93 Makkot 2/2-5

(ב) הזורק אבן לרשות הרבים והרג. הרי זה גולה. ר' אליעזר בן יעקב אומר אם מכשיצאתה האבן מידו הוציא הלז את ראשו וקבלה הרי זה פטור. זרק את האבן לחצרו והרג אם יש רשות לניזק ליכנס לשם גולה. ואם לאו אינו גולה. שנאמר (דברים יט, ה) ואשר יבא את רעהו ביער. מה היער רשות לניזק למזיק ליכנס לשם יצא חצר בעל הבית שאין רשות לניזק ולמזיק ליכנס לשם. אבא שאול אומר מה חטבת עצים רשות. יצא האב המכה את בנו. והרב הרודה את תלמידו ושליח בית דין:

(ג) האב גולה על ידי הבן. והבן גולה על ידי האב. הכל גולין על ידי ישראל. וישראל גולין על ידיהן. חוץ מעל ידי גר תושב. וגר תושב אינו גולה. אלא על ידי גר תושב. הסומא אינו גולה דברי ר' יהודה. ר' מאיר אומר גולה. השונא אינו גולה. רבי יוסי בר יהודה אומר השונא נהרג מפני שהוא כמועד. רבי שמעון אומר יש שונא גולה ויש שונא שאינו גולה. זה הכלל כל שהוא יכול לומר לדעת הרג. אינו גולה. ושלא לדעת הרג. הרי זה גולה:

(ד) להיכן גולין לערי מקלט לשלש שבעבר הירדן ולשלש שבארץ כנען. שנאמר (במדבר לה, יד) את שלש הערים תתנו מעבר לירדן ואת שלש הערים תתנו בארץ כנען וגומר. עד שלא נבחרו שלש שבארץ ישראל. לא היו שלש שבעבר הירדן קולטות. שנאמר (במדבר לה, יג) שש ערי מקלט תהיינה. עד שיהיו ששתן קולטות כאחד:

(ה) ומכוונות להן דרכים מזו לזו. שנאמר (דברים יט, ג) תכין לך הדרך ושלשת וגומר. ומוסרין להן שני תלמידי חכמים שמא יהרגנו בדרך. וידברו אליו ר' מאיר אומר אף הוא מדבר על ידי עצמו. שנאמר (דברים יט, ד) וזה דבר הרוצח.

(2) One who throws a rock into the public domain and it kills someone, he is exiled. Rabbi Eliezer ben Yaakov says: if the person stuck his head into the public domain only after the stone left his [the killer's] hand, he is exempt. If he threw the stone into his courtyard and it killed, if the victim had permission to be there, he is exiled, but if he did not have permission, he is not exiled, as it says, "If he comes upon his fellow in the woods..." (Deuteronomy 19:5). Just as the woods is open to both the victim and the perpetrator to enter there, this excludes a privately owned courtyard where both the victim (and the perpetrator) does not have permission to be there. Aba Shaul says: Just as chopping wood is optional, [so too one is only exiled for optional activities] this excludes a father beating his son, a teacher disciplining his student, and the messenger of the courts.

(3) A father can be exiled on account of (killing his) son and a son can be exiled on account of (killing his) father. All are exiled on account of (killing) an Israelite and an Israelite is exiled on account of (killing) them, except for a resident alien. A resident alien is only exiled on account of (killing) a resident alien. A blind person is not exiled, these are the words of Rabbi Yehudah. Rabbi Meir says he (a blind person is) exiled. A known enemy is not exiled. Rabbi Yose bar Yehuda says: a known enemy is killed because he is as one who is habitual. Rabbi Shimon says: some known enemies are exiled and some are not exiled. This is the general rule: anyone who we can say that he killed with intent is not exiled. If he killed without intent, he is exiled.

(4) To where are they exiled? To the cities of refuge: Three on the east side of the Jordan River and three in the land of Canaan, as it says, "Give three cities on this side of the Jordan and give three cities in the land of Canaan." (Numbers 35:14) Until the three were chosen in the land of Canaan, the three on the east side of the Jordan did not absorb [protect], as it says, "These six cities" (Numbers 35:15), until all six can absorb at the same time.

(5) And roads were designated from one [city] to the next, as it says, "Prepare the road and divide in thirds..." (Deuteronomy 19:3). Two scholars were provided to them [the killer] lest they [the avenger] kill him on the road and they [the scholars] speak with him. Rabbi Meir says: He speaks for himself, as it says, "And this is the matter/word of the murderer..." (Deuteronomy 19:4)