Blessings over Natural Phenomena
Mishna about blessings over natural phenomena

מתני׳ הרואה מקום שנעשו בו נסים לישראל אומר ברוך שעשה נסים לאבותינו במקום הזה מקום שנעקרה ממנו עכו"ם אומר ברוך שעקר עכו"ם מארצנו על הזיקין ועל הזועות ועל הרעמים ועל הרוחות ועל הברקים אומר ברוך שכחו וגבורתו מלא עולם על ההרים ועל הגבעות ועל הימים ועל הנהרות ועל המדברות אומר ברוך עושה בראשית רבי יהודה אומר הרואה את הים הגדול אומר ברוך שעשה את הים הגדול בזמן שרואהו לפרקים...

He who beholds a place where miracles have been wrought for Israel says, "Blessed [art Thou, O Lord our God, King of the Universe] Who wroughtest miracles for our fathers in this place." [He who beholds] a place from which idolatry has been uprooted says, "Blessed... Who hast uprooted idolatry from our land." For shooting stars, earthquakes, thunders, storms and lightnings he says, "Blessed...Whose strength and might fill the world." For mountains, hills, seas, rivers and deserts he says, "Blessed... Who hast made the creation." R. Judah states: He who beholds the ocean says, "Blessed... Who hast made the ocean," but only when he beholds it at intervals​...

Rashi's comments on this section of the Mishna

זיקין וזועות ורעמים - מפרש בגמרא:

מלא עולם - לפי שאלו נראין או נשמעין למרחוק:

ברוך עושה בראשית - ובגמרא (ד' נט.) פריך אטו הנך דלעיל לאו מעשה בראשית נינהו:

לפרקים - מפרש בגמרא (שם ע"ב) ולפי שהוא חשוב וגדול מכולן קבע ליה רבי יהודה ברכה לעצמו:

Meteors, earthquakes, and thunders - The Gemarah defines these;

Fills the world - Since these are seen or heard from afar;

Blessed...the one who has made creation - And in the Gemarah (59a) it argues that because those [listed phenomenon] of above are not from the original Creation;

In intervals - The Gemarah defines this (59b) and since it [the Mediterranean Sea] is the most important and largest of them all, Rabbi Yehuda instituted upon it its own [separate] blessing;

Tosafot's comments on this section of the Mishna

על הרוחות אומר שכחו וגבורתו מלא עולם - ירושלמי מתני' כשבאים בזעם אבל כשבאין בנחת אומר ברוך עושה בראשית:

על הנהרות - לאו על כל נהרות איירי אלא ארבע נהרות דכתיבי בקרא כמו חדקל ופרת:

On [over] the winds one says... - The Yerushalmi teaches that when they [the winds] happen in turbulence but when they happen in calm one says Blessed...the one who has made creation;

On the rivers - Not on [over] all of the rivers does this apply but rather the four rivers that the verse mentions, such as Chidekel and Prat;

Rabbi Betzalel Ashkenazi, Shita Mikubetzet - comments on this section of the Mishna

על הרעמים ועל הרוחות ועל הברקים וכו' אומר ברוך שכחו וגבורתו מלא עולם - איתמר בירושלמי אם בטורדים דיו בפעם אחת. אם במפסיקין מברך על כל פעם ופעם. וגמר לה מחנותו של בשם. וא"ת והא ברואה את הים הגדול בעינן הפסק שלשים יום. התם הוא שרואה פעם ראשונה הוא שרואה עכשו. אבל הכא דבר מחודש הוא וכל אחד בפני עצמו. וא"ת והא חנותו של בשם הוא הוא שמריח פעם ראשונה וחוזר ומברך. התם על הנאתו שהיא עכשו מתחדשת הוא מברך. וטורדין היינו שלא נתפזרו העבים. מפסיקין שנתפזרו העבים בינתים. (בתוספות) [ברא"ש עיין שם]:

On the thunders and on the storms and on the lightnings etc. one says Blessed...that His Strength and Might fill the world - It is taught in the Yerushalmi, if in constant occurances [thunder, storm, lightning], one time suffices. If in halts, one blesses on each time and time. And we learn it [this halacha] from a spice store. And if you will say, and does not one who sees the Mediterranean Sea require a time lapse of thirty days [to recite the blessing again]? There [the blessing over the Mediterranean Sea] what one sees for the first time is what one sees now. However, here [the blessing over thunder, etc.] it is a new thing and each one on its own. And if you will say and is not a spice store something in which one smells one time and [yet one] goes back and blesses? There [the blessing over the spice store] on the enjoyment that occurs now anew one blesses [whereas on the Mediterranean Sea...]. And [the term] constant refers to that the dark clouds have not dispersed. [The term] halts, that the dark clouds have dispersed in the interim. (In Tosafot) [In the Ro"sh see ad loc];

Example in the Bavli of a Halachic discussion that involves knowledge of Nature (Astronomy, Botany, and Zoology)

ת"ר הרואה פיל קוף וקפוף אומר ברוך משנה את הבריות ראה בריות טובות ואילנות טובות אומר ברוך שככה לו בעולמו: על הזיקין: מאי זיקין אמר שמואל כוכבא דשביט ואמר שמואל נהירין לי שבילי דשמיא כשבילי דנהרדעא לבר מכוכבא דשביט דלא ידענא מאי ניהו וגמירי דלא עבר כסלא ואי עבר כסלא חרב עלמא והא קא חזינן דעבר זיויה הוא דעבר ומתחזי כדעבר איהו רב הונא ברי' דרב יהושע אמר וילון הוא דמקרע דמגלגל ומחזי נהורא דרקיעא רב אשי אמר כוכבא הוא דעקר מהאי גיסא דכסלא וחזי ליה חבריה מהך גיסא ומיבעית ומחזי כמאן דעבר שמואל רמי כתיב (איוב ט, ט) עושה עש כסיל וכימה וכתיב (עמוס ה, ח) עושה כימה וכסיל הא כיצד אלמלא חמה של כסיל לא נתקיים עולם מפני צינה של כימה ואלמלא צינה של כימה לא נתקיים עולם מפני חמה של כסיל וגמירי אי לאו עוקצא דעקרבא דמנח בנהר דינור כל מאן דהוה טריקא ליה עקרבא לא הוה חיי והיינו דקאמר ליה רחמנא לאיוב (איוב לח, לא) התקשר מעדנות כימה או מושכות כסיל תפתח מאי כימה אמר שמואל כמאה ככבי אמרי לה דמכנפי ואמרי לה דמבדרן מאי עש אמר רב יהודה יותא מאי יותא אמרי לה זנב טלה ואמרי לה רישא דעגלא ומסתברא כמאן דאמר זנב טלה דכתיב (איוב לח, לב) ועיש על בניה תנחם אלמא חסרה ומתחזיא

Our Rabbis have taught : Who beholds an elephant, or monkey or long-tailed ape says, "Blessed... Who variest the forms of Thy creatures." If he beholds beautiful works of creation and fine trees he says, "Blessed... to Whom it is thus in Thy universe." For shooting stars [Zikin]. What means Zikin ? Samuel said : Kokeba di-Shebit. Samuel also said : The paths of heaven are as familiar to me as the streets of Nehardea, with the exception of the Kokeba di-Shebit, for I know not what that is. There is a tradition that it never passes through the constellation of Orion, for if it did the world would he destroyed. But we see that it does pass through ! It is its brightness that passes through, and so it seems as though it does actually pass through. Rab Huna b. Rab Joshua said ; It is the Veil [ Vilon] which is rent and rolled up, so that the light of the heaven [Rekia'] appears. Rab Ashe said : A star disappears from one side of Orion and [the beholder] sees a companion star [appear] on the other side and is bewildered ; and thus it seems as though it had passed through [the constellation]. Samuel asked : It is written "Who maketh the Bear, Orion and the Pleiades" (Job ix. 9) and it is written "That maketh the Pleiades and Orion" (Amos v. 8) ! How is that ? Were it not for the heat of Orion, the world could not exist because of the coldness of the Pleiades, and were it not for the coldness of the Pleiades, the world could not exist because of the heat of Orion. There is also a tradition : Were it not that the tail of the Scorpion was placed in the Fire-River, nobody who had been stung by a scorpion could live. That is what the All-merciful said to Job, "Canst thou bind the chains of the Pleiades, or loose the bands of Orion?" (Job xxxviii. 31). What means Kimah [the Pleiades]? Samuel said : About a hundred [Keme'ah] stars ; some say : Which are gathered together, but others say : Which are scattered. What means 'Ash [the Bear]? Rab Judah said : Juta. What is Juta? Some say : The tail of a ram ; others say : The head of a calf. But the more probable view is that of him who said, "The tail of a ram" ; for it is written, "And the 'Ajish will be comforted for her children" (ibid. 5:32). Hence it seems as if something is lacking [in the tail]

Further discussion of Halacha that relates to Astronomy as well as to Oceans and Rivers

תנו רבנן הרואה חמה בתקופתה לבנה בגבורתה וכוכבים במסילותם ומזלות כסדרן אומר ברוך עושה בראשית ואימת הוי אמר אביי כל כ"ח שנין והדר מחזור ונפלה תקופת ניסן בשבתאי באורתא דתלת נגהי ארבע: ר' יהודה אומר הרואה הים וכו': לפרקים עד כמה אמר רמי בר אבא א"ר יצחק עד שלשים יום ואמר רמי בר אבא א"ר יצחק הרואה פרת אגשרא דבבל אומר ברוך עושה בראשית והאידנא דשניוה פרסאי מבי שבור ולעיל רב יוסף אמר מאיהי דקירא ולעיל ואמר רמי בר אבא הרואה דגלת אגשרא דשביסתנא אומר ברוך עושה בראשית

Our Rabbis have taught : He who sees the sun [starting] on its new circuit or the moon in its strength, or the stars in their courses, or the planets in their order says, "Blessed...Who hast made the Creation." And when is it [that the sun starts on its new circuit]? Abbai said : Every twenty-eight years when the cycle begins again, and the Spring equinox falls in Saturn on the night of the third day of the week, which is the beginning of the fourth day. R. Judah states : He who beholds the ocean says, "Blessed...Who hast made the ocean" [but only when he beholds it at intervals.] At intervals of what length? Rammi b. Abba said in the name of R. Issac : Of thirty days. Also said Rammi b. Abba in the name of R. Isaac : Who sees the Euphrates up to the Babylonian bridge says, "Blessed...Who hast made the Creation" ; but nowadays since the Persians have altered it, [that benediction is only to be said] from Be Shapor onwards. Rab Joseph said : From Ihi Dekira onwards. Further said Rammi b. Abba : Who sees the Tigris from the bridge of Shaporstan says, "Blessed...Who hast made the Creation."