After Destruction: Rebuilding, or Building Anew?

(ח) חֲמִשָּׁה תַלְמִידִים הָיוּ לוֹ לְרַבָּן יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי, וְאֵלּוּ הֵן, רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן הֻרְקְנוֹס, וְרַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן חֲנַנְיָה, וְרַבִּי יוֹסֵי הַכֹּהֵן, וְרַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן נְתַנְאֵל, וְרַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲרָךְ. הוּא הָיָה מוֹנֶה שְׁבָחָן. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן הֻרְקְנוֹס, בּוֹר סוּד שֶׁאֵינוֹ מְאַבֵּד טִפָּה. רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן חֲנַנְיָה, אַשְׁרֵי יוֹלַדְתּוֹ. רַבִּי יוֹסֵי הַכֹּהֵן, חָסִיד. רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן נְתַנְאֵל, יְרֵא חֵטְא. וְרַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲרָךְ, מַעְיָן הַמִּתְגַּבֵּר. הוּא הָיָה אוֹמֵר, אִם יִהְיוּ כָל חַכְמֵי יִשְׂרָאֵל בְּכַף מֹאזְנַיִם, וֶאֱלִיעֶזֶר בֶּן הֻרְקְנוֹס בְּכַף שְׁנִיָּה, מַכְרִיעַ אֶת כֻּלָּם.

Rabban Yochanan ben Zakkai had five students: Rabbi Eliezer ben Horkanos, Rabbi Yehoshua ben Chananyah, Rabbi Yose HaCohen, Rabbi Shimon ben Netanel, and Rabbi Elazar ben Arakh. He used to recount their praises: Rabbi Eliezer ben Horkanos is a plastered cistern which loses not a drop; Rabbi Yehoshua – happy is she who gave birth to him; Rabbi Yose is a pious man,; Rabbi Shimon is a sin-fearing man; and Rabbi Eleazar ben Arakh is an overflowing spring. He used to say: If all the sages of Israel were on one side of the scale, and Eliezer ben Horkanos on the other, he would outweigh them all.

מסכתות קטנות מסכת אבות דרבי נתן נוסחא א פרק ו

מה היה תחלתו של רבי אליעזר בן הורקנוס. בן עשרים ושתים שנה היה ולא למד תורה. פעם אחת אמר אלך ואלמוד תורה לפני רבן יוחנן בן זכאי. א"ל אביו הורקנוס אי אתה טועם עד שתחרוש מלא מענה. השכים וחרש מלא מענה. אמרו אותו היום ערב שבת היה הלך וסעד אצל חמיו וי"א לא טעם כלום מו' שעות של ערב שבת עד ו' שעות של מוצאי שבת. כשהוא הולך בדרך ראה אבן הרימה ונטלה ונתנה לתוך פיו וי"א גללי הבקר היה. הלך ולן באכסניא שלו. הלך וישב לו לפני רבן יוחנן בן זכאי בירושלים עד שיצא ריח רע מפיו אמר לו רבן יוחנן בן זכאי אליעזר בני כלום סעדת היום. שתק. שוב א"ל ושתק. שלח וקרא לאכסניא שלו א"ל כלום סעד אליעזר אצלכם. אמרו לו אמרנו שמא אצל רבי היה סועד. אמר להם אף אני אמרתי שמא אצלכם היה סועד ביני וביניכם אבדנו את רבי אליעזר מן האמצע. א"ל כשם שיצא לך ריח רע מפיך כך יצא לך שם טוב בתורה. שמע עליו הורקנוס אביו שהיה לומד תורה אצל רבן יוחנן בן זכאי אמר אלך ואדיר אליעזר בני מנכסי. אמרו אותו היום רבן יוחנן בן זכאי יושב ודורש בירושלים וכל גדולי ישראל יושבין לפניו. שמע עליו שבא הושיב לו שומרין אמר להם אם בא לישב אל תניחוהו. בא לישב ולא הניחוהו. היה מדלג ועולה עד שהגיע אצל בן ציצית הכסת ואצל נקדימון בן גוריון ואצל בן כלבא שבוע היה יושב ביניהם ומרתת. אמרו אותו היום נתן עיניו רבן יוחנן בן זכאי ברבי אליעזר ואמר ליה פתח ודרוש. א"ל איני יכול לפתוח. דחק עליו ודחקו עליו התלמידים עמד ופתח ודרש בדברים שלא שמעתן אזן מעולם. כל דבר ודבר שיצא מפיו עמד רבן יוחנן בן זכאי על רגליו ונשקו על ראשו ואמר לו רבי אליעזר רבי אמת למדתני. עד שלא הגיע [עת] לצאת עמד הורקנוס אביו על רגליו ואמר רבותי אני לא באתי אלא להדיר אליעזר בני מנכסיי עכשיו כל נכסיי יהיו נתונין לאליעזר בני וכל אחיו פטורין ואין להן בהן כלום

Avot D’Rabbi Natan, Version A, Chapter 6

How did Rabbi Eliezer ben Horkanus begin his career? He was twenty-two years old and had never learned Torah. One day he said, I will go and study Torah before Rabban Yochanan ben Zakkai. His father Horkanos said to him: You may not “taste” (the Torah) until you plow the full area of the field. Rabbi Eliezer got up early in the morning and plowed the full area of the field. They say that that day was Friday, and he went and ate with his in-laws. Others say that he did not eat from the six hours of Shabbat eve until the six hours of the end of Shabbat (i.e for the entire length of Shabbat).

When he was walking on the way, he saw a stone and picked it up and put it in his mouth. And others say it was cattle excrement. He went and slept in his inn. Then he went and sat before Rabban Yochanan ben Zakkai in Jerusalem, until a foul odor emanated from his mouth. Rabban Yochanan ben Zakkai said to him: My son, have you not eaten anything today? He was silent. He asked him again, and again Rabbi Eliezer was silent. Rabban Yochanan ben Zakkai sent for the innkeepers, and asked: Has Eliezer eaten anything with you? They said to him: We thought he was eating with the Rabbi. He said to them: I also thought that perhaps he was eating with you! Between me and you we lost Rabbi Eliezer somewhere in the middle. He said to Rabbi Eliezer: Just as a foul odor emanated from your mouth, so too will emanate from you a reputation as a Torah scholar (literally: a name in Torah).

Horkanos his father heard that he was studying Torah with Rabban Yochanan ben Zakkai. He said: I will go and disinherit Eliezer my son from all my property. They say that on that day, Rabban Yochanan ben Zakkai was sitting and expounding in Jerusalem and all the great people in Israel were sitting before him. He heard that Horkanos was coming coming and appointed people to watch out for him. He told them: If he tries to sit down, don’t let him. He tried to sit down, and they did not let him. He moved up and up (in the rows of seats) until he got to where Ben Tzitzit Hakeset and Nakdimon ben Gurion and Calba Savua were sitting. He sat among them, trembling. They say that on that day, Rabban Yochanan ben Zakkai chose Rabbi Eliezer and told him to begin to expound on verses. He said: I cannot be the one to open! The students pressured him and pressured him and he stood up and began expounding things that had never been heard before. After every idea that came out of his mouth, Rabban Yochanan ben Zakkai would stand up and kiss him on his head. Rabbi Eliezer said to him: My teacher, you have tought me truth. Before the time came to leave, Horkanos his father stood up and said: My masters, I came here to disinherit Eliezer my son from my property. Now all my property will go to Eliezer my son, and his brothers will get nothing.

(ט) שלח לו רבן גמליאל: גוזרני עליך שתבוא אצלי במקלך ובמעותיך ביום הכפורים שחל להיות בחשבונך... נטל מקלו ומעותיו בידו, והלך ליבנה אצל רבן גמליאל ביום שחל יום הכפורים להיות בחשבונו. עמד רבן גמליאל ונשקו על ראשו, אמר לו, בא בשלום, רבי ותלמידי, רבי בחכמה, ותלמידי שקבלת את דברי.

Rabban Gamliel sent a message to him (R. Yehoshua): I decree that you must come to me with your stick and your money on the day that you believe to be the Day of Atonement by your count!...He took his money and his stick in his hand and went to Yavneh to Rabban Gamliel on the day that was the Day of Atonement by his count. Rabban Gamliel stood up and kissed him on his head, and said: Come in peace, my teacher and my student! My teacher in wisdom, and my student in that you accepted my words.

(ג) רבן גמליאל אומר בכל יום מתפלל אדם שמונה עשרה. רבי יהושע אומר מעין שמונה עשרה...

(ד) רבי אליעזר אומר העושה תפלתו קבע אין תפלתו תחנונים...

Rabban Gamliel says: Every single day a person must pray the eighteen blessings. Rabbi Yehoshua says: An abridgement of the eighteen…Rabbi Eliezer says: One who makes his prayer fixed, his prayer is not a genuine supplication.

ותניא רבי אליעזר אומר המתפלל אחורי רבו והנותן שלום לרבו והמחזיר שלום לרבו והחולק על ישיבתו של רבו והאומר דבר שלא שמע מפי רבו גורם לשכינה שתסתלק מישראל

It was taught in a Baraita: Rabbi Eliezer says: One who prays behind his teacher, and one who greets his teacher, and one who returns a greeting to his teacher, and one who challenges the academy of his teacher, and one who says something that he did not hear from his teacher – all these cause the Divine Presence to depart from Israel.

תנא באותו היום השיב רבי אליעזר כל תשובות שבעולם ולא קיבלו הימנו אמר להם אם הלכה כמותי חרוב זה יוכיח נעקר חרוב ממקומו מאה אמה ואמרי לה ארבע מאות אמה אמרו לו אין מביאין ראיה מן החרוב חזר ואמר להם אם הלכה כמותי אמת המים יוכיחו חזרו אמת המים לאחוריהם אמרו לו אין מביאין ראיה מאמת המים חזר ואמר להם אם הלכה כמותי כותלי בית המדרש יוכיחו הטו כותלי בית המדרש ליפול גער בהם רבי יהושע אמר להם אם תלמידי חכמים מנצחים זה את זה בהלכה אתם מה טיבכם לא נפלו מפני כבודו של רבי יהושע ולא זקפו מפני כבודו של ר"א ועדיין מטין ועומדין חזר ואמר להם אם הלכה כמותי מן השמים יוכיחו יצאתה בת קול ואמרה מה לכם אצל ר"א שהלכה כמותו בכ"מ עמד רבי יהושע על רגליו ואמר (דברים ל, יב) לא בשמים היא מאי לא בשמים היא אמר רבי ירמיה שכבר נתנה תורה מהר סיני אין אנו משגיחין בבת קול שכבר כתבת בהר סיני בתורה (שמות כג, ב) אחרי רבים להטות אשכחיה רבי נתן לאליהו א"ל מאי עביד קוב"ה בההיא שעתא א"ל קא חייך ואמר נצחוני בני נצחוני בני אמרו אותו היום הביאו כל טהרות שטיהר ר"א ושרפום באש ונמנו עליו וברכוהו ואמרו מי ילך ויודיעו אמר להם ר"ע אני אלך שמא ילך אדם שאינו הגון ויודיעו ונמצא מחריב את כל העולם כולו מה עשה ר"ע לבש שחורים ונתעטף שחורים וישב לפניו ברחוק ארבע אמות אמר לו ר"א עקיבא מה יום מיומים אמר לו רבי כמדומה לי שחבירים בדילים ממך אף הוא קרע בגדיו וחלץ מנעליו ונשמט וישב על גבי קרקע זלגו עיניו דמעות לקה העולם שליש בזיתים ושליש בחטים ושליש בשעורים ויש אומרים אף בצק שבידי אשה טפח תנא אך גדול היה באותו היום שבכל מקום שנתן בו עיניו ר"א נשרף ואף ר"ג היה בא בספינה עמד עליו נחשול לטבעו אמר כמדומה לי שאין זה אלא בשביל ר"א בן הורקנוס עמד על רגליו ואמר רבונו של עולם גלוי וידוע לפניך שלא לכבודי עשיתי ולא לכבוד בית אבא עשיתי אלא לכבודך שלא ירבו מחלוקות בישראל נח הים מזעפו אימא שלום דביתהו דר"א אחתיה דר"ג הואי מההוא מעשה ואילך לא הוה שבקה ליה לר"א למיפל על אפיה ההוא יומא ריש ירחא הוה ואיחלף לה בין מלא לחסר איכא דאמרי אתא עניא וקאי אבבא אפיקא ליה ריפתא אשכחתיה דנפל על אנפיה אמרה ליה קום קטלית לאחי אדהכי נפק שיפורא מבית רבן גמליאל דשכיב אמר לה מנא ידעת אמרה ליה כך מקובלני מבית אבי אבא כל השערים ננעלים חוץ משערי אונאה תנו רבנן המאנה את הגר עובר בשלשה לאוין והלוחצו עובר בשנים מאי שנא מאנה דכתיבי שלשה לאוין (שמות כב, כ) וגר לא תונה (ויקרא יט, לג) וכי יגור אתך גר בארצכם לא תונו אותו (ויקרא כה, יז) ולא תונו איש את עמיתו וגר בכלל עמיתו הוא לוחצו נמי שלשה כתיבי (שמות כב, כ) ולא תלחצנו (שמות כג, ט) וגר לא תלחץ (שמות כב, כד) ולא תהיה לו כנושה וגר בכלל הוא אלא אחד זה ואחד זה בשלשה תניא רבי אליעזר הגדול אומר מפני מה הזהירה תורה בל"ו מקומות ואמרי לה במ"ו מקומות בגר מפני שסורו רע מאי דכתיב וגר לא תונה ולא תלחצנו כי גרים הייתם בארץ מצרים (תנינא) רבי נתן אומר מום שבך אל תאמר לחברך והיינו דאמרי אינשי דזקיף ליה זקיפא בדיותקיה לא נימא ליה לחבריה זקיף ביניתא: מתני׳ אין מערבין פירות בפירות אפי' חדשים בחדשים

A Baraita taught: On that day R. Eliezer advanced all the argument in the world to defend his ruling, but the other rabbis did not accept his arguments. He said to them: If the halakhah accords with me, let this carob tree prove it, whereupon the carob tree was uprooted from its place and moved one hundred cubits. And some say it moved four hundred cubits. They said to him: You cannot bring proof from a carob tree. He then said to them: If the halakha accords with me, let the water canal prove it, whereupon the water in the canal flowed backwards. They said to him: You cannot bring proof from a water canal. He said to them: If the halakhah accords with me, let the walls of the study hall prove it, whereupon the walls of the study hall leaned and were about to fall. R. Yehoshua rebuked the walls and said: If Torah scholars argue with one another about halakhah, what business is it of yours?! They did not fall out of respect for R. Yehoshua, but neither did they right themselves, out of respect for R. Eliezer. And they still continue to lean. R. Eliezer said to them: If the halakhah accords with me, let heaven prove it. Whereupon a heavenly voice went forth and proclaimed: What argument do you have with R. Eliezer, whom the halakhah follows in all places?! R. Yehoshua stood on his feet and declared: It is not in Heaven.

What is meant by “it is not in heaven”? R. Yirmiyah said: For the Torah was already given at Sinai. We do not pay attention to a heavenly voice, because You already wrote in the Torah at Sinai: “According to the majority shall it be decided...” (Exodus 23:2)

They said on that day the rabbis collected all the things R. Eliezer had declared pure and burned them. They voted and excommunicated him. They said: Who will go and inform him? R. Akiva said to them: I will go, otherwise perhaps an unfit person will tell him and bring about the destruction of the entire world. What did R. Akiva do? He dressed in black and cloaked himself in black and sat before R. Eliezer at a distance of four cubits. R. Eliezer said to him: Akiva, why is today different from other days? R. Akiva said: My teacher, it seems to me that your colleages are removed from you. R. Eliezer then tore his garments and removed his shoes. He slid off his chair and sat on the ground. Tears flowed from his eyes...

A Baraita taught: On that day...Rabban Gamliel was on a boat, and a gale threatened to drown him. He said: It seems to me that this is only because of R. Eliezer. And he said: Master of the universe! It is well known to you that I did not do this for my own honor, or for the honor of my father's house, but only for your honor, so that disputes not proliferate in Isarel. Whereupon, the sea subsided from its raging.

Ima Shalom, the wife of R. Eliezer, was the sister of Rabban Gamliel. From that incident onwards, she did not let R. Eliezer fall on his face (i.e. recite the tachanun supplications). One days she thought it was Rosh Chodesh, but she had confused the months...afterwards she found R. Eliezer falling on his face. She said: Get up! You are killing my brother! Meanwhile, an announcement went forth from the house of Rabban Gamliel that he had died...

והתניא כשחלה ר' אליעזר נכנסו ר' עקיבא וחביריו לבקרו הוא יושב בקינוף שלו והן יושבין בטרקלין שלו ואותו היום ע"ש היה ונכנס הורקנוס בנו לחלוץ תפליו גער בו ויצא בנזיפה אמר להן לחביריו כמדומה אני שדעתו של אבא נטרפה אמר להן דעתו ודעת אמו נטרפה היאך מניחין איסור סקילה ועוסקין באיסור שבות כיון שראו חכמים שדעתו מיושבת עליו נכנסו וישבו לפניו מרחוק ד' אמות א"ל למה באתם א"ל ללמוד תורה באנו א"ל ועד עכשיו למה לא באתם א"ל לא היה לנו פנאי אמר להן תמיה אני אם ימותו מיתת עצמן אמר לו ר' עקיבא שלי מהו אמר לו שלך קשה משלהן נטל שתי זרועותיו והניחן על לבו אמר אוי לכם שתי זרועותיי שהן כשתי ספרי תורה שנגללין הרבה תורה למדתי והרבה תורה לימדתי הרבה תורה למדתי ולא חסרתי מרבותי אפילו ככלב המלקק מן הים הרבה תורה לימדתי ולא חסרוני תלמידי אלא כמכחול בשפופרת ולא עוד אלא שאני שונה שלש מאות הלכות בבהרת עזה ולא היה אדם ששואלני בהן דבר מעולם ולא עוד אלא שאני שונה שלש מאות הלכות ואמרי לה שלשת אלפים הלכות בנטיעת קשואין ולא היה אדם שואלני בהן דבר מעולם חוץ מעקיבא בן יוסף פעם אחת אני והוא מהלכין היינו בדרך אמר לי רבי למדני בנטיעת קשואין אמרתי דבר אחד נתמלאה כל השדה קשואין אמר לי רבי למדתני נטיעתן למדני עקירתן אמרתי דבר אחד נתקבצו כולן למקום אחד אמרו לו הכדור והאמוס והקמיע וצרור המרגליות ומשקולת קטנה מהו אמר להן הן טמאין וטהרתן במה שהן מנעל שעל גבי האמוס מהו אמר להן הוא טהור ויצאה נשמתו בטהרה עמד רבי יהושע על רגליו ואמר הותר הנדר הותר הנדר למוצאי שבת פגע בו רבי עקיבא מן קיסרי ללוד היה מכה בבשרו עד שדמו שותת לארץ פתח עליו בשורה ואמר (מלכים ב ב, יב) אבי אבי רכב ישראל ופרשיו הרבה מעות יש לי ואין לי שולחני להרצותן

It was taught in a Baraita: When R. Eliezer fell ill, R. Akiva and his colleagues entered to visit him. He sat in his canopy bed, and they sat in his parlor. And that day was erev Shabbat, and R. Eliezer's son Horkanos entered to take off his (R. Eliezer's) tefillin. R. Eliezer rebuked him and he left in shame. He said to his colleagues: It appears to me that my father's mind is muddled. R. Eliezer heard this and said to them: His mind and his mother's mind are muddled. How can they neglect prohibitions that are punishable by stoning and occupy themselves with shevut (lesser) prohibitions?!

Once the sages realized that his mind was settled, they entered his room and sat before him at a distance of four cubits. He said to them: Why did you come? They replied: We came to learn Torah. He said to them: Why did you not come until now? They replied: We did not have the opportunity? He said to them: I would be surprised if they (these rabbis) die a natural death. Rabbi Akiva said to him: What will be my death? R. Eliezer replied: Yours will be worse than theirs.

[R. Eliezer] took his two arms, placed them upon his heart, and said: Woe to you my two arms, which are like two Torah scrolls that are being rolled up. I learned much Torah, and I taught much Torah. I learned much Torah, but I did not diminish my teachers' knowledge even as much as a dog laps from the sea. But my students diminished my own knowledge only as much as an applicator dipped in a tube...

They said to Rabbi Eliezer: What is the law concerning a ball, a shoe form, and amulet, a pearl pouch, and a small weight? [Are they susceptible to impurity or not?] He said: They are all impure, and their purification can be effected as they are. What is the law concerned a shoe that is still on the shoe form? [Is it susceptible to impurity or not?] He said: It is pure. And his soul then departed in purity.

Rabbi Yehoshua stood up and proclaimed: The vow is annulled, the vow is annulled! (i.e. the excommunication has ended.) After Shabbat, R. Akiva accompanied his funeral procession from Caesaria to Lod, striking his flesh until his blood flowed to the ground. He opened his eulogy by saying: “My father, my father! Chariot of Israel and its horsemen!” (Kings II 2:12) I have much money but I have no moneychanger to whom I can offer it.

כל ימיו של רבי אליעזר היו עושין כרבי יהושע לאחר פטירתו של רבי אליעזר החזיר רבי יהושע את הדבר ליושנו כרבי אליעזר בחייו מ"ט לא משום דרבי אליעזר שמותי הוא וסבר אי עבדינן כוותיה בחדא עבדינן כוותיה באחרנייתא ומשום כבודו דר"א לא מצינן מחינן בהו לאחר פטירתו של ר"א דמצינו מחינן בהו החזיר את הדבר ליושנו

All the days of R. Eliezer they acted in accordance with the view of R. Yehoshua. After R. Eliezer’s death, R. Yehoshua returned the matter to its original condition, as R. Eliezer ruled. During his lifetime, what is the reason that they did not follow his tradition? Because R. Eliezer was a Shammaite (“shamuti”), and R. Yehoshua reasoned that if we were to follow his view on one matter, we would follow him on others as well. And because of the potential slight to the honor of R. Eliezer, we would not be able to protest against the people who did so. After R. Eliezer’s death, when we can protest against people who follow his views on other matters, he returned the matter to its original condition.

פסיקתא דרב כהנא (מנדלבוים) פיסקא ד - פרה אדומה

בשעה שעלה לשמי מרום שמע קולו של הקב"ה יושב ועוסק בפרשת פרה ואומ' הלכה משם אומרה, ר' אליעזר או' עגלה בת שנתה ופרה בת שתים. אמ' משה לפני הקב"ה, רבון העולמים העליונים והתחתונים ברשותך ואת יושב ואו' הלכה משמו של בשר ודם. אמ' לו הקב"ה, משה, צדיק אחד עתיד לעמוד בעולמי ועתיד לפתוח בפרשת פרה תחילה, ר' אליעזר אומ' עגלה בת שנתה ופרה בת שתים. אמ' לפניו רבון העולמים יהי רצון שיהי מחלציי, א' לו חייך שהוא מחלציך, הד' /הדה/ היא דכ' /דכתיב/ ושם האחד אליעזר (שמות יח: ד)...

When he ascended to heaven, he heard God’s voice occupied with Parashat Parah (the red heifer) and quoting the halakhah in the name of the person who said it, Rabbi Eliezer says…Moses said to God: Master of the universe, the heights of heaven and the depths of the world are in your power, and you are sitting and quoting the halakhah in the name of a mortal?! God replied: Moses, a righteous man is to come in the future in my world and begin to expound on Parashat Parah…Moses said: Master of the universe, let it be Your will that this man will be my descendant. God said: By your life, he will be, as it says (Exodus 18) and the name of the one was Eliezer…(Exodus 18:4)