היגיינה בימי הקורונה אסף בזאז ואריאל סער

https://www.mako.co.il/news-lifestyle/2020_q2/Article-563bd4e7acaf171026.htm


ראיון קצר עם שר הפנים אריה דרעי- צריך חשבון נפש

צפו בסרטון וכתבו האם אתם מסכימים עם המסקנות של שר הפנים מהנתונים?

האם הוא עורך חשבון נפש, כפי שהוא מצהיר?

מקור המילה היגיינה הוא בשמה של היגיאה – אלת הבריאות במיתולוגיה היוונית.

בעת העתיקה כמעט ולא הייתה מודעות לנושא ההיגיינה. אפילו בתחילת העת החדשה לא היה מושג ממשי לאנשי הרפואה מהי החשיבות הרבה שבניקיון ובהיגיינה למניעת מחלות. בתרבויות רבות התרחצו לעיתים רחוקות, במיוחד במקומות קרים שבהם היה צורך בחימום המים לרחצה. לעומתם, היהודים נהגו ליטול ידיים לפני הארוחה, ולעיתים קרובות נהגו להיטהר במקווה.

כשהקימו את בתי החולים הראשונים היו אנשי הרפואה משוכנעים שהסכנה בעת הלידה תפחת, אך לפליאתם הרבה לא רק שלא פחתו מקרי המוות, אלא הם התרחשו פי כמה וכמה יותר מאשר בבית, רק ב-1847 הוכיח הרופא האוסטרו-הונגרי איגנץ זֶמֶלוַייס, שהזיהום בבתי החולים נגרם ע"י הרופאים והסניטרים בעצמם, ושחיטוי ידיהם, ובהמשך – חיטוי כל הציוד שבו השתמשו לטיפול ולניתוחים יביא לפתרון. למרות הלעג שבו נתקל, הוא הוכיח זאת הלכה למעשה, והתמותה פחתה מאוד.

A kindly man benefits himself; A cruel man makes trouble for himself.

גֹּמֵל נַפְשׁוֹ אִישׁ חָסֶד וְעֹכֵר שְׁאֵרוֹ אַכזרי (משלי י"א, 17)

- זה הלל הזקן שבשעה שהיה נפטר מתלמידיו היה מהלֵך והולך עמם.

אמרו לו תלמידיו: רבי, להיכן אתה הולך?

אמר להם: לעשות מִצְוָה!

אמרו לו: וכי מה מצוה זו?

אמר להן: לרחוץ בבית המרחץ.

אמרו לו: וכי זו מצוה היא?

אמר להם: הן, מה אם אִיקוֹנִין של מלכים שמעמידים אותו
בבתי טרטֵיאוֹת ובבתי קִרְקָסֵיאוֹת,

מי שנתמנה עליהם הוא מוֹרְקַן ושוֹטְפַן והן מַעֲלִין לו מזונות,
ולא עוד אלא שהוא מִתְגַדֵּל עם גדולי מלכות,

אני, שנבראתי בצלם ובדמות, דִּכְתִיב:
"כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹהִים עָשָׂה אֶת הָאָדם" (בראשית ט', 6):

על אחת כמה וכמה!

1. כתבו את הציטוטים מן המקרא והסבירו את משמעותם.

גֹּמֵל נַפְשׁוֹ אִישׁ חָסֶד וְעֹכֵר שְׁאֵרוֹ אַכזרי: זה אומר בעצם שמי שגומל לעצמו על דברים טובים שהוא עושה בעיקרון כמו של מידה כנגד מידה הוא בעצם איש חסד כמו אדם העוזר לנזקקים כי גם הנפש הפרטית של האדם היא נזקקת ולעומתו -

מי שמקלל את גופו , ומונע ממנו את צרכיו החומריים, הוא אכזרי, כי הוא פוגע באדם הקרוב לו ביותר - הוא עצמו.

"כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹהִים עָשָׂה אֶת הָאָדם" זה אומר: בעצם שהאדם נברא בדומה לאלוהים ובצלמו כלומר קרוב אליו וזה בעצם אומר שהאדם קדוש כמו אלוהים.


היעזרו בפרשנות בספריא.

2. הסבירו במילים שלכם את הנמשל של הלל.

בעצם הנמשל הוא שלהתרחץ ולהיטהר זה מצווה בגלל שאנחנו חלק מאלוהים ואנחנו צריכים להיות טהורים.

  • לא יפרוס אדם פרוסה על גבי הקערה.

אבל מקנח אדם קערה מפרוסה.
ולא יניח אדם פירורין ויניח על גבי שולחן מפני שהוא ממחה דעתו של חבירו.
ולא ישוך אדם מפרוסה ויחזירנה לתוך הקערה.
וכן לא ישוך אדם מפרוסה ויתננה לחבירו. לפי שאין דעות הבריות שוות.

ולא ישתה מן הכוס ויתננה לחבירו מפני סכנת נפשות.

  • ומעשה בר״ע שהיה לו אכסניא אצל אדם אחד נתן לו כוס וטעמו. אמר לו רבי עקיבא טול ושתהו. שוב נתן לו כוס אחר וטעמו אמר לו רבי עקיבא טול ושתהו אמר לו בן עזאי (עקיבא) עד מתי אתה משקה כוסות מטעומין:
  • שוב מעשה ברבי עקיבא שנתארח אצל אדם אחד. נטל את הפרוסה וסמך בה את הקערה חטפה ר״ע ואכלה. אמר לו רבי אין לך פרוסה שתאכל אלא פרוסה שאני סומך בה את הקערה. אמר כמדומה אני בך שאתה נכוה בפושרין עכשיו אי אתה נכוה אפילו ברותחין. ולא ישתה אדם כוסו ויניחנו על גבי שולחן אלא יאחזנו בידו עד שיבא השמש ויתננו לו:

3. במה עבר ג'ורג' (הדמות הממושקפת) על האיסור של ההלכה?
העתיקו ממסכת דרך ארץ את ההלכה המדוייקת עליה ג'ורג' עבר.

ג'ורג' עבר על ההלכה בכך שהוא בעצם לקח קרקר טבל אותו נתן לו ביס ואז טבל אותו שוב ובעצם הוא פיזר את הרוק שלו ברוטב בצורה הזאת ולפי ההלכה אסור לעשות את זה: " ולא ישוך אדם מפרוסה ויחזירנה לתוך הקערה..."


4. האם נראה לכם שמדובר כאן באיסור בריאותי או חברתי?
נמקו בהרחבה את עמדתכם.

לפי דעתנו מדובר כאן באיסור בריאותי וחברתי בצד החברתי זה מסמל חוסר כבוד כי אז בעצם מישהו צריך לאכול משהו שבעצם מישהו אחר אכל או צריך לאכול את הרוק של מישהו אחר וזה לא מכבד כי אז בעצם זה התנשאות על אותו אדם. שבעצם זה אומר שתאכל את מה שאני אכלתי.

ומהצד הבריאותי אם אותו אדם שעבר על האיסור הזה חולה אז בעצם הוא מזהם את כל המאכלים באותה המחלה ואז היא מגיעה לעוד אנשים ומתפשטת