Teshuvah for Real

רמב’’ם, פרק ראשון, הלכות תשובה, משנה תורה

כל מצות שבתורה – בין עשה, בין לא–תעשה – אם עבר אדם על אחת מהן, בין בזדון, בין בשגגה – כשיעשה תשובה, וישוב מחטאו, חיב. להתודות לפני האל ברוך הוא, שנאמר: ’’איש או אשה כי יעשו וגו׳. והתודו את חטאתם אשר עשו’’ – זה ודוי דברים. ודוי זה מצות עשה.

כיצד מתודין? אומר: אנא השם, חטאתי, עויתי, פשעתי לפניך ועשיתי כך וכך, והרי נחמתי ובשתי במעשי, ולעולם איני חוזר לדבר זה.

RaMBaM (1135-1204), Chapter 1:1, Teshuva Laws, Mishnah Torah

If a person transgresses any of the mitzvot of the Torah, whether a positive command or a negative command - whether willingly or inadvertently - when he repents from his sin, he must confess before God, blessed be, He as [Numbers 5:6-7] states: "If a man or woman commit any of the sins of man... they must confess the sin that they committed."

This refers to a verbal confession. This confession is a positive command. How does one confess? He states: "I implore You, God, I sinned, I transgressed, I committed iniquity before You by doing the following. Behold, I regret and am embarrassed for my deeds. I promise never to repeat this act again.

פרק שני

אי זו היא תשובה גמורה? זה שבא לידו דבר שעבר בו, ואפשר בידו לעשותו, ופרש ולא עשה מפני התשובה; לא מיראה ולא מכשלון–כח.

Chapter 2:1

Who has reached complete Teshuvah? A person who confronts the same situation in which she sinned when she has the potential to commit [the sin again], and, nevertheless, abstains and does not commit it because of his Teshuvah alone and not because of fear or lack of strength.

פרק ב:ד

מדרכי התשובה, להיות השב צועק תמיד לפני השם בככי ובתחנונים, ועושה צדקה כפי כחו. ומתרחק הרבה מן הדבר שחטא בו, ומשנה שמו, כלומר: אני אחר, ואיני אותו האיש שעשה אותן המעשים. ומשנה מעשיו כלן לטובה ולדרך ישרה, וגולה ממקומו; שגלות מכפרת עון. מפני שגורמת לו להכנע ולהיות עני ושפל–רוח.

Chapter 2:4

Among the paths of repentance is for the penitent to

a) constantly call out before God, crying and entreating;

b) to perform charity according to her potential;

c) to separate herself far from the object of her sin;

d) to change her name, as if to say, "I am a different person and not the same who sinned";

e) to change the behavior in its entirety to the good and the path of righteousness; and

f) to travel in exile from her home. Exile atones for sin because it causes a person to be submissive, humble, and meek of spirit.

Rachel Marder, Kol Emeth Teen Yom Kippur service, Oct. 4, 2014