when we are commanded to drink wine, it's possible for a person to drink wine for god-s sake to awaken this to come to the garuded wine which comes from the 6 days of creation-- this is the quality of the tree of life. As it says in Psalms 10:10- no wickedness can dwell.

This is the davka the mizvah to getting drunk on purim, so that the person who gets drunk on purim, he needs to awaken with his drinking the supernal/garden wine from the six days of creation, which has been cleansed of all wickedness...this is what it means to drinking until one doesn't know the difference between the two, that there should't be any mixture of cursed haman in at all, which represents the side of wickness (has v'shalom)

“The line separating good and evil passes not through states, nor between classes, nor between political parties either -- but right through every human heart -- and through all human hearts. This line shifts. Inside us, it oscillates with the years. And even within hearts overwhelmed by evil, one small bridgehead of good is retained”


― Aleksandr Solzhenitsyn, The Gulag Archipelago 1918–1956