'טֶרֶם מַכָּה צִיץ רְפוּאָה פָרָח'
הרקע ההיסטורי של המגילה ומשמעותו
לתיארוך סיפור המגילה ישנה משמעות רבה הנוגעת למסרים החבויים של המגילה. ברור שאחשוורוש נמנה עם מלכי פרס של האימפריה האחמנית [330-539 לפנה"ס]. אימפריה זו שהיו בה עשרה דורות של מלכים ראשיתה בכורש שגבר על הבבלים [בשנת 539 לפנה"ס]. חז"ל הציעו שהתקופה שבה הסיפור מתרחש היא לפני הצהרת כורש ולפני בניית המקדש. בפרקי דרבי אליעזר מובאת דעתו של רבי אליעזר שאחשוורוש הוא המלך הרביעי בשושלת האחמנית, ולפי זה אחשוורוש מאוחר יותר מהגישה המקובלת בחז"ל והוא מלך לאחר שכבר נחנך הבית השני. בדומה לכך הדעה המקובלת כיום במחקר מזהה את אחשוורוש עם חשיארש שכונה בפי היוונים כסרכסס [485-466 לפנה"ס]. שמו הפרסי של המלך דומה ביותר לשמו העברי, בעיקר בצורת הכתיב שבאה בסוף המגילה – 'וישם המלך אחשרש מס על הארץ'. ההיסטוריון היווני הרודוטוס מתאר את השושלת הפרסית-האחמנית בצבעים עזים. הוא מתאר את חשיארש כמלך השטוף בתאוות נשים ויין, דבר שמתאים מאד לתיאור אחשורוש כפי שעולה מהמגילה. והוא אף מציין שהוא ישב בשושן בארמון מפואר, ומלך מהודו ועד כוש. בנוסף, בעיר הבבלית "ספר" התגלתה תעודה מנהלית שבה נמסר שבתקופת המלך הנידון היה פקיד גבוה מן העיר שושן ששימש גזבר מלכותי, ושמו marduka המזכיר כמובן את מרדכי היהודי. אם אמנם אחשורוש הוא חשיארש הרי שסיפור המגילה מתרחש כמאה שנים לאחר חורבן בית ראשון, וחשוב עוד יותר – כשלושים שנה לאחר חנוכת המזבח של בית שני. ממילא מתברר שאנשי שושן, ובתוכם גם מרדכי ואסתר, לא היו בין היהודים ששבו לארצם בימי שיבת ציון. בעוד היישוב היהודי בארץ נאבק על קיומו, על חייו ועל בניית בית המקדש, יושבים יהודי שושן ונהנים מסעודות פאר שמארגן המלך לכל דרי העיר.
כזכור, מצבם של שבי ציון היה קשה הן מהבחינה הפוליטית והדתית והן מהבחינה הכלכלית. והנה, במקביל למלחמת הקיום שלהם מנהלים יהודי שושן חיים פורחים ומלאים כל טוב. בתחילת סיפור המגילה לא ניכרת שום אפליה של יהודי שושן. ואדרבה, חלקם מגיעים למשרות בכירות בשלטון הפרסי ובנותיהם אף נישאות למלכות. במדרשי חז"ל המתח בין בית המלך אחשורוש לבית המקדש, או אם נרצה – בין יהודי שושן ליושבי ארץ ישראל, עולה בכמה דרשות. ישנן זיקות ספרותיות בין ארמון אחשוורוש ובין המשכן והמקדש בירושלים. גם בתיאור המשתה שנעשה בבית המלך המגילה מעלה בתודעת הקורא את בית המקדש. נראה שהמקדש בירושלים צריך לעמוד בתודעת הקורא כאלטרנטיבה לתיאור בית המלך בשושן. שתיית היין וההתפארות המוגזמת בעושר ובכבוד מובאים כאנטיתזה למלכות ה'. מאווירת העליצות שבה מתוארים משתאות המלך עובר הקורא לתחושת יגון וחורבן. הצבעים העזים של המשתה שבקריאה גלויה מוסיפים הוד לסיפור, הופכים לפתע לסימני שבר של העם היהודי. לזיכרון המקדש ולזיכרון יהודי שושן הנהנים מסעודת המלך ולא עוזרים לאחיהם ששבו לארצם.
[הרב י' גרוסמן, אסתר – מגילת סתרים, עמ' 12-21]
מבנה המגילה ומשמעותו
עיון במגילה מלמדנו כי המגילה בנויה בשיטת: "טרם מכה – ציץ רפואה פרח" (מתוך פיוטו של ריה"ל לפורים). רק עם סיום קריאת המגילה מתבררת למפרע משמעותם של כל הסיפורים והמאורעות המסופרים בפרקי המגילה. רק לאחר ראיית התמונה בשלימותה משנת שליש למלך אחשורוש עד שנת שתים עשרה למלכו, מצטרפים כל הפרטים לפסיפס שלם, ומתבררת תרומתו של כל פרט ופרט לנס הסופי. הרעיון של "ונהפוך הוא" משמש כמוטיב עיקרי במגילה, כפי שנראה במהלך הלימוד. המגילה כולה מתחלקת לשני חלקים מנוגדים. המצב שמתואר בחלק השני מהוה ניגוד גמור למצב המתואר בחלק הראשון. הצגת הדברים בצורה זו מחייבת אותנו לברר באיזה רגע חל המהפך, ומהי נקודת המרכז של המגילה, המחלקת אותה לשני חלקים, מקבילים ומנוגדים.
[הרב מ' סבתו]
נציג כאן אפוא את מבנה המגילה, ונלמד את המגילה לאור ההקבלות בין חלקיה:
א. פתיחה – מלכות אחשוורוש
ב. שני המשתאות שעורך אחשוורוש [א']
ג. אסתר באה לפני המלך ומעלימה את זהותה היהודית [ב']
ד. תיאור גדולת המן [ג']
ה. הפלת הפור, נתינת הטבעת להמן וכתיבת האיגרות הראשונות. מרדכי קורע בגדיו ומתענה עם היהודים [ג'-ד',א-ג]
ו. משתה אסתר הראשון [ה']
ז. המן מתייעץ בביתו עם קרוביו וזרש אשתו, המייעצים על תליית מרדכי [ה',ט-יד].
ח. נדדה שנת המלך – מעשה הסוס [ו'].
ט. המן מתייעץ בביתו עם קרוביו וזרש אשתו, המבשרים על נפילתו לפני מרדכי [ז',יב-יד].
י. משתה אסתר השני, המן נתלה על העץ שהכין למרדכי [ז'].
יא. נתינת הטבעת למרדכי, כתיבת האיגרות השניות. מרדכי לובש בגדי מלכות [ח']
יב. תיאור גדולת היהודים ומרדכי [ט',ג-יא]
יג. אסתר באה לפני המלך, ומבקשת יום נוסף בשושן [ט',יב-יז]
יד. שני משתאות שערכו היהודים [ט',יז-לב].
טו. תיאור מלכות אחשוורוש [י']
שאלות
1.
א| המגילה פותחת בתיאור מפורט של שני המשתאות שעשה אחשוורוש – לכל שריו ועבדיו [א-ד] ולכל העם הנמצאים בשושן [ה-ח]. מהי סיבת המשתאות הללו?
ראו את דברי ראב"ע:
'רבים אמרו כי עשה משתה בעבור שחשב כפי חשבונו וראה שלא יגאלו ישראל, וי"א ששקט ממלחמות, וי"א שנשא ושתי'.
נסו להכריע בשאלה זו מהתיאור בתחילת הפרק [א-ג]. מהו אופיה של התרבות המשתקפת בפרק?
ב| לצמד המשתאות בתחילת המגילה יש מקבילה בסופה – שני ימי הפורים שקבעו היהודים זכר לנס.
עמדו על היחס בין המשתאות. – במה נבדלים משתאות היהודים ממשתאות אחשוורוש? עיינו היטב בתיאור ימי השמחה [ט',יט,כב].
על היחס בין שני הצמדים ראו גם את דברי הרב מ' סבתו:
לאנשי שושן היה גורם נוסף לגזירה, "מפני שנהנו מסעודתו של אותו רשע"... נמצא, בעוד שעם ישראל חטא חטא אחד, חטאה שושן בכפלים. מן הדין שאף תשובתם תהיה כפליים. ואמנם, מלבד מסירות נפשו של מרדכי שבאה לתקן את חטא ההשתחוויה לצלם, מוצאים אנו במגילה תשובה נוספת של שושן בלבד. "ותאמר אסתר להשיב אל מרדכי, לך כנוס את כל היהודים הנמצאים בשושן וצומו עלי ואל תאכלו ולא תשתו שלשת ימים לילה ויום" [ד', טו-טז]. הוי אומר, בעוד שמרדכי באי השתחוויתו להמן, מתקן את חטא ההשתחוויה לצלם של כל עם ישראל, מתקנים אנשי שושן על ידי הצום את חטא המשתה. יבוא צום שלשת ימים של היהודים הנמצאים בשושן ויכפר על חטא משתה שבעת ימים שנעשה לכל העם, הנמצאים בשושן. בצום זה מחזקים אנשי שושן את כוחה של אסתר הבאה במסירות נפש אל המלך אשר לא כדת, לבקש על עמה. ואם חטאה שושן בכפליים, ושבה בכפליים, מן הדין שגם תתנחם בכפליים. הוא אשר אומרת אסתר למלך: "אם על המלך טוב ינתן גם מחר ליהודים אשר בשושן לעשות כדת היום" [ט',יג]. בעוד שהיהודים אשר בכל מדינות המלך נקהלו ועמוד על נפשם ו נ ו ח מאויביהם ... ביום שלשה עשר לחודש אדר, הרי שהיהודים אשר בשושן נקהלו בשלושה עשר בו ובארבעה עשר בו. הבדל זה אף הונצח לדורות: "על כן היהודים הפרזים היושבים בערי הפרזות עושים את יום ארבעה עשר לחודש אדר שמחה ומשתה ויום טוב", ואילו היהודים המוקפים עושים (כדברי הגמרא) את יום חמשה עשר בו.
2.
האגרות הראשונות והאחרונות: רעיון 'ונהפוך הוא' מתגלה בבירור מהשוואת נוסח האגרות של המן ושל מרדכי.
שתיהן מנוסחות בדיוק באותה לשון, אך בהיפוך שמות המכים והמוכים. עיינו בפירושו המקורי והמפתיע של ראב"ע – מהי משמעות ההיפוך באיגרות לפי פירושו?
'יש לשאול למה כתב מרדכי להרוג שונאי היהודים ורב [=מספיק] לו ולהם שימלטו. דע כי חכם גדול היה, והנה אחשורוש אמר לו עשה כל מה שתוכל כדי למלט עמך, כי הספרים הראשונים שכתב המן נכתבו בשמי ונחתמו בטבעתי לא אוכל להשיבם כי כן דת מדי ופרס. והנה הוצרך מרדכי לכתוב כן: דעו שהמלך צוה להמן שהיה משנה למלך שיכתוב כתב בשם המלך ונתן לו המלך טבעתו לחתום בה שיהרגו היהודים את אויביהם בשלשה עשר לחדש אדר, והנה המן הפך הדבר שיהרגו היהודים ביום הנזכר, וכאשר ידע המלך מחשבתו הרעה תלהו על העץ על אשר שלח ידו ביהודים הפך רצון המלך. והנה העד הנאמן שנתלה המן וצוה המלך להכתב ספרים אחריה ונחתמו בטבעתו כרצונו הראשון, וזהו ונהפוך הוא'.
למרות הדמיון בין שתי האיגרות שימו לב להדגשות החוזרות בהקדמה לאיגרת מרדכי [ח',יא], ובתיאור הביצוע [ט',י,טו,טז].
3.
עלייתו של המן: החל מהופעתו הראשונה במגילה עולה המן מעלה מעלה. עקבו אחר שלבי עלייתו – בכבוד ובגאווה: כיצד מתואר המן בפרק הראשון [לפי חז"ל, ממוכן הוא המן]? מהו מעמדו וכיצד הוא מקדם את עצמו? כיצד מכשיר בכך המן עצמו את הדרך למפלתו?
בפרק השלישי הוא ממשיך ומגיע עד לדרגת משנה למלך: "אחר הדברים האלה גדל המלך אחשורוש את המן בן המדתא האגגי וינשאהו וישם את כסאו מעל כל השרים אשר אתו" [ג', א]. כיצד משפיע מעמדו על תפיסתו העצמית? כיצד הוא מגיב על הפגיעה בכבודו?
בשלב הבא פונה המן למלך – מה משמעות נתינת הטבעת וכיצד מהווה שלב זה התקדמות נוספת בעלייתו?
4.
פרק ד' מתאר את המפגש בין מרדכי לאסתר על רקע גזירות המן, ומשמש מעין ציר מרכזי סמוי לעלילה. במהלך הפרק מגיע המתח לשיא, ובו מתחילה גם התפנית החיובית לטובת עם ישראל. הפרק כולל בעיקרו דו שיח ארוך ומפותל בין מרדכי לאסתר. אולם מבעד לקפלי הדברים ניבט תהליך גיבוש הזהות שעוברת אסתר, הקרועה בין ארמון המלוכה המפואר והמנותק, לבין עמה השרוי במצוקה קשה.
א| בשלב הראשון [א-ד] מודגש הפער העמוק בין מרדכי לאסתר. כיצד מסמל ההבדל הפיזי והחיצוני את הפער הנפשי ביניהם? התייחסו לנקודות הבאות: מדוע בא מרדכי עד שער המלך בלבוש שק? מדוע מתחלחלת אסתר, ומהו המצב הנפשי המשתקף בתגובתה? תנו דעתכם לכך שזהו הפסוק היחיד בפרק בו מכונה אסתר 'המלכה'.
ב| בשלב האחרון [יג-טז] מגיע המתח לשיאו – ה'תפאורה' בדמות נערות אסתר והתך שנזכרו בשלבים הקודמים - נעלמת, נסו לחשוב מה סיבת הדבר? מרדכי מביע כאן את השורשים האמוניים של הסיפור באופן הגלוי ביותר בכל המגילה: אילו יסודות אמונה עולים מדברי מרדכי לאסתר?
ג| כיצד מבקשת אסתר להתגבר על הפער שהתגלה בתחילת הפרק? בחנו את הניגוד בין הצום ובין המשתאות הרבים הגודשים את המגילה לכל אורכה. כיצד הוא תורם למערכת הניגודים העולים במגילה בין שתי התרבויות?
הרחבה: מי כמוך ואין כמוך – רבי יהודה הלוי
הפיוט "מי כמוך ואין כמוך", אותו חיבר ר' יהודה הלוי, מושר בשבת "זכור", השבת הקודמת לפורים, ברוב הקהילות הספרדיות. רוב הפיוט מגולל את סיפור מגילת אסתר ומשבח את ה' על נפלאותיו.
הפיוט מכיל ארבעה פרקים: שלושת הפרקים הראשונים מספרים בעיקר את סיפור המגילה, תוך שימוש במאות חלקי פסוקים וברעיונות מדרשיים ותלמודיים. הפרק האחרון פותח במצוות חג הפורים, ועובר לתיאור קריעת ים סוף ושירת הים.
[מתוך אתר 'הזמנה לפיוט']
במהלך הפיוט מתוארת עליית אסתר במילים 'טֶרֶם מַכָּה צִיץ רְפוּאָה פָרָח', ובכך מנסח רבי יהודה הלוי את העיקרון היסודי החורז את המגילה, עליו עמדנו בדף.
מי כמוך ואין כמוך – רבי יהודה הלוי
וַיְהִי בִּימֵי אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ
מֶלֶךְ הֻקָם עָל כִּבְרוֹשׁ
נִשָּׂא וָרָם עַל כָּל קָצִין וָרֹאשׁ
וַה' הֵנִיחַ לוֹ
זִמֵּן בִּשְׁנַת שָׁלֹשׁ לְמַלְכוּתוֹ
לְהַרְאוֹת לְכָל עֲבָדָיו תְּכוּנָתוֹ
וְאַבְנֵי נֶזֶר מִתְנוֹסְסוֹת עַל אַדְמָתוֹ
וְעַפְרוֹת זָהָב לוֹ
חֵלֶק לְכָל בְּנֵי שׁוּשָׁן נָתַן
וְהִקְדִּישׁ קְרוּאָיו כְּחָתָן
בַּחֲצַר גִּנַּת בִּיתָן
אִוָּהּ לְמוֹשָׁב לוֹ
טָעַם עֲשׂוֹת רְצוֹן כָּל אִישׁ וְיִצְרוֹ
וְאֵין אֹנֵס לְאִישׁ יַיִן עֲבָרוֹ
וְלָתֵת לְכָל שׁוֹאֵל דֵּי מַחְסֹרוֹ
אֲשֶׁר יֶחְסַר לוֹ
יַחַד אֻסְּפוּ כָּל הַנִּדְרָשִׁים
גַּם וַשְׁתִּי הַמַּלְכָּה עָשְׂתָה מִשְׁתֵּה נָשִׁים
וּמִשְׁתֵּה הַנָּשִׁים כָּאֲנָשִׁים
שִׁבְעַת יָמִים יִסְפְּרוּ לוֹ
כְּטוֹב לֵב הַמֶּלֶךְ בַּיָּיִן
אָמַר לְהָבִיא לְפָנָיו אֶת יְפַת הָעָיִן
וַתְּמָאֵן בִּדְבָרוֹ לֵאמֹר אָיִן
הֵעֵזָּה פָנֶיהָ וַתֹּאמֶר לוֹ
לַקְּרוֹבִים אֵלָיו הַיּוֹשְׁבִים עֲלֵי כָן
שָׁאַל וַיִּעָצֵהוּ מְמוּכָן
הוּא הָמָן לְפֻרְעָנוּת מוּכָן
לִבּוֹ יִקְבָּץ אָוֶן לוֹ
מֹעֲצוֹתָיו כַּדָּת נְתוּנוֹת
הָיוּ לְעַמִּי רְפוּאוֹת צְפוּנוֹת
כִּי לוּלֵא אִגְּרוֹת רִאשׁוֹנוֹת
גַּם פְּלֵטָה לֹא הָיְתָה לּוֹ
נוֹעַץ לִקְרֹא לְכָל הֲמוֹנָיו
לְהָבִיא כָל יְפַת תֹּאַר לְפָנָיו
וְהַנַּעֲרָה אֲשֶׁר תִּיטַב בְּעֵינָיו
מָהֹר יִמְהָרֶנָּה לוֹ
סַנְסַן לְיָאִיר הֵאִיר וְזָרַח
יָשִׂישׂ כְּגִבּוֹר לָרוּץ אֹרַח
טֶרֶם מַכָּה צִיץ רְפוּאָה פָרָח
כִּי הִפְלָה ה' חָסִיד לוֹ
עִמּוֹ נֶאֶמְנָה הֲדַסָּה תַמָּה
הִיא אֶסְתֵּר בַּת דּוֹדוֹ בָּרָה כַּחַמָּה
וּבְמוֹת אָבִיהָ וְאִמָּהּ
לְקָחָהּ מָרְדְּכַי לוֹ
פָּגְעָה חֵן וַתֵּלֶךְ וַהֲלוֹם
וַתִּלָּקַח אֶסְתֵּר אֶל בֵּית הַמֶּלֶךְ גִּזְרַת יַהֲלוֹם
וּמָרְדְכַי צִוָּה לָהּ לְכִי לְשָׁלוֹם
כִּי הוּא אֲדֹנַיִךְ וְהִשְׁתַּחֲוִי לוֹ
צֶדֶק לָבְשָׁה בְּמַמְלַכְתָּהּ
לֹא הִגִּידָה אֶסְתֵּר עַמָּהּ וּמוֹלַדְתָּהּ
וְהַמֶּלֶךְ אֲהֵבָהּ וַיֶּרֶב תִּפְאַרְתָּהּ
כִּי מֵה' הָיְתָה לּוֹ
קֶשֶׁב רַב קָשַׁב צְרוֹר הַמֹּר
מִסָּרִיסֵי הַמֶּלֶךְ הַקְּבוּעִים לִשְׁמֹר
וְהִנָּם חוֹשְׁבִים עַל הַמֶּלֶךְ לֵאמֹר
הָבָה נִתְחַכְּמָה לוֹ
רָחֲשָׁה אֶסְתֵּר לַמֶּלֶךְ בְּאִמְרֵי שֶׁפֶר
בְּשֵׁם מָרְדְּכַי וְנִכְתַּב בַּסֵּפֶר
בֻּקַּשׁ וְנִמְצָא לִפְנֵי צְבִי עֹפֶר
כִּי בוּל הָרִים יִשְׂאוּ לוֹ
שְׁנֵיהֶם נִתְלוּ עַל הָעֵץ
כִּי שָׁמַע מָרְדְּכַי לְשׁוֹנָם בְּהִוָּעֵץ
נַשְׁקֶה לַמֶּלֶךְ סַם הַמָּוֶת רוֹעֵץ
אוּלַי יְפֻתֶּה וְנוּכְלָה לוֹ
תְּשׁוּעָה זֹאת צְפוּנָה לְדוֹר אַחֲרוֹן
נִכְתְּבָה עַל סֵפֶר הַזִּכָּרוֹן
לִהְיוֹת לוֹ מִן הַמֶּלֶךְ תַּגְמוּל וְיִתְרוֹן
כִּי פֹעַל אָדָם יְשַׁלֶּם לוֹ