Wisdom & Action Explored
(יז) שִׁמְעוֹן בְּנוֹ אוֹמֵר, כָּל יָמַי גָּדַלְתִּי בֵין הַחֲכָמִים, וְלֹא מָצָאתִי לַגּוּף טוֹב אֶלָּא שְׁתִיקָה. וְלֹא הַמִּדְרָשׁ הוּא הָעִקָּר, אֶלָּא הַמַּעֲשֶׂה. וְכָל הַמַּרְבֶּה דְבָרִים, מֵבִיא חֵטְא:

(17) Shimon, his (Rabban Gamliel's) son, used to say: All my days, I grew up among the Sages, And I found nothing better for a person than silence. And studying [the Torah] is not the most important thing, but doing [it is]. And whoever talks too much brings about sin.

(ט) רבי חנינא בן דוסא ... היה אומר, כל שמעשיו מרבין מחכמתו, חכמתו מתקימת.וכל שחכמתו מרבה ממעשיו, אין חכמתו מתקימת.

(9) Rabbi Hanina son of Dosa ... would say, anyone whose actions are more plentiful than his wisdom, his wisdom endures. And anyone whose wisdom is more plentiful than his actions, his wisdom does not endure.

(יז) רבי אלעזר בן עזריה ... היה אומר, כל שחכמתו מרבה ממעשיו , למה הוא דומה, לאילן שענפיו מרבין ושרשיו מעטין, והרוח באה ועוקרתו והופכתו על פניו, שנאמר (ירמיה יז), והיה כערער בערבה ולא יראה כי יבוא טוב ושכן חררים במדבר ארץ מלחה ולא תשב.אבל כל שמעשיו מרבין מחכמתו, למה הוא דומה, לאילן שענפיו מעטין ושרשיו מרבין, שאפלו כל הרוחות שבעולם באות ונושבות בו אין מזיזין אותו ממקומו, שנאמר (שם), והיה כעץ שתול על מים ועל יובל ישלח שרשיו ולא יראה כי יבא חם, והיה עלהו רענן, ובשנת בצרת לא ידאג, ולא ימיש מעשות פרי.

Rabbi Elazar ben Azariah ... used to say: Anyone whose wisdom exceeds his deeds, to what is he compared? To a tree who branches are many but whose roots are few; then the winds comes and uproots it and turns it upside down; as it is said; "And he shall be like a lonely juniper tree in the wasteland and shall not see when good comes, but shall inhabit the parched places of the wilderness, a salt filled land which is uninhabitable." [Jeremiah 17:6]. But one whose deeds exceed one's wisdom, what is that person like? Like a tree whose branches are few, but whose roots are many; even if all the winds of the world were to come and blow upon it, they would not move it from its place, as it is said; "He shall be like a tree planted by the waters, which spreads out its roots by the river, and shall not perceive when heat comes, but its leaf shall remain fresh; and it will not be troubled in the year of drought, nor will it cease to bear fruit." [Jeremiah 17:8].

Maharal, Netivot Olam, Netiv HaTorah

"וירני ויאמר לי יתמך דברי לבך שמר מצותי וחיה". שלמה המלך עליו השלום רצה להזהיר את האדם על התורה, ואמר כאשר נתן התורה אל האדם אמר השם יתברך אל האדם יתמך דברי לבך, כלומר התורה שהיא דברי השם יתברך יתמוך לבך.

כי לב האדם שם החיים, והתורה תחזיק לבך ותתן לך חיים ותשמור מצותי וחיה. כי דברי תורה תומכים ומאשרים כל העולם כולו, ואיך לא יהיו מאשרים ותומכים את האדם עצמו שהוא עוסק בתורה והיא עם האדם.

ומה שדברי תורה תומכין כל העולם, דבר זה מדברי חכמים שאמרו (שבת פח א) כי לכך הוסיף ה״א בששי לומר כי כל מעשה בראשית היו תלוים ועומדים עד ששי בסיון אם יקבלו ישראל התורה מוטב ואם לאו יחזור העולם לתוהו ובוהו.

דברי תורה מחזקים ותומכים הכל עד שיש לעולם קיום, וכל זה מפני כי התורה היא סדר האדם באיזה מעשה יהיה נוהג ואיך יהיה נוהג ואיך יהיה מסודר במעשיו וזהו ענין התורה.

"And he taught me, and said to me: ‘Let your heart hold fast my words, Keep my commandments, and live." King Solomon, peace be on him, wanted to exhort people regarding the Torah, and said that when the Torah was given to man, God said to man, "Let your heart hold fast my words" - which is to say that the Torah, which is the words of God, will support your heart.

Life resides in the heart of a person, and the Torah strengthens your heart and gives you life - "keep my commandments, and live." Because words of Torah support and enrich all of the entire world - how could they not enrich and support a person who works in Torah and has the Torah with them?

That words of Torah support the whole world - this idea is from the words of the wise, who said (in Talmud Shabbat 88a): This is why it says "the sixth day" instead of "day six" - to say that the whole work of creation is dependent on the sixth of Sivan (when the Torah was given). "If Israel receives the Torah, all is well, if they don't, the world will return to chaos and void."


Words of Torah strengthen and support everything and through this the world endures. This is because the Torah is the ordering of humanity - what actions they should do, and how to behave, and how to be appropriate in their actions. This is the essence of the Torah.

(א) שִׁמְעוּ בָנִים מוּסַר אָב וְהַקְשִׁיבוּ לָדַעַת בִּינָה. (ב) כִּי לֶקַח טוֹב נָתַתִּי לָכֶם תּוֹרָתִי אַל תַּעֲזֹבוּ. (ג) כִּי בֵן הָיִיתִי לְאָבִי רַךְ וְיָחִיד לִפְנֵי אִמִּי. (ד) וַיֹּרֵנִי וַיֹּאמֶר לִי יִתְמָךְ דְּבָרַי לִבֶּךָ שְׁמֹר מִצְו‍ֹתַי וֶחְיֵה. (ה) קְנֵה חָכְמָה קְנֵה בִינָה אַל תִּשְׁכַּח וְאַל תֵּט מֵאִמְרֵי פִי. (ו) אַל תַּעַזְבֶהָ וְתִשְׁמְרֶךָּ אֱהָבֶהָ וְתִצְּרֶךָּ. (ז) רֵאשִׁית חָכְמָה קְנֵה חָכְמָה וּבְכָל קִנְיָנְךָ קְנֵה בִינָה. (ח) סַלְסְלֶהָ וּתְרוֹמְמֶךָּ תְּכַבֵּדְךָ כִּי תְחַבְּקֶנָּה. (ט) תִּתֵּן לְרֹאשְׁךָ לִוְיַת חֵן עֲטֶרֶת תִּפְאֶרֶת תְּמַגְּנֶךָּ. (י) שְׁמַע בְּנִי וְקַח אֲמָרָי וְיִרְבּוּ לְךָ שְׁנוֹת חַיִּים.

(1) Hear, children, the instruction of a father, and listen well to know understanding. (2) Because I give you good merchandise; don't abandon my teaching. (3) For I was a son to my father, tender and an only one in front of my mother. (4) And he taught me, and said to me: ‘Let your heart hold fast my words, Keep my commandments, and live; (5) Get wisdom, get understanding; don't forget, and don't leave the words of my mouth; (6) Don't abandon her, and she will preserve you; love her, and she will keep you. (7) The beginning of wisdom is: get wisdom; and in all of your acquisitions, acquire understanding. (8) Extol her, and she will exalt you; she will bring you to honour, when you embrace her. (9) She will give to your head a garland of grace; a crown of glory will she grant you.’ (10) Hear, my son, and receive my sayings; And the years of your life will be many.