Shvat 5780
מתני׳ ארבעה ראשי שנים הם באחד בניסן ר"ה למלכים ולרגלים באחד באלול ראש השנה למעשר בהמה ר' אלעזר ור"ש אומרים באחד בתשרי באחד בתשרי ראש השנה לשנים ולשמיטין וליובלות לנטיעה ולירקות באחד בשבט ראש השנה לאילן כדברי בית שמאי בית הלל אומרים בחמשה עשר בו:
Mishnah: There are four "beginnings of the year." The first of Nissan is the beginning of the year for kings and holidays. The first of Elul is the beginning of the year for animal tithes. Rabbi Elazar and Rabbi Shimon say [animal tithes start] on the first of Tishrei. The first of Tishrei is the beginning of the year for years, for the Sabbatical years, the Jubilees, for planting, and for vegetables. The first of Shevat is the beginning of the year for trees, so says Beit Shammai. Beit Hillel says it is the 15th of that [month]

רב אסי רמי כתיב (בראשית א, יב) ותוצא הארץ דשא בתלת בשבתא וכתיב (בראשית ב, ה) וכל שיח השדה טרם יהיה בארץ במעלי שבתא מלמד שיצאו דשאים ועמדו על פתח קרקע עד שבא אדם הראשון ובקש עליהם רחמים וירדו גשמים וצמחו ללמדך שהקב"ה מתאוה לתפלתן של צדיקים רב נחמן בר פפא הויא ליה ההיא גינתא שדי ביה ביזרני ולא צמח בעא רחמי אתא מיטרא וצמח

Rav Assi pointed out a contradiction between two verses [in the Torah]. One verse, referring to the third day [of Creation], says: "The earth brought forth vegetation . . ." (Genesis 1:12). whereas the other verse, when speaking of the sixth day, says, ". . . no shrub of the field was yet on the earth . . . ." (Genesis 2:5). However, the verses, seemingly contradictory, teach us that plants commenced to grow [on the third day] but stopped just as they were about to break through the soil, until Adam came [who was created on the sixth day] and implored for mercy [i.e., rain] upon them; and when rain fell, they sprouted forth.

Sun-Startled Pines

by Zelda

translated from the Hebrew by Marcia Falk

Sun-startled pines

wafted a wild-fragrance --

the same stunning strength

from the inmost flowering

made the world my home again

but did not reveal the core,

the divine intention

in budding and wilting plants.

And the point of my life

and the point of my death --

I will not know in this world.