אמת (Emet):Truth vs. Partial Truths- Rabbi Tsafi Lev

א"ר אחא בר חנינא גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם שאין בדורו של רבי מאיר כמותו.

ומפני מה לא קבעו הלכה כמותו?

שלא יכלו חביריו לעמוד על סוף דעתו שהוא אומר על טמא טהור ומראה לו פנים על טהור טמא ומראה לו פנים ...

א"ר אבא אמר שמואל שלש שנים נחלקו ב"ש וב"ה הללו אומרים הלכה כמותנו והללו אומרים הלכה כמותנו יצאה בת קול ואמרה אלו ואלו דברי אלהים חיים הן והלכה כב"ה

וכי מאחר שאלו ואלו דברי אלהים חיים מפני מה זכו ב"ה לקבוע הלכה כמותן? מפני שנוחין ועלובין היו ושונין דבריהן ודברי ב"ש ולא עוד אלא שמקדימין דברי ב"ש לדבריהן...

R. Aha b. Hanina said: It is revealed and know before Him Who spoke and the world came into existence, that in the generation of R. Meir there was none equal to him.

Then why was not the halachah fixed in agreement with his views?

Because his colleagues could not fathom the depths of his mind, for he would declare the ritually unclean to be clean and supply plausible proof, and the ritually clean to be unclean and also supply plausible proof....

R. Abba stated in the name of Samuel: For three years there was a dispute between Beth Shammai and Beth Hillel, the former asserting, ‘The halachah is in agreement with our views’ and the latter contending, ‘The halachah is in agreement with our views’. Then a bath kol issued announcing, ‘[The utterances of] both are the words of the living God, but the halachah is in agreement with the rulings of Beth Hillel’.

Since, however, both are the words of the living God’ what was it that entitled Beth Hillel to have the halachah fixed in agreement with their rulings?

Because they were kindly and modest, they studied their own rulings and those of Beth Shammai, and were even so [humble] as to mention the actions of Beth Shammai before theirs...

Jonathan Haidt - Moral Foundations Theory (The Righteous Mind: Why Good People Are Divided by Politics and Religion).

Six innate moral foundations are: Care/harm, Fairness/cheating, Liberty/oppression, Loyalty/betrayal, Authority/subversion, and Sanctity/degradation. Findings of large scale study:

Liberals (leftists) tend to endorse primarily the Care, Fairness, and Liberty foundations.

Conservatives (rightists) tend to endorse all six foundations more equally.

(ה) אמר רבי סימון: בשעה שבא הקב"ה לבראת את אדם הראשון, נעשו מלאכי השרת כיתים כיתים, וחבורות חבורות, מהם אומרים: אל יברא, ומהם אומרים: יברא, הדא הוא דכתיב (תהלים פה): חסד ואמת נפגשו צדק ושלום נשקו. חסד אומר: יברא, שהוא גומל חסדים. ואמת אומר: אל יברא, שכולו שקרים. צדק אומר: יברא, שהוא עושה צדקות. שלום אומר: אל יברא, דכוליה קטטה.

מה עשה הקדוש ברוך הוא? נטל אמת והשליכו לארץ, הדא הוא דכתיב (דניאל ח): ותשלך אמת ארצה. אמרו מלאכי השרת לפני הקב"ה: רבון העולמים! מה אתה מבזה תכסיס אלטיכסייה שלך? תעלה אמת מן הארץ, הדא הוא דכתיב (תהלים פה): אמת מארץ תצמח. רבנן אמרי לה בשם ר' חנינא בר אידי ורבי פנחס ורבי חלקיה בשם רבי סימון אמר: מאד הוא אדם, הדא הוא דכתיב: וירא אלהים את כל אשר עשה והנה טוב מאד, והנה טוב אדם. ר' הונא רבה של צפורין אמר: עד שמלאכי השרת מדיינין אלו עם אלו, ומתעסקין אלו עם אלו, בראו הקדוש ברוך הוא. אמר להן: מה אתם מדיינין, כבר נעשה אדם:

Rabbi Simon said: When the Holy Blessing One was about to create Adam, the ministering angels formed themselves into groups and companies, some saying, "Let him be created," while others urged, "Let him NOT be created." Thus it is written, "Love and Truth fought together, righteousness and peace combated each other" (Psalm 85:11).

Love (Hesed) said, "Let him be created, because he will preform acts of love."

Truth (Emet) said, "Let him NOT be created, because he will be all falsehood."

Righteousness (Tzedek) said, "Let him be created, because he will do righteous deeds (tzedakah)."

Peace (Shalom) said, "Let him NOT be created, because he will be all strife."

What did the Holy Blessing One do?

God took Truth (Emet) and cast it to the ground, as it says, "You did cast down Truth to the ground" (Dan. 8:12). The ministering angels dared say to the Holy Blessing One, "Master of the Universe, why do You humiliate Your seal (Truth)? 'Let truth arise from the earth'"(Psalm 85:12).

The elder Rabbi Huna of Tzipori said, While the ministering angels were arguing one with the other, the Holy Blessing One created Adam and then said, "What are you arguing about? Man is already created.

The test of validity to every machloket l'shem Shamaim, to every dispute for the sake of heaven (of great import) is that there is truth, better, partial truths to both sides. In practice, how are such disputes decided? Kindness, Modesty, Love (respect for the other and for the partial truth in the other's position), Justice, Peace... and Hope.