עמוד א
קושייה א
וְאָמַר רַבִּי חִיָּיא בַּר אַבָּא אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: כׇּל תַּלְמִיד חָכָם שֶׁנִּמְצָא רְבָב (שומן וחלב, רש"י) עַל בִּגְדּוֹ — חַיָּיב מִיתָה, שֶׁנֶּאֱמַר: ״כׇּל מְשַׂנְאַי אָהֲבוּ מָוֶת״ — ...
ומה יעשה ת"ח אם ביום שבת התלכלך לו הבגד? הרי הוא לא יכול לנקות (משום מלאכת מְּלַבֵּן).
ואם תאמר שיחליף בגדיו, מה אם מתקיים בו מה שלמדנו בדף הקודם:
גְּמָ׳ אָמְרִי דְּבֵי רַבִּי יַנַּאי: (על כיפול בגדים ביום שבת)
1. לֹא שָׁנוּ אֶלָּא בְּאָדָם אֶחָד, אֲבָל בִּשְׁנֵי בְּנֵי אָדָם — לֹא.
2. וּבְאָדָם אֶחָד נָמֵי לָא אֲמַרַן אֶלָּא בַּחֲדָשִׁים, אֲבָל בִּישָׁנִים — לָא.
3. וָחֳדָשִׁים נָמֵי לָא אֲמַרַן אֶלָּא בִּלְבָנִים, אֲבָל בִּצְבוּעִים — לָא.
4. וְלָא אֲמַרַן אֶלָּא שֶׁאֵין לוֹ לְהַחֲלִיף, אֲבָל יֵשׁ לוֹ לְהַחֲלִיף — לָא.
"שֶׁאֵין לוֹ לְהַחֲלִיף". ונמצא שהכתם נשאר על בגדיו בלית ברירה והוא חייב מיתה?
קושייה ב
ובהקשר לגמרא הקודמת, קושייה נוספת:
וְאָמַר רַבִּי חִיָּיא בַּר אַבָּא אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: כׇּל תַּלְמִיד חָכָם שֶׁנִּמְצָא רְבָב עַל בִּגְדּוֹ — חַיָּיב מִיתָה, שֶׁנֶּאֱמַר: ״כׇּל מְשַׂנְאַי אָהֲבוּ מָוֶת״ — אַל תִּקְרֵי ״מְשַׂנְאַי״, אֶלָּא ״מַשְׂנִיאַי״. (כלומר, מה שמשניא אותי בעייני הבריות) ...
וגמרא ידועה על שמאי:
תָּנוּ רַבָּנַן: מַעֲשֶׂה בְּגוֹי אֶחָד שֶׁבָּא לִפְנֵי שַׁמַּאי. אָמַר לוֹ: כַּמָּה תּוֹרוֹת יֵשׁ לָכֶם? אָמַר לוֹ: שְׁתַּיִם, תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב וְתוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה. אָמַר לוֹ: שֶׁבִּכְתָב אֲנִי מַאֲמִינְךָ, וְשֶׁבְּעַל פֶּה — אֵינִי מַאֲמִינְךָ. גַּיְּירֵנִי עַל מְנָת שֶׁתְּלַמְּדֵנִי תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב.
גָּעַר בּוֹ וְהוֹצִיאוֹ בִּנְזִיפָה.
שׁוּב מַעֲשֶׂה בְּגוֹי אֶחָד שֶׁבָּא לִפְנֵי שַׁמַּאי. אָמַר לוֹ: גַּיְּירֵנִי עַל מְנָת שֶׁתְּלַמְּדֵנִי כׇּל הַתּוֹרָה כּוּלָּהּ כְּשֶׁאֲנִי עוֹמֵד עַל רֶגֶל אַחַת!
דְּחָפוֹ בְּאַמַּת הַבִּנְיָן שֶׁבְּיָדוֹ.
שׁוּב מַעֲשֶׂה בְּגוֹי אֶחָד שֶׁהָיָה עוֹבֵר אֲחוֹרֵי בֵּית הַמִּדְרָשׁ, וְשָׁמַע קוֹל סוֹפֵר שֶׁהָיָה אוֹמֵר: ״וְאֵלֶּה הַבְּגָדִים אֲשֶׁר יַעֲשׂוּ חוֹשֶׁן וְאֵפוֹד״. אָמַר: הַלָּלוּ לְמִי? אָמְרוּ לוֹ: לְכֹהֵן גָּדוֹל. אָמַר אוֹתוֹ גּוֹי בְּעַצְמוֹ: אֵלֵךְ וְאֶתְגַּיֵּיר בִּשְׁבִיל שֶׁיְּשִׂימוּנִי כֹּהֵן גָּדוֹל. בָּא לִפְנֵי שַׁמַּאי, אָמַר לוֹ: גַּיְּירֵנִי עַל מְנָת שֶׁתְּשִׂימֵנִי כֹּהֵן גָּדוֹל.
דְּחָפוֹ בְּאַמַּת הַבִּנְיָן שֶׁבְּיָדוֹ.
ואם על רבב שנמצא ע"ג בגד של ת"ח - חייב מיתה, קל וחומר מה נגיד על מעשיו אלו של שמאי, שגרועים יותר (כלומר משניאים ר"ל את הקב"ה בעיני הבריות)?
הנגיד שלשמאי דין מיתה?
קושייה ג
וְאָמַר רַבִּי חִיָּיא בַּר אַבָּא אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: מַאי דִּכְתִיב ״כַּאֲשֶׁר הָלַךְ עַבְדִּי יְשַׁעְיָהוּ עָרוֹם וְיָחֵף״.
משמעות המילה ״עָרוֹם״ בפסוק זה — בִּבְגָדִים בְּלוּאִים, ״וְיָחֵף״ — בְּמִנְעָלִים הַמְטוּלָּאִים.
מהרש"א מפרש:
בבגדים בלואים כו'. וערום ממש ויחף ממש ודאי דלא הלך כן שלש שנים אלא בבגדים מטולאים כו'
קאמר ומייתי ליה הכא גם שהוא בכלל משניאי ע"פ הדבור שאני וק"ל אע"פ שהוא בגדר "משניאי", כיוון שקיבל ציווי בנבואה - הדבר מותר:
מנעליו של הנביא ישעיהו לא היו בגדר "משניאי" כיוון שהיו בגדר "מטולאים" בלבד (שמותר). כמו רבי אחא בר חנינא. גדר "טלאי ע"ג טלאי" הוא שאסור, ואינו מתקיים אצל ישעיהו הנביא.
אָמַר רַבִּי חִיָּיא בַּר אַבָּא אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: גְּנַאי הוּא לְתַלְמִיד חָכָם שֶׁיֵּצֵא בְּמִנְעָלִים הַמְטוּלָּאִים לַשּׁוּק. וְהָא רַבִּי אַחָא בַּר חֲנִינָא נָפֵיק! אָמַר רַבִּי אַחָא בְּרֵיהּ דְּרַב נַחְמָן: בִּטְלַאי עַל גַּב טְלַאי.
קושייה ד
גמרא:
... וְהָאֲמַר לְהוּ רַבִּי יַנַּאי לְבָנָיו: בָּנַי, אַל תִּקְבְּרוּנִי לֹא בְּכֵלִים בבגדים לְבָנִים וְלֹא בְּכֵלִים שְׁחוֹרִים, והסיבה לכך:
א. אל תקברו אותי בבגדים לְבָנִים — שֶׁמָּא לֹא אֶזְכֶּה לחיי העוה"ב ח"ו, וְאֶהְיֶה כְּחָתָן בֵּין אֲבֵלִים.
ב. שְׁחוֹרִים — שְׁמָא אֶזְכֶּה, וְאֶהְיֶה כְּאָבֵל בֵּין חֲתָנִים.
אפשר להבין מכאן (לכאורה) שרבי ינאי חושד בעצמו?
ולמדנו בדף צ"ז ע"א:
אָמַר רֵישׁ לָקִישׁ: הַחוֹשֵׁד בִּכְשֵׁרִים — לוֹקֶה בְּגוּפוֹ, דִּכְתִיב: ״וְהֵן לֹא יַאֲמִינוּ לִי וְגוֹ׳״, ...
קשה.
"בכשרים", במה דברים אמורים? גם בצדיק פשוט. קל וחומר בת"ח כרבי ינאי!
קושייה ה
גמרא:
שנינו במשנה: רַבִּי יִשְׁמָעֵאל אוֹמֵר מְקַפְּלִין כּוּ׳.
רבי ישמעאל טוען שקדושת השבת גדולה מקדושת יום הכיפורים, לפיכך: חלבי קורבנות שבת קרבים ביוה"כ, אך חלבי יוה"כ אינם קרבים בשבת.
חכמים מביאים דרשה שמחזקת את טענת ר"י, גמרא:
א. תָּנוּ רַבָּנַן: מה שכתוב בתורה ״עוֹלַת שַׁבָּת בְּשַׁבַּתּוֹ״, לִימֵּד (אותנו, הכתוב) עַל חֶלְבֵי שַׁבָּת (שקורבנותיהם נשחטו בשבת) שֶׁקְּרֵיבִין בְּיוֹם הַכִּיפּוּרִים.
ב. יָכוֹל אַף שֶׁל יוֹם הַכִּפּוּרִים בְּשַׁבָּת (?) — תַּלְמוּד לוֹמַר: ״בְּשַׁבַּתּוֹ״, דִּבְרֵי רַבִּי יִשְׁמָעֵאל.
רש"י מפרש:
יכול אף של יוה"כ בשבת ת"ל בשבתו - וי"ו מיעוטו הוא בשבתו ולא בשבת אחרת:
כלומר, הכוונה היא ל"שבת" של יוה"כ המתחיל ישר עם צאת השבת. כמו שאמור:
שַׁבַּ֨ת שַׁבָּת֥וֹן הוּא֙ לָכֶ֔ם וְעִנִּיתֶ֖ם אֶת־נַפְשֹׁתֵיכֶ֑ם בְּתִשְׁעָ֤ה לַחֹ֙דֶשׁ֙ בָּעֶ֔רֶב מֵעֶ֣רֶב עַד־עֶ֔רֶב תִּשְׁבְּת֖וּ שַׁבַּתְּכֶֽם׃ (פ)
גם לשנת השמיטה התורה קוראת שבת, כאמור:
דַּבֵּ֞ר אֶל־בְּנֵ֤י יִשְׂרָאֵל֙ וְאָמַרְתָּ֣ אֲלֵהֶ֔ם כִּ֤י תָבֹ֙אוּ֙ אֶל־הָאָ֔רֶץ אֲשֶׁ֥ר אֲנִ֖י נֹתֵ֣ן לָכֶ֑ם וְשָׁבְתָ֣ה הָאָ֔רֶץ שַׁבָּ֖ת לַיהוָֽה׃
When you enter the land that I assign to you, the land shall observe a sabbath of the LORD.
האם משיטת הלימוד של רבי ישמעאל ניתן להבין שמאחר ששנת השמיטה מכונה "שבת", כל יום באותו שנה נחשב כ"שבת"?
ואם כן, ניתן להגיד שחלבי קורבנות של היום השישי יוקרבו בשבת?!
כי הרי גם היום השישי (שהוא בגדר "שבת") וגם השבת עצמה הם בעצם "שבת" אחת ('בשבתו', כאמור)!
קושייה ו
עוד בהקשר לקושיה הקודמת:
רַבִּי עֲקִיבָא אוֹמֵר: מה שכתוב בתורה: ״עוֹלַת שַׁבָּת בְּשַׁבַּתּוֹ״, לִימֵּד עַל חֶלְבֵי קורבנות שנשחטו בשַׁבָּת שֶׁקְּרֵבִים בְּיוֹם טוֹב שחל במוצאי שבת.
יָכוֹל (להקריב חלבי קורבנות של שבת) אַף בְּיוֹם הַכִּיפּוּרִים שחל במוצאי שבת ? — תַּלְמוּד לוֹמַר: ״בְּשַׁבַּתּוֹ״. כלומר שיהיה אפשר רק באותה ה"שבת".
אפשר להסיק שר"ע סובר ש..
כשיוה"כ צמוד לשבת - הם נחשבים כ2 "שבתות" נפרדות.
וי"ט שצמוד לשבת - הם נחשבים כ"שבת" אחת.
אבל בעצם במה שונה יוה"כ מי"ט? הרי גם כאן וגם כאן כתוב "שבת"!
ביום הכיפורים: שַׁבַּ֨ת שַׁבָּת֥וֹן הוּא֙ לָכֶ֔ם וְעִנִּיתֶ֖ם אֶת־נַפְשֹׁתֵיכֶ֑ם בְּתִשְׁעָ֤ה לַחֹ֙דֶשׁ֙ בָּעֶ֔רֶב מֵעֶ֣רֶב עַד־עֶ֔רֶב תִּשְׁבְּת֖וּ שַׁבַּתְּכֶֽם׃ (פ)
ביום טוב: רבי אליעזר אומר אינו צריך הרי הוא אומר (דברים טז, ט) תספר לך ספירה תלויה בבית דין שהם יודעים לחדש ממחרת השבת מחרת י"ט (מכאן שרבי אליעזר משווה את השבת ליום טוב!) יצאת שבת בראשית שספירתה בכל אדם
ולכן אין (כביכול) צורך שיהא דין שונה בסוגיה זו בין יוה"כ ליום טוב.
עמוד ב
קושייה ז
אָמַר רַבִּי חִיָּיא בַּר אַבָּא אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: יוֹם הַכִּיפּוּרִים שֶׁחָל לִהְיוֹת בְּשַׁבָּת — מוּתָּר בִּקְנִיבַת יָרָק (הכנת ירק לאכילה במוצאי יוה"כ שהתירו כי היא קשה וגורמת צער ועינוי הנפש שצריך ביום הכיפורים).
מֵיתִיבִי: מקשים על כך ממה ששנינו לפני כן: מִנַּיִן לְיוֹם הַכִּיפּוּרִים שֶׁחָל לִהְיוֹת בְּשַׁבָּת שֶׁאָסוּר בִּקְנִיבַת יָרָק — תַּלְמוּד לוֹמַר: ״שַׁבָּתוֹן״, ומשמעותו הוא לשְׁבוּת.
לְמַאי? אִילֵימָא כי אם תגיד ש"שבתון" כוונת התורה לִמְלָאכָה ממש — וְהָכְתִיב: והרי כבר כתוב ״לֹא תַעֲשֶׂה כׇל מְלָאכָה״ (!)
אֶלָּא לָאו, בִּקְנִיבַת יָרָק! שהיא שבות ולא מלאכה ממש
ומשיבים: לָא, כוונת התורה ב"שבתון" היא לְעוֹלָם לִמְלָאכָה, וְלַעֲבוֹר עָלֶיהָ בַּ״עֲשֵׂה״ וְ״לֹא תַעֲשֶׂה״. כלומר ב "שבת שבתון", "שבתון" בא להדגיש את העשה של השביתה בשבת, ו"שבת" בא להדגיש את הלא תעשה.
כתוב בתורה על שנת השמיטה:
וּבַשָּׁנָ֣ה הַשְּׁבִיעִ֗ת שַׁבַּ֤ת (לא תעשה) שַׁבָּתוֹן֙ (עשה) יִהְיֶ֣ה לָאָ֔רֶץ שַׁבָּ֖ת לַיהוָ֑ה שָֽׂדְךָ֙ לֹ֣א תִזְרָ֔ע וְכַרְמְךָ֖ לֹ֥א תִזְמֹֽר׃
ומיד אחר כך כתוב:
אֵ֣ת סְפִ֤יחַ קְצִֽירְךָ֙ לֹ֣א תִקְצ֔וֹר וְאֶת־עִנְּבֵ֥י נְזִירֶ֖ךָ לֹ֣א תִבְצֹ֑ר שְׁנַ֥ת שַׁבָּת֖וֹן יִהְיֶ֥ה לָאָֽרֶץ׃
משמע ש"שבתון" כוונתו דווקא ל"לא תעשה", ולא "עשה" כמו שאמר ר"י.