Leadership Text Study (PDE 406) 11/10/2014

ואמר רב יהודה שלשה דברים מקצרים ימיו ושנותיו של אדם מי שנותנין לו ס"ת לקרות ואינו קורא כוס של ברכה לברך ואינו מברך והמנהיג עצמו ברבנות ס"ת לקרות ואינו קורא דכתיב (דברים ל, כ) כי הוא חייך ואורך ימיך כוס של ברכה לברך ואינו מברך דכתיב (בראשית יב, ג) ואברכה מברכיך והמנהיג עצמו ברבנות דא"ר חמא בר חנינא מפני מה מת יוסף קודם לאחיו מפני שהנהיג עצמו ברבנות:

R. Judah said: Three things shorten a man’s days and years: being given a Sefer Torah to read and refusing to read it; being given a cup for benediction and refusing to say it; and taking on airs of authority.

To be given a Sefer Torah to read from and refuse, as it is written: For this is your life and the length of your days (Deut. 30:20). To be given a cup for benediction and refuse, as it is written (Gen. 12:3): I will bless them that bless you. To assume airs of authority: as R. Hama bar Hanina said: why did Joseph die before his brothers? Because he took on an air of authority.

  • What do you think the rabbis meant by the phrase, "putting on the airs of authority"?
  • Why is that equated with refusing to read from the Torah scroll or to bless a cup of wine?

רב נהילאי בר אידי אמר שמואל כיון שנתמנה אדם פרנס על הציבור מתעשר מעיקרא כתיב ויפקדם בבזק ולבסוף כתיב ויפקדם בטלאים ודילמא מדידהו א"כ מאי רבותא דמילתא (שמואל א טו, ה)

Rav Nehilai bar Idi said in the name of Samuel: As soon as a man is appointed administrator of a community he becomes rich – First it is written: And he [Saul] counted them by means of pebbles. Then in the end: And he [Saul] counted by means of sheep. (I Sam. 15:5).

  • This text seems to present authority in a positive light. How can you reconcile this tradition with the selection from Berakhot?
  • In light of these two texts, how should one behave as a leader?