עמוד א
קושייה א
מַתְנִי׳ שנינו: חוּלְיַת הַבּוֹר בור וחול המפוזר סביבו (כדי לגדר אותו) וְהַסֶּלַע שמונח על פני הקרקע שֶׁהֵן גְּבוֹהִין עֲשָׂרָה טפחים לפחות (הסלע בגובה מינימלי של עשרה טפחים והבור כולל החול שסביבו בעומק של עשרה טפחים) וְרׇחְבָּן אַרְבָּעָה טפחים לפחות, הן נחשבות רשות היחיד ולכן הַנּוֹטֵל חפץ מֵהֶן לרשות הרבים וְהַנּוֹתֵן חפץ מרשות הרבים עַל גַּבָּן — חַיָּיב, אם הסלע או הבור היו פָּחוֹת מִכֵּן מהשיעורים שצוינו לעיל— פָּטוּר.
א. בור בעומק כולל של 9 טפחים, אדם הניח בו אבן בזמן השבת. אחר כך, באה רוח חזקה והזיזה את החול שסביב הבור וגרמה לכך שגובה הבור (כולל החול שסביבו) הוא 10 טפחים. האם יש לחייב אותו או לפטור?
קושייה ב
בְּעָא מִינֵּיהּ שאל רַב מָרְדֳּכַי מֵרָבָא: עַמּוּד שבִּרְשׁוּת הָרַבִּים והוא גָּבוֹהַּ עֲשָׂרָה טפחים וְרָחָב אַרְבָּעָה טפחים (והוא רשות היחיד), וְזָרַק חפץ מרשות הרבים עליו וְנָח עַל גַּבָּיו — מַהוּ? מִי אָמְרִינַן האם נאמר: הֲרֵי עֲקִירָה בְּאִיסּוּר, הֲרֵי הַנָּחָה בְּאִיסּוּר - וחייב. אוֹ דִילְמָא: כֵּיוָן דְּמִמְּקוֹם פְּטוּר קָאָתְיָא החפץ הגיע (שזרק את החפץ מעל 10 טפחים שהם מקום פטור, ובדרך חזרה למטה החפץ נח על גבי העמוד) — לָא? ופטור?
על כן אני רוצה לציין מחשבה שעברה לי.
הרי שנינו במשנה:
מַתְנִי׳ חוּלְיַת הַבּוֹר וְהַסֶּלַע שֶׁהֵן גְּבוֹהִין עֲשָׂרָה וְרׇחְבָּן אַרְבָּעָה, הַנּוֹטֵל מֵהֶן וְהַנּוֹתֵן עַל גַּבָּן — חַיָּיב, פָּחוֹת מִכֵּן — פָּטוּר.
המשנה מכאן מוכיחה שקלוטה היא לא כמי שהונחה!
א. הרי ידוע לכל (גם לרב מרדכי) שכוונת המשנה ב"נוטל" ו"נותן" - בכל דרך שהיא (גם זריקה, גם הנחה).
ב. לכן המשנה מחייבת גם במקרה בו: אדם זורק חפץ לאוויר של מקום פטור (למעלה מעשרה), והחפץ נח על גבי רשות היחיד.
משמע שהמשנה לא מחשיבה את החפץ הקלוט באוויר של מקום הפטור - כקלוט (מונח) בו. כי אם הייתה מחשיבה אותו כקלוט - הייתה המשנה פוטרת כיוון שהחפץ לכאורה הגיע ממקום פטור לרשות היחיד.
עמוד ב
קושייה ג
כִּי קָמִיבַּעְיָא לֵיהּ לְרָבָא רבא שאל כְּגוֹן דְּזָרַק דַּף וְחֵפֶץ (ביחד עם הדף) עַל גַּבָּיו, החפץ והדף (4 אמות שטח) נפלו יחדיו על יתדות (בגובה 10 טפחים) והדף נהפך לרשות היחיד מַאי מהו בכגון זה? כֵּיוָן דְּבַהֲדֵי הֲדָדֵי קָאָתוּ כְּהַנָּחַת חֵפֶץ וַעֲשִׂיַּית מְחִיצָה דָּמֵי האם נחשיב את הנחת החפץ בדף קודם הפיכתו לרשות היחיד (ובכך יהיה פטור), אוֹ דִילְמָא: כֵּיוָן דְּלָא אֶפְשָׁר דְּלָא מִידְּלֵי פּוּרְתָּא וַהֲדַר נָיַיח, כַּעֲשִׂיַּית מְחִיצָה וְהַנָּחַת חֵפֶץ דָּמֵי או שמא נגיד שבגלל שכשהחפץ והדף יפלו ביחד על היתדות - מעוצמת הפגיעה החפץ יקפוץ מעלה ויחזור (ובכך נחייב אותו, שהחפץ בעת הפגיעה יצא מרשות היחיד וחזר). תֵּיקוּ.
אבל הרי גם אם נכון הדבר. הלא אפשר להגיד שפסק כוחו (של החפץ)?
שכמובן שכשהחפץ עף למטה בתחילה, זה היה מכוחו של הזורק. אבל כשהחפץ חזר למעלה וחזר למטה שוב? זה בכוחו של החפץ עצמו! (ולדעתי אין לחייב את הזורק בכגון זה).