מבוסס על דף לימוד מתוך: גיליונות נחמה לפרשת יתרו, תשי"א - נחמה ליבוביץ
מהי המחלוקת בין החכמים והמפרשים ביחס לדיבר הראשון?
נסו להבין גם מהי השאלה שהטרידה כל אחד מהם, ולא רק מהי התשובה שנתנו.
דָּרַשׁ רַבִּי שִׂמְלַאי: שֵׁשׁ מֵאוֹת וּשְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה מִצְוֹת נֶאֶמְרוּ לוֹ לְמֹשֶׁה, שְׁלֹשׁ מֵאוֹת וְשִׁשִּׁים וְחָמֵשׁ לָאוִין כְּמִנְיַן יְמוֹת הַחַמָּה, וּמָאתַיִם וְאַרְבָּעִים וּשְׁמוֹנָה עֲשֵׂה כְּנֶגֶד אֵיבָרָיו שֶׁל אָדָם. אָמַר רַב הַמְנוּנָא: מַאי קְרָא – ״תּוֹרָה צִוָּה לָנוּ מֹשֶׁה מוֹרָשָׁה״, ״תּוֹרָה״ בְּגִימַטְרִיָּא שֵׁית מְאָה וְחַד סְרֵי הָוֵי (שש מאות ואחד עשר הם), ״אָנֹכִי״ וְ״לֹא יִהְיֶה לְךָ״ – מִפִּי הַגְּבוּרָה שְׁמַעְנוּם.
מכילתא יתרו, פרשה ה' ב'
"אנכי ה' אלוקיך". מפני מה לא נאמרו עשרת הדברות בתחילת התורה? משל למה הדבר דומה? לאחד שנכנס במדינה, אמר להם: אמלוך עליכם. אמרו לו: כלום עשית לנו, שתמלוך עלינו? מה עשה? בנה להם את החומה, הכניס להם את המים, עשה להם מלחמות. אמר להם: אמלוך עליכם! אמרו לו: הן, הן! המקום הוציא ישראל ממצרים, קרע להם הים, הוריד להם המן, העלה להם הבאר, הגיז להם השלו, עשה להם מלחמת עמלק, אמר להם: אמלוך עליכם! אמרו לו: הן, הן!
רמב"ם, הלכות יסודי התורה פרק א' הלכה א':
יסוד היסודות ועמוד החוכמות לידע, שיש שם מצוי ראשון, ממציא כל הנמצאים וכל הנמצאים משמים וארץ ומה שביניהם לא נמצאו אלא מאמיתת המצאו.
הלכה ו':
וידיעת דבר זה הוא מצוות עשה, שנאמר "אנכי ה' אלוקיך". וכל המעלה על דעתו שיש שם אלוה אחר חוץ מזה, עובר בלא תעשה, שנאמר "לא יהיה לך אלוהים אחרים על פני" וכופר בעיקר, שזהו העיקר הגדול שהכל תלוי בו.
אברבנאל
...ואחרי אשר זקנינו וחכמינו כל אחד לדרכו פירש הדיבור הזה לפי דעתו, גם אני לא אחשוך פי ואבחר דרכי בפירושי ואומר: דיבור אנכי אינו מצוה, לא אמונית ולא מעשית, אבל היא הקדמה למצוות ואזהרות שיאמר בשאר הדיבורים, ועניינו להודיעם מי הוא המדבר איתם.
לפניכם תמונה מתוך האתר: Lego Brick Testament - האם הפרשנות הוויזואלית והתרגום לאנגלית מוסיפים משהו חדש, שלא ראיתם במדרשים ובפירושים שלמדתם עד כה?