עמוד א
קושייה א
הָיוּ לְפָנָיו (לפני אדם המתפנה לעשות צרכיו) צְרוֹר וָחֶרֶס, רַב הוּנָא אָמַר: מְקַנֵּחַ בַּצְּרוֹר וְאֵין מְקַנֵּחַ בַּחֶרֶס (כדי שלא ייסתכן), וְרַב חִסְדָּא אָמַר: מְקַנֵּחַ בַּחֶרֶס וְאֵין מְקַנֵּחַ בַּצְּרוֹר (כדי לא לבוא לידי טלטול בשבת. כי לחרס אין תורת כלי עליו, והוא מוקצה).
עד כאן מובנות הטענות.
שכן רַב הוּנָא מתיר ואוסר על מנת שאדם לא יבוא לכדי סכנה.
ורב חסדא מתיר ואוסר על מנת שאדם לא יבוא לעבור על איסור מוקצה.
אך הרי בדף הקודם שנינו ש רב חסדא בעצמו אמר כלל. שהוא:
שאל רבה את רב חִסְדָּא: מַהוּ לְהַעֲלוֹתָם (את הצרור) אַחֲרָיו לַגַּג (על מנת לקנח, בשבת)? אֲמַר רב חסדא לֵיהּ (ל רבה) : גָּדוֹל כְּבוֹד הַבְּרִיּוֹת שֶׁדּוֹחֶה אֶת ״לֹא תַעֲשֶׂה״ שֶׁבַּתּוֹרָה.
וגם מוחזק בידנו שמוקצה הוא מדאורייתא כאמור:
וּמוּקְצֶה דְּאוֹרָיְיתָא הוּא? אֲמַר לֵיהּ: אִין כן, דִּכְתִיב: ״וְהָיָה בַּיּוֹם הַשִּׁשִּׁי וְהֵכִינוּ אֵת אֲשֶׁר יָבִיאוּ״. וְאַזְהָרָתַהּ מֵהָכָא, מִ״לֹּא תַעֲשֶׂה כׇל מְלָאכָה״.
אם כך, לפי שיטת רב חסדא, 'כבוד הבריות' - דוחה איסור מוקצה בשבת!
ולכן, למה לו לחשוש שמא יטלטל אדם צרור בשבת?
קושייה ב
(בהמשך לקושייה הראשונה..) מֵיתִיבִי מעלים קושייה ממה ששנינו: הָיוּ לְפָנָיו צְרוֹר וָחֶרֶס — מְקַנֵּחַ בַּחֶרֶס וְאֵין מְקַנֵּחַ בַּצְּרוֹר, תְּיוּבְתָּא דְרַב הוּנָא ומצאנו שרב הונא שונה במקום אחר הלכה מנוגדת! (שמותר בחרס ואסור בצרור)! תַּרְגְּמַהּ רַפְרָם בַּר פָּפָּא קַמֵּיהּ דְּרַב חִסְדָּא אַלִּיבָּא דְרַב הוּנָא: בְּאוֹגְנֵי כֵּלִים ותרגמו: מדובר באוגני כלים.
באוגני כלים - שהם חלקים ואינן מקרעין את הבשר:
האם רק משום פציעה התכוון רב הונא כשאמר שיש לחשוש מקינוח ע"י חרס?
הרי מוחזק בידינו שחרס ניתן לכישוף, ודבר זה הוא סכנה! כאמור:
(כשהמכשפת מתלוננת לרב הונא ורב חסדא על כך שאינה יכולה לכשפם בגלל ש...) דְּלָא מִקַּנַּח לְכוּ בְּחַסְפָּא, וְלָא קְטִיל לְכוּ כִּינָּא אַמָּנַיְיכוּ, וְלָא שְׁלִיף לְכוּ יַרְקָא וַאֲכִיל לְכוּ מִכִּישָּׁא דְּאָסַר גִּינָּאָה.
ואם גם כישוף החרס הוא סיבה לדאגה שמא יבוא לידי סכנה - מדוע רב הונא מתיר?
קושייה ג
הָיוּ לְפָנָיו צְרוֹר וַעֲשָׂבִים, רַב חִסְדָּא וְרַב הַמְנוּנָא, חַד אָמַר אחד מהם אמר: מְקַנֵּחַ בַּצְּרוֹר וְאֵין מְקַנֵּחַ בָּעֲשָׂבִים, וְחַד אָמַר והשני אמר: מְקַנֵּחַ בָּעֲשָׂבִים וְאֵין מְקַנֵּחַ בַּצְּרוֹר. מֵיתִיבִי ומקשים מברייתא ששנינו: הַמְקַנֵּחַ בְּדָבָר שֶׁהָאוּר שׁוֹלֶטֶת בּוֹ (שמתלקח מהר) שִׁינָּיו הַתַּחְתּוֹנוֹת נוֹשְׁרוֹת! לָא קַשְׁיָא: הָא בְּלַחִין כאן, בנושא שלנו אנו עוסקים בלחים (שלא מתלקחים במהירות), הָא בִּיבֵשִׁין ושם, מאותו מקום ששנו את הלכה זו התעסקו עם דברים יבשים (שמתלקחים במהירות).
אך הברייתא שהביאו כלל אינה מתאימה לנושא שאנו דנים עליו!
ולא משום לחים/ישבים. אלא כיוון שבברייתא ממסכת חולין דיברו על קינוח על מכה, כאמור:
ואין מקנחין בה תיפוק ליה משום דאמר מר המקנח בדבר שהאור שולטת בו שיניו נושרות אמר רב פפא קינוח פי מכה קאמרינן:
קושייה ד
שנינו במשנה: מַתְנִי׳ אָמַר רַבִּי עֲקִיבָא: .... מָה נִדָּה מְטַמְּאָה בְּמַשָּׂא, אַף עֲבוֹדָה זָרָה מְטַמְּאָה בְּמַשָּׂא.
נניח שיהודי עובד עבור גוי ומעביר ע"ז מעיר לאחרת, היעלה על דעתנו שדינו יהיה רק טבילה במים?!