You Be the Judge Curriculum for Middle School students B'nai Jesuren Hebrew School - 6th Grade

(וחי אחיך עמך (ויקרא כה, לו) אהדר ליה כי היכי דניחי ורבי יוחנן האי וחי אחיך) עמך מאי עביד ליה?מבעי ליה לכדתניא: שנים שהיו מהלכין בדרך וביד אחד מהן קיתון של מים, אם שותין שניהם מתים ואם שותה אחד מהן מגיע לישוב. דרש בן פטורא, מוטב שישתו שניהם וימותו ואל יראה אחד מהם במיתתו של חבירו, עד שבא ר' עקיבא ולימד: וחי אחיך עמך - חייך קודמים לחיי חבירך.

Two people were walking together (in the middle of the desert) and in one’s hand is a flask of water. If both drink, both die of thirst, but if only one drinks, then only that person who drinks survives. Ben Ptorah taught: Better both drink and both die, than only one drink and see his friend die. Rabbi Akiva taught the passage: “...and your brother shall live with you (Vayikra 25:36). “Your life comes before your friend’s life.”

  1. What would you do in this situation?
  2. What is the reasoning behind each of these two views?
  3. Of what importance is it that the water is in the possession of one of the two?

יְהוֹשֻׁעַ בֶּן פְּרַחְיָה אוֹמֵר, עֲשֵׂה לְךָ רַב, וּקְנֵה לְךָ חָבֵר, וֶהֱוֵי דָן אֶת כָּל הָאָדָם לְכַף זְכוּת:

Yehoshua ben Perachia says, "Make for yourself a mentor, acquire for yourself a friend and judge every person as meritorious."

הוּא (רַבִּי יִשְׁמָעֵאל) הָיָה אוֹמֵר, אַל תְּהִי דָן יְחִידִי, שֶׁאֵין דָּן יְחִידִי אֶלָּא אֶחָד. וְאַל תֹּאמַר קַבְּלוּ דַעְתִּי, שֶׁהֵן רַשָּׁאִין וְלֹא אָתָּה:

He (Rabbi Yishmael) would say: Do not judge alone, for there is no lone judge aside from One [God]. And do not say, "Accept my opinion," for they are permitted and not you.

א"ר אבין בר רב אדא א"ר יצחק מנין שהקב"ה מניח תפילין שנאמר (ישעיהו סב, ח) נשבע ה' בימינו ובזרוע עוזו בימינו זו תורה שנאמר (דברים לג, ב) מימינו אש דת למו ובזרוע עוזו אלו תפילין שנאמר (תהלים כט, יא) ה' עוז לעמו יתן ומנין שהתפילין עוז הם לישראל דכתי' (דברים כח, י) וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך.

הני תפילין דמרי עלמא מה כתיב בהו א"ל (דברי הימים א יז, כא) ומי כעמך ישראל גוי אחד בארץ.

אמר ליה רב אחא בריה דרבא לרב אשי תינח בחד ביתא בשאר בתי מאי א"ל (דברים ד, ז) כי מי גוי גדול ומי גוי גדול (דברים לג, כט) אשריך ישראל (דברים ד, לד) או הנסה אלהים (דברים כו, יט) ולתתך עליון.

Rab Abin b. Rab Adda said in the name of R. Isaac : Whence is it that the Holy One, blessed be He, lays Tefillin ? As it is said, "The Lord hath sworn by His right hand, and by the arm of His strength" (Is. Ixii. 8). "By His right hand" means Torah ; as it is said, "At His right hand was a fiery law unto them" (Deut. xxxiii. 2); "by the arm of His strength" means Tefillin, as it is said, "The Lord will give strength unto His people" (Ps. xxix. 11). But whence is it that the Tefillin are a strength to Israel? As it is written, "And all the peoples of the earth shall see that the name of the Lord is called upon thee, and they shall he afraid of thee" (Deut. xxviii. 10).

What is written in the Tefillin of the Lord of the Universe ? He answered, "And who is like Thy people Israel, a nation one in the earth?" (I Chron. xvii 21).

Rab Aha b. Raba said to Rab Ashe : This is all very well with one case of the Tefillin ; what, however, of the other? He answered : [It contains the following :] "For what great nation is there," etc. (Deut. iv. 7), "And what great nation is there," etc. (ibid, v. 8), "Happy art thou, O Israel " etc. (ibid, xxxiii. 29), "Or hath God assayed to go" etc. (ibid. iv. 34), and "To make thee high above all nations" etc. (ibid. xxvi. 19).

4. What does this tell us about Judaism's view on judging?

(טז) רַבִּי יַעֲקֹב אוֹמֵר, הָעוֹלָם הַזֶּה דּוֹמֶה לִפְרוֹזְדוֹר בִּפְנֵי הָעוֹלָם הַבָּא. הַתְקֵן עַצְמְךָ בַפְּרוֹזְדוֹר, כְּדֵי שֶׁתִּכָּנֵס לַטְּרַקְלִין:

(16) Rabbi Yaakov says: This world is like a hallway before the world to come. Fix yourself in the hallway so you may enter the drawing room.

כל העולם כולו, גשר צר מאוד, והעיקר: לא לפחד כלל.
Kol haolam kulo, Geysher tzar meyoid, Veho iker: Lo lefapa kaila.
The whole world, is a very narrow bridge, and the most important thing is: not fear at all.