Numbers 12:4

(ד) וַיֹּאמֶר ה׳ פִּתְאֹם אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן וְאֶל מִרְיָם צְאוּ שְׁלָשְׁתְּכֶם אֶל אֹהֶל מוֹעֵד וַיֵּצְאוּ שְׁלָשְׁתָּם.

(4) And the LORD spoke suddenly unto Moses, and unto Aaron, and unto Miriam: ‘Come out ye three unto the tent of meeting.’ And they three came out.

1) What are your questions?

וטעם פתאם - שלא היו בעת ההיא נותנים לבם ומתכונים לנבואה, ולכבוד משה באה להם מבלי הזמנה לדבר, כי "פתאום" על דעת המפרשים דבר שלא עלה על לב מגזרת פתי. ואמר הכתוב זה בעבור אהרן ומרים, כי משה רבנו ראוי לנבואה בכל עת ודעתו נכונה לדבקה בשם הנכבד בכל שעה, כמו שפירשו רבותינו (שבת פז א): בטעם פרישתו מן האשה: אבל אונקלוס אמר: "בתכיף", והטעם, כי כאשר היו נדברים במשה עוד הדבר בפיהם נאמר להם צאו שלושתכם לא איחר להם כלל, "ופתאום" עניין מהירות הוא...

Now Moses was not with them, but [they are mentioned together because] the Divine communication came to the three of them simultaneously. The sense of the word “suddenly” is that they did not direct their minds towards or intend to receive a Divine communication at that time, it being in honor of Moses that it came to them without any preparation for it; for the word pith’om (suddenly) in the opinion of the commentators [as explained in Ibn Ezra] applies to something which one did not think of, from the root pethi (simple-minded). Therefore Scripture uses the term pith’om [only] on account of Aaron and Miriam, for Moses our teacher was fit for a Divine communication at any time, and his mind was prepared to cleave to the Glorious Name at every moment, as our Rabbis have explained in connection with the reason why he [Moses] separated himself from his wife...

(ד) וַאֲמַר ה׳ בִּתְכֵּף לְמשֶׁה וּלְאַהֲרֹן וּלְמִרְיָם פּוּקוּ תְלָתֵיכוֹן לְמַשְׁכַּן זִמְנָא וּנְפָקוּ תְּלָתֵיהוֹן

(4) And the LORD spoke in a hurry to Moses and to Aaron and to Miriam "Come forth, you three, to the tabernacle of ordinance." And the three went forth.

Rabbenu Bahya

פתאם: פרש רש''י נגלה עליהם פתאם והן טמאין בדרך ארץ, והיו צועקים מים מים, להודיעם שיפה עשה משה שפרש מן האשה מאחר שנגלית שכיה עליו תדיר, ואין עת קבוע לדבור.

ויש מפרשים פתאם כדי שלא ישובו, לפי שהיה בדבורם זה חלול ה', שכל המספר בגנותן של נביאים כאלו מדבר בשכינה, וחלול השם הוא מן העברות החמורות שמעכבים את התשובה, וזהו לשון פתאם קדם שישובו בתשובה, וכענין שאמר אין מקיפין בחלול השם, מפי א''א רבי נתן ז''ל.

Peresh Rashi – He revealed Himself to them suddenly, when they were ritually unclean following marital relations, and they cried, "Water, water!" [They needed water to purify themselves.] He thus showed them that Moses had done right in separating from his wife, since the Divine Presence revealed itself to him frequently, and there was no set time for Divine communication.

And there are some that interpret פתאם so that they will not be able to do t'shuvah, because in their words this is a matter of desecrating God - that any who speaks disparagingly of the prophets it is as if they speak against the Shechina...

The Netziv

ויאמר ה' פתאם. כדי להפחיד אותם. והנה יש מקום לחקור מדוע נדבר עם משה גם כן פתאום כדי להפחידו, אבל תניא בספרי ר' שמעון בן מנסיא אומר פתאום נתיירא משה בפתאום נדבר עמו, וביארנו בספר שמות ד' ג' שהוא משום שנס מפני הנחש בעמדו לפני ה', והוא משום שהיה פתאום ונבהל עד שלא התבונן לפני מי הוא עומד, משום הכי בא לכאן העונש שנדבר עמו פתאום.

ויאמר ה' פתאם.

and we clarified in Exodus 4:3 that because of the miracle in front of the snake [when he ran away] while he was standing before God, and because he was suddenly frightened until [the point that] he did not realize in front of whom he was standing; for some reason פתאם comes here for the sake of a punishment, that he was spoken to suddenly.

For each commentator, consider the following:

  1. How does the commentator define the word פתאם?
  2. How would you describe your commentator's approach?
  3. How would you stage the comment?
  4. How would you use it as a teaching/reflective method?