The Origins of the Amidah

וכי מאחר דמאה ועשרים זקנים ומהם כמה נביאים תקנו תפלה על הסדר שמעון הפקולי מאי הסדיר שכחום וחזר וסדרום

Since hundred and twenty elders, among whom were many prophets, established the prayers in the proper order, what did Shimon Hapaquli arrange? They forgot them, and he went back and arranged them.

תפלה מנא לן דתניא שמעון הפקולי הסדיר שמונה עשרה ברכות לפני רבן גמליאל על הסדר ביבנה אמר רבי יוחנן ואמרי לה במתניתא תנא מאה ועשרים זקנים ובהם כמה נביאים תיקנו שמונה עשרה ברכות על הסדר

Shimon HaPakulil arranged the eighteen blessings of the Amida prayer before Rabban Gamliel in their fixed order in Yavne. Rabbi Yochanan said, and some say related teaching that a hundred and twenty Elders, and among them several prophets, established the eighteen blessings of the Amida in their fixed order.

Yavne – יבנה : An ancient city, Yavne is identified as the

biblical city of Yavne’el in the region of the tribal lands of Judah. It is just over a kilometer from the coast and almost due west of Jerusalem. After the destruction of the Temple, Yavne became an important Torah center and the seat of the Sanhedrin. It appears that Yavne had been a center of Torah study even before the Temple was destroyed, but it attained prominence only after the destruction of the Temple, when Rabban Yoĥanan ben Zakkai reestablished the Sanhedrin there. Until the bar Kokheva revolt, Yavne was the spiritual center of the entire Jewish population in Eretz Yisrael. The Yavne Yeshiva, initially headed by Rabban Yoĥanan ben Zakkai and later by Rabban Gamliel II of Yavne, attracted many of the greatest Torah scholars of that era, and many ordinances were instituted there to maintain Jewish religious

and spiritual life after the destruction of the Temple.

A hundred and twenty Elders – : This refers to the Men of the Great Assembly, who lived in the early days of the Second Temple, and according to tradition numbered one hundred and twenty. There were several prophets counted in their number, such as Haggai, Zechariah, and Malachi. The question is raised in the Gemara later (18a) that if the Amida blessings were already established in ancient times, why was it necessary for Shimon HaPakuli to arrange them again in his day? The answer given there is that the formulation of the blessings of the Amida had been forgotten and he arranged them once again. The ge’onim write that during the First Temple period only the first three blessings were recited, and this practice was continued in the Temple itself in Second Temple times. The Men of the Great Assembly expanded this into eighteen blessings.

(ג) רבן גמליאל אומר בכל יום מתפלל אדם שמונה עשרה. רבי יהושע אומר מעין שמונה עשרה. רבי עקיבא אומר אם שגורה תפלתו בפיו יתפלל שמונה עשרה. ואם לאו מעין שמונה עשרה.

(ד) רבי אליעזר אומר העושה תפלתו קבע אין תפלתו תחנונים.

(3) Rabban Gamliel says: Every day a person must pray eighteen [blessings of Shemoneh Esrei]. Rabbi Yehoshua says: [One may say] an abbreviated [form of the] eighteen [blessings]. Rabbi Akiva says: If his prayer is fluent in his mouth, he must say eighteen; and if it is not -- an abbreviated eighteen.

(4) Rabbi Eliezer says: One who makes his prayer a fixed form, his prayer does not constitute true "supplication" [for Divine mercy].

Traditional Breakup of the Amidah

Praise:

1. For God's covenant with our ancestors

2. For God's power

3. For God's holiness

Petition

4. For wisdom

5. For repentance

6. For forgiveness

7. for deliverance

8. For healing

9. For "years" (agricultural fertility in the Land of Israel)

10. For gathering of the exiles

11. For restoration of just judges

12. For punishment of heretics

13. For reward of the righteous

14. For the rebuilding of Jerusalem

15. For the coming of the Messiah

16. For God to hear prayer

Thanksgiving

17. For worship

18. For gratitude

19. For peace

The Requirement of Mindfulness (Kavanah)

(יג) רַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר, הֱוֵי זָהִיר בִּקְרִיאַת שְׁמַע (וּבִתְפִלָּה). וּכְשֶׁאַתָּה מִתְפַּלֵּל, אַל תַּעַשׂ תְּפִלָּתְךָ קֶבַע, אֶלָּא רַחֲמִים וְתַחֲנוּנִים לִפְנֵי הַמָּקוֹם בָּרוּךְ הוּא

(13) Rabbi Shimon says: Be meticulous in the reciting of Shema. But when you pray the T'filah (Amidah), do not make your prayer fixed. Rather, you should pray with compassion and supplication before God

(טו) כוונת הלב כיצד כל תפלה שאינה בכוונה אינה תפלה ואם התפלל בלא כוונה חוזר ומתפלל בכוונה מצא דעתו משובשת ולבו טרוד אסור לו להתפלל עד שתתיישב דעתו לפיכך הבא מן הדרך והוא עיף או מיצר אסור לו להתפלל עד שתתיישב דעתו אמרו חכמים ישהה שלשה ימים עד שינוח ותתקרר דעתו ואחר כך יתפלל.

(טז) כיצד היא הכוונה שיפנה את לבו מכל המחשבות ויראה עצמו כאלו הוא עומד לפני השכינה לפיכך צריך לישב מעט קודם התפלה כדי לכוין את לבו ואח"כ יתפלל בנחת ובתחנונים ולא יעשה תפלתו כמי שהיה נושא משאוי ומשליכו והולך לו לפיכך צריך לישב מעט אחר התפלה ואחר כך יפטר חסידים הראשונים היו שוהין שעה אחת קודם תפלה ושעה אחת לאחר תפלה ומאריכין בתפלה שעה.

(15) Inner mindfulness: how does one attain it? Any prayer for which one is not fully mindful is not considered prayer. And if one prays without mindfulness, one must go back and pray [again, this time] with mindfulness. One who is confused or inwardly agitated is forbidden from praying until he settles himself; thus, one who has come in from traveling and is tired or unsettled is forbidden from praying until he settles himself. The sages used to say that he ought to wait for three days until he has rested and his emotions have cooled, and only afterward may he pray.

(16) How is intent (achieved)? A person should urn his heart from all thoughts and envision himself as if he is standing before the presence of God. Therefore he must sit a while before prayer in order to direct his heart and then he can pray with ease and supplications. And he should not treat his prayer like one who is carrying a burden and throws it down and moves on. Therefore he must sit a while after prayer and then take leave. The early pious individuals would wait an hour before prayer and an hour after prayer and would draw out their prayer for an hour.

מר בריה דרבינא כי הוה מסיים צלותיה אמר הכי אלהי נצור לשוני מרע ושפתותי מדבר מרמה ולמקללי נפשי תדום ונפשי כעפר לכל תהיה פתח לבי בתורתך ובמצותיך תרדוף נפשי ותצילני מפגע רע מיצר הרע ומאשה רעה ומכל רעות המתרגשות לבא בעולם וכל החושבים עלי רעה מהרה הפר עצתם וקלקל מחשבותם יהיו לרצון אמרי פי והגיון לבי לפניך ה' צורי וגואלי

When Mar, son of Ravina, would conclude his prayer, he said the following: My God, guardH my tongue from evil and my lips from speaking deceit. To those who curse me let my soul be silent and may my soul be like dust to all. Open my heart to Your Torah, and may my soul pursue your mitzvot. And save me from a bad mishap, from the evil inclination,

from a bad woman, and from all evils that suddenly come upon the world.

And all who plan evil against me,

swiftly thwart their counsel, and frustrate their plans.

May the words of my mouth and the meditation of my heart find favor before You, Lord, my Rock and my Redeemer.

My God, guard אלהי נצור : In all prayer liturgies based on different customs and from dierent countries of origin, this prayer of Mar, the son of Ravina, with minor variations, ap- pears at the conclusion of the Amida prayer

(see Tur, Orach Chayyim 122).

המתפלל צריך שיכוין את לבו בכולן ואם אינו יכול לכוין בכולן יכוין את לבו באחת א"ר חייא אמר רב ספרא משום חד דבי רבי באבות

One who says the Tefillah must direct his heart to each benediction ; but if unable to do so to each one, he must at least direct his heart to one. To which? R. Hiyya stated that Rab Safra said in the name of one attached to the school of Rabbi : To the "Patriarchs."
The Abridged Amidah

רבי יהושע אומר מעין שמנה עשרה: מאי מעין שמנה עשרה רב אמר מעין כל ברכה וברכה ושמואל אמר הביננו ה' אלהינו לדעת דרכיך ומול את לבבנו ליראתך ותסלח לנו להיות גאולים ורחקנו ממכאובינו ודשננו בנאות ארצך ונפוצותינו מארבע תקבץ והתועים על דעתך ישפטו ועל הרשעים תניף ידיך וישמחו צדיקים בבנין עירך ובתקון היכלך ובצמיחת קרן לדוד עבדך ובעריכת נר לבן ישי משיחך טרם נקרא אתה תענה ברוך אתה ה' שומע תפלה לייט עלה אביי אמאן דמצלי הביננו אמר רב נחמן אמר שמואל כל השנה כולה מתפלל אדם הביננו חוץ ממוצאי שבת וממוצאי ימים טובים

What is the abridged version of the prayer of eighteen blessings? There are dierent opinions. Rav said: One recites an abridged version of each and every blessing. Shmuel said: An abridged version of the prayer of eighteen blessings refers to a blessing composed specifically to be recited in place of the thirteen middle blessings. It contains references to each of the thir- teen middle blessings. The formula for that blessing is: Grant us understanding, Lord our God, to know Your ways, and sensitize our hearts so that we may revere You, and forgive us so that we may be redeemed, and keep us far from our suering, and satisfy us with the pastures of Your land, and gather our scattered people from the four corners of the earth, and those who go astray shall be judged according to Your will, and raise Your hand against the wicked, and may the righteous rejoice in the rebuilding of Your city, and the restoration of Your Sanctuary, and in the flourishing of Your servant David, and in establishing a light for Your Mes- siah, son of Yishai. Before we call, may You answer. Blessed are

You, Lord, Who listens to prayer.

Why are there 19 Blessings?

הני תמני סרי תשסרי הוויין אמר רבי לוי ברכת הצדוקים ביבנה תקנוה כנגד מי תקנוה א"ר לוי לרבי הלל בריה דרבי שמואל בר נחמני כנגד (תהלים כט, ג) אל הכבוד הרעים לרב יוסף כנגד אחד שבקריאת שמע לר' תנחום א"ר יהושע בן לוי כנגד חוליא קטנה שבשדרה: ת"ר שמעון הפקולי הסדיר י"ח ברכות לפני רבן גמליאל על הסדר ביבנה אמר להם ר"ג לחכמים כלום יש אדם שיודע לתקן ברכת הצדוקים עמד שמואל הקטן ותקנה לשנה אחרת שכחה

As to those eighteen benedictions — there are nineteen ! R. Levi said : The benediction relating to the heretics was subsequently instituted at Jabneh. Corresponding to what was it instituted? R. Levi said : According to R. Hillel, the son of R. Samuel b. Nahmani, it corresponds to "The God [el] of glory thundereth" (Ps. 29:3) ; according to Rab Joseph, it corresponds to "One" in the Shema; according to R. Tanhum in the name of R. Joshua b. Levi, it corresponds to the small vertebra in the spinal column. Our Rabbis have taught : Simeon the Cotton-dealer arranged the eighteen benedictions in order in the presence of Rabban Gamaliel at Jabneh. Rabban Gamaliel asked the Sages, "Is there anyone who even knows how to word the benediction relating to the Minim?" Samuel the Small stood up and worded it. In the following year he had forgotten it.

14/15th Combined Blessing from the Cairo Geniza

וְלִירוּשָׁלַיִם עִירְךָ בְּרַחֲמִים תָּשׁוּב. וְתִשְׁכּן בְּתוכָהּ כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ. וּבְנֵה אותָהּ בְּקָרוב בְּיָמֵינוּ בִּנְיַן עולָם. וְכִסֵּא דָוִד מְהֵרָה לְתוכָהּ תָּכִין: בָּרוּךְ אַתָּה ה', בּונֵה יְרוּשָׁלָיִם:

14th Blessing of the Amidah (Traditional)

Return in mercy to Jerusalem Your city and dwell therein as You have promised; speedily establish therein the throne of David Your servant, and rebuild it, soon in our days, as an everlasting edifice. Blessed are You Adonai, who rebuilds Jerusalem.

אֶת צֶמַח דָּוִד עַבְדְּךָ מְהֵרָה תַצְמִיחַ. וְקַרְנו תָּרוּם בִּישׁוּעָתֶךָ. כִּי לִישׁוּעָתְךָ קִוִּינוּ כָּל הַיּום. בָּרוּךְ אַתָּה ה', מַצְמִיחַ קֶרֶן יְשׁוּעָה:

15th Blessing of the Amidah (Traditional)

Speedily cause the scion of David Your servant to flourish, and increase his power by Your salvation, for we hope for Your salvation all day. Blessed are You Adonai, who causes the power of salvation to flourish.