Welcome to My House: The Beit Ha'mikdash as a Paradigm

רמב"ם הלכות שבת פרק ל

2. איזהו כבוד? זה שאמרו חכמים שמצוה על אדם לרחוץ פניו ידיו ורגליו בחמין בערב שבת, מפני כבוד השבת. ומתעטף בציצית. ויושב בכובד ראש מיחל להקבלת פני השבת כמו שהוא יוצא לקראת המלך. וחכמים הראשונים היו מקבצין תלמידיהן בערב שבת, ומתעטפים, ואומרים בואו ונצא לקראת שבת המלך.

3. ומכבוד השבת שילבש כסות נקיה, ולא יהיה מלבוש החול כמלבוש השבת...

4. אסור לקבוע סעודה ומשתה בערב שבת מפני כבוד השבת...

Rambam, Hilchot Shabbat

2. What is respect for Shabbat? Our rabbis teach us that it is a commandment on each person to wash their face, hands, and legs with warm water before Shabbat, so as to show respect for Shabbat. And should wear Tzitzit (or white clothing). Lastly, one should sit with a Kavanah, anticipating / accepting the Shabbat, as if he were greeting a king. The early rabbis would collect their students, and would put on their Tzitzit before Shabbat, to go out to greet the Shabbat king.

3. Additionally to respect the Shabbat, one should wear clean clothing, and weekday clothing should not be like Shabbat clothing.

4. One may not make a big meal or celebration on Erev Shabbat, due to respecting Shabbat.

רמב"ם הלכות תפילה ונשיאת כפים פרק ד

1. חמשה דברים מעכבין את התפלה אע"פ שהגיע זמנה, טהרת ידים, וכיסוי הערוה, וטהרת מקום תפלה, ודברים החופזים אותו, וכוונת הלב.

2.טהרת ידים כיצד? רוחץ ידיו במים עד הפרק ואחר כך יתפלל...

4. כוונת הלב כיצד? כל תפלה שאינה בכוונה כ אינה תפלה, ואם התפלל בלא כוונה חוזר ומתפלל בכוונה, מצא דעתו משובשת ולבו טרוד אסור לו להתפלל עד שתתיישב דעתו...

16. כיצד היא הכוונה? שיפנה את לבו מכל המחשבות, ויראה עצמו כאלו הוא עומד לפני השכינה. לפיכך צריך לישב מעט קודם התפלה כדי לכוין את לבו, ואחר כך יתפלל בנחת.

הלכות ציצית פרק ג

11. ובשעת התפלה צריך להזהר ביותר, פ גנאי גדול הוא לתלמידי חכמים שיתפללו והם אינם עטופים

Rambam, Hilchot Tefilah and Birchat Kohanim

1. Five things prevent Tefilah from being valid, even if it is said on time: purifying hands, covering nakedness, purity of location, being rushed, and Kavanah.

2. How must one wash their hands? He must wash his hands up to the joint, and then he may pray.

4. How does Kavanah [prevent Tefilah from being valid]? Any prayer that is not done with Kavanah is not prayer. If one prays without Kavanah, they must go back and pray again with Kavanah. If one finds himself disturbed or distracted, he may not pray, until his thoughts are settled.

16. How is Kavanah [achieved]? One should focus away from all other thoughts, and should see himself as if he is standing in front of G-d's presence. Therefore, one should sit for some time before praying in order to focus, and then pray calmly.

Hilchot Tzitzit

11. During prayer, one must be careful to put on Tzitzit. It is a disgrace for students and scholars to pray without wrapping in Tzitzit.

א"ל ריש גלותא לרב המנונא מאי דכתיב (ישעיהו נח, יג) ולקדוש ה' מכובד א"ל זה יוה"כ שאין בו לא אכילה ולא שתיה אמרה תורה כבדהו בכסות נקיה וכבדתו

Reish Galutah asked Rav Hamnunah: What does it mean that the day is holy to G-d and it is honored? Rav Hamnunah said to him: This refers to Yom Kippur, when you cannot eat or drink, and the Torah stills says we must honor it. We honor Yom Kippur by wearing clean clothing.

(יד) וְשָׂמַחְתָּ֖ בְּחַגֶּ֑ךָ אַתָּ֨ה וּבִנְךָ֤ וּבִתֶּ֙ךָ֙ וְעַבְדְּךָ֣ וַאֲמָתֶ֔ךָ וְהַלֵּוִ֗י וְהַגֵּ֛ר וְהַיָּת֥וֹם וְהָאַלְמָנָ֖ה אֲשֶׁ֥ר בִּשְׁעָרֶֽיךָ׃

(14) You shall rejoice in your festival, with your son and daughter, your male and female slave, the Levite, the stranger, the fatherless, and the widow in your communities.

אבל אינו נוהג אבילותו ברגל שנאמר (דברים טז, יד) ושמחת בחגך אי אבילות דמעיקרא הוא אתי עשה דרבים ודחי עשה דיחיד ואי אבילות דהשתא הוא לא אתי עשה דיחיד ודחי עשה דרבים

A mourner does not practice mourning (sit shiva) during a festival, as it is said: "And thou shall rejoice in your festival." If his mourning began before the festival, a positive commandment on the nation overrides a positive commandment on the individual. If his mourning began on the holiday, a positive commandment of the individual does not come and override a positive commandment on the nation.

Shabbat Holidays
כבוד ועונג שבת ושמחת בחגך
בית כנסת בית המקדש

?What is the inherent difference between Shabbat and our holidays

בית הכנסת שחרב אין מספידין בתוכו ואין מפשילין בתוכו חבלים ואין פורשין לתוכו מצודות ואין שוטחין על גגו פירות ואין עושין אותו קפנדריא שנאמר (ויקרא כו, לא) והשמותי את מקדשכם קדושתן אף כשהן שוממין

A synagogue that has fallen into ruins, they may not eulogize in it, nor twist ropes, nor spread nets [to trap animals], nor lay out produce on its roof [to dry], nor use it as a short cut, as it says, “And I will desolate your holy places” (Leviticus 26:31)—their holiness remains even when they are desolate.

ולא יכנס להר הבית במקלו ובמנעלו ובפונדתו ובאבק שעל רגליו ולא יעשנו קפנדריאורקיקה מקל וחומר

Nor may one enter the Temple Mount with his staff, his sandal, his wallet, and with the dust upon his feet ; nor may he use it as a short cut, and all the more so spitting [is prohibited there].

ואימא הר הבית דאסור במנעל לילפא ממנעל אבל (ב"ה) דשרי במנעל אדיליף ממנעל ולהיתר נילף מקפנדריא ולאסור אלא אמר רבא כי ביתו מה ביתו אקפנדריא קפיד אינש ארקיקה ומנעל לא קפיד אינש אף ב"ה קפנדריא הוא דאסור רקיקה ומנעל שרי:

Say that with reference to the Temple Mount where [the wearing of] a shoe is forbidden, let one derive [the prohibition against expectoration] from a shoe; but with reference to the synagogue where one is permitted [to wear] shoes, instead of deriving permission [to expectorate, by analogy] from a shoe, let him derive a prohibition [against expectoration, by analogy] from the short cut ! But, answered Rava : [The synagogue] is analogous to his own house — as a man is concerned about anybody using his house as a short cut but is not concerned about expectoration or [the wearing of] shoes, so also with the synagogue, as a short cut it is prohibited, but expectoration and [the wearing of] shoes are allowed.