The Custom of Whipping on Erev Yom Kippur

Section 1 - Background

כל הקהל לוקים מלקות ארבעים אחר תפלת המנחה.

R' Yosef Caro (1488-1575)

The entire congregation are lashed forty times after Mincha.

ונוהגין באשכנז שכל הקהל לוקין מלקות מ' בב"ה אחר תפלת המנחה שמתוך כך יתן אל לבו לשוב מעבירות שבידו:

R' Yaakov ben Asher (c. 1269 - c. 1343)

The practice in Ashkenaz is that the whole congregation is lashed forty times in shul after Mincha so that they can direct their heart to repent from their sins.

R' Yosef Caro (1488-1575)

So writes the Rosh there.

רא"ש על יומא סימן כה
ונהגו באשכנז שאחר תפלת המנחה לוקין בבית הכנסת.

Rosh on Yoma, Section 25

Rabbeinu Asher (c. 1250–1327)

And the practice in Ashkenaz is that after Mincha we lash in shul.

Section 2 - Rationale

ומ"ש רבי' שמתוך כך יתן אל לבו לשוב מעבירות שבידו כ"כ הכלבו נהגו ללקות מלקות אחר הטבילה להכניע לבבם הערל ולהכינו לעבוד השם הנכבד והנורא באימה וביראה ותמהני למה לא כתב שהטעם מפני שמלקות מכפרת עון ואע"פ שאין לנו דיינים סמוכים כדי ללקות לפניהם וגם אין באין עדים שהתרו בו כדי לחייבו מלקות מ"מ כפרה מקצת הוא:

R' Yosef Caro (1488-1575)

And regarding what our Rabbi writes, that [the purpose of the lashes is] "so that they can direct their heart to repent from their sins", so writes the Kol Bo that the practice is to administer the lashes after immersion [in a mikveh] to subdue their impure heart and prepare [themselves] to worship the honoured and awesome God in fear and awe. And I am amazed [by this explanation]; why does he not write that the reason is because the lashes atone for [our] sin. And even though we do not have judges with [authentic] semicha to lash in front of, and witnesses do not come to warn to make one liable for lashes, nevertheless it is a bit of an atonement.

ונוהגין באשכנז שכל הקהל לוקין מלקות מ' וכו' כתב ב"י ותמהני למה לא כתב שהטעם מפני שמלקות מכפרת עון וכו' מיהו למה שנהגו ללקות מלקות כל דהו ואינו רק לזכרון למלקות דאורייתא אם כן בע"כ שאין עושין כן לכפרה אלא שמתוך כן יתן אל לבו לשוב מעבירות שבידו וק"ל:

R' Yoel Sirkis (1561-1640)

"The practice in Ashkenaz is that the whole congregation receives forty lashes in shul etc." The Beit Yosef writes: "I am amazed [by this explanation]; why does he not write that the reason is because the lashes atone for [our] sin etc."

However, our practice is to lash [with a whip of] minimal [size] and only as a remembrance for the lashes in the Torah. So one is compelled to say that this is not done for atonement, rather "so that they can direct their heart to repent from their sins", and this is thus established.

Section 3 - Should It Hurt?

הגה...ונהגו להלקות ברצועה כל דהוא דאינו רק זכרון למלקות ויקח רצועה של עגל...

R' Moshe Isserles (1530-1572)

Hagah: ...And it is customary to whip with a minimal strap because this (flogging) is merely a remembrance to the genuine flogging. One should take a strap of calfskin...

דרכי משה, אורח חיים תרז:ו:ד
ולי נראה דמלקות שלוקים בערב יו"כ אינו מכפר כלל דאינו מלקות כדרך שהיו לוקין בימיהם אלא לוקין עכשיו ברצועה כל דהו ואין כאן כפרה רק זכרון בעלמא שישוב מחטאיו, ולכן נוהגים ללקות ברצועה כל דהו. וכתב הכלבו נהגו לעשות הרצועה שמלקין בו מעגל ותפורות בעור החמור לפי שידע שור קונהו וחמור אבוס בעליו. ובמנהגים שלנו כתב וילקה לא עומד ולא יושב אלא מוטה ונלקה אומר אשמתי ובגדתי כו' והמלקה אומר ג"פ והוא רחום שהם ל"ט תיבות כמספר המכות. במהרי"ל כשהיה מהרי"ל נלקה היה שוכב עם פניו לצפון ואחוריו לדרום.

Darchei Moshe, Orach Chaim 607:6:4

R' Moshe Isserles (1530-1572)

It seems to me that the lashes administered on erev Yom Kippur do not at atone at all for they are not lashes in the way that they lashed in their days, rather the lashes now are done with a minimal strap and there is no atonement [in them], they are only a remembrance to repent from one's sins, and therefore our practice is to lash with a minimal strap. And the Kol Bo writes that the practice is to make the strap used to lash from calf-skin and the seam from donkey skin for “the ox knows his owner and the ass his master’s crib". And in our practices he writes that the one lashing does not stand or sit but rather bends, and the one being lashed says 'Ashamti ubagadati etc.', and the one lashing says three times 'Vehu rachum' for there are 39 words in accordance with the number of lashes. In the Maharil [it says] that when the Maharil was lashed he would lie with his face to the north and his back to the south.

דרישה, אורח חיים תרז:ו:ב
ז"ל ב"י ותמהני למה לא כתב שהטעם מפני שמלקות מכפרת עון ואע"ף שאין לנו דיינים סמוכים כדי ללקות לפניהם וגם אין באין עדים שהתרו בו כדי לחייבו מלקות מ"ם כפרה מקצת הוי עכ"ל. וכתב בדרכי משה ולי נראה דמלקות שלוקים בערו יו"כ אינו מכפר כלל דאינו מלקות כדרך שהיו לוקין בימיהם אלא לוקין עכשיו ברצועה כל דהו ואינו מייסרו כלל ואינו כפרה רק לזכרון בעלמא שישוב מחטאיו עכ"ל. והב"י פריך לפי מנהג ארצו שהמנהג בארץ ישראל עדיין שמלקין בעיוה"כ בפני ב"ד ככל דין מלקות, ולא ידע דבאשכנז אין מנהג זה, וואמת לא קשה מידי דהא בהדיא כתב רבינו שבאשכנז נוהגין וכו', ובאשכנז אין נוהגין אלא ברצועה כל שהוא, וק"ל.

Derisha, Orach Chaim 607:6:2

R' Yehoshua Falk (1555-1614)

The Beit Yosef writes thus: "And I am amazed [by this explanation]; why does he not write that the reason is because the lashes atone for [our] sin. And even though we do not have judges with [authentic] semicha to lash before, and witnesses do not come to warn to make one liable for lashes, nevertheless it is a bit of an atonement". And in Darchei Moshe [the Rema] writes, "It seems to me that the lashes administered on erev Yom Kippur do not at atone at all for they are not lashes in the way that they lashed in their days, rather the lashes now are done with a minimal strap and they do not inflict pain at all and there is no atonement [in them], they are only a remembrance to repent from one's sins." And the Beit Yosef challenges according to the practice of his land that the practice of Eretz Yisrael they still lash on erev Yom Kippur before a Beit Din as with the whole law of lashes, and he did not know that in Ashkenaz this is not the practice, and in truth the matter is not difficult, for [R' Caro] explicitly writes that 'in Ashkenaz the practice is etc.', and in Ashkenaz the practice is only to use a minimal strap.

נגיד ומצוה

וראיתי למורי ז"ל שלא היה מקפיד מאד בענין המלקות, כמו התענית, כי אין בדור הזה סמוכין ומומחין ואינו רק צער לבד לכן אין להקפיד כ"כ על זה, אך כל הפעמים כשהיה לוקה...

Negid Umitzvah

R' Yaakov Tzemach (?-1667)

I saw my teacher [the Arizal] was not very strict regarding lashes as with the fast, because in this generation we do not have [genuine judges with] semicha and experts and it is only [inflicting] pain, therefore we are not especially strict about [keeping] this. However, whenever he would lash...

הדס יש בו מרירות וריחו טוב ירמוז על הצער שהוא מדרכי התשובה, והוא שיצער אדם עצמו ושיסגף את גופו בתעניות ומלקיות ובגדרים רבים כפי מה שחטא ושיצטער כפי מה שנהנה, ועם זה יעלה ריחו לשמים.

R' Bahya ben Asher (1255-1340)

The myrtle branch has bitterness but a nice smell which hints that through pain comes the path of repentance, and that is that a person causes themselves to suffer and inflicts pain on their body with fasting and lashes and harsh fences in accordance with his sin and suffers in accordance with the pleasure he derived, and in this way he will ensure that his fragrance will waft heavenward.

ובעבור כי ראיתי דעות זרות, אומר אחד כי אין צריך לבעל תשובה רק עזיבה ניחום וידוי קבלה, ואין צריך לענות נפשו לקבל ייסורין דוגמת החטא שעשה, יסכר פי דוברי שקר. אמנם כונת התורה השלימה ודעת רבותינו ז"ל הנמשכין אחריה הוא, כי צריך כל בעל תשובה ללקות ולהתענות להצטער לפי ההנאה שקבל, לפום צערא אגרא, ולפום אגרא צערא:

R' Yeshayahu Horowitz [Shelah Hakadosh] (c. 1555-1630)

I have seen opinions expressed which claim that all that is needed is forsaking sin, remorse, confession and a resolution to do better in the future. Those people hold that there is no need to impose any sufferings on oneself in order to expiate for one's sins. I feel strongly that I must oppose such misconceptions. It is clearly the intent of the Torah and the position of all our sages who are loyal to the Torah that every repentant sinner has to flagellate himself, to fast, and to cause himself such pain as is commensurate with the severity of his sin and the satisfaction the sin had afforded him when he committed it.

נתקלקל בין בריעי בין במים פטור רבי יהודה אומר האיש בריעי והאשה במים:

If [the one being flogged] sullies himself, whether with excrement or with urine, he is exempt [from further lashes]. Rabbi Yehuda says [that the threshold of shame for men and women is different]: The man is [exempted if he sullies himself] with excrement, and the woman [is exempted even] with urine.

יפה ללב ח"ב או' י"א

ועוד ע"י שמתבייש לפני הב"ד המלקין אותו יתכפר לו להציל מדינה של גהינם כמ"ש בזוה"ק פ' וירא דק"ד ע"ב במדרש הנעלם.

Yafeh Lelev Part 2, 607:11

R' Rachamim Nisim Palagi (1813-1907)

And furthermore since one is embarrassed before the Beit Din, the one lashing him atones for him to save him from the judgement of Gehinnom, as is written in Zohar Hakadosh on Parashat Vayeira based on Midrash Hane'elam.

כל בו סי" סח ד"ה ונהגו

ונהגו ללקות מלקות אחר הטבילה להכניע לבבם הערל ולהכינו לעבוד השם הנכבד והנורא באימה וביראה... ומדכתב תורה ונקלה אחיך בעיניך ולא אמר ונלקה דרשו חכמים ז"ל שאם נתקלקל במעיו פטור.

Kol Bo Section 68, D'H 'Venahagu'

Anon (c. 14th C)

And the practice is to administer lashes after the immersion to subdue their impure heart and prepare [themselves] to worship the honoured and awesome God in fear and awe...and since the Torah writes "and your brother shall be debased before your eyes" and does not say "and shall be lashed", the Sages expound that if he sullies himself he is exempt.

Section 4 - Other Details

כל הקהל לוקים מלקות ארבעים אחר תפלת המנחה שמתוך כך יתן אל לבו לשוב מעבירות שבידו: הגה ונהגו שהנלקה אומר וידוים בשעה שנלקה והמלקה אומר והוא רחום יכפר עון וגו' ג"פ שהם ל"ט תיבות כנגד ל"ט מכות (מנהגים) . ונהגו להלקות ברצועה כל דהוא דאינו רק זכרון למלקות ויקח רצועה של עגל על דרך שנאמר ידע שור קונהו (כל בו) והנלקה לא יעמוד ולא ישב רק מוטה (מנהגים) פניו לצפון ואחוריו לדרום (מהרי"ל)

R' Yosef Caro (1488-1575)

The entire congregation receives forty lashes after the Minḥah Prayer, for because of it he will take to heart to turn away (and repent) from his transgressions.
Hagah: (1a) It was customary that the one being flogged say the confessions, vidduim, at the time that he was flogged, (1b) and that the flogger say, “And He (God) pities and will atone sins…” (Psalms 78:38), three times which equals thirty-nine words corresponding to the thirty-nine lashes, (Minhagim). (2a) And it is customary to whip with a little strap because this (flogging) is merely a remembrance to the genuine flogging. (2b) One should take a strap of calfskin, corresponding to the Biblical verse, “the ox knows his owner and the ass his master’s crib,” (Isaiah 1:3), (כל בו), (3a) The one who is flogged shall not stand nor shall he sit, but he should be in a slanting position, (מנהגים), (3b) with his face to the north and his rear should be to the south, (מהרי״ל).

Point 1 - Number

מלקות מ'. לאו דוקא אלא ל"ט:

R' Avraham Gombiner (c. 1635–1682)

Not exactly, rather 39

מתני׳ כמה מלקין אותו ארבעים חסר אחת שנא' (דברים כה, ב) במספר ארבעים מנין שהוא סמוך לארבעים ר' יהודה אומר ארבעים שלימות הוא לוקה והיכן הוא לוקה את היתירה בין כתפיו

MISHNA: With how many lashes does one flog [a person sentenced to receive lashes]? Forty less one, as it is stated: “[And he shall strike him before him, in accordance with his wickedness,] by number. Forty [he shall strike him, he shall not add]” (Deuteronomy 25:2–3). [This means]: A sum adjacent to forty. Rabbi Yehuda says: He is flogged with a full forty lashes. And where is he flogged the extra [lash]? Between his shoulders.

נגיד ומצוה

וראיתי למורי ז"ל שלא היה מקפיד מאד בענין המלקות, כמו התענית, כי אין בדור הזה סמוכין ומומחין ואינו רק צער לבד לכן אין להקפיד כ"כ על זה, אך כל הפעמים כשהיה לוקה היו מלקין אותו ד' מלקות כנגד ד' אותיות הוי"ה לא פחות ולא יותר, ואחר המלקות טבילה בסוד באנו באש ובמים.

Negid Umitzvah

R' Yaakov Tzemach (?-1667)

I saw my teacher [the Arizal] was not very strict regarding lashes as with the fast, because in this generation we do not have [genuine judges with] semicha and experts and it is only [serving the purpose of inflicting] pain, therefore we are not especially strict about [keeping] this. However, whenever he would lash, he would do four lashes, corresponding to the four letters of [God's name], no less and no more, and after the lashes he would immerse on the basis [of the verse] "we have endured fire and water"

הִרְכַּ֥בְתָּ אֱנ֗וֹשׁ לְרֹ֫אשֵׁ֥נוּ בָּֽאנוּ־בָאֵ֥שׁ וּבַמַּ֑יִם וַ֝תּוֹצִיאֵ֗נוּ לָרְוָיָֽה׃
You have let men ride over us;
we have endured fire and water,
and You have brought us through to prosperity.

Point 2 - Instrument

ס"ק י"א שנתעורר. דבמלקות היה גם רצועות של חמור כמבואר במכות דכ"ב משום שנאמר ידע שור קונהו וחמור אבוס בעליו משא"כ זה שאינו מלקות גמור ואינו בא רק לעוררו בתשובה די בזה לבד:

R' David Solomon Eibeschutz (1755-1812)

Awakened. For the lashes are also with straps of donkey, as explained in Makkot 22, because it says “the ox knows his owner and the ass his master’s crib.” By contrast, here [we are not doing real,] complete lashes, and it only comes to awaken us in repentance, so it is sufficient [to use a calf strap instead].

Point 3 - Positioning

פניו לצפון. נ"ל דה"ה איפכא עסי' ג' ס"ה עיין הגמ' דיומא...

R' Avraham Gombiner (c. 1635–1682)

It seems to me this is the opposite of what is in Section 3:5...

אם נפנה במקום מגולה שאין בו מחיצות יכוין שיהיו פניו לדרום ואחוריו לצפון או איפכא אבל בין מזרח למערב אסור: (ולהטיל מים בכל ענין שרי) (ב"י בשם הרמב"ם):

R' Yosef Caro (1488-1575)

If one defecates in an open place in which there are no partitions, he should orient himself to face south with his back to the north, or vice versa. However, east to west is forbidden. (With regards to urinating, any manner is allowed) (Beit Yosef in the name of Rambam)

פניו לצפון כו'. בלבוש כתב וה"ה איפכא פניו לדרום ולא ממעט אלא שלא יהא אחוריו למזרח או למערב שהם מקומו' שהשכינה שרויה שם. וקשה שהרי אנו כורעים ומשתחוים בי"כ נגד מזרח ולמה לא נעשה כן בוידוי ונ"ל דדוקא אמר שיהפוך פניו לצד צפון שעיקר חטא האדם הוא מחמת ממון וכתיב מצפון זהב יאתה ע"כ מכניע עצמו לאותו צד להודיע שמשם בא לו החטא כנ"ל נכון:

Face to the north etc. In the Levush it is written that the law is conversely that one should face south and only that one should not have their back to the east or west for those are places where the shechina rests. And there is a difficulty, for we bow and prostrate on Yom Kippur to the east, and why do we not do this in vidui. And it seems to me one should specifically face north because the crux of the sin of a man comes because of money, and it is written "By the north wind the golden rays emerge"; one should subdue themselves to that side to inform that one's sin comes from there, so seems correct to me.

Section 5 - Modern-Day

(כא) פניו לצפון וכו' - י"א שה"ה איפכא פניו לדרום ואחוריו לצפון ובא רק לאפוקי שלא יהא אחוריו למזרח או למערב שהם מקומות שהשכינה שרויה שם אבל הט"ז כתב דוקא יהפוך פניו לצפון שעיקר חטאת האדם הוא מחמת ממון וכתיב מצפון זהב יאתה ע"כ מכניע עצמו לאותו צד להודיע שמשם בא לו החטא ע"כ וכן נוהגין:

R' Yisrael Meir Kagan [Chofetz Chaim] (1838-1933)

Face to the north etc. - Some say that conversely, one's face should be to the south and their back to the north and [the Rema] only comes to say one should not have their back to the east or west, for these are places where the shechina rests. But the Taz writes that one should specifically face north because the crux of the sin of a man comes because of money, and it is written "By the north wind the golden rays emerge"; one should subdue themselves to that side to inform that one's sin comes from there, and so is the practice.

ונוהגין ללקות שלושים ותשע מכות ברצועה של עגל. ויכול לטבול וללקות מתי שירצה. אך כיון שנהגו להתוודות במנחה – טוב ללקות ולטבול קודם המנחה, כדי שהוידוי יהא בטהרה, ולאחר כפרה.

R' Yechiel Michel Epstein (1829-1908)

And the practice is to lash thirty-nine lashes with a calf-skin strap. And one can immerse and lash when they want. However, since the practice is to do vidui at mincha, it is good to do lashes and immerse before mincha, so one can do vidui in purity, and afterwards atonement.

יפה ללב ח"ג או' ד

ורבים נהגו שלא ללקות בו כיון שמחזיקין אותו ליו"ט כמ"ש הבאה"ט לעיל סי' ער"ד סק"ב.

Yafeh Lelev Part 2, 607:11

R' Rachamim Nisim Palagi (1813-1907)

Many have the practice not to lash since they hold [erev Yom Kippur is] like a Yom Tov, as the Be'er Heitev writes above in Section 274 sub-section 2.

פסקי תשובות, אורח חיים תרז
ורבים נהגו* שלא ללקות כיון שמחזיקין עיו"כ ליו"ט, וכן מובא בשם האר"י ז"ל...

*...וכ"כ" באורחות רבנו ח"ב עמ" ר" שהחזו"א והגרי"י קניבסקי זצ"ל לא נהגו כלל ללקות בעיו"כ.

...ובן אסור להלקות את אביו וכן תלמיד לרבו, ואם אין אחר ואביו או רבו מבקשים ממנו שילקה יש לדון להתיר**.

** שו"ת שבט הקהתי ח"ד סי" קס"ו עיי"ש נימוקיו ושכן נוהגים בהרבה מקומות שתלמיד מלקה את רבו עפ"י ציוויו.

Piskei Teshuvot, Orach Chaim 607

R' Simcha Rabinowitz (?-)

And many* have the practice not to lash since they hold that erev Yom Kippur like a Yom Tov. And so it is brought in the name of the Arizal


*...and in Orchot Rabeinu Pt. 2 p. 200 it is written that the Chazon Ish and the Gaon R' Yaakov Yisrael Kanievsky did not have the practice to do any lashings on erev Yom Kippur.

...And a son is forbidden to lash his father and so too a student his Rav, but if there is no-one else and the father or Rav asks for him to lash, some allow that**.

** Shu't Shevet Hakehati, Pt. 4 Section 166 see there his notes. And it is the practice in many places that the student hits the Rav at his instruction.

יש שנהגו ללקות שלושים ותשע מלקות אחר תפילת המנחה, כדי להתעורר מתוך כך לשוב בתשובה. והנלקה היה עומד מוטה, והמלקות על גבו. בעת המלקות, המלקה היה אומר פסוק 'והוא רחום' שלוש פעמים, ועל כל מילה נותן מכה. והלוקה נהג לומר וידוי שלוש פעמים בעת שלקה. ולא היו המלקות חזקות, אלא הלקו ברצועה כל שהיא, כדי להזכיר את עניין המלקות (רמ"א ושו"ע או"ח תרז, ו). כיום רק מעטים נוהגים לקיים מנהג זה.

R' Eliezer Melamed (1961-)

Some had the custom of undergoing thirty-nine lashes after Minḥa, to inspire them to repent. The person being whipped would bend forward, and the person administering the lashes would strike him on the back while reciting the verse “Ve-hu raḥum” (Tehilim 78:38) three times. He would administer one lash with each word. The lashes were not strong. It was done with any type of string or strap and meant to recall the punishment of lashes (SA and Rema 607:6). Nowadays, only a small number of people have this practice.

And Finally

מא) ועוד עי"ש סדר ותיקין ד' מיתות ב"ד דהיינו תחלה מלבישין אותו שק מכף רגל ועד קדקדו וסוקלין אותו בב' או ג' אבנים קטנים והמתייסר נוטל אבן גדולה ומכה על לבו ומכריז החכם ככה יעשה לאיש שהכעיס והקניט את בוראו אוי לנו מיום הדין וכו' וסדר שריפה מדליקין נר של שעוה ומטיפין תחת השק על בשרו ג' או ד' טיפות עד שרואין אותו שהוא נרתע ומכריז החכם וכו' כנז' וסדר ההרג בעודו מליבש השק משכיבין אותו בקרקע וסוחבין אותו ג' או ד' בחורים הולכה והובאה ומכריז החכם וכו' כנז' וסדר החנק חונקין אותו בין שניהם באזור א' על גרונו או הוא עצמו בשתי ידיו והוא יושב על ברכיו ומכריז החכם וכו' כנז' וקודם הסקילה יאמר המתיסר רבש"ע אם חטאתי לפניך ופגמתי באו' יו"ד של הוי"ה ובאו' א' של אדני ונתחייבתי בדינך הצדק סקילה הריני מקבל עלי סקילה וקודם השריפה יאמר ופגמתי באו' ה' ראשונה של הוי"ה ובאו' ד' של אדני וכו' וכן קודם ההרג יאמר באו' ו' ובאו' נ' וקודם החנק באו' ה' אחרונה של הוי"ה ובאו' יו"ד של אדני וכו' כנז' יעוש"ב. וכן מנהג חסידי בית אל יכב"ץ אשר בעיר קדשינו ירושת"ו בכל עיוה"כ אחר תפלת שחרית מלקין לכל אחד ד' פעמים מלקות ואח"כ עושין לו ד' מיתות ב"ד על סדר הנז':

R' Yaakov Chaim Sofer (1870-1939)

See there the order of the four court-administered deaths. They would start by wearing a bag from their foot up to their head and they would stone him with two or three small stones. And the one being hurt takes a big stone and hits it on his heart and the chacham announces 'Such is done to the man who angers and spites his creator, woe to us from the day of judgement etc.'. And the order of 'burning' is that they light a wax candle and under his bag, on his flesh, they place three or four drops [on him] until they see that he is flinching, and [then] the chacham announces [as above]. And the order of 'beheading' is that while he is still in the bag they lie him on the ground and three or four people drag him to and fro and the chacham announces [as above]. And the order of strangulation is that they strangle him between two of them in one area on his throat or he himself does it with two hands, and he sits on his knees and the chacham announces [as above]. And before the stoning, the one being hurt says, 'Master of the world, if I have sinned before you and blemished before you with the letter yud of H-V-Y-H and the letter aleph of adonai and made myself liable by your righteous judgement of stoning, behold I accept upon myself stoning...And this is the practice of the chasidei beit el in our holy city Jerusalem every erev Yom Kippur after shacharit they lash everyone four times and afterwards they do the four court-administered deaths in the aforementioned manner.

Really Finally

שמתוך' כו'. עיין בפ"ק דברכות ז' א':

R' Eliyahu ben Shlomo Zalman [Vilna Gaon] (1720-1797)

See the firs chapter of Brachot, 7a.

וְאָמַר רַבִּי יוֹחָנָן מִשּׁוּם רַבִּי יוֹסֵי: טוֹבָה מַרְדּוּת אַחַת בְּלִבּוֹ שֶׁל אָדָם יוֹתֵר מִכַּמָּה מַלְקֻיוֹת. שֶׁנֶּאֱמַר: ״וְרִדְּפָה אֶת מְאַהֲבֶיהָ וְגוֹ׳ וְאָמְרָה אֵלְכָה וְאָשׁוּבָה אֶל אִישִׁי הָרִאשׁוֹן כִּי טוֹב לִי אָז מֵעָתָּה״. וְרֵישׁ לָקִישׁ אָמַר, יוֹתֵר מִמֵּאָה מַלְקֻיוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר: ״תֵּחַת גְּעָרָה בְמֵבִין מֵהַכּוֹת כְּסִיל מֵאָה״.

And Rabbi Yoḥanan said in the name of Rabbi Yosei: A single regret in one’s heart is preferable to many lashes, as it is stated: “And she chases her lovers, [but she does not overtake them; she seeks them, but she will not find them;] and she will say ‘I will go and return to my first husband; for it was better for me then than now’” (Hosea 2:9). [Remorse is more effective than any externally imposed punishment listed in the verses that follow (Hosea 2:11–19).] And Reish Lakish said [remorse is] preferable to one hundred lashes, as it is stated: “A rebuke enters deeper into a man of understanding than a hundred lashes to a fool” (Proverbs 17:10).