Resignation Damage

Mishna

שכר את החמר ואת הקדר להביא פרייפרין וחלילים לכלה או למת ופועלין להעלות פשתנו מן המשרה וכל דבר שאבד וחזרו בהן מקום שאין שם אדם שוכר עליהן או מטען

One who hired a donkey driver or a wagon driver to bring poles for a litter or musical flutes for a wedding or a funeral, or laborers to remove flax from the steeping pond, or anything that will be lost [if not done in a timely manner], and the laborers backed out, [if it is] a place where there is no one [else to hire] he can hire at the laborers expense or mislead them.

Beraisa

כיצד מטען אומר להן סלע קצצתי לכם באו וטלו שתים ועד כמה שוכר עליהן עד ארבעים וחמשים זוז במה דברים אמורים בזמן שאין שם פועלים לשכור אבל יש שם פועלים לשכור ואמר צא ושכור מאלו אין לו עליהן אלא תרעומת

How does he mislead them? He says to them I stipulated a 'sela' for you, come and receive two. And up to how much may he hire (other workers) at their expense? Up to 40 or 50 zuz. In what case are those things said? When there are no other workers there to hire. But if there are workers there to hire and they said 'Go out and hire from those' he has nothing but resentment against them.

Gemara - Talmud

שכר את החמר ואת הקדר וכו' שוכר עליהן או מטען עד כמה שוכר עליהן אמר רב נחמן עד כדי שכרן איתיביה רבא לרב נחמן עד ארבעים וחמשים זוז אמר ליה כי תניא ההיא שבאתה חבילה לידו

"If someone hires a donkey driver or a wagon driver etc. he may hire workers on their expense or mislead them. Up to what cost may he hire at their expense? Rav Nachman said 'Up to their payment/wage' Rava objected Rav Nachman 'Up to 40 or 50 zuz' He said to him 'When that was taught it was when the bundle had reached his hand'.

'Up to Their Wage'

Rashi/Rambam - Halachah

עד כדי שכרן - אם עשו אצלו קצת המלאכה ולא קיבלו כלום. שוכר עליהן כל מה שהוא חייב להן יוסיף לאחרים ויגמרו:

Until their wages - If they worked for him only a little and did not receive payment then he can hire on their expense. Whatever he owed the first workers he gives to the second group, and they finish the job.

כֵּיצַד שׂוֹכֵר עֲלֵיהֶן. שׂוֹכֵר פּוֹעֲלִים אֲחֵרִים וְגוֹמְרִים מְלַאכְתָּן שֶׁלֹּא תֹּאבַד וְכָל שֶׁיּוֹסִיף לְאֵלּוּ הַפּוֹעֲלִין הָאֲחֵרִים עַל מַה שֶּׁפָּסַק לָרִאשׁוֹנִים נוֹטֵל מִן הָרִאשׁוֹנִים. עַד כַּמָּה עַד כְּדֵי שְׂכָרָן שֶׁל רִאשׁוֹנִים.

What is meant by hiring others on their account? He hires other workers who complete their task so that he will not suffer a loss. Whatever he must add to pay these later workers beyond the amount the first workers agreed upon, he may take from the first workers. To what extent are the first workers responsible? For their entire wage.

(ו) כיצד שוכר עליהם פועלים וגומרין מלאכתן שלא תאבד וכל שיוסיף לאלו הפועלים האחרים על מה שפסק לראשונים נוטל מהראשונים עד כמה עד כדי שכרן של ראשונים

(6) What is meant by hiring others on their account? He hires other workers who complete their task so that he will not suffer a loss. Whatever he must add to pay these later workers beyond the amount the first workers agreed upon, he may take from the first workers. To what extent are the first workers responsible? For their entire wage.

"The Bundle has Reached His Hand"

Rashi/Rambam - Halachah

שבאת חבילה לידו - אם יש בידו משלהן הרבה כדרך האומנים המקבלים עליהן מלאכה מביאים כלי אומנות לבית בעל הבית:

The bundle has reached his hand - If he has a lot of their possessions. As contractors usually bring their tools to the house of the employer.

וְאִם הָיָה לָהֶם מָמוֹן תַּחַת יָדוֹ שׂוֹכֵר לְהַשְׁלִים הַמְּלָאכָה עַד אַרְבָּעִים וַחֲמִשִּׁים זוּז בְּכָל יוֹם לְכָל פּוֹעֵל אַף עַל פִּי שֶׁשָּׂכַר הַפּוֹעֵל שְׁלֹשָׁה אוֹ אַרְבָּעָה.

Moreover, if they have property that is in the employer's possession, the employer can use that property to hire workers to complete their work until he pays each worker 40 or 50 zuz a day although he originally hired the worker at three or four zuz.

ואם היה להם ממון תחת ידו שוכר להשלים המלאכה עד ארבעים או חמשים זוז בכל יום לכל פועל אע"פ ששכר הפועל בשלשה או ארבעה

Moreover, if they have money that is in the employer's possession, the employer can use that money to hire workers to complete their work until he pays each worker 40 or 50 zuz a day although he originally hired the worker at three or four zuz.

וי"א הא דשוכר עליהן עד ארבעים או חמשים זוז היינו דווקא שתפס כלי אומנותם אבל שאר דברים לא

Some say, he is only allowed to hire new workers on the previous ones expense, up to 40 or 50 zuz, is only if the employer has their tools, but nothing else.

No Options Originally

רבי שלמה בן אברהם - רשב"א

1235-1310

דוקא כשהיה מוצא פועלים אחרים לשכור בשעה שנשכרו אלו אצלו ועכשיו אינו מוצא ונמצאו אלו מפסידין עליו.

אבל אם לא היה מוצא אחרים פטורים דמה הפסידו עליו.

Rabbi Shlomo Ben Avrohom - Rashb"a

If he could have hired other workers when he hired the original ones, and now he cannot find anyone else; then the original workers have caused him a loss.

If originally he was not able to find any other workers then the first set is exempt because they didn't cause him any loss.

אם היה מוצא פועלים אחרים לשכור כששכר את אלו ועכשיו אינו מוצא שוכר עליהם או מטען

If he could have hired other workers when he hired the first set, and now he cannot find anyone else, then he is able to hire on their expense or trick them.

Responsibility for Causing Damage

Nimukei Yosef/Chizkiya - Halacha

נמוקי יוסף

אם לא שכר עליהם אלא הפסיד בהמתנתן אין צריכים לשלם

Nimukei Yosef

If he did not hire other workers and the object was ruined as a result of the delay; then the workers are not responsible to pay.

ההוא גברא דאחוי אכריא דחטי דבי ריש גלותא אתא לקמיה דרב נחמן חייביה רב נחמן לשלומי

[There was] a certain man who showed [a man of force] the warehouse of wheat belonging to the exilarchs. They came before Rav Nachman. Rav Nachman ordered him to pay.

מהרי"ח

תימא לי אמר עד כמה שוכר עליהן עד כדי שכרן ואם באתה חבילה לידו עד מ' או נ' זוז, מאי איריא באתה אפילו לא באתה נמי יתחייבו משום דינא דגרמי דרב נחמן גופיה משמע לכאורה דאית ליה דינא דגרמי, דהא חייביה לההוא גברא דאחוי כריא דחיטי בפרק הגוזל.

ויש לומר דהתם מיירי באותו ענין שלא גרמו לו שום הפסד כגון שהפשתן היה שרוי כבר, ובשעה שהשכיר אלו לא היו אחרים מצוין, ומכל מקום כיון שנשכרו לו כבר צריכין לעשות או שוכר עליהן או מטען, וגבי חלילין ופירפורין נמי דליכא הפסד ממון מכל מקום שוכר עליהם או מטען.

Mahrich

I am surprised, it says 'Until how much can you hire on their expense? Until their payment, and if the bundle comes to his hand then up to 40 or 50 zuz'.

Why only 'if he has the bundle'? They should be obligated anyways (to cover all the costs) because they caused the damage!

Seemingly, Rav Nachman holds that even if someone only causes damage then he is obligated to pay. Since Rav Nachman ruled that the man who showed a storage unit to a man of force (e.g. a soldier) is obligated to pay for the damage.

A suggested answer could be, that this is referring to situation where the workers did not cause him any damage, for example if the flax was already soaking and when he hired these people there was no one else available, Nevertheless, since they started working they have to do the job, if not he may hire on their expense or trick them.

By flutes there also is no monetary loss, yet he can still hire on their expense or trick them.

הגה: ואם לא שכר עליהם אחרים אין הפועלים חייבים לשלם לו הזיקו, וי"א....דוקא בדבר האבוד שאינו ממון כגון מלמד או כדומה לזה אבל בדבר האבוד של ממון צריך לשלם לו כל הזיקו

If the employer does not hire other worker's on the expense of the first workers, then they are not responsible to pay for the damage. Some say.....The limit of 40 or 5 zuz only applies to an 'immediate loss' that is not monetary like a teacher or similar. If the loss is monetary then the workers have to cover the cost of all of the damage.

Forcing Employee to Finish

.....אבל בְּדָבָר הָאָבוּד כְּגוֹן פִּשְׁתָּנוֹ לְהַעֲלוֹת מִן הַמִּשְׁרָה אוֹ שֶׁשָּׂכַר חֲמוֹר לְהָבִיא חֲלִילִין לְמֵת אוֹ לְכַלָּה וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן אֶחָד פּוֹעֵל וְאֶחָד קַבְּלָן אֵינוֹ יָכוֹל לַחְזֹר בּוֹ

If, however, the work involves an immediate loss - e.g., he hired the workers to remove flax from the vat, or he hired a donkey to bring flutes for a funeral or for a wedding or the like - neither a worker nor a contractor may retract

אבל בדבר האבוד כגון פשתן להעלות מהמשרה או ששכר חמור להביא חלילין למת או לכלה וכיוצא בהם אחד פועל ואחד קבלן אינו יכול לחזור בו

If, however, the work involves an immediate loss - e.g., he hired the workers to remove flax from the vat, or he hired a donkey to bring flutes for a funeral or for a wedding or the like - neither a worker nor a contractor may retract

שלחן ערוך אדמו"ר הזקן

אסור להזיק ממון חבירו אפילו על דעת לשלם כמו שאסור לגנוב ולגזול על מנת לשלם.

ואפילו לגרום נזק לחבירו בין במעשה בין בדבור אסור. וכל הגורם נזק לחבירו אפילו בענין שפטור מדיני אדם חייב בדיני שמים.
ואפילו אם בא הנזק עליו אסור לסלקו מעליו אם עי''ז יגרום שיבא על חבירו שאסור להציל עצמו אפילו בגרם נזק ממון חבירו.

Shulchan Aruch Admur Hazaken

It is forbidden to cause damage to another persons property even if one intends to reimburse him. just as it is forbidden to steal or rob with the intent of re-imbursing.

It is even forbidden to indirectly cause another person loss through deed or speech. whoever causes damage to another person or their property, even if he would be exempt by a mortal court, he has a moral obligation.

even if damage is being caused to a person's own property. It is forbidden to divert it if doing so will eventually affect the property of another person. For it is forbidden to save oneself by causing indirect damage to the property of another.