Hadlakat Neir Shabbat

הלכות שבת פרק שלשים א. ארבעה דברים נאמרו בשבת שנים מן התורה ושנים מדברי סופרים והן מפורשין על ידי הנביאים. שבתורה- זכור ושמור. ושנתפרשו על ידי הנביאים- כבוד ועונג. שנאמר: "וקראת לשבת עונג ולקדוש ה' מכובד:"

Rambam Mishna Torah, Hilchot Shabbat 30:1. Four things are said of Shabbat - 2 are from the Torah and 2 from the words of our sages and they were explained by the Prophets. In the Torah, it is written Shamor v'Zachor. And it was interpreted by the Prophets, Kavod v'Oneg. As it is written, (Isaiah 53:13) "...and you will call the Shabbat "oneg" to sanctify God, the honored (kavod) one."

Gemara

הדלקת נר בשבת חובה.

The lighting of the lamp on the Sabbath is obligatory.

הלכות שבת פרק חמישי

א. הדלקת נר בשבת אינה רשות אם רצה מדליק ואם רצה אינו מדליק. ולא מצוה שאינו חייב לרדוף אחריה עד שיעשנה כגון עירובי חצרות או נטילת ידים לאכילה אלא זה חובה. ואחד אנשים ואחד נשים חייבין להיות בבתיהן נר דלוק בשבת.

Rambam Mishah Torah Hilchot Shabbat The lighting of Shabbat candles is not optional - i.e., if one wants to, he lights, and if one want to, he doesn't. And this isn't a mitzvah which one does not have to chase, such as Eruv Chatzerot or washing ones hand before eating - rather this is obligatory. And both men and women are obligated to have a candle lit in the home on Shabbat.

דכתיב (ישעיה נח) וקראת לשבת עונג, זו הדלקת הנר בשבת.

Midrash Tanchuma, Noach, siman 1 - It is written (Isaiah 58): "and you will call the Sabbath pleasurable (oneg)." This is the lighting of the candle on Shabbat.

תוספות על כ״ה ב, הדלקת נר בשבת: חובה. פי' במקום סעודה דחובה היא, שיסעוד במקום הנר משום עונג.

Tosefot on "Lighting the candle is obligatory": Meaning, lighting it in the place of the meal is the obligation, that he should dine in the place of the candle because of "oneg" - enjoyment.

רש"י על שבת כ״ה ב: חובה. כבוד שבת הוא, שאין סעודה חשובה אלא במקום אור.

Rashi Shabbat 25b. Obligatory - it is Kavod Shabbos, that a meal is not special except in a place of light.

הלכות שבת פרק חמישי

א. ... אפילו אין לו מה יאכל, שואל על הפתחים ולוקח שמן ומדליק את הנר שזה בכלל עונג שבת. וחייב לברך קודם הדלקה: ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם אשר קדשנו במצותיו וצונו להדליק נר של שבת. כדרך שמברך על כל הדברים שהוא חייב בהם מדברי סופרים.

Rambam Mishnah Torah, Laws of Sabbath, 5:1

Even if he doesn't have what to eat, he borrows wicks and takes oil, nand light the candle, as this is part of Oneg Shabbat (pleasure of Shabbat). And one is obligated to make a blessing before the lighing: Baruch Atah Hashem Elokeinu Meleckh ha'olam asher....le'hadlik ner shel Shabbat - in the way that one blesses on all things which he is obligated from the words of our sages.

הלכות שבת פרק שלשים ה. וצריך לתקן ביתו מבעוד יום מפני כבוד השבת. ויהיה נר דלוק ושולחן ערוך לאכול ומטה מוצעת שכל אלו לכבוד שבת הן:

Rambam Mishnah Torah, Laws of Sabbath, 30:5 And one must prepare his house while it is still daytime becuase of Kavod Shabbos. And a light should be lit, and the table set for eating, and the bed should be made, as all these are in honor (kavod) of Shabbos.

(ו) וְעַתָּה נַפְשֵׁנוּ יְבֵשָׁה אֵין כֹּל בִּלְתִּי אֶל הַמָּן עֵינֵינוּ.

But now our soul is dried away; there is nothing at all; we have nought save this manna to look to.

רש"י על שבת כ״ה ב: הדלקת נר בשבת - שלא היה לו ממה להדליק ובמקום שאין נר אין שלום שהולך ונכשל והולך באפילה:

Rashi on Shabbat 25b Lighting the Sabbath Candle: That he didn't have anything with which to light. And in a place where there is no candle, there is no "Shalom", that one walks and stumbles and walks in darkness.

Gemara

אמר רבא פשיטא לי נר ביתו ונר חנוכה נר ביתו עדיף משום שלום ביתו, נר ביתו וקידוש היום נר ביתו עדיף משום שלום ביתו.

Rava said: It's simple that [if he can afford either] a light for his home [i.e., for Shabbat] and the Chanukkah light, a light for his home is preferred, because of [considerations of] domestic tranquility. A light for his home and [wine for] sanctification of the day, a light for his home is preferred, because of domestic tranquility (shalom bayit);

סימן א

ילמדנו רבינו על כמה עבירות נשים מתות בשעת לדתן, כך שנו רבותינו על שלשה וכו' ושלשתן מן התורה, נדה דכתיב (ויקרא טו) ואשה כי יזוב, חלה (במדבר טו) ראשית עריסותיכם, הדלקת הנר דכתיב (ישעיה נח) וקראת לשבת עונג זו הדלקת הנר בשבת,

Midrash Tanchuma, Parshat Noach

Our Rabbis have taught us that for several transgressions women die at the time of childbirth. So did our Rabbi teach on the 3...and the 3 are from the Torah. Nidah (laws of family purity)...(2) separation of Challah...and (3) lighting of the candle, as it is written Isaiah 58, "And you shall call the Sabbath oneg..." - this refers to the lighting of the Sabbath candle.

אמר רב הונא: הרגיל בנר הויין ליה בנים תלמידי חכמים

Custom of saying blessing for children at time of lighting...

Shabbat 23b

R. Huna said: He who habitually practices [the lighting of] the lamp will possess scholarly sons;

(1) יהא זהיר לעשות נר יפה, ויש מכוונים לעשות שתי פתילות, אחד כנגד זכור ואחד כנגד שמור. הגה: ויכולין להוסיף ולהדליק שלושה או ארבעה נרות, וכן נהגו. האשה ששכחה פעם אחת להדליק, מדלקת כל ימיה שלושה נרות כי יכולין להוסיף על דבר המכוון נגד דבר אחר, ובלבד שלא יפחות.

Compare language of bracha with number of candles lit...

Shulchan Aruch 263:1

One should be careful to use a nice candle/lamp, and there are those that prepare two wicks (lamps), one for Zachor, and one for Shamor. Rama: and one can add and light 3 or 4 candles, and so is the practice. The woman that forgets once to light, she lights 3 candles for the rest of her day, since one can add on the intended number, but not take away.

What is the proper order of a bracha and mitzvah? "Bracha over l'asiyatan" עובר לעשייתן

Does hadlakat neirot follow this? Why?

Should lighting candles for Yom Tov be different? Why?