Conversion and Conservative Judaism: Foundational Sources

תנו רבנן: גר שבא להתגייר בזמן הזה, אומרים לו:

מה ראית שבאת להתגייר? אי אתה יודע שישראל בזמן הזה דוויים דחופים סחופים ומטורפין ויסורין באין עליהם?

אם אומר "יודע אני ואיני כדאי" מקבלין אותו מיד, ומודיעין אותו מקצת מצות קלות ומקצת מצות חמורות.

ומודיעין אותו עון לקט שכחה ופאה ומעשר עני.

ומודיעין אותו ענשן של מצות.

אומרים לו: הוי יודע שעד שלא באת למדה זו אכלת חלב אי אתה ענוש כרת. חללת שבת אי אתה ענוש סקילה. ועכשיו, אכלת חלב ענוש כרת; חללת שבת ענוש סקילה.

וכשם שמודיעין אותו ענשן של מצות כך מודיעין אותו מתן שכרן.

אומרים לו: הוי יודע שהעולם הבא אינו עשוי אלא לצדיקים וישראל בזמן הזה אינם יכולים לקבל לא רוב טובה ולא רוב פורענות. ואין מרבין עליו ואין מדקדקין עליו.

קיבל - מלין אותו מיד.

נשתיירו בו ציצין המעכבין את המילה, חוזרים ומלין אותו שניה.

נתרפא מטבילין אותו מידת ושני תלמידי חכמים עומדים על גביו, ומודיעין אותו מקצת מצות קלות ומקצת מצות חמורות. טבל ועלה - הרי הוא כישראל לכל דבריו.

אשה - נשים מושיבות אותה במים עד צוארה ושני תלמידי חכמים עומדים לה מבחוץ ומודיעין אותה מקצת מצות קלות ומקצת מצות חמורות.


Our Rabbis taught: In our time, if a person wants to become a convert, he is to be addressed as follows: What did you see that brings you to convert? Don't you know that, at the present time, Israel is persecuted and oppressed, despised, harassed and overcome by afflictions'?

If he replies, 'I know and yet am unworthy', he is immediately accepted, and is given instruction in some of the minor and some of the major commandments.

She is told of the transgressions of neglecting the mitzvot of Gleanings, the Forgotten Sheaf, the Corner and the Poor Man's Tithe.

He is also told of the punishment for the transgression of the commandments.

Furthermore, She is told: 'Please know that before you came to convert, if you ate chelev you would not have been punishable with karet. If you violated the laws of Shabbat, you would not have been punishable with stoning; but if you convert, and you eat helev you would be punished with karet. If you were you to violate the laws of Shabbat you would be punished with stoning'.

And as he is informed of the punishment for the transgression of the commandments, so is he informed of the reward granted for their fulfilment.

She is told, 'Please know that the world to come was made only for the righteous, and that Israel at the present time are unable to bear either too much prosperity. or too much suffering'. He is not, however, to be persuaded or dissuaded too much.

If he accepted, he is circumcised forthwith. Should any shreds which render the circumcision invalid remain, he is to be circumcised a second time.

As soon as he is healed, arrangements are made for his immediate immersion, when two learned men must stand by his side and acquaint him with some of the minor commandments and with some of the major ones.

When he comes up after his immersion he is deemed to be an Israelite in all respects.

In the case of a woman proselyte, women make her sit in the water up to her neck, while two learned men stand outside and give her instruction in some of the minor commandments and some of the major ones.

ת"ר: מעשה בנכרי אחד שבא לפני שמאי.

אמר לו: כמה תורות יש לכם?

אמר לו: שתים - תורה שבכתב ותורה שבעל פה.

א"ל שבכתב אני מאמינך ושבעל פה איני מאמינך גיירני ע"מ שתלמדני תורה שבכתב.

ער בו והוציאו בנזיפה.

בא לפני הלל גייריה יומא קמא א"ל א"ב ג"ד למחר אפיך ליה.

א"ל והא אתמול לא אמרת לי הכי א"ל לאו עלי דידי קא סמכת דעל פה נמי סמוך עלי:

שוב מעשה בנכרי אחד שבא לפני שמאי.

א"ל גיירני ע"מ שתלמדני כל התורה כולה כשאני עומד על רגל אחת. דחפו באמת הבנין שבידו

בא לפני הלל גייריה.

אמר לו דעלך סני לחברך לא תעביד זו היא כל התורה כולה ואידך פירושה הוא. זיל גמור.

שוב מעשה בנכרי אחד שהיה עובר אחורי בית המדרש ושמע קול סופר שהיה אומר (שמות כח, ד) ואלה הבגדים אשר יעשו חושן ואפוד אמר הללו למי אמרו לו לכהן גדול אמר אותו נכרי בעצמו אלך ואתגייר בשביל שישימוני כהן גדול בא לפני שמאי אמר ליה גיירני על מנת שתשימני כהן גדול דחפו באמת הבנין שבידו.

בא לפני הלל גייריה.

א"ל: כלום מעמידין מלך אלא מי שיודע טכסיסי מלכות. לך למוד טכסיסי מלכות.

הלך וקרא כיון שהגיע (במדבר א, נא) והזר הקרב יומת אמר ליה: מקרא זה על מי נאמר?

א"ל אפי' על דוד מלך ישראל.

נשא אותו גר קל וחומר בעצמו ומה ישראל שנקראו בנים למקום ומתוך אהבה שאהבם קרא להם (שמות ד, כב) בני בכורי ישראל כתיב עליהם והזר הקרב יומת גר הקל שבא במקלו ובתרמילו על אחת כמה וכמה.

It was taught in a barraita: A non-Jew came before Shammai. He asked , "How many Torahs do you have?" Shammai responded, "Two, the Written Torah and the Oral Torah."

The non-Jews said, "I believe in the Written Torah, but not in the Oral Torah. Convert me and teach me only the Written Torah." Shammai berated the non-Jew and chased him out.

The non-Jew came before Hillel and Hillel converted him.

One day Hillel taught him the alef-bet, and the next day he switched the names of the letters.

He said to Hillel, "Didn't you teach me the opposite yesterday?"

Hillel responded, "Just as you trust me in the instruction of letters, so to you must trust me in the instruction of Torah."

Another time a non-Jew came before Shammai and said, "I will convert if you can teach me the entire Torah while I stand on one foot."

Shammai pushed the non-Jew aside with the ruler that was in his hand.

The non-Jew came before Hillel and Hillel converted him.

Hillel said to him , "What is hateful to you, do not do to your neighbor, that is the entire Torah, the rest is just commentary, now go and study."

Another time a non-Jew was passing behind the Beit Midrash and heard the voice of the sofer who was saying, "These are the garments you shall make , a breastplate, and an ephod" (Exodus 28:4)...

The non-Jews asked, "Who are these garments for?" The sofer responded, "For the Cohen Gadol.

The same non-Jews said to himself, "I will go and convert so that they will make me the Cohen Gadol."

The non-Jew came before Shammai and said, "Convert me on the condition that you make me Cohen Gadol." Shammai pushed him aside with the ruler that was in his hand.

The non-Jew came before Hillel, and Hillel converted him.

Hillel said to him, "We cannot anoint someone unless they learn the ceremonies of kingship, go and learn the ceremonies of kingship. The new convert went and learned the ceremonies of kingship.

When he arrived at the verse, "and the common man that comes near shall be put to death" (Numbers 1:51), he asked, "Who is this verse speaking about?" Hillel answered him, "It's even relevant to David, Kind of Israel."

The new convert made himself a "kal v'chomer:" Israel are called Children of God, and out of God's love for them, they are called the first born children of God.

If even in regards to them it is said, "and the common man that comes near shall be put to death..." how much more so for me who comes to the Jewish people with his staff and bag.

(א) בשלושה דברים נכנסו ישראל לברית: במילה, וטבילה, וקרבן.

There are three ways in which someone enters the covenant: by circumcision, by immersion, and by a Temple offering

(ב) מילה היתה במצרים, שנאמר: "וכל ערל לא יאכל בו". מל אותם משה רבינו, שכולם ביטלו ברית מילה במצרים חוץ משבט לוי. ועל זה נאמר: "ובריתך ינצורו".

Circumcision as it was in Egypt, as it says, "Every uncircumcised person shall not eat of it (the Passover offering)." Moses our teacher circumcised them and everyone spurned the covenant in Egypt with the exception of the Tribe of Levi. On this it says, "Your covenant was withheld

(ג) וטבילה היתה במדבר קודם מתן תורה, שנאמר: "וקדשתם היום ומחר, וכבסו שמלותם". וקרבן, שנאמר: "וישלח את נערי בני ישראל, ויעלו עולות" – על ידי כל ישראל הקריבום.

Immersion was in the desert before receiving the Torah, as is said, "Sanctify yourselves today and tomorrow; wash your clothes." The offering, as is said, "Send the young ones of Israel to bring elevation offerings" - and everyone in Israel brought them

(ד) וכן לדורות כשירצה העובד כוכבים להכנס לברית, ולהסתופף תחת כנפי השכינה, ויקבל עליו עול תורה – צריך מילה וטבילה והרצאת קרבן. ואם נקיבה היא – טבילה וקרבן, שנאמר: "ככם כגר" – מה אתם במילה וטבילה והרצאת קרבן, אף הגר לדורות במילה וטבילה והרצאת קרבן.

Throughout the generations, any non-Jew who wants to enter the covenant and come in under the 'wings of the Presence of God' accepts upon him or herself the yoke of Torah - he needs circumcision, immersion and a Temple offering. If female, she needs only immersion and an offering, as is said "As for you, so for the foreigner." That's to say, just as you (entered via) circumcision, immersion and an offering, so too the foreigner (shall enter via) circumcision, immersion and an offering

(א) כיצד מקבלין גירי הצדק כשיבוא אחד להתגייר מן העכו"ם ויבדקו אחריו ולא ימצאו עילה אומרים לו מה ראית שבאת להתגייר אי אתה יודע שישראל בזמן הזה דוויים ודחופים ומסוחפין ומטורפין ויסורין באין עליהן אם אמר אני יודע ואיני כדאי מקבלין אותו מיד.

How do we accept righteous proselytes? When he comes to be converted, and the court investigates him but finds no ulterior motive, we say to him: "Why have you come to be converted? Don't you know that at this time Israel is harshly oppressed and harried, suffering terrible afflictions?" If he replied, "I know this, but I am not worthy" then we accept him immediately

(ב) ומודיעין אותו עיקרי הדת שהוא: ייחוד השם ואיסור עכו"ם - ומאריכין בדבר הזה. ומודיעין אותו מקצת מצות קלות ומקצת מצות חמורות ואין מאריכין בדבר זה. ומודיעין אותו עון לקט שכחה ופיאה ומעשר שני. ומודיעין אותו עונשן של מצות. כיצד? אומרים לו הוי יודע שעד שלא באת לדת זו אם אכלת חלב אי אתה ענוש כרת. אם חללת שבת אי אתה ענוש סקילה. ועכשיו אחר שתתגייר אם אכלת חלב אתה ענוש כרת. אם חללת שבת אתה ענוש סקילה. ואין מרבין עליו ואין מדקדקין עליו שמא יגרום לטרדו ולהטותו מדרך טובה לדרך רעה. שבתחלה אין מושכין את האדם אלא בדברי רצון ורכים וכן הוא אומר בחבלי אדם אמשכם ואחר כך בעבותות אהבה.

We inform him of the principles of the religion, which are the unity of God and the prohibition of idolatry, and we elaborate upon this at great length. And we inform him of a few light commandments and a few severe commandments, but we do not dwell upon this at length. We inform him of the transgressions regarding gleaning, the forgotten sheaf, the corner of field, and the tithe of the poor. And we inform him of the penalties for the commandments.

How is this done? We tell him: "Know that until you came to this religion, if you ate forbidden fat you were not liable to be punished with karet. If you violated the Sabbath, you were not liable to be stoned. But now, after you convert, if you eat forbidden fat you are liable to be punished with karet, and if you violate the Sabbath you are liable to be stoned." But we do not press him too much, and we are not exacting with him, lest this pressure cause him to leave the good path for the way of evil. For at first we must draw a person with soft, pleasing words, as it says, "I drew them with human ties" and then "with cords of love" Hosea 11:4.

(ג) וכשם שמודיעין אותו עונשן של מצות כך מודיעין אותו שכרן של מצות ומודיעין אותו שבעשיית מצות אלו יזכה לחיי העולם הבא ושאין שום צדיק גמור אלא בעל החכמה שעושה מצות אלו ויודען.

Just as we inform him of the punishments for the commandments, so do we inform him of their rewards. And we inform him that through keeping these commandments he will merit the life of the World to Come, and that the only perfectly righteous man is a wise person who keeps these commandments and understands them.

(ד) ואומרים לו הוי יודע שהעולם הבא אינו צפון אלא לצדיקים והם ישראל וזה שתראה ישראל בצער בעולם הזה טובה היא צפונה להם שאינן יכולין לקבל רוב טובה בעולם הזה כאומות שמא ירום לבם ויתעו ויפסידו שכר העולם הבא כענין שנאמר וישמן ישורון ויבעט.

So we say to him: "Know that the World to Come is kept hidden away for the righteous alone, and they are Israel. And although you see Israel suffering in this world, this is a good that is kept hidden away for them, because they cannot enjoy great good in this world like the other nations, lest their hearts become haughty and they err, thereby losing the reward of the World to Come, as it says, "And Jeshurun fattened and kicked" (Deuteronomy 32:15).

(ה) ואין הקב"ה מביא עליהן רוב פורענות כדי שלא יאבדו אלא כל העכו"ם כלין והן עומדין ומאריכין בדבר הזה כדי לחבבן אם חזר בו ולא רצה לקבל הולך לדרכו ואם קיבל אין משהין אותו אלא מלין אותו מיד ואם היה מהול מטיפין ממנו דם ברית ומשהים אותו עד שיתרפא רפואה שלימה ואחר כך מטבילין אותו.

But the Holy One, blessed be He, spares them from the the full extent of affliction, so that they do not perish. Rather, all the other nations will perish and they will still stand." And we elaborate on this matter at great length, in order that he find it pleasing.

If he reconsidered, and decided not to accept, he may go his own way. But if he accepted we do not keep him waiting, but rather circumcise him immediately, and if he was already circumcised we take drops of the blood of the covenant from him. We let him tarry until he is completely healed, and then we immerse him.

(ו) ושלשה עומדין על גביו ומודיעין אותו מקצת מצות קלות ומקצת מצות חמורות פעם שנייה והוא עומד במים ואם היתה אשה נשים מושיבות אותה במים עד צוארה והדיינין מבחוץ ומודיעין אותה מקצת מצות קלות וחמורות והיא יושבת במים ואח"כ טובלת בפניהם והן מחזירין פניהן ויוצאין כדי שלא יראו אותה כשתעלה מן המים.

Three judges stand over him and inform him of a few light commandments and a few severe commandments a second time, as he stands in the water.

If she was a woman, women sit her down in the water up to her neck, while the judges are outside. They inform her of a few light commandments and a few severe commandments while she sits in the water, and then she immerses before them, while they turn their faces away and leave, so that they cannot see her when she rises from the water.

(יז) כל העכו"ם כולם כשיתגיירו ויקבלו עליהן כל המצות שבתורה והעבדים כשישתחררו הרי הן כישראל לכל דבר ...

All idol worshippers who converted and accepted on themselves all the commandments of the Torah and slaves that are freed, they are surely like a native born Israelite in every way