Not Sleeping on Rosh Hashana

Section 1 - Background

אוכלים ראש כבש לומר נהיה לראש ולא לזנב וזכר לאילו של יצחק: הגה יש מדקדקים שלא לאכול אגוזים שאגוז בגימטריא חט ועוד שהן מרבים כיחה וניעה ומבטלים התפלה (מהרי"ל) והולכין אל הנהר לומר פסוק ותשליך במצולות ים כל חטאתינו וגומר (מנהגים) וגם נוהגים שלא לישן ביום ראש השנה (ירושלמי) ומנהג נכון הוא:

R' Moshe Isserles (1530-1572)

There are those who are careful not to eat nuts, as the word "egoz" in gematriah [is equal to the value of] chet (sin). They also cause a lot of excess saliva and phloem and cause abrogation of prayers. They also go to a river and say the verse: And Thou wilt cast all their sins into the depths of the sea (Micah 7:19). There are also those who do not sleep during Rosh Hashana during the day (Yerushalmi), and this is the correct thing to do.

דרכי משה הקצר אורח חיים סימן תקפג
בירושלמי דראש השנה האי מאן דדמיך בריש שתא דמיך מזליה ולכן נזהרים שלא לישן בראש השנה.

Darchei Moshe Orach Chaim Section 583

R' Moshe Isserles (1530-1572)

The Yerushalmi in Rosh Hashana teaches that one who sleeps on Rosh Hashana, his mazal will sleep. Therefore we are careful not to sleep on Rosh Hashana.

אבן שועב, ראש השנה ד"ה וזה הענין

והרמב"ם [הל' תשובה פ"ג ה"ד] ז"ל כתב כי בתקיע' השופ' יש רמז לדין כמו עורו ישנים מתרדומתכם ר"ל כי השעה צריכה הערה כמו שנ' אם יתקע שופר בעיר וגו' ומכאן כתבו בירו' שאסור לאדם לישן בר"ה כדאמרינן התם הך בר נש דדמיך בריש שתא ועוסקין בדיניה לעיל שהוא מורה עצלות דכתיב מה לך נרדם.

Ibn Shuib, Rosh Hashana

Rav Yehoshua ibn Shuib (c. 1280-1340)

And the Rambam writes that with the sounding of the shofar there is a hint to judgement, like waking the sleeping ones from their slumber, meaning that the hour requires awakening, as it says, "When a ram's horn is sounded in a town, do the people not take alarm". From here it is written in the Yerushalmi that it is forbidden for a person to sleep on Rosh Hashana, as it says there, how can someone go to sleep while being judged when he is being judged above, [and sleeping] shows laziness, as it is written, "why do you slumber".

כתב בספר אבן שועב בשם הרמב"ן [הרמב"ם] [הל' תשובה פ"ג ה"ד] ז"ל כי בתקיעת שופר יש רמז לדין כמו עורו ישנים מתרדומתכם ר"ל כי השעה צריכה הערה כמו שנאמר אם יתקע שופר בעיר ועם לא יחרדו מכאן כתוב בירושלמי שאסור לאדם לישן בר"ה כדאמר התם איך בר נש דדמיך בריש שתא ועוסקים בדיניה ועוד י"ל כי הוא מורה עצלות כדכתיב מה לך נרדם וגו' עכ"ל

R' Yoel Sirkis (1561-1640)

It is written in the Sefer Ibn Shuib in the name of the Rambam that with the sounding of the shofar there is a hint to judgement, like waking the sleeping ones from their slumber, meaning that the hour requires awakening, as it says, "When a ram's horn is sounded in a town, do the people not take alarm". From here it is written in the Yerushalmi that it is forbidden for a person to sleep on Rosh Hashana, as it says there, how can someone go to sleep while being judged when his life is hanging in the balance? Additionally, some say it shows laziness, as it is written, 'why do you slumber'.

מטה משה חלק חמישי אות תתכא
נוהגין שלא לישן שינת צהרים בראש השנה, ויש קצת סמך למנהג מהא דאמרינן בירושלמי על חד בר נש דדמיך בריש שתא ודיינין יתיה, ומנהג אבותינו תורה הוא ואין לשנות

Mateh Moshe Pt. 4 Sub-Section 821

R' Moshe ben Avraham of Przemysl (c. 1550-1606)

Our practice is not to sleep in the afternoon of Rosh Hashana, and there is a small basis for this minhag from what is said in the Yerushalmi that one who sleeps on Rosh Hashana and is being judged [etc.], and the practice of our forefathers is Torah and one should not deviate from it.

(ס"ק ו) שלא כו'...ר"ל אם האדם עוסק בד"ת או תפלה. מעורר למלאך שלו למעלה להתפלל עליו. משא"כ כשישן א"כ גם בהיותו ער ובטל אינו מעורר המלאך:

R' Shmuel Lowe (1720-1806)

...meaning if one is engaged in Torah or prayer, it awakens his angel above to pray for him. But this does not happen when he is asleep, and so too if one is awake but idle it does not awaken the angel.

מטה יהודה תפג:ז

ויש נותנין טעם אחר לנוהגין שלא לישן, משום דשינה היא אחד משישים במיתה דקי"ל סימנא מילתא, וכי היכי דנזהרין לאכול דברים טובים דיש בהן סימן לטובה, הכא נמי יש ליזהר מלעשות דברים שסימנם לרעה.

Mateh Yehuda 483:7

R' Yehuda Ayash (1688-1760)

And some give another reason for those who have the practice not to sleep, [namely] because sleep is one sixtieth of sleep [Brachot 57b], for we have established [the concept of a] siman, where we are careful to eat good things which have a good siman, here too some are careful to refrain from doing things where they are a bad siman.

נוהג כצאן יוסף, מנהגי ראש השנה אות טז עם. ער
איתא בירושלמי חד בר נש דדמיך בריש שתא ודיינין יתי" מזלי" ניים וכו", עיין שם, לפיכך נוהגין שלא לישן בר"ה דמזל שלו ישן ואינו יכול ללמוד סניגור בשבילו. ועוד דכשישן נשמתו עולה למעלה ופן ואולי יתחייב בדין ויעכב שם...

Nohag Ketzon Yosef, Minhagei Rosh Hashana, Sub-Section 16, p. 270

R' Yosef Yuzfa (?-1828)

In the Yerushalmi it says one who sleeps on Rosh Hashana and is being judged his mazal sleeps etc., see there, therefore our practice is not to sleep on Rosh Hashana because [if one were to sleep] one's mazal sleeps and cannot advocate for you. And furthermore when one is asleep their soul ascends upwards and perhaps one will be liable for judgement and it will stay there...

מקור חיים להחבות יאיר, סי תקפג
פן יחלום חלום רע

Mekor Chaim, Section 583

R' Yair Bacharach (1639-1702)

In case you dream a bad dream

מטה יהודה תפג:ז

דכיון דקיימא לן דבימות החול אסור לישן ביום יותר משינת הסוס שהוא שיתין נשמי, אע"פ שאין אנו נזהרין בשאר ימות השנה, ראוי להיזהר בימי התשובה, וכגון הא סימן תר"ג דיש ליזהר מפת של עכו"ם אע"פ שאינו אלא חומרא בעלמא, וכל שכן בשינה שהיא אסורה מעיקר הדין. ולפי זה בכל עשרת ימי תשובה יש ליזהר, והרמ"א דנקט ראש השנה לרבותא אע"פ שהוא יום טוב.

Mateh Yehuda 483:7

R' Yehuda Ayash (1688-1760)

Since we have established that on weekdays it is prohibited to sleep more than a horse's sleep which is 60 shitin nishmei (Succah 26b), although we are not careful about this on the other days of the year, it is fitting to be careful on the days of teshuva, like in Section 603 (where it says) some are careful about pat akum (in the aseret yemei teshuva) even though it is only a stringency, and all the more so with sleep which is prohibited by the fundamental law. And based on this some are careful through all the aseret yemei teshuva, and the Rema gave the example of Rosh Hashana to teach that it is included even though it is a Yom Tov.

Section 2 - Is it Even in the Yerushalmi?

דמשק אליעזר תקפ"ג:יד

בירושלמי כו' [גם הר"ם מביא זאת מירושלמי ובעניי לא מצאתי וה' יאיר עיי']

Damasek Eliezer 583:14

R' Shmuel Landa (1750-1834)

[The Rema brings this custom not to sleep on Rosh Hashana] from the Yerushalmi [and the Ram brings this from the Yerushalmi too but I have not been able to find it. Hashem should enlighten me.

מהר"ץ חיות, מגילה יב:

ולא מצאתי שום רמז בירושלמי וגם במדרש ובילקוט לזה וגם בתרגום לא מצאתי רמז לזה...עוד הרבה מאמרים מהירושלמי שהיו נוכח עיני הראשונים ונאבד מאתני ולדוגמא אציג איזה מהם...רמ"א או"ח סי' תקפ"ג הביא בשם הירושלמי האי מאן דדמיך בריש שתא דמיך מזליה לא נמצא אצלנו.

Maharatz Chayut, Megillah 12b

R' Tzvi Chayut (1805-1855)

And I have not found any hint [of this] in the Yerushalmi, or in Midrash or Yalkut, and also in Targum I have not found a hint to this...[there are] many more statements from the Yerushalmi which were before the Rishonim but have been lost, and I will bring a few examples of this...the Rema in OC Section 583 brings in the name of the Yerushalmi that one who sleeps on Rosh Hashana sleeps on their mazal and this is not found in our [versions].

אמרי בינה בתוך כל ספרי מהר"ץ חיות, ירושלים תשי"ח כרך ב' עמ' תתצ"א – תתצ"ח

דע ידידי, כי הקדמונים היו רגילים לכנות כל המדרשים והפסיקתות וילמדנו בשם "ירושלמי", ולא דקדקו בלשונם, ומי יודע באיזה מדרש מן המדרשים אשר נאבד מאתנו

Maharatz Chayut, Imrei Binah

R' Tzvi Chayut (1805-1855)

Know my dear one, that the earlier authorities were accustomed to call all the Midrashim and Pesiktot and learn from them as the "Yerushalmi", and they were not precise in their language, and who knows in which Midrash of the Midrashim that are lost to us [something may have appeared]

R' Ezra Schwartz, The Minhag of Not Sleeping on Rosh HaShana [Based on R' Gedaliah Oberlander Issur Sheina B’Rosh HaShana (Ohr Yisrael, Volume 25 pp 176-187)]

Although it is highly unlikely that RAMA was in possession of the derashot of ibn Shuib,* the same Yerushalmi is cited by RAMA in his Darkei Moshe as the source for the prohibition to sleep on Rosh HaShana.

*The derashot of R’ Yehoshua ibn Shuib were first printed in Constantinople in 1523. The first printed Eastern Eurpean edition was Crackow 1573-1575 after RAMA was no longer alive.

R' Ezra Schwartz, The Minhag of Not Sleeping on Rosh HaShana

Many have noted, however, that this Yerushalmi does not appear in the versions of Yerushalmi that we possess. (1) It is entirely possible that it was found in the Yerushalmi on Kodshim which is missing, or the Yerushalmi on Nidda that is incomplete. (2) Alternatively, some suggest that Rishonim refer to Midrashim that originate in Eretz Yisrael as Yerushalmi. (3) A further suggestion posits that there was a book which many Rishonim drew upon titled the Sefer haYerushalmi and when citations are quoted from a Yerushalmi that we do not have, they originate in this work.*

*...Yaackov Zussman in Tarbitz volume 65 feels he uncovered fragments of a Yerushalmi of German origin that may be part of the Sefer Yerushalmi...It remains unclear however, how a Spanish Rishon like R’ Yehoshua ibn Shuib would have this German manuscript of the Yerushalmi.

ספר ברוך שאמר לרב ברוך הלוי עפשטיין (מחבר פירוש תורה תמימה על התורה):

...כתב הרמ"א בזה הלשון "יש נוהגים שלא לישון ברה"ש ביום", עכ"ל. והראו מקור לזה מירושלמי "האי מאן דדמיך בריש שתא דמיך מזליה" ,ובירושלמי שלפנינו ליתא, ולא לפלא הוא, כי הרבה מאוד ענינים ומסכתות שלמות מירושלמי שהיו לפני הראשונים חסרים אצלנו מסבת גלותנו הארוך והנדודים והטלטולים הקשים....

Baruch Sheamar

R' Baruch Epstein (1860-1941)

...the Rema writes, "Some have the practice not to sleep on Rosh Hashana in the day". And he indicated the source for this was from the Yerushalmi, "One who sleeps on Rosh Hashana, his mazal will sleep". And in the Yerushalmi before us this [statement] is not found, but this is not puzzling, for many matters and complete tractates from the Yerushalmi which were before the Rishonim are not with us due to our long exile and the harsh wandering and travails [we have been through]...

ספר ברוך שאמר לרב ברוך הלוי עפשטיין (מחבר פירוש תורה תמימה על התורה):

...אך מה שקשה לי מה שהבינו בלשון "דמיך" עניין שינה, בעוד שבכל מקום שבא בירושלמי הלשון דמיך מורה על מיתה...ולכן נראה, דכוונת מאמר זה שהביאו מירושלמי האי מאן דדמיך בריש שתת דמיך מזליה - מי שמת ברה"ש סימן הוא שכלה ואפס מזלו להגן עליו כמר בשאר בני אדם שמזלם מגין עליהם לחיות - ותו לא מידי.

Baruch Sheamar

R' Baruch Epstein (1860-1941)

...But I have a difficulty regarding how we understand the language of damich to relate to sleep, when in every place where the language of damich is brought in the Yerushalmi it relates to death...[brings multiple examples]...and therefore it seems that the intent of the statement we quoted from the Yerushalmi is that one who dies on Rosh Hashana, his mazal dies, meaning that one who dies on Rosh Hashana, it is a siman that his mazal is destroyed and null to protect him as for others where their mazal protects them to life.

Section 3 - The Pro Sleep Position - The Maharam

ומהר"מ היה רגיל לישן כמו בשאר י"ט תשב"ץ מצאתי כ"כ בהגהות דמהר"ש לוריא.

R' Yoel Sirkis (1561-1640)

And the Maharam was acustomed to sleep as on other Yamim Tovim. Tashbetz. I found it written similarly in the Hagahot of MHR"S Luria.

אמר אביי...[לעולם] יהא רגיל למיחזי בריש שתא קרא ורוביא כרתי וסילקא ותמרי

Abaye said: ...a person should always be accustomed to seeing [these] on Rosh HaShana: Squash, and fenugreek, leeks, and chard, and dates.

ספר כלבו סימן סד

וכן היה רגיל לעשות הר"ם ואינו נזהר לאכול שומין ואגוזים ולא שום דבר.

Kol Bo Section 64

Anonymous (c. 13th C)

And the [Maharam] was accustomed to [eat traditional foods on Rosh Hashana like gourds], but he was not careful about [not] eating garlic, nuts or anything [else].

הרבה דברים הותרו לפעמים שהם דומים לנחש ולא מדרך נחש חלילה אלא דרך סימן לעורר בו לבבו להנהגה טובה והוא שאמרו ליתן על שלחנו בליל ראש השנה קרכס"ת קרא רוביא כרתי סלקא תמרי...וכדי שלא ליכשל בהם לעשות דרך נחש תקנו לומר עליהם דברים המעוררים לתשובה...

R' Menachem Meiri (1249-1315)

There are sometimes things permitted which are similar to omens but not in the way of omens God forbid, rather as a siman to awaken one's heart to act well. And this is [the basis for] what they said to put on one's table on Rosh Hashana night KRKS"T, squash, feungreek, leeks, chard and dates...and in order that we do not err in treating them as an omen, they established that we say things to awaken us to repentance...

פרי חדש סי' תקפג אות ב
אבל מהר"ם היה רגיל לישן כמו בשאר י"ט ע"כ וכן אנו נוהגין אע"פ שיותר נכון לא לישן

Pri Chadash 583:2

R' Chizkiya de Silva (1659-1698)

But Maharam was accustomed to sleep as on other Yamim Tovim. And this is our practice even though it is better not to sleep.

Section 4 - Limitations

Heter 1 - Day 2

מועד לכל חי יב:לא
ואין להקל אפילו ביום שני דיומא אריכתא הוא ושניהם שוים...

Moed Lekol Chai, 12:31

R' Chaim Palagi (1788-1868)

And we are not lenient even on the second day because [Rosh Hashana] is one long day (yoma arichta) and the two [days] are equivalent...

נוהג כצאן יוסף, מנהגי ראש השנה אות כג, עמ" רעג
מותר לישן ביום שני דר"ה דהא כבר נגמר דינו

Nohag Ketzon Yosef, Minhagei Rosh Hashana, Sub-Section 16, p. 270

R' Yosef Yuzfa (?-1828)

It is permitted to sleep on the second day of Rosh Hashana for the judgement has already concluded

Heter 2 - Night-time

ויש לנו לתת טעם מפני מה השינה מותרת בליל ר"ה ומאי שנא ביום דאסור עד אחר המוסף כיון שיום קדוש הוא מבואו דהיינו מצאת הכוכבים בלילה שלפניו ונראה כי בלילה מותר כי לילה הוא סוד המלכות כנודע ואין בה סוד בחי' שינה בר"ה אדרבה היא מאירה ביתר שאת שהקב"ה מגלה עוז מלכותו ויושב על כסא המשפט לדון בשמים ממעל ועל הארץ מתחת ומכיון שאין בה בחי' שינה מותר לישן אבל ביום שהוא בחי' הנהגה מדה במדה...

R' Yisrael Hopstein (1737-1814)

And it falls to us to provide a reason why sleep is permitted at night on Rosh Hashana but is prohibited in the daytime until after Mussaf since the day is holy from nightfall on the preceding night. And it seems that it is permitted at night because night is the foundation of kingship as is known, and there is no bechinah of sleep on Rosh Hashana, on the contrary it illuminates even more that God reveals might and kingship and sits on the throne of law to judge in heaven above and on the earth below. And since there is no bechina of sleep it is permitted to sleep. But in the day, which is a bechina of action, measure for measure...

נתעי גבריאל לר"ה פס"ז הערה לז
והעיד כ"ק אדמו"ר מצאנז כלעויזענבורג זצ"ל שזקינו הגה"ק מצאנז זי"ע קיים כפשותו מאמר הירושלמי שלא ישן כלל בר"ה אף בלילות.

Netai Gavriel to R'H, Ch. 17 Note 37

R' Gavriel Zinner

And the admor m'Sanz Klausenberg testified that his grandfather the gaon hakadosh m'Sanz upheld the plain meaning of the statement in the Yerushalmi​​​​​​​ not to sleep at all on Rosh Hashana, even in the nights.

Heter 3 - Early Morning

אין ישנים ביום ראש השנה, וצריך להזהר שיתעורר משינתו בלילה קודם עלות השחר

R' Yosef Chaim (1835-1909)

We do not sleep on Rosh Hashana, and one must be careful to awake from their sleep at night before dawn.

טל) שם בהגה. וגם נוהגין שלא לישן וכו' וא"כ ראוי הוא דכשיעלה עמוד השחר יתגבר כארי ויקום ממטתו ולא לחזור לישן ומכ"ש דשעה א' היא התחלת ג' שעות הראשונות שבהם הקב"ה יושב ודן את העולם. מט"י.

R' Yaakov Chaim Sofer (1870–1939)

And if so it is fitting that at dawn one should strengthen themselves like a lion and arise from their bed and not go back to sleep. And all the more so in the first hour which is the start of the first three hours when God sits and judges the world. Mateh Yehuda.

אימת רתח אמר אביי בתלת שעי קמייתא כי חיורא כרבלתא דתרנגולא כל שעתא ושעתא מחוור חיורא כל שעתא אית ביה סורייקי סומקי ההיא שעתא לית ביה סורייקי סומקי

When [is God] angry? Abaye said: During the first three hours [of the day], when the crest of the rooster whitens. [The Gemara asks: Doesn’t its crest] whiten each and every hour? [The difference is that] every other hour there [remain] red streaks [surayekei] [in the rooster’s crest, whereas at] that hour there are no red streaks.

מטה אפרים תקפ"ד:א
נוגהים ששמש ביהכנ"ס קורא בעוד לילה כמו שעה קודם עלות השחר כדי דבעת האיר היום יהיו כולם בביה"כ" ויש לזרז גם הילדים מעת שהגיעו לחינוך שישכימו ג"כ.

Mateh Ephraim 584:1

R' Ephraim Zalman Margoliot (1762-1828)

The practice is that the Shul attendant calls while it is still night, around an hour before dawn, so that when the day is light everyone is in Shul. And some alert the children from the time they reach teachable age to get up [too].

הליכות שלמה, פרק ראשון, שינה בראש השנה, כג
אע"ף שאמרו (רמ"א סי" תקפ"ג ש"ב בשם ירושלמי) "מאן דדמיך בריש שתא דמיך מזליה", לא נהגו להשכים משום כך קודם עלות השחר או הנץ החמה*, **.

* ואף דמשמעות הפוסקים (עיין מטה אפרים סי' תקפ"ד ס"א ועוד) דלקיים דברי הרמ"א יש לקום מן השינה קודם עלות השחר, לא נהגו כן בזמננו, וסמכינן דכל שישן כדרכו בכל יום ה"ז נמשך אחר שינת הלילה, ולא אמרו אלא בשוכב לישן לכתחלה ביום.

** רשימות. ועיין בס' מטה יהודה סי' תקפ"ג סק"ז שנסתפק בדבר זה והוכיח מהיוצא מסוכתו לישן בביתו מפני הגשמים דבעלות השחר חייב לשוב לסוכתו, דה"ה בנד"ד. אכן דעת רבנו דגבי סוכה נמי אין צריך לקום בעלות השחר אלא בזמן הקימה הרגיל. וכן אמר לשואלים בנד"ד וכדמות ראי' יש לזה מהדין הנ"ל דסוכה, ובדורות הקודמים שאני, דהיו רגילים לקום משנתם בשעה מוקדמת מאד, ולכן הקפידו על כך בר"ה, משא"כ בדורותינו.

Halichot Shlomo, Chapter 1, Sleep on Rosh Hashana, 23

R' Shlomo Zalman Auerbach (1919-1995)

Although they said (Rema Section 583:2 in the name of the Yerushalmi) "One who sleeps on Rosh Hashana, his mazal sleeps", it is not our practice to get up early before dawn or sunrise*.

* And although the decisors imply (see Mateh Efrayim Section 584:1 and others) that to uphold the words of the Rema some rise from sleep before dawn, this is not the practice in our times. And we rely [on the argument that] all who sleep as normal every day, that follows from sleeping at night, and [the prohibition] only applies to lying down to sleep initially in the daytime.

** And see in Mateh Yehuda Section 583:7 who is in doubt about this. And he brought a proof from one who leaves his succah to sleep in his home because of the rain, where at dawn he is obligated to return to his succah, [with the suggestion being] that the same would apply in our case. So the opinion of Rabbeinu regarding succah is that one also does not need to get up at dawn, rather only at the time they would regularly get up. And so was said to questioners in our case and the like (so there is) a proof from this regarding succah, and in earlier generations it was different, for they would regularly get up from sleep at a very early time, and therefore they were particular about [also doing] this on Rosh Hashana, in contrast to our generation.

Heter 4 - Post-Chatzot

ושלא לישן. האר"י אמר שאחר חצות מותר לישן שכבר נתעורר המלאך ע"י התפלות והתקיעות

R' Avraham Gombiner (c. 1635-1682)

The Ari says that after chatzot it is permitted to sleep since the angel has already been woken by the prayers and shofar-blasts.

אלף למטה תקצח:א
ומ"ש שהאר"י ז"ל היה ישן אחר חצות הלואי שיהי' ביכלתנו לעשות כמעשהו בהקיץ אחד מני אלף ממה שהוא ז״ל היה מתקן בשינתו.

Elef Lemateh 598:1

R' Ephraim Zalman Margoliot (1762-1828)

And regarding [the statement that] the Arizal slept after chatzot, halevai that it should be in our capacity when awake to do a thousandth of what he could do when asleep.

לה) ואפשר דגם מהר"ם שהיה רגיל לישן היינו אחר חצות היום כמ"ש באו' שאח"ז שהרי בר"ה מתעכבים בתפלה ואח"כ עושין סעודה ולומדים איזה דבר וא"כ מוכרח שכבר עבר חצות ולא הוצרך לבאר לפי שהדבר מובן ממילא.

R' Yaakov Chaim Sofer (1870-1939)

And it is possible that the Maharam who was accustomed to sleep would do so after chatzot, after the time, for on Rosh Hashana we are in prayer and then eat and learn something and thus inevitably it is after chatzot and he did not need to explain this since the matter is understood and automatic.

מטה יהודה תפג:ז

וגם נוהגים שלא לישן ביום ראש השנה, הטעם יש אומרים דמראה עצמו כאילו אינו חושש לדין שדנין אותו למעלה וצריך שיהיה ניעור שיראה בעצמו שהוא ירא וחרד מאימת הדין, ואע"ג דמתכבסין ומסתפרין בערב ראש השנה להראות שאנו בטוחים, אפשר דביום הדין שאני. מיהו למש"כ הלבוש ז"ל בטעם ההלל, לפי שהוא בתחילת היום שיושבין לדון והשינה סתמא היא אחר חצות, יש להקל. ומטעם זה השמיט הלבוש מנהג זה ולא הזכירו, דאזיל לטעמיה הנזכר. אלא דיש לחלק דשמא שינה גריעא טפי.

Mateh Yehuda 483:7

R' Yehuda Ayash (1688-1760)

And it is also the practice not to sleep on the day of Rosh Hashana. The reason, some say, is that [one who sleeps] shows themselves to be unconcerned by the judgement being adjudicated above, and one has to be awake and see oneself as being in awe and trembling in fear of the judgement. And although we dress nicely and cut our hair on Rosh Hashana eve to show that we are confident [we will be judged favourably], it is possible that it is different on the day of judgement [itself]. However, according to what the Levush writes regarding the reason [we do not say] Hallel, [namely] that since it is the start of the day when we sit in judgement, and sleep [in daytime] is generally after chatzot, there are grounds to be lenient. And on the basis of this rationale, the Levush omits this practice and does not mention it, because he follows his stated rationale. But some distinguish in case sleep is different.

ואם יש לו כאב הראש או שאר מיחוש שמוכרח לישן ביום, יתאפק וישן אחר חצות היום:

R' Yosef Chaim (1835-1909)

If one has a headache or some other ailment which compels them to sleep in the day, one should hold themselves back and sleep after midday.

Heter 5 - Napping

טעמא דקרא, ראש השנה, ע. קעה
תיבת דמיך הוא תרגום שכיבה...י"ל דדוקא בשוכב לישן יש קפידא אבל המתנמנם בישיבה וכיו"ב אין קפידא בזה...

Taima Dekra, Rosh Hashana, p. 175

R' Chaim Kanievsky (1928-2022)

The word damech means lying down...[so] some say there is only an issue with sleeping lying down, but not with napping while seated and the like.

ולאחר האכילה יקבע עצמו ללמוד ואם ראשו כבד עליו יישן מעט אם א"א לו בלא זה ויש נוהגים לגמור כל תהלים...

R' Avraham Danzig (1748-1820)

And after eating one should fix [time] to learn and if their head is heavy they can sleep a little if they cannot do without. And some have the practice to finish all of Psalms.

Section 5 - Psak

ושלא לישן. האר"י אמר שאחר חצות מותר לישן שכבר נתעורר המלאך ע"י התפלות והתקיעות ובב"ח כת' שהר"ם ישן בר"ה והיושב בטל כישן דמי:

R' Avraham Gombiner (c. 1635-1682)

And the Arizal says that after chatzot it is permitted to sleep since the angel is already awakened by the prayers and shofar-blasts. And the Bach writes that the [Maharam] would sleep on Rosh Hashana. And one who sits idle is like one who sleeps.

(ט) שלא לישן וכו' - משום דאיתא בירושלמי מאן דדמיך בריש שתא דמיך מזלי'. והאר"י ז"ל אמר שאחר חצות מותר לישן שכבר נתעורר המלאך ע"י תפלות ותקיעות וב"ח כתב שהר"מ היה ישן בר"ה. ויושב בטל כישן דמי...

R' Yisrael Meir Kagan [Chofetz Chaim] (1838-1933)

Not to sleep etc. - Because it says in the Yerushalmi that one who sleeps on Rosh Hashana, his mazal sleeps. And the Arizal says that after chatzot it is permitted to sleep since the angel is already awakened by the prayers and shofar-blasts. And the Bach writes that the [Maharam] would sleep on Rosh Hashana. And one who sits idle is like one who sleeps...

שער הציון, ס"ק י

דבמקום הדחק בודאי נוכל לסמוך על הנהגת הר"מ.

Shaar Hatzion, Sub-Section 10

R' Yisrael Meir Kagan (1838-1933)

And in a difficult situation one can certainly rely on the practice of the [Maharam].

יש נוהגים שלא לישן ביום ראשון דראש השנה ביום, על פי הירושלמי. והאריז"ל אמר דאחר חצות, ואחרי התקיעות – יכולים לישן. ויושב ובטל – כישן דמי...שחרית נכנסין לבית הכנסת בהשכמה...

R' Yechiel Michel Epstein (1829-1908)

Some have the practice not to sleep on the first day of Rosh Hashana in the day, based on the Yerushalmi. And the Arizal says that after chatzot, and after the shofar-blasts, one can sleep. And one who sits idle is like one who sleeps...at shacharit we enter shul at hashkama